No password control?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

No password control?

Inlägg av Tjadden »

Finns det en möjlighet med automatisk login överallt i den lokala delen av datorn?
det är tjatigt att jämnt ska man logga in lite här och där!
Vad händer om man avinstallerar "System Login" uteblir uppdateringar m.m?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: No password control?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det går ju att ordna automatisk inloggning när du startar datorn, dvs. hoppa över inloggningssidan.

I fråga om att få tillfällig root-behörighet, såsom när du använder sudo eller PolicyKit, råder jag dig att tänka efter väldigt noga innan du försöker förenkla för mycket. När allt kommer omkring, gör du väl inte ändringar på systemnivå "jämt"?

Vet inte vad du menar med "System Login". I alla händelser låter det inte som något som bör avinstalleras.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: No password control?

Inlägg av Tjadden »

Hej Gunnar!

Automatisk inloggning markerade jag för när jag installerade !4.04
Det finns en länk i Synaptic som heter System Login men jag kunde inte tolka vad den hade för funktioner? I sak, om man ska hämta något ur Programcentalen eller just att gå in på Synaptic så måste man logga in. Som du vet så måste man bekräfta vissa uppdateringar med ett lösenord. Jag menar på att just den kategorin skulle man slippa att tvingas ge ett ett lösenord för.
Jag har en sk Passwordbox som håller reda på alla lösenord åt en, men den gäller endast för automatiska inloggningar på Internet!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: No password control?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tjadden skrev:I sak, om man ska hämta något ur Programcentalen eller just att gå in på Synaptic så måste man logga in. Som du vet så måste man bekräfta vissa uppdateringar med ett lösenord. Jag menar på att just den kategorin skulle man slippa att tvingas ge ett ett lösenord för.
Själv tycker jag det är ganska bra att man tvingas stanna upp innan man gör ändringar på systemnivå som kräver root-behörighet. Det du nämner är saker där autentisering sker via PolicyKit, och personligen vet jag inte hur man skulle göra för att slippa ange lösenord där.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: No password control?

Inlägg av Tjadden »

Jag har hittat dess filer PolicyKit i Synaptic men jag vågar inte röra dem i risken att det kan påverka något annat vad det nu skulle vara?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"