Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av gruble »

Tack vare http://www.ubuntu.com/sites/all/themes/ ... ges/bg.png så bländar ubuntu.com's startsida mindre på en stor skärm. (Fast jag brukar vara ljuskänsligare än andra, så kanske det bara är jag som bländas av för mycket vitt på sidorna)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av vulfgar »

gruble skrev:Tack vare http://www.ubuntu.com/sites/all/themes/ ... ges/bg.png så bländar ubuntu.com's startsida mindre på en stor skärm. (Fast jag brukar vara ljuskänsligare än andra, så kanske det bara är jag som bländas av för mycket vitt på sidorna)
Jag tycker också att det kan blända med för mycket vitt. Egentligen föredrar jag mörka sidor med ljus text, det allra mest lättlästa för mej är vit eller ljusgul text på mörkblå bakgrund. Det är väl dock knappast några ubuntu-färger, men vit text mot mörkbrun bakgrund skulle funka bra det också. Jag tycker att den ljusbruna ubuntu-färgen är ful, däremot tycker jag det är snyggt med riktigt mörkbrunt, som mörk choklad eller svart kaffe.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av dmz »

Mörk text på ljus (förslagsvis vit) bakgrund är alltid mer lättläst än motsatsen, framförallt om man samtidigt inte tar hänsyn till fontens properties; det är vetenskapligt bevisat: http://www.aprompt.ca/WebPageColors.html
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Lao Tzu »

dmz skrev:
Lao Tzu skrev:
HakanS skrev:
Hund skrev:Jag tycker vi kan utgå från designen på Ubuntu.com, den känns "Ubuntu".
Som det här? http://ubuntu-se.org/drupal-devel/ (karmic:koala).
Jag, som vanlig medlem (eller en ovanligt korkad sådan) kan inte komma in på länken. Den kräver användarnamn och lösen. Är det för att den ligger i en stängd grupp? Vill ni med andra ord inte ha för många tyckare vilket ofta leder just ingenvart?
Notera (karmic:koala).
Notera även "Jag, som vanlig medlem (eller en ovanligt korkad sådan)/.../"

Saken är den att jag tycker det är lite intressant att visa ett exempel som inte alla kan se och inte heller visar ett subsitut som fångar konceptet som den "förbjudna" länken har.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:
dmz skrev:
Lao Tzu skrev:
HakanS skrev: Som det här? http://ubuntu-se.org/drupal-devel/ (karmic:koala).
Jag, som vanlig medlem (eller en ovanligt korkad sådan) kan inte komma in på länken. Den kräver användarnamn och lösen. Är det för att den ligger i en stängd grupp? Vill ni med andra ord inte ha för många tyckare vilket ofta leder just ingenvart?
Notera (karmic:koala).
Notera även "Jag, som vanlig medlem (eller en ovanligt korkad sådan)/.../"

Saken är den att jag tycker det är lite intressant att visa ett exempel som inte alla kan se och inte heller visar ett subsitut som fångar konceptet som den "förbjudna" länken har.
Karmic:Koala

=

Login: Karmic
Password: Koala
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Lao Tzu »

Åhå.... ::) ;D

Bakgrunden var faktiskt snygg.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Lars »

Rasmus skrev:
farmfield skrev:Använder vi en plugin i Drupal för att sy ihop Drupal med PHPBB3 eller är överkanten på sajten ihoptråklad - alltså, är det Drupal-PHP som är inklippt i toppen av ett PHPBB-tema eller hur är det löst?
Har för mig att den är helt extern och inte har med varken phpBB, drupal eller mediawiki att göra.
Det stämmer bra det. Headern är ett stycke HTML-kod som är inklistrad i diverse php-filer för wikin, forumet, drupal etc.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av farmfield »

Lars skrev:
Rasmus skrev:
farmfield skrev:Använder vi en plugin i Drupal för att sy ihop Drupal med PHPBB3 eller är överkanten på sajten ihoptråklad - alltså, är det Drupal-PHP som är inklippt i toppen av ett PHPBB-tema eller hur är det löst?
Har för mig att den är helt extern och inte har med varken phpBB, drupal eller mediawiki att göra.
Det stämmer bra det. Headern är ett stycke HTML-kod som är inklistrad i diverse php-filer för wikin, forumet, drupal etc.
Som jag trodde då. En betydligt enklare och stabilare lösning än de plugins jag tittat på - och vilka alla har bitit mig i baken, hehe... Joomla & PHPBB är en t.ex. en riktigt lurig kombination att få ihop både sett till PHP och/eller med plugins - ja och då pratar jag av egen erfarenhet, inte sett till ubuntu-se.org då det ju är Drupal som används i portalen här - ville bara klargöra det så ingen missförstår mig. :)

Tnx Lars. :)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rasmus »

farmfield skrev:Som jag trodde då. En betydligt enklare och stabilare lösning än de plugins jag tittat på - och vilka alla har bitit mig i baken, hehe... Joomla & PHPBB är en t.ex. en riktigt lurig kombination att få ihop både sett till PHP och/eller med plugins - ja och då pratar jag av egen erfarenhet, inte sett till ubuntu-se.org då det ju är Drupal som används i portalen här - ville bara klargöra det så ingen missförstår mig. :)

Tnx Lars. :)
Utanför ämnet: Jag tycker JFusion funkar hyffsat smidigt
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av TweekiE »

Mitt webbdesign förslag...
http://img525.imageshack.us/img525/9646/najsubuntu.png

titta och säg vad ni tycker... jag ska göra ett nytt snart.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

Hett tips: basera era teman på Drupal så vår vi en betydligt bättre uppfattning om hur vi faktiskt kan använda designen här :)
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av TweekiE »

upnorth skrev:Hett tips: basera era teman på Drupal så vår vi en betydligt bättre uppfattning om hur vi faktiskt kan använda designen här :)
men vafan... vad tyckte du om mitt gimp förslag som jag har jobbat i en halv dag med?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Urban Anjar »

95monye skrev:
upnorth skrev:Hett tips: basera era teman på Drupal så vår vi en betydligt bättre uppfattning om hur vi faktiskt kan använda designen här :)
men vafan... vad tyckte du om mitt gimp förslag som jag har jobbat i en halv dag med?
Mycket snyggt, men upnorths synpunkt var välvillig. Vi behöver en design som går att realisera i Drupal, men också i phpBB och vår wiki - för tanken var väl att vi skulle ha en genomgående design, eller är jag ute och cyklar?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av upnorth »

95monye skrev:
upnorth skrev:Hett tips: basera era teman på Drupal så vår vi en betydligt bättre uppfattning om hur vi faktiskt kan använda designen här :)
men vafan... vad tyckte du om mitt gimp förslag som jag har jobbat i en halv dag med?
Färgtemat och menyn till höger var helt ok.

Bli inte sur för att jag är realistisk, utgår man från en färdig layout får man dessutom en bättre uppfattning om hur stora olika menyer och nyhetsrutor mm är så att man i princip bara behöver justera färgerna och kanske byta ut lite grafik :)

Börja gärna och kolla här: http://drupal.org/project/Themes

EDIT: Nu är även jag ett stort fan av webbdesign á la 90-tal och att sitta i favoriteditorn och hacka (x)html och css men även om det är en liten inlärningskurva att sätta sig in i mallar och prylar så blir faktiskt resultatet mycket bättre i slutändan. Varför uppfinna hjulet igen när Drupalgänget fixat med kullager och lättviktsfälgar liksom ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Hund »

Varför i hela fridens liljor kan vi inte köra med samma tema som Ubuntu.com? Ska det vara så svårt? Man får ju skämas för det nuvarande temat som är estetiskt efterblivet!

Ska ni hålla på att diskutera en design lär det ju aldrig bli av.. 3 månader har passerat och ni har kommit fram till vad?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:Varför i hela fridens liljor kan vi inte köra med samma tema som Ubuntu.com? Ska det vara så svårt? Man får ju skämas för det nuvarande temat som är estetiskt efterblivet!
Ska ni hålla på att diskutera en design lär det ju aldrig bli av.. 3 månader har passerat och ni har kommit fram till vad?
Ojojo. nu kommer jag inte med "vad var det jag sa" eftersom det är gammalt skit.
Men jag håller med dig att den nuvarande hemsidan ser ut som ett "hemmabygge" trots att jag vet att det ligger mycket arbete bakom.
Vi har haft ubuntu.com:s tema tidigare men den valdes bort då. ( kommer inte ihåg varför )
Att installera ubuntu.com:s tema i Drupal är ganska krävande ( jag vet, jag har den på http://www.littlejohn.se ) men inte omöjligt.

Jag anser att ubuntu-se.org behöver en mycket representativt portal. Det var tanken då och det är tanken nu.

Hur vore det att återigen starta en omröstning för att äntligen kommer fram till någon resultat?

LJ
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Rune.K »

Little John skrev:...
Hur vore det att återigen starta en omröstning för att äntligen kommer fram till någon resultat?

LJ
Vad jag vet/tror har vi väl en arbetsgrupp för webdesign.
Om den arbetsgruppen inte fungerar så är det hög tid att starta en ny!
Som jag tycker, att innan det är dags för någon som helst omröstning om webdesignen så är det upp till arbetsgruppen ifråga att lägga fram ett antal alternativ.
Min grundtanke är att vi alla medlemmar måste lita på en arbetsgrupp och låta dom jobba ifred.
Naturligtvis är det lämpligt med en tidsplan som redovisas för alla medlemmar.
När arbetsgruppen arbetat fram några förslag då är som först är dags med en eventuell omröstning, eventuellt flera.

Alternativet är att låta webdesignen bli en oändlig diskussion...

För min egen del är jag nöjd med portalen i stort sett, framförallt att "GNU/Linux" finns med och att länkar i brödtext är tydligt markerade som just länkar.

Att skapa en webbsida som alla gillar till 100% är "mission impossible".
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av P.Forsberg »

Rune.K skrev:
Little John skrev:...
Hur vore det att återigen starta en omröstning för att äntligen kommer fram till någon resultat?

LJ
Vad jag vet/tror har vi väl en arbetsgrupp för webdesign.
Om den arbetsgruppen inte fungerar så är det hög tid att starta en ny!
Som jag tycker, att innan det är dags för någon som helst omröstning om webdesignen så är det upp till arbetsgruppen ifråga att lägga fram ett antal alternativ.
Min grundtanke är att vi alla medlemmar måste lita på en arbetsgrupp och låta dom jobba ifred.
Naturligtvis är det lämpligt med en tidsplan som redovisas för alla medlemmar.
När arbetsgruppen arbetat fram några förslag då är som först är dags med en eventuell omröstning, eventuellt flera.

Alternativet är att låta webdesignen bli en oändlig diskussion...

För min egen del är jag nöjd med portalen i stort sett, framförallt att "GNU/Linux" finns med och att länkar i brödtext är tydligt markerade som just länkar.

Att skapa en webbsida som alla gillar till 100% är "mission impossible".
Då måste vi väl avvakta vad gruppen kommer fram till utan att vi blandar oss i såklart.

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Vad jag vet/tror har vi väl en arbetsgrupp för webdesign.
Helt riktigt.
Rune.K skrev:Om den arbetsgruppen inte fungerar så är det hög tid att starta en ny!
Alla som anses kunna tillföra något är välkomna i arbetsgruppen.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Förslag till webdesign för Ubuntu-se.org

Inlägg av Lars »

Vilka är med i arbetsgruppen och hur långt har ni kommit i arbetet?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"