leta efter text i filer

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

leta efter text i filer

Inlägg av civilpolisen »

Jag är bekant med grep men skulle gärna vilja ha ett annat gränssnitt...

Jag använde för länge sedan ett litet plutteprogram att programmera i. Detta var för 20 år sedan på skolan i Skellefteå och jag har verkligen glömt vad programmet hette.

Men det var perfekt, för man kunde fritextsöka efter texter i kataloger och genom en stor mängd filer. Det kan man med grep också, men jag tycker grep är stökigt och rörigt...

Programmerarprogrammet Atom sköter detta galant, så länge man håller sig till hierarkin på sin egen hårddisk. I programmets öppna-fönster går det inte att öppna externa resurser... så stökigt!

Jag kan känna en viss motgång mot Linux när enkla saker blir så svåra, utan uppenbar anledning och mest för sakens skull. Nån som känner till ett plutteprogram som klarar av att söka i hierarkier och även då utanför den egna filstrukturen?

Jag har tittat på PyCharm och ska kolla Visual Code när jag har skrivit detta inlägget...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: leta efter text i filer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag använder gnome-search-tool, ett busenkelt program som finns för Ubuntu 16.04 men som slutade underhållas och togs bort från förrådet.

Hursomhelst, det kan fortfarande hämtas och installeras manuellt. Funkar än så länge utmärkt i såväl 20.10 som utvecklingsversionen.

https://packages.ubuntu.com/xenial/gnome-search-tool
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: leta efter text i filer

Inlägg av eson57 »

Recoll är bra, men kräver indexering och det är ganska bökigt att hitta och installera alla paket som krävs för att programmet skall kunna läsa alla filformat. När den tidskrävande konfigurationen/indexeringen är gjord, är programmet fantastisk.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: leta efter text i filer

Inlägg av JoWa »

Jag missar kanske något i frågan, men gör inte sökfunktionen i Ubuntu med GNOME det som efterfrågas? Bara att skriva sökordet (-orden) i filhanteraren, så söks det i namn och dokumentinnehåll i mappen och dess undermapp(ar).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: leta efter text i filer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@JoWa: På det sättet kan du väl bara söka på filnamn, inte på text i filerna? (I annat fall har jag missat något.)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: leta efter text i filer

Inlägg av JoWa »

Rubbet. Ta en titt på GNOME Tracker.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: leta efter text i filer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Rubbet. Ta en titt på GNOME Tracker.
Tack, det kände jag inte till. Tydligen har jag det installerat, men jag ser inga tecken på att filhanteraren tar det i bruk vid sökning. Finns det någon inställning någonstans?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: leta efter text i filer

Inlägg av JoWa »

Det är ont om inställningar. Jag har försökt att stänga av det, eftersom tracker-store ägnar tio minuter åt att klösa livet ur min hårddisk (där /home ligger) efter varje omstart, men ännu ej lyckats.

I dconf-redigeraren finner man en del inställningar, under org, freedesktop, tracker, men de är inte allt för lätta att använda
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: leta efter text i filer

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Trist om det inte finns någon användarvänlig dokumentation. Jag undrar lite vad det är frågan om, medan du vill kunna stänga av det. Ingen av oss vet hur det går till. :(
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"