Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av Rune.K »

Det har väl varit standard ett bra tag att alla som vill diskutera att det finns andra OS och distributioner än Ubuntu har betraktats som "troll".

Jag är nyfiken på vad ni TL/TC-kandidater ställer er i frågan om att det enbart ska vara tillåtet att diskutera frågor som gäller Ubuntu, eller om det är fritt fram att diskutera alla OS och Linuxdistributioner?
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av rancor »

Troll är en benämning på en person som postar på ett forum bara för att förstöra, hetsa och skapa intriger. Det är irrelevant vilket OS den användaren propagerar för utan det är beteendet som sådant och själv tolererar jag inte sådana personer som förstör för alla andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29

Om någon vill prata om andra operativsystem så ser jag inga konstigheter med det, det är helt okey så länge det skrivs i rätt forum. Skulle t.ex. en användare gå in i varje supporttråd och skriver som exempel "Kör med Fedora istället så slipper du dessa problem" så blir personen antagligen utslängd förr eller senare men inte huvudlöst utan efter tillsägelser, varningar och till slut banning efter omröstning bland moderatorerna om det är forumet det gäller.

// rancor
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av Ulsak »

Jag tycker att det är i sin ordning att diskutera andra distros och t o m windows trots att Mark S utsett Microsofts olagliga monopol som bugg nr 1.
Sålänge det sker under ordnade former. ( Rancor formulerade det väl )
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av Pink Panther »

rancor skrev:Troll är en benämning på en person som postar på ett forum bara för att förstöra, hetsa och skapa intriger. Det är irrelevant vilket OS den användaren propagerar för utan det är beteendet som sådant och själv tolererar jag inte sådana personer som förstör för alla andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29

Om någon vill prata om andra operativsystem så ser jag inga konstigheter med det, det är helt okey så länge det skrivs i rätt forum. Skulle t.ex. en användare gå in i varje supporttråd och skriver som exempel "Kör med Fedora istället så slipper du dessa problem" så blir personen antagligen utslängd förr eller senare men inte huvudlöst utan efter tillsägelser, varningar och till slut banning efter omröstning bland moderatorerna om det är forumet det gäller.

// rancor
Din inställning har vi sätt prov på, enligt mig rent uppåt väggarna. Det har jag både rätt att skriva och tycka. Inte ett rätt. Jag är inte imponerad av dina meriter angående Flashback forum. Det kommer du inte långt på i en universitetsstad som Lund. Men rent yrkesmässigt är du säkert mycket duktig och kompetent. Men det har du ingen nytta av här i forumet. Kan var en belastning också. Men du har visat sidor av dig själv som jag avskyr. Men alla kan vi utvecklas som människor.Ingen är perfekt.

Lycka till hoppas du blir en bra ledare.

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 15 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av Hund »

Dum idé som känns onödig att kommentera. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av farmfield »

Frågan är besvarad av mig redan. Ubuntu-se.org har till uppgift att informera om, erbjuda en väg till och erbjuda support för Ubuntu. Då dessa uppgifter utförs ideellt av en gemenskap så tillkommer ytterligare 'funktioner' för att hålla den intressant att vara en del av - tavlor som Ubuntu Café och dess undertavla debatt är exempel på detta.

Naturligtvis skall man kunna diskutera andra OS, men att - som det har tagits upp - erbjuda support för windows, utöver saker som är relaterade till Ubuntu, det går rent tekniskt i strid med uppdraget. Var den gränsen går, det är dock upp till gemenskapen.

Sedan hade jag väl inte definierat Windows som 'fienden', men Canonical definierar ju Microsofts marknadsdominans som bugg#1 och i förlängningen representerar denna gemenskap Canonical då de finansierar Ubuntu.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Fråga till alla TL/TC-kandidater angående "fiender"...

Inlägg av CryingFreeman »

Vi är ju inget Windows-supportforum i första hand, men det handlar ju mer om hur man skriver än vad man skriver om, IMHO.

Fokus bör hur som helst ligga på Ubuntu, har man Windowsproblem eller det suger i diskussionstarmen finns det säkert bättre lämpade forum för sånt. Men som sagt, hålls det på en vettig nivå både mängd- och diskussionsmässigt så är det väl inget hinder. Eftersom jag inte använt Windows aktivt på några år ser jag inte vitsen personligen, men jag tror inte heller att det skadar. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"