Skapa en ubuntu-se.org-förening

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Skapa en ubuntu-se.org-förening

Inlägg av whac »

Vad säger ni om detta? Nu vet jag inte jättemycket om ubuntuföreningen men jag har fått för mig att det är folk härifrån som har hand om denna.(Visade sig att det inte var så) Men iaf att slå ihop ubuntu-se.org och ubuntuföreningen eller om inte det går, skapa en ny förening, tror jag skulle vara bra och behövas.

För det verkar lite som att många här på forumet tror att ubuntu-se.org är något mer än vad det egentligen är. ubuntu-se.org är ett forum och en wiki, så mycket mer är vi inte.

Att organisera oss vore bra på huvudsakligen tre punkter:

Marknadsföring - Det skulle bli lättare att marknadsföra och i minna ögon så krävs detta om vi ska börja med marknadsföring då diverse eventuella avgifter skulle ge oss en kassa att använda till just marknadsföring.
Politiktjaffs - Alla omröstningar och diskussioner/gnäll om ledning, makt och politik skulle ha en anledning att existera. För då är vi den organisation som alla tror och vill att vi ska vara.
Träffar - Det blir lättare att anordna och organisera träffar och anordna diverse tillställningar.

Detta betyder inte att den pågående omröstningen om TL och TC är onödig och bör avskaffas. Tvärtom TL och TC gäller ju forumet. Själva föreningsbiten med styrelse och hela paketet kan tillkomma och existera tillsammans med TL och TC.

En sista notering är att naturligtvis så ska föreningen inte husera på en egen sida, utan här på ubuntu-se.org, i portalen, wikin och forumet.

Så vad tycker ni?

Edit: Jag såg nu att ubuntuforumet verkar drivas av och vara sammanknutet med ubuntu.se så bästa alternativet är väl att skapa en ny förening.

ps. Inga evighetsdiskussioner om ubuntu.se och ubuntu-se.orgs samarbete eller icke samarbete, ta det i en annan tråd tack.

Edit3: ändrade topic från "Förena ubuntu-se.org och ubuntuföreningen" till den nuvarande
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: Förena ubuntu-se.org och ubuntuföreningen

Inlägg av Rasmus »

Föreningen drivs snarare av personer på ubuntu.se än folk härifrån, det finns personer härifrån också (det går faktiskt att samarbeta -se och .se emellan) Föreningens forum ligger som ett subforum på ubuntu.se där du får skrivrättigheter när du har betalat medlemsavgift.

Föreningen är tänkt att vara en fristående förening och om man vill marknadsföra eller göra något annat som kräver hjälp från föreningen kan man kontakta den och troligtvis få hjälp, även om man kommer från -se, .se, lp eller någon annan svensk organisation som vill marknadsföra öppen källkod i allmänhet.
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Skapa en ubuntu-se.org-förening

Inlägg av whac »

Okej, då är ihopslagning uteslutet och eftersom mitt förslag handlar om en förening som en del av ubuntu-se.org så är en ny förening enda alternativet.

Jag vill ytterligare en gång påminna om att diskussioner om samarbete mellan ubuntu.se eller ubuntu-se.org, "ubuntu.se vs ubuntu-se.org"-diskussioner och alla liknande diskussioner får ni ta i någon annan tråd då jag vill att denna tråd enbart handlar om skapandet av en förening som en del av ubuntu-se.org.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Skapa en ubuntu-se.org-förening

Inlägg av vulfgar »

För att klargöra lite, Ubuntu-se är inte bara forumet och wikin. Ubuntu-se är en officiell gemenskap, ett LoCo och för tillfället består det av hela webbplatsen, sändlistan och IRC-kanalen. För att få ett LoCo godkänt fordras en sändlista, en IRC-kanal och en hemsida, men inget forum. Det är alltså helt fel att säga att ubuntu-se är forumet, även om det råkar vara den mest aktiva delen på webbplatsen.

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Skapa en ubuntu-se.org-förening

Inlägg av farmfield »

Föreningen Ubuntu Sverige - FUSe - är ju grundad av medlemmar härifrån innan Ubuntu.se fanns på det sätt som idag. Så som det uttrycks i denna tråd verkar det återigen snurra in på konkurrens- och revirtänkande vilket är meningslöst.

Kortfattat: Vill ni utveckla föreningen, gå med.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"