Den oändliga historien ...

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Den oändliga historien ...

Inlägg av mghg »

Efter en lång tids intresse av GNU/Linux bestämde jag mig i våras för att göra ett försök på allvar med Ubuntu och jag blev positivt överraskad. Dels var det enkelt att installera och få igång, och dels tyckte jag stämningen på forum som ubuntu-se.org var mycket positiv och framförallt hjälpsam i enlighet med Ubuntu-värderingarna.

Men i slutet av våren tyckte jag att det var något som inte stämde längre på ubuntu-se.org, det kändes som att fokus hade flyttats från vänliga hjälp och råd till en stundtals svårförståelig och hård debatt om styrelseformen för ubuntu-se.org. Efter att enbart ha iaktagit och inte deltagit i debatten så vill jag härmed dela med mig av mina reflektioner.

För det första känns det som en oändlig historie av motioner, omröstningar och nomineringar som följs av långdragna debatter. När skall detta få ett slut? Om man skall besluta om en ny eller förändrad styrelseform så är det givetvis viktigt att grundligt fundera igenom och diskutera frågan, men någon gång måste man faktiskt bestämma sig och gå vidare.

För det andra är debatterna stundtals svårförståeliga och hårda. Man skall förståss ta lärdom av erfarenheter när man diskuterar styrelseformer, men det verkar som att det finns en hel del gammalt groll som med jämna mellanrum kommer upp till ytan och gör att debatterna spårar ur och blir svåra att förstå för nytillkomna medlemmar.

För det tredje är de flesta medlemmar med största sannolikhet enbart intresserade av hjälp och råd. Man vill få sitt Ubuntu-system att fungera tillfredsställandse och då är nog gemenskapen ofta ointressant. Om man ändå blir intresserad av gemenskapen och vill lära sig mer om Ubuntu Sverige så är debatterna avskräckande och det är inte konstigt att röstdeltagandet blir lågt.

För det fjärde är det mycket viktigt med tydliga förslag och alternativ. När omröstningen av ledarstruktur avslutades för två veckor sedan och följdes av den pågående nomineringsprocessen av TL och TC, hoppades jag att åtminstone några nominerade skulle svara på uppmaningen "Det är lämpligt att de som nomineras startar en tråd där de presenterar sej själva och vad de har för mål och visioner" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p338411 . Om jag inte missat något så är No1Viking den förste och hittills den ende nominerade som presenterade sina mål och visioner http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 40#p339690 (och dessutom har Little John publicerat ett "räddningsförslag" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 68#p335039).

Nu när No1Viking och Little John har meddelat att de avstår sina nomineringar (om jag inte har missat något) så finns det ingen nominerad som har presenterat sig själv och sina mål och visioner. Ni nominerade som accepterat - http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p338414 - vad vill ni?
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av andol »

Nomeringsperioden håller på fram till den 10:e. Därefter kommer ytterligare en tidsperiod för själva valet.

Rimligen torde man åtminstone ha nomeringsperioden ut på sig att författa någon form utav presentation.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av Ulsak »

eh, ska man skapa en egen tråd eller finns det presentationstråd. Jantelagen vilar alltför tungt på mina axlar för att jag skulle vilja börja..
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av andol »

Ulsak skrev:eh, ska man skapa en egen tråd eller finns det presentationstråd. Jantelagen vilar alltför tungt på mina axlar för att jag skulle vilja börja..
Jag hade i alla fall tänkt dumpa min presentation i en egen tråd. Bortsett från bristande respekt för Jantelagen från min sida så tror jag även att det underlättar för folk som vill ställa frågor, få svar och sådär.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av Kattskrället »

Bästa vore väl att skapa en särskild "presentationstavla" där sedan de nominerade kan skapa sina egna trådar med sin egen presentation av dem själva och där medlemmarna kan fråga var och en av de nominerade i respektive tråd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av vulfgar »

Meningen (som jag trodde att jag hade skrivit, men jag kan säkert uttrycka mej lite luddigt ibland) är att alla nominerade som TL och TC skapar en egen tråd, ev kan de som bara vill ställa upp tillsammans med en bestämd parhäst på den andra av posterna ha en gemensam tråd. Min tanke är att jag ska länka till resp presentationstråd från detta inlägget http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p338414 och det gör att det blir onödigt men en särskild presentationstavla, alla trådar kommer ju enkelt att hittas via länkarna.

Edit: jag har precis länkat in Farmfields presentation, så kan ni se hur jag tänkt. /vulfgar
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Den oändliga historien ...

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:Meningen (som jag trodde att jag hade skrivit, men jag kan säkert uttrycka mej lite luddigt ibland) är att alla nominerade som TL och TC skapar en egen tråd, ev kan de som bara vill ställa upp tillsammans med en bestämd parhäst på den andra av posterna ha en gemensam tråd. Min tanke är att jag ska länka till resp presentationstråd från detta inlägget http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p338414 och det gör att det blir onödigt men en särskild presentationstavla, alla trådar kommer ju enkelt att hittas via länkarna.

Edit: jag har precis länkat in Farmfields presentation, så kan ni se hur jag tänkt. /vulfgar
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"