Autentisera eller inte?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej, om man sysslar med datorn och går in och ut i program med ständig autentisering, blir tröttsamt i längden, kunde man inte kunna reducera det här
till ett minimum genom att plocka bort valda filer eller eventuellt lägga till någon fil som styr upp vilka program som måste loggas in på och resten utan inloggning?

libsasl2-2
Cyrus SASL - autentiseringsabstraktionsbibliotek
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Osprey »

Att det inte går att styra med en lista eller något sådant beror antagligen på att det skulle innebära ett ganska omfattande behörighetssystem, uppe på det redan befintliga och som dessutom kringgår det "riktiga" systemet. Säkerhetsmässigt skulle det innebära en ny risk och det skulle vara svårt att få det att fungera på något bra sätt...

Men du kan ju alltid prova med att köra "sudo chmod 4755 programnamn" för program som du inte vill autentisera dig för. Programnamn ska här vara det fullständiga namnet på filen/programmet du ska köra, som t.ex "/usr/sbin/synaptic"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej Osprey

Så det gick inte, de flesta svaren blir "katalogen finns inte" och jag som försöker få bort Autentiseringen på Google Chrome" snart slutar jag med Chrome och kör Chromium istället, jag orkar inte med att behöva logga in på Webbläsaren varenda gång jag ska ut på Internet!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Osprey »

Hej och jamen nu har jag nog missuppfattat vad du menar med autentisering. Jag trodde att du menade den autentisering med ditt eget lösenord som du är tvungen att göra för att låsa upp privilegierade kommandon, det vill säga samma autentisering som krävs för sudo.

Något sådant finns emellertid inte för Chrome (som vägrar köra som root). Så frågan är vad det är för autentisering du menar...??

Under "[Inställningar]" i Chrome finns iofs en inställning där du kan lägga upp flera olika användare, om du t.ex är flera personer som använder samma inloggning. Kanske är det något sådant som gör att den frågar om inloggning, typ att du har definierat flera användare och den vill veta vilken av dem du är?

Det du eventuellt ändrade med "chmod 4755..." kan du förresten ändra tillbaka med "chmod 755...".

Och jag tycker för den delen att chromium funkar mycket bättre än chrome i Linux....... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Chromium är lika bra som Chrome kan jag hålla med om och lika dåliga när de kräver att man ska logga in på respektive läsare.
Och på inställningar går det inte att ta bort detta krav om inloggning!
Enda chansen är att jag måste logga in mig på datorn, först då slipper jag Inloggning på Webbläsarna!
Dessa inloggningar är ren hysteri, jag bor ensam och vem eller vilken annan skulle använda min dator när jag inte är hemma?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Osprey »

Det finns --login-user=username, --login-password=passwd och --user-data-dir=dir som du kan testa med. Jag kan inte göra det här, för jag får inte något login-krav med det.

Dir för --user-data-dir brukar normalt sett vara "/home/username/.config/google-chrome", men det kanske inte är satt till något om du kör autoinloggning...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej, Osprey

Här har du beviset på att man måste logga in på Google Chrome Stable,
Det finns inte någon kran att stänga av detta måste, utan är ett ständigt skvalande om att man har flera datorer man behöver använda eller att gå in på som ett måste!

"Logga in på Chrome
Du kan logga in på Chrome för att läsa WAP-inställningar, till exempel bokmärken och appar, som har synkroniserats med ditt Google-konto. Se till att du loggar in på Chrome på varje dator som ska dela samma Chrome inställningar. Visa fler skäl för att logga in på Chrome"

Det här är löjligt att tvingas logga in på något man inte är intresserad av.
Faktum är att Firefox ser till allt behov man har av Bokmärken och appar
och har man Xmark som synkroniserar webbläsaren, så kan man avsluta Googlekontot vilket jag tänker att göra om jag inte blir av med denna inloggning!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Osprey »

Chrome vet jag inte hur det är med, men jag kör Chromium och den loggar in automatiskt på mitt Google-konto etc. Det känns lite konstigt om inte Chrome också skulle kunna klara av det om du har sagt till den att spara lösenordet...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Jag konstaterar bara att man kan inte gå förbi inloggning även i Chromium,
tidigare har det inte varit tal om någon inloggning, det här infördes i samband med första versionen av Google Chrome Stabile!
Alltså man får inte komma undan med inloggningen, alternativet är inloggning när du startar upp datorn, då behöver man inte logga in sig på Chrome, så frivilligheten har krympt med tiden i Google och i Ubuntu.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Osprey »

Konstigt... oavsett om du har loggat in manuellt eller via autoinloggning så är du inloggad på alla sätt och vis. Med andra ord, du är inloggad som en viss specifik användare, med en $USER ett $HOME och med .config och .local och allt annat som behövs. Det är liksom ingen skillnad...

Vad är den exakta utskriften du får när den kräver att du ska logga in?? så kan jag titta lite i källkoden till Chromium för att se hur den avgör om den ska fråga eller inte...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Här har du, det du frågade efter, som stoppar det frivilliga med inloggning på chrome eller inloggningen i datorns uppstart.

https://support.google.com/chrome/?p=help&ctx=settings
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej, Osprey

Nu ska du få höra vad som händer.
Jag installerade en ny Ubuntu 12.04 och markerade för att inte behöva logga in på min dator!
Jag laddade hem Chromium ifrån Programcentralen och öppnade webbläsaren och strax fick jag en meny att skriva in ett lösenord för Chromium, jag struntade i detta och kom in och fick mina bokmärken via Firefox och Xmark m.m
Jag stänger av Webbläsaren och öppnar den igen ex antal gånger och efter fjärde gången kommer det upp en meny som manar mig att fylla i lösenordet? vilket lösenord" som jag inte markerat för och testade mitt lösenord för datorn som godtogs direkt!
Det här gillar jag inte att Google ska ha mitt lösenord för min dator, är det här normalt att Google ska känna till detta lösenord?
Var finns den omtalade sekretessen som det talas om så varmt?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej Red

Ni glömde bort mig för mitt inlägg ovan som jag vill ha svar på, som var nästan identiskt med det ni tog bort.
Jag vill faktiskt ha svar på frågan, har Google rätt att få reda på vad jag har för inloggningslösenord i min dator?
Lagen om offentlig handling är med i denna bild och mitt lösenord för min dator är inte offentlig enligt mig!
Hur som helst måste jag byta lösenord nu för min dator!
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av gruble »

Tjadden skrev: Det här gillar jag inte att Google ska ha mitt lösenord för min dator, är det här normalt att Google ska känna till detta lösenord?
Var finns den omtalade sekretessen som det talas om så varmt?
Klistra in följande i chrome/chromiums adressfält

Kod: Markera allt

chrome://settings/passwords
så ser du dina sparade lösenord i ren text med knappen Visa.

I denna artikel rekommenderas följande hanterare LastPass, 1Password, and KeePass
http://grahamcluley.com/2013/08/why-you ... e-browser/

How To: KeePass Password Safe
KeePass finns i Pakethanteraren installera också xdotool-paketet för auto ifyllning.

Edit: Svenska språkfilen Swedish.lngx kopieras till mappen Home/.local/Share/KeePass (finns inte KeePass-mappen så skapa den)

Eller denna som är baserad på Chromium SRWare Iron: The Browser of the future
Senast redigerad av 2 gruble, redigerad totalt 12 gång.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Autentisera eller inte?

Inlägg av Tjadden »

Hej, gruble

Tack för hänvisningarna.
En sak är klar, jag tillåter aldrig att webbplatser ska spara mitt lösenord.

Google Chrome tänker jag inte logga in på, utan jag går förbi inloggningen, jag missar ingenting för det, men det är tjatigt att varje gång jag ska ut på webben så kommer skylten upp för inloggning.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"