Installera Brother HL-3140CW

Skrivare och skannrar
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Vi är väl inne på att få in Brothers HL3140CW? Det andra var ett exempel på att de har kastat om i betäckningen, vilket jag ville ha reda på om det har någon betydelse?

I 14.10 64bit fanns en rad av Brothers skrivare med Synaptic, i den här 14.10 32 bit finns endast en USB skrivare modell Brothers.
I rimlighetens namn måste väl det gå att skriva rätt modell som accepteras, alltså
"Input model name -> HL-3240CW" är felaktigt och man måste hitta på ett kommando som blir godtagbart! Jag har fixat med det där, men inte något av det blev ok!

Visst, jag har fått in skrivaren i Synaptic men som mer eller mindre ett tomt skal, det fattas en massa filer och skrivaren ses om okänd.
Av Brothers alla skrivare finns inte HL3140 medtagen, skrivaren är tydligen för ny kom ut i Feb.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej!
Tjadden skrev:I rimlighetens namn måste väl det gå att skriva rätt modell som accepteras, alltså
"Input model name -> HL-3240CW" är felaktigt och man måste hitta på ett kommando som blir godtagbart! Jag har fixat med det där, men inte något av det blev ok!
Nu anger du HL-3240CW som skrivare och det är i sig inget konstigt om installationsscriptet tycker det är felaktigt.

Väntar fortfarande på svar om vad som händer om du anger det modellnamn som jag skrev i min beskrivning, då installationsscriptet frågar efter "Input model name ->"
Tjadden skrev:Av Brothers alla skrivare finns inte HL3140 medtagen, skrivaren är tydligen för ny kom ut i Feb.
Jag gjorde installationen på en maskin som kör Linux Mint 17 64-bit, vilket bygger på Ubuntu 14.04. Installationen gick igenom utan felmeddelanden, men eftersom jag inte har någon skrivare av denna modell gick det inte att testa att utskrifter fungerade. Dock kom skrivaren med i listan över installerade skrivare på datorn.

// Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Så du missade att läsa vad jag skrev för 8 inlägg förut!

Försök 2

arne@arne-Inspiron-570:~$ cd Hämtningar
arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$ gunzip linux-brprinter-installer-2.0.0-1.gzgzip: linux-brprinter-installer-2.0.0-1 already exists; do you wish to overwrite (y or n)? y
arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$ sudo bash linux-brprinter-installer-2.0.0-1[sudo] password for arne:
Input model name ->Input model name ->HL-3140CW Titta här!!!!!

Driver-packages cannot be found.
Confirm the model name.

arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Så du missade att läsa vad jag skrev för 8 inlägg förut!
Håkan svarade på ditt inlägg, där han skrev
HakanS skrev:Du ska enbart skriva in modellbeteckningen, d.v.s HL-3140CW, när systemet frågar efter det.
Du ska alltså INTE skriva "Input model name ->HL-3140CW"
Jag följde upp det som Håkan svarade på i ditt inlägg. Jag skrev
Nemo skrev:När du kör installationsscriptet och scriptet frågar efter skrivarens namn anger du namnet enligt Håkans instruktion.
Exakt vad är det om är otydligt i de svar Håkan och jag har gett dig? Du har angett namnet på din skrivare till "Input model name ->HL-3140CW". Scriptet kontrollerar detta namn och ger ifrån sig ett felmeddelande att den hittar inget paket för den angivna skrivaren.

I mitt ursprungliga inlägg med instruktioner skrev jag följande:
Nemo skrev:5. När du får upp frågan (Input model name) om skrivarmodell, ange HL-3140CW
Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

allt det där är ju klarlagt eller hur, det HakanS frågade om har jagtestat och det fungerade inte! Att ha skriver jag ger upp, tycker jag att han gör rätt i hitills frågar han eller ställer frågor som redan är ställda som det också finns svar på. Om han bemödade sig att läsa föregående inlägg men det tycks han aldrig göra?`Det är som att fråga om man har en motor i sin bil, som man kör omkring med , säger man nej eller inte ids att svara.

Input model name ->HL-3140CW fungerar inte och därifrån får man hitta på något annat? Till en början måste man få in skrivaren in i datorn vilket vi håller på med och det är ju märkligt att det ska vara så svårt! Det måste finnas någon uppdatering som vi har missat, där datorn finner min skrivares existens?
Kanske man kan hitta ett program där man laddar ner alla Brothers modeller?
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Ratatosk »

Tjadden, felet är att du upprepar texten (prompten) "Input model name ->" då denna visas, i stället för att bara svara på den prompten med "HL-3140CW".
dubbel-prompt.png
Försök att göra om hela förfarandet ovan, men utan den andra "kakan".
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Ratatosk

Redan gjort och det hjälpte inte som du ser!

arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$ brother HL3140CW
brother: kommandot hittades inte
arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$ HL-3140CW
HL-3140CW: kommandot hittades inte
arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$ HL3140CW
HL3140CW: kommandot hittades inte
arne@arne-Inspiron-570:~/Hämtningar$
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Ratatosk »

Ratatosk skrev:Försök att göra om hela förfarandet ovan, men utan den andra "kakan".
Tjadden, det du visade nu var ju inget omförsök av hela förfarandet, eller hur? (Du skrev bara skrivarnamnet efter prompten i Bash där du hamnat efter förfarandet.)

Stäng terminalfönstret. Öppna det igen. Och gör därefter om hela förfarandet i bilden (men utan den andra "kakan").
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Ratatosk

Jag har provat alla tänkbara varianter och det sista kommandot där mad modellen, måste man hitta på något helt nytt! Detta har jag tidigare redan omtalat!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Egentligen tror jag att du behöver ta hjälp av någon som gör det som behöver göras åt dig direkt på din maskin. Tvivlar just nu på att någon kommer att lyckas förklara via forumet.
Tjadden: Sedan jag skrev så, har du fått excellent hjälp. Jag var ganska säker ett tag på att jag skulle få fel i min förutsägelse.

Borde du inte - för din egen skull - ändå överväga möjligheten att du har gjort fel tidigare, och att de som försöker hjälpa dig har rätt?

Även jag skulle bli glad om jag hade fel. Tar du den utmaningen? ;)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Ratatosk »

Tjadden skrev:Jag har provat alla tänkbara varianter
Nej, det har du ju uppenbarligen inte gjort.

Du har inte provat att göra om hela förfarandet i bilden ovan, men utan den andra "kakan".

Vill du dock inte prova det, så behöver du naturligtvis inte. Det är ju din skrivare det handlar om, inte min, inte Nemos, inte Håkans, inte Gunnars. Du gör som du själv vill. Självklart.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Ratatosk

Nu har jag kommit så här långt, ok jag måtte tidigare och förmodligen och troligast, tryckt på blanksteget och i så fall just på rätt modell -> HL-3140CW? Nu tog jag det god tid på mig och dubbelkollade in i minsta detalj. Jag höll på att ramla av stolen att det äntligen fungerade!

Så jag får väl be om ursäkt och tack för hjälpen.

Men nu har jag ett litet problem
0: ipp
1: ipp14
2: https
3: hp
4: http
5: ipps
6: lpd
7: socket
8: hpfax
9 (I): Specify IP address.
10 (A): Auto. (usb://dev/usblp0)

select the number of destination Device URI. ->213.21.108.213

Test Print? [y/N] ->y

wait 5s.
lpr -P HL3140CW /usr/share/cups/data/testprint
Hit Enter/Return key. Vad ska skrivas in på denna rad?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Utifrån de färdigheter du uppvisat i denna tråd samt i andra avseende förmågan att följa skrivna instruktioner skulle jag starkt rekommendera att du kopplar in din skrivare via USB. Detta eftersom denna tråd började med det problemet och hittade slutligen en lösning för detta.

Enligt specifikationerna för din skrivare har den även USB anslutning och jag tror chansen är störst att du får igång den via den.

Vill du ändå ansluta den via trådlöst nätverk är det några fler saker att fixa
1) Skrivaren påslagen
2) Ställ in en statisk IP-adress på skrivaren
3) Kontrollera att skrivaren är ansluten till ditt nätverk
4) Prova med antingen alt 0 (ipp) eller 9 (Specify IP-adress)

Om du väljer alternativet för IP-adress behöver du veta skrivarens IP-nummer, annars kommer det inte att fungera.

Är din dator ansluten till en router och har denna router trådlöst nätverk?

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag börjar att förstå hur ni tänker, som kan något om datorer, det som är givet för er hoppar ni över när ni ska förklara något och tyvärr var jag dum som inte frågade dig hur du tänkte med förklaringen med dessa koder? Input model name ->HL-3140CW, det var missen för din förklaring om tillvägagångssättet var totalt fel, bara för du inte kunde förklara förfarandet på begriplig svenska! Här hoppade kolleger till dig och kom med kommentarer som stred mot dina och jag tog deras med en nypa salt och hade redan testat, ifrån början och till slut!
Jag läser PCforalla ibland och för några år sedan fanns det här med om svenska språket, att ska man förklara något, var 100% säker på att texten inte kan missförstås.

Det var inte svenska precis och tyvärr, dataspråket i sig är inte det enklaste att förstå, men att förklara det ni vi att man ska göra på svenska tycks ni ha gemensamt om hur och varför. Men som sagt var, det som är oklart kommer jag att direkt fråga om, jag ska sluta med att gissa mig till vad ni menar!
En annan sak också hur står det till med slutledningsförmågan, ni drar felaktiga slutsatser och kallar det att jag inte gör det ni vill. Alltså jag är klantskallen och ni själva felfria, visst, det får ni gärna vara för mig, bara det också gäller för jag.
2) Ställ in en statisk IP-adress på skrivaren
Innebär det att den IP adress ska vara någon annan än den jag har skrivit in?
3) Kontrollera att skrivaren är ansluten till ditt nätverk
Jag anser att den knappast kan vara ansluten, när jag inte ens kan skriva ut ett testsida?
4) Prova med antingen alt 0 (ipp) eller 9 (Specify IP-adress)
Så här tolkar jag att 0 är grunden (ipp) och 9 ( är den befintliga IP adressen i datorn?

Slutligen ska jag trösta dig med att bruksanvisningen för skrivaren får man gissa sig till hur de menar! T.ex läget på skrivaren för att skriva ut något finns det en text om, men den försvinner och så kommer Trumma ! och strax därpå berättar skrivaren vilka färger jag har. dessutom vadå, "skjut på den gröna haken på trumenhet." SVART GR, grön o.s.v Inte ett ord om hur eller varför?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!
Tjadden skrev:Jag börjar att förstå hur ni tänker, som kan något om datorer, det som är givet för er hoppar ni över när ni ska förklara något och tyvärr var jag dum som inte frågade dig hur du tänkte med förklaringen med dessa koder? Input model name ->HL-3140CW, det var missen för din förklaring om tillvägagångssättet var totalt fel, bara för du inte kunde förklara förfarandet på begriplig svenska! Här hoppade kolleger till dig och kom med kommentarer som stred mot dina och jag tog deras med en nypa salt och hade redan testat, ifrån början och till slut!
Jag markerade skrivarnamnet med fet stil och förklarade att det var enbart skrivarnamnet som skulle skrivas in. Håkan förtydligade detta ytterligare, men uppenbarligen räckte det inte till. Jag har inte kunnat se att något av vad de övriga skrivit i denna tråd på något sätt skulle strida eller emotsäga det jag skrev i mina instruktioner. Problemet i detta fall är att då det blir fel och detta påpekas gör du samma sak på nytt eller skriver att du redan gjort det jag eller någon annan instruerar dig att göra.

Detta är ett supportforum, där vi försöker hjälpa varandra med olika former av datorproblem. Ibland gör man misstag, gäller även mig själv, men då får man dra lärdom av detta.
Tjadden skrev:Men som sagt var, det som är oklart kommer jag att direkt fråga om, jag ska sluta med att gissa mig till vad ni menar!
Låter som en mycket bra idé. Förhoppningsvis kommer det att göra att vi lättare förstår varandra i framtiden.
Tjadden skrev:En annan sak också hur står det till med slutledningsförmågan, ni drar felaktiga slutsatser och kallar det att jag inte gör det ni vill. Alltså jag är klantskallen och ni själva felfria, visst, det får ni gärna vara för mig, bara det också gäller för jag.
Nej, det stämmer inte alls. Den kritik mot dig som framförts är främst två saker.
1: Du behöver bli bättre på att beskriva problemet, vad du gjort och vad du fått för ev. felmeddelanden
2: Du behöver bli bättre på att följa skrivna instruktioner och att ställa uppföljande frågor om du upplever instruktionerna som otydliga.

Inget av ovanstående innebär att jag eller någon annan betraktar dig som en klantskalle. Du är väl här för att du vill få hjälp med ditt problem eller hur? Hur ska vi tillsammans kunna hjälpa dig att lösa de problem som uppstår om vi inte får tillrättavisa varandra när det blir fel?
Tjadden skrev: 2) Ställ in en statisk IP-adress på skrivaren
Innebär det att den IP adress ska vara någon annan än den jag har skrivit in?
Om adressen 213.21.108.213 är den du skrivit in, bör den vara något annat. Det ska vara en adress inom det egna nätverket. Vanligtvis brukar adresser inom det egna nätverket vara mellan 192.168.0.1 och 192.168.0.255, där routerns egen adress är 192.168.0.1. Du kan kolla genom att öppna ett Terminalfönster och skriva följande:

Kod: Markera allt

ifconfig
Om jag gör detta på min dator får jag upp följande:

Kod: Markera allt

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1a:4b:83:cd:bf  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)
          Interrupt:18 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:387 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:387 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:35262 (35.2 KB)  TX bytes:35262 (35.2 KB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1c:bf:63:00:ff  
          inet addr:192.168.0.199  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21c:bfff:fe63:ff/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:21098 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:17745 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:13195497 (13.1 MB)  TX bytes:3836547 (3.8 MB)
I mitt fall är det följande rader som är intressant

Kod: Markera allt

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1c:bf:63:00:ff  
          inet addr:192.168.0.199  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
Den säger mig att jag kör trådlöst nätverk (wlan0) och har adressen 192.168.0.199. Hade min dator varit ansluten med kabel, då hade det stått ett IP-nummer på raden för eth0. Prova att göra samma sak på din dator och klistra in resultatet från ifconfig i denna tråd.
Tjadden skrev: 3) Kontrollera att skrivaren är ansluten till ditt nätverk
Jag anser att den knappast kan vara ansluten, när jag inte ens kan skriva ut ett testsida?
Precis, men min tanke med detta var att då du ställt in statiskt IP-nummer på skrivaren kontrollerar att den syns i nätverket. T.ex. genom att logga in på routern och se vilka IP-nummer som är anslutna till den.
Tjadden skrev: 4) Prova med antingen alt 0 (ipp) eller 9 (Specify IP-adress)
Så här tolkar jag att 0 är grunden (ipp) och 9 ( är den befintliga IP adressen i datorn?
Alternativ 0 är anslutning med ipp, Alternativ 9 innebär att du anger IP-adressen till skrivaren (Skrivarens IP-adress, ej datorns)

Anledningen till att ha en statisk IP-adress för skrivaren är att undvika att skrivaren får en ny adress efter den varit avstängd. Konfigurationen i datorn brukar om den har en nätverksansluten skrivare gå mot en specifik adress. Om skrivaren får en ny adress kommer utskrifterna sluta fungera, därför bör man ha en statisk IP-adress på skrivaren.

Slutligen ställde jag en fråga som jag inte fått svar på
Nemo skrev: Är din dator ansluten till en router och har denna router trådlöst nätverk?
Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Tack för dina kommentarer, jag får skärpa mig förstår jag. Vilken rysare att du beskrev hur jag får reda på om jag är inkopplad på ett nätverk eller inte. "Iconfig" kände jag inte till.

arne@arne-Inspiron-570:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 84:2b:2b:8f:3c:da
inet addr:213.21.108.204 Bcast:213.21.108.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::862b:2bff:fe8f:3cda/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:10618 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:9543 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:3010537 (3.0 MB) TX bytes:1510017 (1.5 MB)
Interrupt:19

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1
RX packets:431 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:431 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:45364 (45.3 KB) TX bytes:45364 (45.3 KB)

arne@arne-Inspiron-570:~$
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Utifrån det svar du fick från ifconfig tolkar jag det som att du inte har någon router. Jag formuerar om min ridigare fråga.

Är din dator ansluten med nätverkskabeln direkt till bredbandsuttaget, där du bor? Jag gissar det, men skulle behöva få det bekräftat.

Anledningen är att det krävs en router om du ska koppla in en skrivare på ditt eget nätverk. Routern är kopplat ut mot Internet och nätet innanför, dvs. det som inte ligger direkt på Internet hanteras av routern och gör det möjligt för flera datorer och annan utrustining att dela på den Internetanslutning man har.

Mvh Nemo
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag är inkopplad på stadsnätet där T3 har kopplat in sig på, som min operatör.
Så jag kör bredbandsuppkoppling!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av Nemo »

Jag är inte helt säker utifrån ditt svar, men jag uppfattar det som att du inte har någon router. Då kommer du inte kunna koppla in skrivaren, då trådlös anslutning saknas.

Föreslår att du ansluter skrivaren till datorn via USB. Enligt specifikationen för din skrivare ska den även ha USB.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Brother HL-3140 - Ingen utskrift

Inlägg av norhager »

Tjadden skrev:Nemo

Jag är inkopplad på stadsnätet där T3 har kopplat in sig på, som min operatör.
Så jag kör bredbandsuppkoppling!
Har du inte en router mellan ditt uttag och datorn bör du genast skaffa en sådan och se till att brandväggen i den är aktiverad.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"