Nominering TL - Presentation: rancor

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

Vem är jag?
Jag är 31 år, har en dotter på snart 2 år och en sambo sedan 5 år tillbaka. Jag bor i Göteborg (Balltorp) men kommer från Partille. Jag arbetar inom datakommunikation/IT-säkerhet och jag påbörjade mitt datorintresse när jag var en liten grabb. Det började med BBS:er, Pascal-programmering och nätverkande inom BBS-världen. Jag har inte alltid kört Linux, det är bara de sista 5 åren som jag verkligen blivit en seriös Linuxanvändare. Tidigare har jag gjort försök med bland annat SuSE, Redhat, Mandrake (Mandriva) och OpenBSD men det brukade alltid sluta med att jag gav upp och fortsatte använda Windows. Nu använder jag i princip bara Windows för spel och alla utan 1 dator kör Ubuntu.

Varför jag?
Tidigare har jag drivit flera forum, bland annat "airsofttalk.nu", ett airsoftforum för Västra Götaland. Jag har även varit administratör på Flashback forum och där införde jag bland annat omröstning vid banning eftersom enskilda moderatorer (supermoderatorer) kunde banna utan någon som skyddade användarna vilket blev missbrukat. Flashback tog tyvärr upp väldigt mycket tid och när jag fick min dotter valde jag att sluta mitt engagemang där. Jag var även med och startade upp ubuntu.se innan jag valde att även där sluta fast på grund av mer personliga skäl.

Jag anser mig ha gedigen erfarenhet om att driva forum, speciellt stora med många användare. Som TL vill jag gärna se att vi har arbetsgrupper med mandat att arbeta utifrån sitt egna huvud. T.ex. den grupp som arbetar med design får i princip fria tyglar att arbeta fram och genomföra sitt arbete. Jag tänker inte ha omröstningar om precis var enda liten sak utan jag ser hellre att användarna genom omröstning väljer ledare för varje område efter deras uttalade planer och sedan är det upp till dem att genomföra det som dem har lovat användarna. Om man inte gillar det man ser, om man tycker att något blivit misskött så blir denna person inte omvald vid nästa val och på så sätt kommer demokrati att få verka på bästa tänkbara sätt. Det viktiga som jag ser det är att dem som blir valda får chansen att utföra ett gott arbete utan allt för mycket "pappersarbete" utan fokus skall vara att utveckla gemenskapen till ett av dem bästa LoCo i världen.

Vision
Min vision är som sagt en engagerad gemenskap där vi har arbetsgrupper som leds av "folkvalda" personer efter att dessa presenterat sina agendor för hur varje grupp skall drivas och genomföras. Gemenskapen ger sin mandat till att denna person med de personer som denne så önskar att utföra det arbetet som denne har lovat efter sin agenda som personen i fråga har blivit vald för. Jag tror att detta kommer gynna gemenskapen eftersom man låter de mest kreativa få arbeta och verka så som de önskar utan att någon stör och hindrar dem. Det finns mängder med arbete att utföra i forumet, wiki, e-postlistan och på siten och jag tror att vi snart kommer bygga upp en ny fräsch och blomstrande gemenskap.

// rancor
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av m!rage »

Har du någon särskild önskan om TC?
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av Harlekin33 »

Vad har du för visioner om framtiden och åt vilket håll vill du gå?

Vad har du för framtidsplaner för Ubuntu och vilka önskemål har du?

???
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

m!rage skrev:Har du någon särskild önskan om TC?
Nej, jag hoppas att gemenskapen gör ett bra val och använder sitt bästa omdöme.

// rancor
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

Harlekin33 skrev:Vad har du för visioner om framtiden och åt vilket håll vill du gå?

Vad har du för framtidsplaner för Ubuntu och vilka önskemål har du?

???
Hej.

Som jag skrev:
Vision
Min vision är som sagt en engagerad gemenskap där vi har arbetsgrupper som leds av "folkvalda" personer efter att dessa presenterat sina agendor för hur varje grupp skall drivas och genomföras. Gemenskapen ger sin mandat till att denna person med de personer som denne så önskar att utföra det arbetet som denne har lovat efter sin agenda som personen i fråga har blivit vald för. Jag tror att detta kommer gynna gemenskapen eftersom man låter de mest kreativa få arbeta och verka så som de önskar utan att någon stör och hindrar dem. Det finns mängder med arbete att utföra i forumet, wiki, e-postlistan och på siten och jag tror att vi snart kommer bygga upp en ny fräsch och blomstrande gemenskap.
Fast du kanske tänker på något annat? Kan du ställa en mer specifik fråga så skall jag göra mitt bästa att ge dig ett svar =)

// rancor
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av HakanS »

rancor skrev:Vem är jag?
Jag är 31 år, ...
Vad heter du?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

HakanS skrev:
rancor skrev:Vem är jag?
Jag är 31 år, ...
Vad heter du?
Det avstår jag från att svar på eftersom det saknar relevans.

// rancor
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av HakanS »

rancor skrev:Det avstår jag från att svar på eftersom det saknar relevans.
Kanske; Kanske inte.
Vill du med detta säga att du vill vara en anonym TL?

edit: stavfel
Senast redigerad av 2 HakanS, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

HakanS skrev:
rancor skrev:Det avstår jag från att svar på eftersom det saknar relevans.
Kanske; Kanske inte.
Vill du med detta säga att du vill vara en annonym TL?
Det finns inget krav från Ubuntu att man inte får vara anonym och jag är ju inte direkt anonym heller men ingen känner mig för mitt riktiga namn, jag har funnits som rancor på BBS:er och nu på Internet sedan 90-talet så jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av HakanS »

rancor skrev:Det finns inget krav från Ubuntu att man inte får vara anonym och jag är ju inte direkt anonym heller men ingen känner mig för mitt riktiga namn
Som TeamLeader är man LoCots representant och ansikte utåt. Då går det inte att vara anonym.
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av m!rage »

rancor. Vi vill veta vad vår TeamLeader heter.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

m!rage skrev:rancor. Vi vill veta vad vår TeamLeader heter.
Mathias Friman verkar det som ;)
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av dmz »

Hur kan det spela någon roll?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av Ulsak »

rancor skrev:
HakanS skrev:
rancor skrev:Det avstår jag från att svar på eftersom det saknar relevans.
Kanske; Kanske inte.
Vill du med detta säga att du vill vara en annonym TL?
Det finns inget krav från Ubuntu att man inte får vara anonym och jag är ju inte direkt anonym heller men ingen känner mig för mitt riktiga namn, jag har funnits som rancor på BBS:er och nu på Internet sedan 90-talet så jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll.
@Hakan: den som vill ha reda på Rancors riktiga namn kan väl bara googla fram det, eller skicka ett PM.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av Rune.K »

Ställer man upp i en omröstning vilken TeamLeader för LoCot ubuntu-se.org ska ha ett tag framöver...
Då bör kandidaten ifråga naturligtvis ha stake nog att tala om vad han/hon heter.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av rancor »

Rune.K skrev:Ställer man upp i en omröstning vilken TeamLeader för LoCot ubuntu-se.org ska ha ett tag framöver...
Då bör kandidaten ifråga naturligtvis ha stake nog att tala om vad han/hon heter.
:) Det är ingen hemlighet och det finns många som vet och det är även sökbart på Google om någon är intresserad. Ser bara ingen poäng med att koppla ihop ett namn som inte på något sätt återspeglar något som jag har gjort någonsin på Internet med rancor som är mitt alter ego här.

// rancor
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:Ställer man upp i en omröstning vilken TeamLeader för LoCot ubuntu-se.org ska ha ett tag framöver...
Då bör kandidaten ifråga naturligtvis ha stake nog att tala om vad han/hon heter.
Varför diskuterar vi fortfarande det här, istället för att faktiskt respektera Rancors svar? Självfallet är det upp till varje kandidat vilken information de vill dela med sig av. Tycker man sen att en kandidat är för hemlighetsfull är det väl inte svårare än att man inte röstar på denne?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av Rune.K »

andol skrev:
Rune.K skrev:Ställer man upp i en omröstning vilken TeamLeader för LoCot ubuntu-se.org ska ha ett tag framöver...
Då bör kandidaten ifråga naturligtvis ha stake nog att tala om vad han/hon heter.
Varför diskuterar vi fortfarande det här, istället för att faktiskt respektera Rancors svar? Självfallet är det upp till varje kandidat vilken information de vill dela med sig av. Tycker man sen att en kandidat är för hemlighetsfull är det väl inte svårare än att man inte röstar på denne?
Tack för ditt för svar andol!
Du har har helt rätt när du säger att om en kandidat är hemlighetsfull med sin egentliga identitet, så behöver man inte rösta på honom.

Skräckscenariot är naturligtvis om alla kandidaterna inte hade stake nog att att ställa upp med sitt riktiga namn...
Förhoppningsvis ska inte Locot ubuntu-se.org vara någon lekstuga för anonyma...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av P.Forsberg »

Förhoppningsvis ska inte Locot ubuntu-se.org vara någon lekstuga för anonyma...
Vad är ett forum annars?

LJ
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Nominering TL - Presentation: rancor

Inlägg av andol »

Rune.K skrev:
andol skrev:
Rune.K skrev:Ställer man upp i en omröstning vilken TeamLeader för LoCot ubuntu-se.org ska ha ett tag framöver...
Då bör kandidaten ifråga naturligtvis ha stake nog att tala om vad han/hon heter.
Varför diskuterar vi fortfarande det här, istället för att faktiskt respektera Rancors svar? Självfallet är det upp till varje kandidat vilken information de vill dela med sig av. Tycker man sen att en kandidat är för hemlighetsfull är det väl inte svårare än att man inte röstar på denne?
Tack för ditt för svar andol!
Du har har helt rätt när du säger att om en kandidat är hemlighetsfull med sin egentliga identitet, så behöver man inte rösta på honom.
Bortsett från den lilla detalj att du helt misstolkade mitt svar. Att man tycker att någon är för hemlighetsfull med sin identitet är inte nödvändigtvis ekvivalent med att denne faktiskt är det.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"