Kan inte försätta skärm i standby

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Storsnusarn^ »

Något jag funderat på länge men som aldrig varit ett problem innan har varit att ingen av mina linux-maskiner (ubuntu och linux mint, kör xfce4 på allihop) verkar stänga av skärmen efter x antal minuter trots att jag anger detta i strömhanteraren. Har innan nöjt mig med att skärmen blir blank även om den inte går i standby men köpte en ny skärm för någon vecka sen som har en gnutta sk "backlight-bleed", inget som stör när jag använder datorn men ska man kolla film eller liknande på en annan monitor i samma rum blir det störande.

Är väl inget jätteproblem att stänga av skärmen från knappen egentligen men lever kvar litegrann i stenåldern där bildrören i gamla TV-apparater höll avsevärt längre tid om man lät TV:n stå på standby istället för att stängas av med knappen ;D

Då det funkar utmärkt även med denna skärm på windowsdatorn så tror jag nog inte det kan vara allt för krångligt att få till även på ubuntu och mint, har nog bara missat något :) Försökt googla runt men de flesta verkar vilja ha information om hur man undviker att skärmen hamnar i standby, mitt problem är ju det omvända :D Kör med nvidias propitära drivrutiner till mitt grafikkort som är ett geforce gtx 770 bör tilläggas,

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vad händer om du i ett terminalfönster kör:

systemctl suspend
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Storsnusarn^ »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad händer om du i ett terminalfönster kör:

systemctl suspend
I Linux Mint 17.3 händer det inte mycket men det verkar bero på att det inte har systemd(?)

Kod: Markera allt

└──> systemctl
systemctl: kommandot hittades inte

└──> sudo !!
sudo systemctl
sudo: systemctl: command not found
Har inte tillgång till ubuntu-burken förrän imorgon men vet att jag varit inne och bökat med dessa inställningar för ubuntu innan då jag ändrat inställningar för lidswitch. Något annat tips på vad jag kan göra med mint-maskinen?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Den 'gamla' motsvarigheten till kommandot jag föreslog är:

sudo pm-suspend

Min tanke är att om du lyckas försätta datorn i vänteläge den vägen, så vet du att problemet inte är hårdvarurelaterat.
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Storsnusarn^ »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Den 'gamla' motsvarigheten till kommandot jag föreslog är:

sudo pm-suspend

Min tanke är att om du lyckas försätta datorn i vänteläge den vägen, så vet du att problemet inte är hårdvarurelaterat.
Läste inte ordentligt innan jag provade kommandot så jag får skylla mig själv ;D Men det fungerade utan problem, dock var min fundering bara att få själva skärmen att stänga av istället för att visa en svart skärmsläckare. Var in och rotade lite i xset och kollade och verkar som det hela funkar ungefär som jag vill nu efter att ha kört xset +dpms
xset -q skrev: Screen Saver:
prefer blanking: yes allow exposures: yes
timeout: 0 cycle: 0

DPMS (Energy Star):
Standby: 0 Suspend: 0 Off: 1200
DPMS is Enabled
Monitor is On
Nu är frågan bara om skärmen kan ta skada av att stängas av till standby direkt så fort skärmen varit oanvänd i x antal minuter, eller om det är skonsammare att låta skärmsläckaren gå i efter säg 10 minuter och låta skärmen stängas av efter 30 minuter? Ingen aning om det spelar någon roll överhuvudtaget med nyare skärmar, men vill minnas att min windowsdator "dimmar ner" skärmen en stund innan den slutligen går i viloläge.

Edit: Kom även på att det vore trevligt om det gick att ställa in så att skärmsläckare/viloläge undviks vid körning av vissa program eller exempelvis vid tittande på youtube.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Verkar som att jag försökte hjälpa till med en fråga du inte ställde. Ursäkta, läste slarvigt. Bra att du lyckade lösa det själv.
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Storsnusarn^ »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Verkar som att jag försökte hjälpa till med en fråga du inte ställde. Ursäkta, läste slarvigt. Bra att du lyckade lösa det själv.
Ingen fara, det är svårt att vara 100% alert denna tid på dygnet ;) Frågan kring möjligheten att undvika att skärmdimmern/viloläge träder i kraft i vissa lägen kvarstår dock. Tack för hjälpen i vilket fall!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Angående den kvarstående frågan, försökte jag nyligen hjälpa med en liknande fråga på AskUbuntu. Eftersom det inte (heller) var på standard Ubuntu, funkade inte mitt svar till lösning, men du kan kanske få något uppslag ur hur frågeställaren löste det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av eson57 »

I Mint 18.1 fungerar nedanstående kombination av inställningar exakt enligt ditt önskemål. Åtminstone på min maskin...
Screen_2017-02-21_05-34-35.png
Bilagor
Screen_2017-02-21_05-32-55.png
Screen_2017-02-21_05-32-55.png (21.69 KiB) Visad 3530 gånger
Alltid på kanelen!
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Kan inte försätta skärm i standby

Inlägg av Storsnusarn^ »

När jag vaknade idag så hade skärmen vaknat till liv och stod alltså igång med den svarta skärmsläckaren igång istället för att vara avstängd/i stand by. Så min lösning igår verkar inte vara någon helhetslösning ändå som det verkar, vill ju att skärmen behålls avstängd fram till att datorn används igen :nerd:

EDIT: Det är liknande i min strömhanterare för Mint 17.3, men detta med att skärmen ska stängas av gjorde den inte förrän jag aktiverat DPMS.

EDIT2: Kollade precis så nu står dpms som avstängd igen >:D Vad tusan, inte konstigt att skärmen var påslagen då.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"