Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
DiNozzo
Inlägg: 157
Blev medlem: 25 apr 2010, 22:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av DiNozzo »

Hej!

Har precis installerat Natty Narwhal betan på min dator med två skärmar. När man har loggat in är allt som det ska , men själva inloggningen vissas på den sekundära skärmen. Om någon har en lösning till detta så uppskattas det grymt mycket!

//Jonathan
BildBild
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av ubot »

Det går att välja vilken skärm som är primär skärm. Jag tror det finns en sådan inställning i Ubuntus program för bildskärmar (Monitors). Annars är xrandr ett alternativ om grafikkortets drivrutin inte ställer till det. Kör xrandr i Terminalen och se om du ser dina skärmar. Jag tror du ska köra med det här kommandot för att sätta en skärm som primär skärm:

Kod: Markera allt

xrandr --output VGA --primary
där VGA är namnet på bildskärmen i xrandr. Du får lägga in raden med xrandr-kommandot i ett skript och exekvera skriptet när datorn startar. Det gör du så här: http://embraceubuntu.com/2005/09/07/add ... at-bootup/

Skript (glöm inte byta ut VGA mot skärmen du ska ha som nr. 1):

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
xrandr --output VGA --primary
DiNozzo
Inlägg: 157
Blev medlem: 25 apr 2010, 22:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av DiNozzo »

ubot skrev:Det går att välja vilken skärm som är primär skärm. Jag tror det finns en sådan inställning i Ubuntus program för bildskärmar (Monitors). Annars är xrandr ett alternativ om grafikkortets drivrutin inte ställer till det. Kör xrandr i Terminalen och se om du ser dina skärmar. Jag tror du ska köra med det här kommandot för att sätta en skärm som primär skärm:

Kod: Markera allt

xrandr --output VGA --primary
där VGA är namnet på bildskärmen i xrandr. Du får lägga in raden med xrandr-kommandot i ett skript och exekvera skriptet när datorn startar. Det gör du så här: http://embraceubuntu.com/2005/09/07/add ... at-bootup/

Skript (glöm inte byta ut VGA mot skärmen du ska ha som nr. 1):

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
xrandr --output VGA --primary
Grejen är att om jag kollar mina xrandr outputs, så får jag bara en skärm och det är default.

Kod: Markera allt

Screen 0: minimum 2880 x 900, current 2880 x 900, maximum 2880 x 900
default connected 2880x900+0+0 0mm x 0mm
   2880x900       50.0* 
Så kan inte välja en primär skärm. Kör TwinView i NVidia förresten.
BildBild
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av ubot »

Ok, jag vet inte varför Xrandr bara fungerar ibland. Jag tror att det har med drivrutinen till grafikkortet att göra men jag vet inte. :| Jag vet inte hur du ska lösa problemet då. Det går nog att välja primär skärm i Monitors (Bildskärmar) också i Ubuntus meny under System -> Inställningar. Men hur man sparar det så det alltid är så när systemet startat har jag inte en susning om. :(
DiNozzo
Inlägg: 157
Blev medlem: 25 apr 2010, 22:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av DiNozzo »

ubot skrev:Ok, jag vet inte varför Xrandr bara fungerar ibland. Jag tror att det har med drivrutinen till grafikkortet att göra men jag vet inte. :| Jag vet inte hur du ska lösa problemet då. Det går nog att välja primär skärm i Monitors (Bildskärmar) också i Ubuntus meny under System -> Inställningar. Men hur man sparar det så det alltid är så när systemet startat har jag inte en susning om. :(
Okay, tack ändå!
BildBild
kalle@itbojen.com
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jul 2010, 18:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dual-Screen Inloggning på fel skärm

Inlägg av kalle@itbojen.com »

Svar i en mycket gammal tråd men jag hittade hit för att söka svaret på den ställda frågan.
Svaret fanns inte här men på ett annat ställe!
If your monitors.xml file is set up the way you want your monitors to be after you log in, try this and reboot. Note that by default there is no existing monitors.xml file under /var/lib/gdm3/.config (at least it wasn't there for my setup.)

Kod: Markera allt

sudo cp ~/.config/monitors.xml /var/lib/gdm3/.config
Länk till originalet https://askubuntu.com/questions/999217/ ... gin-screen

All cred skall gå till original författaren jag vill bara att nästa sökare skall kunna hitta ett fungerande svar snabbare. Fungerar från 17.10 och senare är själv på 18.4LTS
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"