Grupp för feedback och problem med BankID

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har haft en del kontakt med en person på Nexussafe, som är företaget som utvecklar BankID-programvaran.

Personen där skrev att
vi på Nexus är därimot mycket intresserade om någon grupp eller förening vill sammanställa feedback eller problem - hör av dig till mig.
men
Feedback, buggrapportering och frågor från enskilda användare måste också riktas till BankID eftersom de är den officiella utgivaren av klienten för Banker här i Sverige. BankID rapporterar naturligtvis problem vidare till oss på Nexus.
Själv använder jag inte BankID eftersom jag har e-legitimation via SEB/Telia, men det kanske är så att andra vill vara med och ge feedback?

Jag sätter mig själv som kontaktperson i det här ärendet till att börja med, så får vi se om någon annan är intresserad av att ta över stafettpinnen
i ett senare skede. Ska också försöka få någon från Nexus att registrera sig på forumet så att vi kan få lite mer direktkontakt.

Se föregående diskussioner och problemställningar bland annat här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=36094
http://www.linuxportalen.se/forums/2009 ... -linux-men
http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=1590

Så om ni är intresserade att hjälpa till med e-legitimation - The Final Frontier, anmäl er nedan! ;)
(om inte annat så blir det smidigare för er nästa gång ni installerar det)
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av KiviE »

http://ubuntu-se.org/phpBB3/memberlist. ... le&u=11923 verkar vara från Nexus.

Och följer de tråden här i forumet så ser de vad som fungerar och inte fungerar och hur olika problem kan lösas.
clausfse
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2009, 23:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av clausfse »

Tja. Det finns ju bara problem med den nya BankIdn. Har installerat Java (jre-6u10) och använder firefox i Ubuntu 8.10.
Firefox hänger sig direkt när bankens eller skatteverkets inloggningssida är uppe. Jag misstänker att det väntar på något från Nexus-pluggin.
Användarvisningsbild
razor1394
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2007, 07:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av razor1394 »

Det är väldigt sällan jag får slita mig i håret på grund av mjukvara men denna tar priset. Det är för det mesta problem under åtminstone Jaunty men jag vet att många har problem med Intrepid också då Nexus Personal är "låst" till 8.04 LTS.

När kan vi se osneutrala lösningar?

Jag har både SHB och Swedbank. Med SHB kan jag inte begära bankid om jag inte loggar in med e-leg (som även det använder Nexus). Alltså kan jag inte begära nytt bankid som ska fungera under Ubuntu utan att gå ner till banken. Med Swedbank var det lätt att få ut Bankid med dosan under WIndows men det var allt. Begär jag det i Jaunty så ger Swedbank ett fel. Importering av Windows .nge certifikat under Ubuntu Jaunty fungerar inte då persadm skriker fel. Sen tycker jag det var lite lustigt att lösenordet i terminalen syns i klartext. Hur ofta brukar ett program bete sig så? Om Ubuntu är det os:et som de stödjer fullt så borde väl de åtminstone byggt en .deb? Firefox 3.0.6 kraschar ofta vid beställning av nytt Bankid, antagligen tack vare problem med Nexus PKCS plugin.

Nexus under Ubuntu är inte ensamt om att "bugga" då jag upplevt problem med Firefox och Nexus i Windows också, även under gamla hederliga XP. Exempelvis så kan renderingen/överföringen gå i snigelfart när programmet är aktivt.

Jag har för närvarande en hel del problem med bankid på Telia:s sida då det står att mitt personnr är ogiltigt under Windows men det får väl tas i nåt annat forum.

Jag har använt pgp nycklar en hel del och jag tycker de är väldigt smidiga men det verkar mest vara för filkryptering och signering. Någon säkerhetsexpert kanske har någon insikt över vad som bankerna skulle kunna använda istället som är plattformsoberoende, fritt men även enkelt att använda?
Kaiser!
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Nilleb »

Problem med BankID Swedbank? Jo tack >:D

Kör Ubuntu 8.10, Firefox 3.0.8, Java 1.6.0_10.

Får OK på allt vid installation av BankID säkerhetsprogram, efter en hel del strul o Terminaljockeri.
(Varför kan programmet inte installeras via Synaptic istället????? >:D )

Lyckats beställa nytt BankID via Swedbank :o

Dock hänger sig FF vid försök att logga in på BankID via Skogsstyrelsen/Mina sidor Nexus testa ditt BankID....
Det är bara att stänga ned FF och börja om, jo allt är uppdaterat under Tillägg/Insticksmoduler finns Nexus Personal.

Om nu BankID är låst till 8.04 LTS (razor1394) vad göra? :'(

NilleB

Edit: 090407 11:15 På'et igen

Körde Daniel Melin's instruktion "Re: BankID" Fri, 06 Feb 2009 05:46:07 +0100" till punkt o pricka, dock med undantaget att Nexus Personal redan var installerad.
=> Firefox kraschar vid test på BankID >:D
Inaktiverar NoScript 1.9.1.6 (hade tidigare tillåtit Swedbank m.fl.)
Omstart FF
=> BankID test går igenom OK ;D

Om det går att ha aktiverad NoScript med BankID som godkänd har jag inte testat ännu.
Är nöjd för tillfället att BankID "tycks" fungera.

NilleB
sparcm
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 apr 2009, 22:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av sparcm »

Hej!

Om jag kör firefox som root och använder mitt bankid från swedbank så funkar det. Jag använder Ubuntu 8.10.
Morgano
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 maj 2009, 15:53
OS: Mandriva

Hej! Mandriva OK. swedbank FEL. bankid support ointresser

Inlägg av Morgano »

Hej allihopa. Detta är min första post på det här forumet.

BankID med Nexus funkar finfint för mig att använda, men swedbanks internetbank verkar inte kompatibel med firefox 3.0.8 vad gäller att skaffa nytt BankID. (detaljer nedan)

( Uppenbarligen har det funkat förut för mitt BankId på detta system gäller till 2010-02-04, så jag hämtade det i februari, men det var med äldre firefox och äldre java. )

BankID support påstod att det inte är problem att köra BankID på Ubuntu och föreslog jag skulle installera 8.04, vilken är den enda Linux de officiellt stöder. Visst säkert, alla här håller säkert med på båda punkterna ;)

Jag googlade upp den här tråden och reggade mig för detta.

Själv kör jag Mandriva 2008.1 och 2009.1, och har installerat enligt utmärkta instruktionen på http://www.linuxportalen.se/blogs/ppcru ... riva-20090 . Den funkar säkert för några andra distar. (Man undrar ju varför inte ett anatal samarbetande banker kan lägga lite mer krut på att få det att funka bättre, och paketera vettigt på de vanligaste paketeringssätten.)

Nåväl, enligt http://test.bankid.com funkar mitt system ortfarande perfekt, och med mina gamla .p12 nyckelfiler kan jag logga in både med endast Java och med Nexus Personal. Så långt allt väl.

Men när jag ska skaffa ny BankID nyckel på swedbank så funkar det så långt att Nexus startas, men sedan säger webbsidan att jag ska fylla i lösen i nytt fönster som öppnats, men inget nytt fönster öppnas. I firefox fellogg ser jag tiotals syntaxvarningar för en CCS-fil, och ett FEL.

BankID support sade dock att de inte ger support för andra Linux än Ubuntu.
Att firefox säger det är fel på bankens webbsida bryr de sig inte om, och de fortsätter blankt någon form av vidare diskusion tills jag bytt till Ubuntu 8.04, trots att testsajten funkar med alla versioner av Mandriva.

Supporten var totalt ointresserad av felmeddelandena gällande sajten och säger jag ska prova Ubuntu 8.04 istället. För tusan, det är jag som försöker hjälpa dem hitta felen!!

Och swedbank internetbanksupport som ska svara inom 24 h har inte gjort det ännu efter 30 h.

Hur kommer man i kontakt med en support som bryr sig?
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 jan 2009, 14:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Göteborg

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Ulf Sjödin »

Försökte ladda ned ett bankID ikväll. Får bara felmeddelanden som ser ut som nedan:

Systemmeddelande
Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: 121174759be_5f9e20a6

Ringde supporten som sa att 9.04 är nog för ny för att det ska fungera ordentligt. ?
'Lite riskabelt' Glömde att fråga om hon menade funktionen eller säkerheten.

Kunde vara att Firefox var för ny också.

Undrar om inte det där programmet (Nexus) är för nytt? Beta-version.

Skämt åsido. Jag ska bevaka detta för att se om någon lösning kommer.
Till dess får jag låna min tjejs dator för dylika ärenden (som tur är ej Windows).
Morgano
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 maj 2009, 15:53
OS: Mandriva

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Morgano »

Hmm funkade inte med Firefox 2.0.0.19 heller.
Dessutom vill idag inte test.bankid.com funka med min egen dator som det nyss funkade med.
Både där och i swedbank blir det felkod: undefined.
Värre och värre >:(
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 jan 2009, 14:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Göteborg

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Ulf Sjödin »

Nåt nytt på ID-fronten?
Efter att ha fått i ordning på bl.a Java så har jag från att få ett felmeddelande med ett långt fel-IDkod till en näst intil blank sida som det står Beställ Bank-ID på. Men det finns ju inget att beställa. Det är bara ett sidhuvud, sidfot och lite mera text som visar vilken bank jag är inne på.

Efter ominstallation av Nexus så undrar jag om "program-ikonen" ( N Nexus personal) i programlistan är kopplad till det ominstallerade programmet. Den dök upp vid de första installationen som jag inte gjorde korrekt.
Klickar jag på den ikonen så händer ingenting.
Användarvisningsbild
Ulf Sjödin
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 jan 2009, 14:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Göteborg

Re: Hej! Mandriva OK. swedbank FEL. bankid support ointresser

Inlägg av Ulf Sjödin »

Morgano skrev:Hej allihopa. Detta är min första post på det här forumet.

BankID med Nexus funkar finfint för mig att använda, men swedbanks internetbank verkar inte kompatibel med firefox 3.0.8 vad gäller att skaffa nytt BankID. (detaljer nedan)

( Uppenbarligen har det funkat förut för mitt BankId på detta system gäller till 2010-02-04, så jag hämtade det i februari, men det var med äldre firefox och äldre java. )

BankID support påstod att det inte är problem att köra BankID på Ubuntu och föreslog jag skulle installera 8.04, vilken är den enda Linux de officiellt stöder. Visst säkert, alla här håller säkert med på båda punkterna ;)

Jag googlade upp den här tråden och reggade mig för detta.

Själv kör jag Mandriva 2008.1 och 2009.1, och har installerat enligt utmärkta instruktionen på http://www.linuxportalen.se/blogs/ppcru ... riva-20090 . Den funkar säkert för några andra distar. (Man undrar ju varför inte ett anatal samarbetande banker kan lägga lite mer krut på att få det att funka bättre, och paketera vettigt på de vanligaste paketeringssätten.)

Nåväl, enligt http://test.bankid.com funkar mitt system ortfarande perfekt, och med mina gamla .p12 nyckelfiler kan jag logga in både med endast Java och med Nexus Personal. Så långt allt väl.

Men när jag ska skaffa ny BankID nyckel på swedbank så funkar det så långt att Nexus startas, men sedan säger webbsidan att jag ska fylla i lösen i nytt fönster som öppnats, men inget nytt fönster öppnas. I firefox fellogg ser jag tiotals syntaxvarningar för en CCS-fil, och ett FEL.

BankID support sade dock att de inte ger support för andra Linux än Ubuntu.
Att firefox säger det är fel på bankens webbsida bryr de sig inte om, och de fortsätter blankt någon form av vidare diskusion tills jag bytt till Ubuntu 8.04, trots att testsajten funkar med alla versioner av Mandriva.

Supporten var totalt ointresserad av felmeddelandena gällande sajten och säger jag ska prova Ubuntu 8.04 istället. För tusan, det är jag som försöker hjälpa dem hitta felen!!

Och swedbank internetbanksupport som ska svara inom 24 h har inte gjort det ännu efter 30 h.

Hur kommer man i kontakt med en support som bryr sig?
Jag provade att göra en installation enligt ppcrulezs blogg, men jag vet för det första inte var "Nexux pluginen" skulle heta. Lite bra om man ska söka efter nåt! Sen kunde jag inte göra det sista i Firefox krypteringsflik. Antagligen kanske för att pluginen saknades?! Vad heter den? Fungerar detta inte i Ubuntu 9.04 ??
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av micke_nordin »

För mig har bankid från swedbank hela tiden funkat i hardy, intrepid och nu senast jaunty. Jag kör firefox och använder det endast till föräldrapenning hos försäkringskassan. Det enda jag haft problem med vid något tillfälle var att få en tillräckligt ny java-plugin för att installationsprogrammet skall vilja sätta igång. Annars har det flytit på.

/Micke
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av mghg »

Om det är intressant så har jag satt ihop en guide för installation av BankID-säkerhetsprogram, se "Installation av BankID-säkerhetsprogram" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=40210 på detta forum.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av CryingFreeman »

mghg skrev:Om det är intressant så har jag satt ihop en guide för installation av BankID-säkerhetsprogram, se "Installation av BankID-säkerhetsprogram" http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=40210 på detta forum.
Underbart! Bra jobbat. :D

Inte för att jag använder BankID själv, men för alla andra är det ju hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Pink Panther »

Läs det här noga. Jag har själv fått erfarenhet av de här problemmet i kväll. Jag blev inte alls glad. Att det inte går att använda ett BankID i en Linux-dator om man har exporterat det från en Windows-dator.

Observera att det inte fungerar att använda ett BankID i en Linux-dator om man har exporterat det från en Windows-dator.

Däremot går det bra att åt andra hållet, från Linux till Windows.

Det går även bra att exportera och importera BankID mellan Mac och Linux åt båda hållen.

Pink Panther

>:D
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av CryingFreeman »

Pink Panther skrev:Läs det här noga. Jag har själv fått erfarenhet av de här problemmet i kväll. Jag blev inte alls glad. Att det inte går att använda ett BankID i en Linux-dator om man har exporterat det från en Windows-dator.

Observera att det inte fungerar att använda ett BankID i en Linux-dator om man har exporterat det från en Windows-dator.

Däremot går det bra att åt andra hållet, från Linux till Windows.

Det går även bra att exportera och importera BankID mellan Mac och Linux åt båda hållen.
Gäller det här verkligen alla fall? Jag har för mig att jag läst om flera fall där det gått bra att migrera över sitt BankID från Windows,
men att man måste konvertera det på något vis. Jag ska leta upp mer information om detta senare.
swm
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 maj 2008, 05:26
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Värmland

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av swm »

Så kallade p12 certifikat går att migrera över från windows medan .nge inte funkar.

Nya nexus (på windows) jobbar normalt bara med .nge certifikat, och låter dig inte exportera .p12.
Dock finns en inställning i en konfigurationsfil (c:\program\personal\config) som vissa verkar nått framgång med, ändra ExportType=0 till ExportType=1
Jag skriver "vissa" för jag får det inte att funka. Den tillåter bara .nge oavsett vad jag skriver i konfig filen.
Det kanske har med version av nexus att göra så att de nyaste ignorerar flaggan??

Jag har dock inte testat med senaste nexus för linux utan bara föregående version.
kanske dom fixat några av de värsta buggarna?

PS
Det finns just nu flera BankIdtrådar som är ganska aktiva på forumet. Vid snabb genomläsning så verkar det som om många får vissa saker att funka och ett fåtal allt. Dock svårt att få överblick. Wikiguiden ger en bra pusselbit men någon som är bra på det här skulle behöva uppdatera med den senaste informationen.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av micke_nordin »

Finns det alls någon vits med att migrera över BankID:n från Windows? Innan linuxversionen av Nexus kom, körde jag en virtuellmaskin med Windows7, enbart för Swedbanks bankkid. När linuxversionen kom spärrade jag det id:t och skapade helt enkelt ett nytt. Sedan har jag gjort ominstallation två gånger vid nya ubuntusläpp, men eftersom jag har home på en separat partition har mitt bankid helt enkelt ploppat upp färdigt så fort jag gjort om installationen av nexus.

/Micke
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av Pink Panther »

micke_nordin skrev:Finns det alls någon vits med att migrera över BankID:n från Windows? Innan linuxversionen av Nexus kom, körde jag en virtuellmaskin med Windows7, enbart för Swedbanks bankkid. När linuxversionen kom spärrade jag det id:t och skapade helt enkelt ett nytt. Sedan har jag gjort ominstallation två gånger vid nya ubuntusläpp, men eftersom jag har home på en separat partition har mitt bankid helt enkelt ploppat upp färdigt så fort jag gjort om installationen av nexus.

/Micke
_______________________________________________________________________________________________________

Finns det alls någon vits med att migrera över BankID:n från Windows?

Klart det finns. Om du har mer en dator och har de nya bankID på Windows datorn och du arbetar mest med din Ubuntu dator. Jag har .nge certifikat. Alla har inte som du. Vi kan av en eller annan anledning fortfarande avända oss av en dator med Windows.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Grupp för feedback och problem med BankID

Inlägg av micke_nordin »

Pink Panther skrev:
Klart det finns. Om du har mer en dator och har de nya bankID på Windows datorn och du arbetar mest med din Ubuntu dator. Jag har .nge certifikat. Alla har inte som du. Vi kan av en eller annan anledning fortfarande avända oss av en dator med Windows.

Pink Panther
Nu var inte frågan om man skulle använda windows eller inte, utan om man måste anvädna just det id:t man har på sin windowsdator? Så vitt jag förstår är det väl enklare att skapa ett nytt? Åtminstonne hos Swedbank kan man väl dessutom ha flera id:n om man nu skulle ha flera datorer man vill legitimera sig ifrån. Men jag kanske har missat nått?

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"