Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

Laddade ner 14.04 64 bit AMD.
Men har gått på pumpen igen, jag har i princip alla programfiler installerat, men jag kommer inte in i Ubuntu.
Varför har jag inte en aning om? Jag loggar in och den sätter igång och radar nästan ner hela filsystemet, vid varje försök.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

error:config file/etc/landscape/client.cant be read
run-parts:/etc/update-motd.d/50-landscape-sycinta exited with return code 1
Hit kom jag och hur ska man gå vidare?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag tycker mig ha sett att du har en enstaka dator som du arbetar med.
Därför förstår jag inte varför du ens installerar 'Landscape' som ett program. Det här är ett program för att hantera en större miljö av datorer och dess server/servers.

Du skall ha en desktopvariant av Ubuntu tror jag.

Möjligen har jag fel.
Mer tekniskt insatta medlemmar får gärna rätta mig i så fall.

Det viktiga är, att Tjadden får hjälp.
För mig ser det ut som om Tjadden håller på med serverprogram/installation om igen.
Förra gången gick det inte bra.

Oavsett vilket, så vill jag önska att det löser sig för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

Jag tycker mig ha sett att du har en enstaka dator som du arbetar med.
Därför förstår jag inte varför du ens installerar 'Landscape' som ett program. Det här är ett program för att hantera en större miljö av datorer och dess server/servers.

Tyvärr gick jag på den minan igen. Men nu har jag rätt program på en DVd men har problem med partioneringen. Hela hårdisken ägs av win 7.

Jag klickar för "annat" för att göra en manuell partionering, men det gick inte, det motsvarande inte tidigare installationer som var enkelt, de kranarna för detta finns inte? Måste jag göra en förpartionering innan jag ska installera 14.04?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev:Tyvärr gick jag på den minan igen. Men nu har jag rätt program på en DVd men har problem med partioneringen.
Jag vill sannerligen hoppas att du har varit noggrann och valt rätt. Det ställer annars bara till det för dig själv, mest.

Kolla på nätet där du tog ner isofilen från och förvissa dig om att det är en desktop iso som du har tagit hem. Det är du själv som tjänar på att lägga tid på att kolla upp. Då blir det förmodligen rätt och du har sparat dig en massa tid från att ha problem i efterhand.

Det låter som om du fortfarande har något för server istället, eftersom att du får detta med 'Landscape'. Om du nu inte har gjort ngt på egen hand, vill säga.
Tjadden skrev:Jag klickar för "annat" för att göra en manuell partionering, men det gick inte, det motsvarande inte tidigare installationer som var enkelt, de kranarna för detta finns inte?
Ubuntu kan kännas något otydligt i sin info just där dialogrutan för hur man vill installera, kommer upp.

Konsekvent genom alla hitintills producerade Ubuntuversioner har det helt manuella alternativet för installationen presenterats sist. Nederst bland alternativen.
'Något annat', har det stått. Idag tror jag det är ändrat till ännu en variant. Där är jag iofs osäker, men tycker mig minnas att jag sett det för en tid sedan vid en nyinstallation.

Det är inte lätt att välja, om man är ny och lite osäker. Medgives. ;)
Tjadden skrev:Måste jag göra en förpartionering innan jag ska installera 14.04?
Det är att föredra, om man är det minsta osäker.

Kan du dessutom göra så, att du redan inifrån Win7 drar ner på hårddisken lagom mycket, så att du får kvar plats för windows OCH även för Linux, så är några "risker" eliminerade.

Windows skall du vara försiktig med.
Det är alltid bra att ha det kvar, intill dess att man finner att Linux uppfyller alla ens krav på datorn och systemen.

Börja där. Med windows, innefrån windows.

Innan du startar,
kolla gärna den här wikisidan och ta dig tid med att ha läst den, innan du börjar med att fundera på att partitionera för Linux.

Den är just riktad mot läsare som är ovana och tänker göra en partitionering för de första gångerna. Därför väldigt noggrann.

Jag skrev den 2008/2009 och tidens lösningar har ändrats, men inte så mycket att det blir ett hinder i innehållet.

Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

Hej, det kan jag försäkra dig om, att den här typen av partitionering fanns i 9.10 I 14.04 finns det inte ens en hänvisning till vad man ska göra med dem?
Och sedan står det inte fortsätt utan "installera nu!
Man skulle dela på två bruna fält, antingen välja det vänstra eller den högre, det var så korkat, eller så vill man inte att vanligt folk ska kunna partitionera?

I 14.04 är det enkelt att låta Ubuntu ta resten av hela hårddisken vilket ja tror att de flesta ha gjort?
Nu har jag redan delat upp hårddisken så Window fått sin beskärda del och i resten kan jag installera in tre Ubuntu i rad om jag vill, min hårddisk är på 320GB.

Skulle vilja gör en för-partitionering, Men jag tvivlar på att det fungerar!
Denna 14.04, har förmodligen inte någon förklarande text till detta, inte ens frågan kommer väl upp, om den ska användas som partitioneringen?

(Hur tänker systemakarna egentligen, pratar de lika obegripligt, som de generellt skrivit text på många ställen i Ubuntu?)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

Tack, nu har jag 14.04 installerad och får se hur lång tid det tar, innan man skriker på hjälp?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Du skall naturligtvis köra på ditt sätt.
Jag har ringa kännedom om hur det ser ut vid en nyinstallation i 14.04.

Däremot testade jag nyss med att starta upp med en installationsskiva bara för att få se hur början ser ut. Där känner jag igen mig. För tillfället har jag ingen partition ledig för att pröva på, så jag testade med att låta skivan starta om igen, denna gång under valet 'pröva Ubuntu . . . '.

Går du också den vägen och kör 'pröva . . . ' först, så kommer du till ett startskrivbord. Väl där, så klickar du på Unitys sidokolumn till vänster på skärmen och där, på den översta ikonen (Dash, kallas den). I bifogad bild ser du den. Den är gråfärgad och har Ubuntus logga på sig.

Efter klicket på den, får du upp ett nytt fönster.
På den lediga raden för att skriva, skriver du in gparted.
Är gparted med på skivan, startar programmet upp.

Är gparted inte med på skivan, så får du börja med ikonen nederst i min bild och den ikon som ser ut som en resväska. Klickar du istället på den, så får du upp Ubuntus programförråd.

Till höger i det fönstret har du en sökruta. I den skriver du in gparted.
Programmet kommer upp i en förteckning. Gparted kommer först. Av två. Längst till höger på raden för gparted har du en valknapp. Installera.

Tryck på den och gparted installeras.

När installationen är färdig, gå tillbaks till den gråmarkerade ikonen högst upp och skriv in gparted. Denna gång dyker gparted upp och det är bara att trycka på den. Ange ditt lösenord och gparted startar upp.

Medan att du fortfarande har skivan aktiv i datorn, kan du nu använda dig av gparted för att partitionera din hårddiskpartition som du vill ha till Ubuntu.

Installationen av programmet gparted finns inte kvar när du avslutar med skivan och startar om datorn.

Har du däremot gjort partitioner med skivan i och med hjälp av gparted, så blir de partitioneringarna gjorda på hårddisken. När du är klar och väljer att avsluta.

Dessa partitioner kan läggas in och tas bort.
Både medan du övar just i detta nu. Väljer du att sluta nu, men sedan ångrar dig efter avslutet, kan du alltid igen, med skivan och valet 'pröva Ubuntu. . ', ominstallation av gparted, gå tillbaks och ta bort det senare.

Då förutsätter jag förstås att du inte har börjat använda dig av gjorda partitioner. I det fallet riskerar du att förlora inlagda data som du hunnit lägga in.

En liten anmärkning. Jag är inte säker på att det behövs längre, men tidigare var det så, att en hårddisk inte fick ha fler än fyra partitioner*. Sedan var det fullt. Då var man tvungen att ha en extended diskpartition för att lägga till fler. Jag är osäker på om detta gäller fortfarande.

*editerat*
"fyra partitioner" skulle ha varit fyra primära partitioner.

Förhoppningsvis kan någon annan medlem som vet mer säkert, komma in och klarlägga hur det är idag.
Jag har själv sökt, men inte funnit ngt definitivt svar ännu. Inlagt 29 april -14
.

Eftersom att du redan nu säger att du vill ha flera distar på kvarvarande del av hårddisken, måste du redan nu fundera över detta med extended* partition. Annars är risken stor att du blir låst framöver, om du vill lägga till fler partitioner.

*edit* framgår i det dokument som jag hänvisar till i ett tidigare inlägg.

Så vänta till dess att vi får ett besked från någon här i tråden, innan du skrider till verket.

Lycka till. /tukken
Bilagor
Programcentralen.png
Programcentralen.png (140.8 KiB) Visad 5497 gånger
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 29 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Broder Tuck »

;D ;D ;D ;D

Du hann in emellan. ;)

Fortsatt lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Det fungerade inte bra med Ubuntu 14.04?

Inlägg av Tjadden »

Tack, iaf. för hur man kunde göra om det kniper vid något annat tillfälle, det är som sagt bra att Känna till, så detta kopierar jag. du vet väl att jag är fenomenal att testa alla kranar i datorn för att se vad som händer? Det vete tusan hur många ominstallationer jag ha fått göra och lika så med Windows! Tack, vännen.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"