Hur installerar jag en HP DeskJet 3630? (trådlös skrivare)

Skrivare och skannrar
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur installerar jag en HP DeskJet 3630? (trådlös skrivare)

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Hej igen på Forumet.

Jag behöver lite råd och tips på hur jag ska installera om min skrivare.

Till saken hör att när jag köpte den fick jag igång den. Men hur jag gjorde har jag ingen koll på alls. Mer än att jag använde mobilen. Hur skrivaren fatta att den skulle ansluta min Telia Router begriper jag inte. Den funka kanon när väl drivrutinerna var på plats.

Det som hänt är att vi fått ett nytt internet inkluderat i hyran (ComHem). Mitt gamla internet (Telia) är uppsagt. Så nu ska jag försöka få skrivaren att fatta att den ska ansluta sig mot en ny Router.
Jag har läst installationsmanualen. men den hänvisar till ett "installations program" som ska finnas på den CD:n som följde med. Problemet är bara att "installations programmet" är skrivet för Windows och OS X.

Jag skrev ut något som kallas: "HP-näverkskonfiguratiossida" från skrivaren.
På den står det:
-------------------------------------------------------------------------
VARNING:
HP-skrivaren kan inte anslutas till trådlösa routern.
LÖSNING:
1. Kontrollera att den trådlösa routern är påslagen.
2. Kontrollera att skrivarens nätverksnamn (SSID) matchar det trådlösa routerns nätverksnamn (SSID) exakt.
3. Om de inte matchar varandra exakt ska du köra den trådlösa installationen från skrivprogramvaran och konfigurera HP-skrivaren.
------------------------------------------------------------------------

1. OK.
2. Matchar inte.
3. Mitt problem.

-------------------------------------------------------------------------

Om jag bara fick igång "skrivprogramvaran" så vore det nog snart fixat.
Men är det bara att installera "Wine" och köra CD:n?
Eller finns det någon annan väg att gå?
Jag vill hällts inte ha mer installerat program på datorn än nödvändigt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hur installerar jag en HP DeskJet 3630? (trådlös skrivar

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Anslut skrivaren till modemet med hjälp av den usbkabel som medföljer skrivaren enligt denna sida.
Om skrivaren har en display eller liknande, där du kan söka en "åtkomstpunkt", så tryck den. En motsvarande knapp finns på modemets baksida. Tryck då därefter på den och håll den ett tiotal sekunder. Därefter säger skrivaren förmodligen att åtkomstpunkt är funnen.

Med ny leverantör har du förmodligen också fått ett nytt SSID-namn för ditt trådlösa. Notera det (kan hittas från andra av dina enheter, trådlöst i dator, eller mobil) och skriv in det för skrivaren också.

Vad gäller drivisar så är den du främst behöver "hplip".
Men det finns några till, som du kan ha användning för, se bild nedan.

Lycka till!
Bilagor
HP-drivare.nystorlek.jpg
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur installerar jag en HP DeskJet 3630? (trådlös skrivar

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Tack Broder Tuck.

Ibland trasslar man till det i onödan.
Jag har ju en HP-programvara som ligger i datorn och faktisk heter: "HP Device Manager - HP Deskjet 3630 Series".

Men den använde jag inte förra gången. Och den omnämns inte heller i manualen utan kallas där för "installations programmet".
Men det var där man ska installera skrivaren. De programmet installerades när jag ladda ner den speciella drivrutinen. Det var en fil vi körde som gjorde hela jobbet komplet. Men det fatta inte jag förns nu. :D

HP Device Manager -> (grön +knap) Setup Device -> (sedan 5 steg snittslad bana)

Ja ja nu vet jag de också.
Dessutom är "HP Device Manager - HP Deskjet 3630 Series" inte bara ett "setup"-program ser jag nu. Utan en mer en komplett "kontrollpanel" för skrivare och scanner funktioner.


Ja detta sluta väl och jag är så glad att det blir en pilsner till maten idag. 8)
JimmyP89
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 aug 2016, 14:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Hur installerar jag en HP DeskJet 3630? (trådlös skrivar

Inlägg av JimmyP89 »

Tack för tråden och för hjälpen!!!! =)
Skriv svar

Återgå till "Kontor"