Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av Ainigma »

Håller precis på att använda programmet FreeFileSync (som många förordar) till att göra backups på externa hårddiskar. Till min fasa upptäcker jag att flera mappar med mina bilder har blivit korrupta och att synckningen nu gjort att de även blivit de på backupdiskarna. Alltså om jag haft okorrumperade bilder från de tidigare backuperna så har de nu blivit överkopierade med de korrupta. Men det måste väl vara möjligt att återställa äldre versioner även med FreeFileSync? Men hur göra man det? Har sökt lite på nätet men inte hittat något. Om det går är det ju inget bra program alls. ???
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av eson57 »

Ainigma skrev:Men det måste väl vara möjligt att återställa äldre versioner även med FreeFileSync?
Det beror på dina synkroniseringsinställningar. Har du valt något av alternativen Spegla Uppdatera eller Anpassa, med rätt inställningar och dessutom obligatoriska Versionshantering, så skall det inte vara några problem att återställa äldre versioner av dina bilder.
2018-09-01_10-38-22.png
2018-09-01_10-38-22.png (87.49 KiB) Visad 4449 gånger
Men hur göra man det?
Kopiera felfria filer direkt från versionshanteringsmappen till aktuell bildmapp.
Alltid på kanelen!
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av Ainigma »

Tack jag återkommer senare.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av eson57 »

Kan väl tillägga att FreeFileSync är ett synkroniseringsprogram, för säkerhetskopiering väljer jag Déjà Dup Backup Tool
Alltid på kanelen!
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av Ainigma »

Ok anser du att det är bättre för säkerhetskopiering? Det finns lite olika åsikter, en del anser att backupprogram är bättre, andra anser att synkroniseringsprogram är bättre . .
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av eson57 »

För automatiserad daglig backup, med versionshantering, tycker jag Déjà Dup är betydligt bättre. FFS använder jag uteslutande till synkronisering mellan olika enheter, utan versionshantering.
Alltid på kanelen!
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av Ainigma »

ok har du jämfört olika backupprogram också, jag tänker det finns ju luckybackup etc etc ? Svårt att välja i djungeln . .
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av eson57 »

"Luckybackup" låter ju inte så förtroendeingivande. ;D Skämt åsido, så har jag inte testat alla backup-program, eftersom Déjà Dup är så enkelt och stabilt, att jag aldrig haft några problem med det. Om jag inte minns fel, så bygger det på välrenommerade rsync, som sedan länge är Linux-standard.
Alltid på kanelen!
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av Ainigma »

Det verkar som att man måste själv ställa in en mapp där tidigare versioner ska sparas . . jag var naiv nog att tro att det var som rdiff-backup att det skedde automatiskt . . så jag kan nog se mig i stjärnorna efter alla bilderna . . :'(

frugan kommer inte bli glad . . :-\

En sak jag undrar med backupprogram, skapar inte de speciella "clusterfiler" av det du vill spara som du bara kan komma åt när du återställer via backupprogrammet? Risken är väl då att om det blir minsta fel på en sådan så blir allt korrumperat i clusterfilen och den kan inte läsas av backupprogrammet och du förlorar allt i den filen? Det tycker jag har varit en fördel med rdiff-backup eftersom där skapades "incrementalfiles" och du kunde återställa bestämda datum samtidigt vad det sparade materialet åtkomligt utan något program.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Återställa äldre versioner filer (från FreeFileSync)

Inlägg av eson57 »

Ainigma skrev:Det tycker jag har varit en fördel med rdiff-backup eftersom där skapades "incrementalfiles" och du kunde återställa bestämda datum samtidigt vad det sparade materialet åtkomligt utan något program.
Déjà Dup kör med inkrementell säkerhetskopiering. Dock vågar jag inte svära på att du kommer åt filerna utanför programmet då det även är krypterat, för att du skall kunna spara säkerhetskopiorna i molnet eller annan extern enhet.
2018-09-01_17-58-15.png
2018-09-01_17-58-15.png (14.59 KiB) Visad 4397 gånger
FFS krypterar däremot inte filerna, så där kan du hämta dem direkt från versionhanteringsmappen. Detta tar naturligtvis betydligt större plats, eftersom en ny fil sparas i sin helhet, varje gång du ändrat något och för att ingen komprimering skett.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"