Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av TicToc »

Är det någon här som har erfarenhet av att jobba "heltid" i ubuntu under Windows?

Jag gjorde en installation igår av senaste virtualbox på en maskin med windows 7 enterprise. Trots att jag bara har installerat och konfigurerat i ubuntu upplever jag det som lite "skakigt".
Guest utils är installerade och jag kör i helskärmsläge på två av skärmarna.

De problem jag upplever i ubuntu är bland annat intermittenta nätverksavbrott, låsningar ibland när windows går i standby pga inaktivitet och vid stängning av det bärbara datorns lock.

Hur har det gått för dig?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av eson57 »

Nu vet jag inte hur du har konfat, men kör du med VBox standardkonf för gästdatorer, så bör det bli bättre om du tilldelar gästdatorn lite mer ram-minne och gärna en extra cpu-kärna. En virtuell dator kan naturligtvis aldrig bli som en fysisk, men jag brukar ge mina gästdatorer 2GB ram och 2 cpu-kärnor, så flyter det hyfsat. Sen föredrar jag sömlöst läge, framför helskärm. Det blir som att köra Linux-applikationerna direkt på Windows-skrivbordet. :)
Alltid på kanelen!
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av TicToc »

Den virtuella maskinen har fått 16GB, 4 kärnor och statiska diskstorlekar.
Jobbar du i din gästdator 8 timmar om dagen?

Såg nu att det kommit en ny version av virtualbox, https://blogs.oracle.com/virtualization ... albox_5_14

Får testa hur den är i morgon.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av eson57 »

TicToc skrev:Jobbar du i din gästdator 8 timmar om dagen?
Nej, inte i en och samma gästdator i alla fall. Fast arbetstiden i sig har nog mindre betydelse. Hur som helst, det är inte resursbrist som är felet i ditt fall.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av johanre »

Hade i flera år en virtuell ubuntu på en Windows laptop på min förra arbetsplats. Testade med vmware och med virtualbox. Upplevelsen var alltid bättre i vmware, även om jag aldrig kände att den var 100%-ig. Samtidigt skall det sägas att detta var flera år sedan, så saker kan ha förändrats.

Förresten, idag kör jag tvärtom på arbetsplatsen; en ubuntu 16.04 installation med en Windows 10 i virtualbox. Inte 100% nöjd där heller...

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av TicToc »

eson57 skrev:Fast arbetstiden i sig har nog mindre betydelse.
Jag tänkte lite på stabilitet och om man "står ut" med att köra virtuellt med de skavanker som följer med så att säga. :)
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av TicToc »

johanre skrev:Hade i flera år en virtuell ubuntu på en Windows laptop på min förra arbetsplats. Testade med vmware och med virtualbox. Upplevelsen var alltid bättre i vmware, även om jag aldrig kände att den var 100%-ig. Samtidigt skall det sägas att detta var flera år sedan, så saker kan ha förändrats.

Förresten, idag kör jag tvärtom på arbetsplatsen; en ubuntu 16.04 installation med en Windows 10 i virtualbox. Inte 100% nöjd där heller...

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Ja det är väl så att med att köra virtuellt, jag får lära mig att leva med glappet i upplevelsen mellan "näst intill" och "på riktigt".

Idag uppdaterade jag i vart fall till senaste virtualbox och passade samtidigt på stänga av vissa animeringar i unity. Tiden får visa vad jag tycker på sikt.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Att arbeta i Ubuntu under Windows 7

Inlägg av eson57 »

TicToc skrev: Jag tänkte lite på stabilitet och om man "står ut" med att köra virtuellt med de skavanker som följer med så att säga. :)
Alla är ju olika, så även tålamodet. Själv påstår jag bestämt, nej det står man inte ut med 8 timmar/dag, 5 dagar i veckan. ;)
Å andra sidan finns det massor av folk som sitter och jobbar med tunna klienter, och inte har någon direkt erfarenhet av fysiska datorer (hemdatorn borträknad), så det är väl lite som man är van vid också.
Jag har ju strävat efter max prestanda i minst 15 år vid det här laget, så det kan ju förklara mitt eget begränsade tålamod.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"