enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av andol »

Jag och Lars har funderat lite kring hur vi kan underlätta för andra att bidra till ubuntu-se.org:s utveckling.

Just nu lutar vi åt att sätta upp någon form utav versionshantering; antagligen baserat på Bazaar och då eventuellt även inkluderades Launchpad. På så vis skulle alla lätt kunna få tillgång till aktuell kod, liksom ha möjlighet att på ett relativt enkelt sätt skicka in förslag på modifieringar.

I skrivande stund återstår fortfarande en del frågetecken; såsom just vilka filer som ska in i versionshanteringen, vilken form utav eventuellt databasskelett som ska tillhandahållas, etc. För att inte tala om alla frågetecken vi ännu inte upptäckt.

Ja, det här är lite vad som ligger i rännan. Tips och råd tas förstås tacksamt emot.

På sikt så skulle det här även kunna möjliggöra en separat "webbkodargrupp", skild från serveradmin-gruppen. Att drifta server är trots allt inte riktigt samma färdighetsområde som att koda webb. Till exempel så skulle denna webbgrupp då kunna ha fulla (skriv)rättigheter till det centrala kodrepository (launchpad?), samtidigt som serveradminsen fortfarande har det slutgiltiga ansvaret för vilken kod som sedan plockas ut och används på webbplatsen.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av CryingFreeman »

Jättebra idé. :)

+1
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av KiviE »

Låter verkligen kanonbra. Allt i äkta F/OSS anda, är ju inte precis hemlig kod :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av CryingFreeman »

Vad behöver ni för att gå vidare med den här idén?

Kan vi få fillistor över vad som ska in från de olika del-administratörerna?

Hur har/hade ni tänkt?

Jag skulle ju rekommendera att peta in hela katalogstrukturen i bazaar, med olika grenar för de olika delarna, men jag vet inte hur pigga Bazaargänget är på den idén. :)
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av Lars »

CryingFreeman skrev:Hur har/hade ni tänkt?

Jag skulle ju rekommendera att peta in hela katalogstrukturen i bazaar, med olika grenar för de olika delarna, men jag vet inte hur pigga Bazaargänget är på den idén. :)
Jag vet att jag tänkte något, men det kommer jag inte ihåg nu... :)

Det är väl mest en vettig struktur som behöver tänkas ut. Någon som har erfarenhet av bzr/LP?

Forumet patchas för extra funktioner. Hur löser man uppdateringar från upstream smidigast? Nu tar vi en kopia och har ~/phpBB/3.0.4 o.s.v. Ska vi slänga in varje ny version i en egen branch? Delar av utseendet (CSS) ligger i databasen, men det kanske bör flyttas till filer så att det kommer med i bzr?

Drupal och MediaWiki är rena installationer från upstream. Där lägger vi bara till teman och extra moduler. Det räcker kanske att lägga in vårt eget tema i bzr?
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av KiviE »

En annan viktig fråga är hur vi delar ut en "test"-databas som är aktuell med senaste tabellerna etc från alla uppdateringar och även innehåller lite testdata.

Vidare måste det vara smidigt tycker jag så att när man checkar ut så får man allt med och det mer eller mindre är bara att tuta och köra. Samtidigt ska man kanske kunna välja på att checka ut allt och bara vissa delar som drupal, phpbb mm som CF föreslog.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av andol »

KiviE skrev:En annan viktig fråga är hur vi delar ut en "test"-databas som är aktuell med senaste tabellerna etc från alla uppdateringar och även innehåller lite testdata.

Jo, framförallt här jag ser stötestenen för att man ska kunna lägga ut en vettig helhet.

Att bara lägga upp teman/mallar är däremot relativt trivialt. Dessa torde dessutom dessutom gå alldeles utmärkt att utveckla mot en egen installation utav {Drupal,phpBB,Mediawiki}.

Vår /planet borde faktiskt vara lätt att lägga ut i sin helhelt. Likaså med statiska basfiler såsom vår /header etc.

Vad säger ni utanför Serveradmin-gruppen som är sugna på att räcka ett handdtag? Vad är det ni behöver för att kunna göra något vettigt?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av CryingFreeman »

andol skrev:
KiviE skrev:En annan viktig fråga är hur vi delar ut en "test"-databas som är aktuell med senaste tabellerna etc från alla uppdateringar och även innehåller lite testdata.

Jo, framförallt här jag ser stötestenen för att man ska kunna lägga ut en vettig helhet.
På den tidningskoncern där jag jobbade som utvecklare gjorde vi en databaskopiering en gång i veckan för att ha som testbädd, men här ser jag inte riktigt vitsen med att ha en sån frekvens på det. Jag vet inte storleken på dagens databaser, men en kopiering rakt av skulle ju kunna vara en variant. Sen testar man på den. Dock är det ju en förutsättning att inga ändringar sparas i databasen då, eller kan migreras på ett enkelt sätt, typ i Drupal. Även phpBB3 sparar ju css och liknande saker i databasen.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av andol »

CryingFreeman skrev:
andol skrev:
KiviE skrev:En annan viktig fråga är hur vi delar ut en "test"-databas som är aktuell med senaste tabellerna etc från alla uppdateringar och även innehåller lite testdata.

Jo, framförallt här jag ser stötestenen för att man ska kunna lägga ut en vettig helhet.
På den tidningskoncern där jag jobbade som utvecklare gjorde vi en databaskopiering en gång i veckan för att ha som testbädd, men här ser jag inte riktigt vitsen med att ha en sån frekvens på det. Jag vet inte storleken på dagens databaser, men en kopiering rakt av skulle ju kunna vara en variant. Sen testar man på den.
Nej, har svårt att se det som en lösning i vårt fall. Förvisso dumpas databaserna nattligen. Däremot är det inte precis så att det inte finns innehåll i dem som gör dem direkt olämpliga till att göras publikt tillgängliga. Till exempel så har vi ju privata pm, mailadresser, lösenordshashar, etc.

Alternativt missförstår jag dig helt nu?
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av CryingFreeman »

andol skrev: Nej, har svårt att se det som en lösning i vårt fall. Förvisso dumpas databaserna nattligen. Däremot är det inte precis så att det inte finns innehåll i dem som gör dem direkt olämpliga till att göras publikt tillgängliga. Till exempel så har vi ju privata pm, mailadresser, lösenordshashar, etc.

Alternativt missförstår jag dig helt nu?
Jag bara spånar lite. Men det klart att pm och sånt är känsligt, det var ingen bra idé. Jag har bara sovit fyra timmar inatt, jag har lite otur när jag tänker. ;)

Å andra sidan så är phpBB3-databasen inte beroende av publiceringsdatum, så det spelar ju ingen roll om vi i framtiden kör på en 2 år gammal användardatabas som vi genererar specifikt för testbädden. Däremot skulle det ju vara bra att ha forumstrukturen aktuell. Man kan ju importera enskilda tabeller vid jämna mellanrum, under förutsättning att det inte helt pajar rättighetsbitarna, vilket det kanske gör?

Drupal innehåller ju också användardetaljer och lösenordshashar som inte bör offentliggöras, likaså mediawikin. Näe, jag vet inte hur man ska göra. Men det är ju viktigt att man kan göra ändringar i testdatabasen som kan lyftas över direkt till den skarpa miljön och att det funkar hyfsat smidigt med rättighetsbitar och så.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av andol »

Likt framkommit utav diskussionen ovan så är det långt ifrån självklart hur den Fullständiga Lösningen ska se ut. Därför har jag nu så länge nöjd mig med att publicera de enkla delarna utav webbplatsen. Då dessa ligger i separata katalogstrukturer fick det bli separata grenar.

Till en början med så har vi lp:~ubuntu-se-webmasters/ubuntu-se-web/documentroot, som alltså webbplatsen är DocumentRoot så att säga. Den innehåller främst gemensamma stilmallar, bildfiler, etc.

Vidare så har vi lp:~ubuntu-se-webmasters/ubuntu-se-web/planet, innehållandes koden för Planet Ubuntu Sverige. Vår Apache ser till att folden ./output/ montera in som /planet/ i själva webbträdet.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: enklare att bidra, versionshantering utav webbplatsen

Inlägg av andol »

Nu finns även vår phpBB3-installation versionshanterad i Launchpad, typ. Den går att komma åt via grenen lp:~ubuntu-se-webmasters/ubuntu-se-web/phpBB3. Notera att det inte är en jättemagisk lösning, utan att det krävs lite manuellt mecklande innan man har en fungerande lokal instans.

Framförallt så saknas det i nuläget ett databas-skellet. Den kan man till exempel lösa genom att installera en egen phpBB3, och sen använda den skapade databasen tillsammans med vår kod. Utav vad jag sett hitintills så ska allt utom vår utökade statistikvisning fungera med dylik databas. Notera att då vi i nuläget kör phpBB 3.0.4 så torde det vara den version man själv vill installera.

Utan förhoppningsvis uppenbara anledningar så versionshanterar vi inte config.php. Lättast torde helt enkelt vara att bara kopiera den filen från den egna installation man tidigare gjort.

Notera även att filrättigheterna behöver sättas så att webbservern har skrivrättigheter till mapparna cache/, files/, store/, och images/avatars/upload/

För att få den kompletta looken så krävs /header/ från lp:~ubuntu-se-webmasters/ubuntu-se-web/documentroot.

Utanför ämnet: Slutligen så hoppas jag att alla vid det här laget har noterat min förkärlek till att använda ordet notera.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"