Olik maskinvara, olika sökvägar trots identisk Distro??

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Olik maskinvara, olika sökvägar trots identisk Distro??

Inlägg av edfast »

Det är inte längre så lätt att lägga genvägar på skrivbordet som det har varit. Jag har på två datorer samma molnlagring med lokal drive som ligger som en nätverksenhet på skrivbordet (pCloud). Distro är Mint 20.1 (som väl bygger på Ubuntu 20.4?). Den ena datorn är en gammal; MEN ENORMT GAMMAL Dell Latitude, den andra en något nyare Asus Zenbook. För att ha ofta använda dokument lätt tillgängliga lade jag upp en programstartare på Dellen. Den hade den här signaturen:
xdg-open /home/edfast/pCloudDrive/Ubuntugrejor/oftaanväntdokument.txt
och jag hämtade den genom att skriva xdg-open, och så dra dokumentet till kommandoraden. Den öppnar utan problem, med rätt program som angivet i filtilägget. När jag gjorde på samma sätt med Asusen, såg "dragvägen" istället ut såhär:
xdg-open file:///home/edfast/pCloudDrive/Ubuntu/oftaanväntdokument.txt
öppnade inte med dubbelklick och gick inte heller att tildela ett program och när det öppnades med ett som såg ut att passa; Libre Office writer eller Textredigerare som både inte öppnade dokumentet, utan meddelade

Kod: Markera allt

[Desktop Entry]
Name=Oftaanväntdokument
Exec=file:///home/edfast/pCloudDrive/Ubuntu/oftaanväntdokument.txt
Comment=
Terminal=false
Icon=libreoffice3-writer
Type=Application
Comment[sv]=som genväg till pClouddokument
Sökvägen var lång, jag har här förkortat den avsevärt. Den hade svenska skrivtecken, mellanrum och annat, som i Dellen hanterades med slasher och bokstäver återgivna som de var skrivna, medan Asusen använde procenttecken, backslasher och siffror för att göra samma sak. Ja, ni vet. Filhanteraren borde vara densamma i båda datorerna, den enda skillnaden jag kan komma på var att Dellen har genvägarna installerade redan i 20.0 Ulyana som sedan uppgraderats till 20.1, medan Asusen har en fresh install av 20.1 Ulyssa. Jag har försökt med alternativt skrivna sökvägar men resultatet blir detsamma, och fattar nu ingenting. Vem kan upplysa mig om hur man lättast lägger genvägar på skrivbordet. Är programstartare den enda möjliga vägen?

Skulle det månne göra någon skillnad att ominstallera 20.0 (clean), skriva nya programstartare, och uppgradera? Hrm. Mysko.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Olik maskinvara, olika sökvägar trots identisk Distro??

Inlägg av edfast »

Städa sökvägen, undvik mellanslag, skiljetecken, tankstreck och vad det nu kan vara, Fixat! Hrrm.. O0

(...men Dellen på 20.0 klarade det ändå...)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"