medlemsavgifter

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
mwest
Inlägg: 157
Blev medlem: 31 aug 2009, 07:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

medlemsavgifter

Inlägg av mwest »

Jag har nu följt med under en del år här i många tavlor och märkt att de mesta har egentligen upplysts/påpekats på olika sett.
Vill därför ställa frågan om något som inte har nämts men för mig gör de de just nu.

Nu ska man ju gärna inte komma här å undra allt för mycket om man inte har tillfört något direkt, men jag är övertygad om att om de hade funnits en medlemsavgift för att debattera i tavlorna under UBUNTU SVERIGE(inte alla dock) så hade trådarna blivit mer sakliga till topic och omröstningarna hade blivit i mer antal.

Jag ställde frågan till några blåa moderatorer tidigare men de tyckte att de är fel att betala för att " låsa "och "debattera".

Me tanke på att just i dom tavlorna är de väldigt många besök men få antal som röstade tyder de på att de är tid för gruppera medlemmarna egentligen.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: medlemsavgifter

Inlägg av andol »

Skeptisk till medlemsavgift. Bortsett från många orsaker jag egentligen mest kan spekulera kring så vet jag en sak säkert: Har vi en medlemsavgift, och därmed en ekonomi, får vi helt andra (läs: mycket tyngre) formella krav på oss. Det ansvaret slipper jag väldigt gärna vad gäller en såpass löst organiserad sammanslutning som det här ändå är.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Rune.K »

Vad jag tror så är det helt uteslutet att ett officiellt Ubuntu LoCo skulle kunna börja kräva medlemsavgifter.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Urban Anjar »

andol skrev:Skeptisk till medlemsavgift. Bortsett från många orsaker jag egentligen mest kan spekulera kring så vet jag en sak säkert: Har vi en medlemsavgift, och därmed en ekonomi, får vi helt andra (läs: mycket tyngre) formella krav på oss. Det ansvaret slipper jag väldigt gärna vad gäller en såpass löst organiserad sammanslutning som det här ändå är.
Jag känner igen mig i det resonemanget. Vi har fört liknande diskussioner innan. Argumenten för en medlemsavgift skulle ju vara att dra in pengar till exempelvis marknadsföring.

Då blev slutsatsen att starta en fristående förening vilket vi tog initiativ till. http://www.ubuntuforeningen.se/. Tanken var att föreningen skulle dra in pengar och sen stå för fiolerna, när vi behövde göra något som kostade.

Sen tror jag inte någon har något emot att man undrar eller kommer med idéer även om man är ny eller inaktiv. Problemet uppstår om man tjatar hela tiden och inte ger sig och inte heller vill ställa upp och genomföra det man kräver. Skulle du tjata infernaliskt om medlemsavgift men inte vara beredd att ställa upp som kassör skulle jag tycka att det var snett.

Sen vet jag inte om en medlemsavgift skulle göra folk mer sakliga eller on topic. Reaktionen kunde lika gärna vara den motsatta: "Nu har jag pröjsat, så nu förväntar jag mig att få uppträda hur fan jag vill".
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
mwest
Inlägg: 157
Blev medlem: 31 aug 2009, 07:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: medlemsavgifter

Inlägg av mwest »

mycket inblandat såklart, hur saker och ting drivs.

De drivs ju redan, och de mer kunniga möts ju redan såklart på olika sett.

Men jag skulle ge en avgift för att bara se/eller ge ontopic.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tror starkt på ideń med frivilliga donationer via paypal/payson!

Vad jag vet och har kollat upp så kostar det inget att ha paypal/payson-konto

Ett Postgiro eller bankgiro där folk kan donera är inte heller en dum ide'...det skulle vara mycket enkelt och bra!

OCH när vi ändå håller på...så tycker jag vi borde ha en egen Ubuntu-se.org förening också!

:D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Grön Göling »

Rune.K skrev:Vad jag tror så är det helt uteslutet att ett officiellt Ubuntu LoCo skulle kunna börja kräva medlemsavgifter.
Då är vi åtminstone två.
Ubuntu.se är i den sitsen att de skulle kunna införa det, men knappast vi.
Urban Anjar skrev:
.... Argumenten för en medlemsavgift skulle ju vara att dra in pengar till exempelvis marknadsföring.

Då blev slutsatsen att starta en fristående förening vilket vi tog initiativ till. http://www.ubuntuforeningen.se/. Tanken var att föreningen skulle dra in pengar och sen stå för fiolerna, när vi behövde göra något som kostade.

....
Och se vart föreningen styrde kosan!
(Jag vill givetvis få det till protokollet att jag var emot den från början. :P )
Urban Anjar skrev: Sen vet jag inte om en medlemsavgift skulle göra folk mer sakliga eller on topic. Reaktionen kunde lika gärna vara den motsatta: "Nu har jag pröjsat, så nu förväntar jag mig att få uppträda hur fan jag vill".
Så sant, så sant, så tyvärr och övermåttan sant! :(
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Rune.K »

mwest skrev:...
Men jag skulle ge en avgift för att bara se/eller ge ontopic.
En webbsajt som verkligen är "ontopic" är http://www.experts-exchange.com/
Det kostar en slant men man slipper läsa om hämorojder...
Nackdelen kan vara att där finns en del annonser men för min egen del störs jag inte av det.
Jag var ute i god tid när sajten var ny så jag har aldrig behövt betala något i många år.
Men nu verkar det som mitt gamla medlemskap inte gäller längre, nu måste alla betala tydligen.

En sajt som ligger lite närmare är naturligtvis http://ubuntu.se/portal/index.php , är man väldigt trött på skitpratet här så är den betydligt trevligare.
Men vi här har nyligen fått en ny ledning som hitintills verkar vara handlingskraftig med att ta tag i skitpratet, som tyvärr varit väldigt framträdande det senaste halvåret.
Förhoppningsvis kommer det här att bli ett trevligt forum som man vågar rekommendera till alla man träffar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Broder Tuck »

;D Jag instämmer med RuneK. Främst avseende det sista stycket. Det skadar inte att vara medlem i båda forumen. Samt, att jag tror också på den nya ledningen.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: medlemsavgifter

Inlägg av HakanS »

För att återgå till ämnet;
Jag tror inte på idén om medlemsavgift. Däremot vidhåller jag vad jag sa för 2 år sedan och som en annan medlem skriver i sin blogg.
"En sak som jag tror ligger bakom smutskastning och skitsnack i forum är anonymiteten.
Om man är tvungen att ange sitt riktiga namn så tror jag att forumet skulle bli seriösare"
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:För att återgå till ämnet;
Jag tror inte på idén om medlemsavgift. Däremot vidhåller jag vad jag sa för 2 år sedan och som en annan medlem skriver i sin blogg.
"En sak som jag tror ligger bakom smutskastning och skitsnack i forum är anonymiteten.
Om man är tvungen att ange sitt riktiga namn så tror jag att forumet skulle bli seriösare"
Håller för en gångs skull absolut med dig.
Och FYI mitt namn är Peter Forsberg.

LJ
Användarvisningsbild
Skunken
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 jun 2008, 12:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Skunken »

HakanS skrev:För att återgå till ämnet;
Jag tror inte på idén om medlemsavgift. Däremot vidhåller jag vad jag sa för 2 år sedan och som en annan medlem skriver i sin blogg.
"En sak som jag tror ligger bakom smutskastning och skitsnack i forum är anonymiteten.
Om man är tvungen att ange sitt riktiga namn så tror jag att forumet skulle bli seriösare"
Det tror jag också. Anger man sitt namn så är man inte annonym längre och det håller väl det värsta dumsnacket tillbaka, (för psykiskt stabila personer).
Däremot är man också utsatt för eventuellt "sjuka" personer som kan få för sig att: "ge igen" mera privat. Telefonterror eller varför inte brevhot eller rentav ett hembesök ? :o
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av P.Forsberg »

Skunken skrev:
HakanS skrev:För att återgå till ämnet;
Jag tror inte på idén om medlemsavgift. Däremot vidhåller jag vad jag sa för 2 år sedan och som en annan medlem skriver i sin blogg.
"En sak som jag tror ligger bakom smutskastning och skitsnack i forum är anonymiteten.
Om man är tvungen att ange sitt riktiga namn så tror jag att forumet skulle bli seriösare"
Det tror jag också. Anger man sitt namn så är man inte annonym längre och det håller väl det värsta dumsnacket tillbaka, (för psykiskt stabila personer).
Däremot är man också utsatt för eventuellt "sjuka" personer som kan få för sig att: "ge igen" mera privat. Telefonterror eller varför inte brevhot eller rentav ett hembesök ? :o
Inte att rekommendera. Åtminstone inte hos mig. ( Doberman is the king ;D )
Men åter till ämnet.
Vad ska man betala för? För att posta ?

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:Jag tror starkt på ideń med frivilliga donationer via paypal/payson!

Vad jag vet och har kollat upp så kostar det inget att ha paypal/payson-konto

Ett Postgiro eller bankgiro där folk kan donera är inte heller en dum ide'...det skulle vara mycket enkelt och bra!

OCH när vi ändå håller på...så tycker jag vi borde ha en egen Ubuntu-se.org förening också!

:D
Mitt konto står alltid öppet för donationer ;D

Skämt å sido, ska vi skramla in pengar, måste vi ha redovisning och kontroll, alltså en kassör, bokföring och revisorer, annars kommer konspirationsteoretikerna här att få massor med vatten på sina kvarnar.

Dessutom måste vi vara rimligt överens om vartill pengarna ska användas, det vill säga åtminstone de som skänker måste veta vad vi tänker lägga kulorna på och vad det finns för reservplan ifall huvudplanen inte skulle funka eller om det blir pengar över.

Men pengar är ett medel för att uppnå vissa mål, inte ett mål i sig. Låt oss börja med att smida planer, krävs det pengar för att göra det vi vill, kan vi sannolikt både skapa den organisation som behövs och skramla in pengarna.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Harlekin33 »

Kort svar:

Marknadsföring kostar pengar och utan pengar = ingen marknadsföring!

Så enkelt är det!

DÄRFÖR behöver vi pengar via donationer och frivilligt insatt kapital!

På vilket sätt är en annan fråga men personligen tycker jag att Pg eller Bg skulle vara bra så att när jag betalar mina räkningar så kan jag också skänka en slant till Ubuntu-se.org föreningen när och om den skapas!

(Eller bara skänka pengar till Ubuntu-se.org helt enkelt)

:D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:Kort svar:

Marknadsföring kostar pengar och utan pengar = ingen marknadsföring!
Vissa former av marknadsföring kräver pengar, rent ut sagt en helsikes massa pengar, som tevereklam och helsidesannonser i pressen, men det finns också en hel massa att göra som inte kostar pengar, som att blogga, skicka pressmeddelanden, snacka med vänner och bekanta osv.

Dessutom kan ibland idéella krafter åka snålskjuts på tomt annonsutrymme. Sjöräddningssällskapet lägger inte en spänn på reklambyråer eller annonser, men har i alla fall i en av våra lokaltidningar haft helsida på helsida till ett värde som hade kostat oss miljoner om vi hade pröjsat.

Jag tror ingalunda vi har uttömt möjligheterna till gratismarknadsföring, men jag får nog utveckla det i en annan tråd.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Exry
Inlägg: 230
Blev medlem: 18 nov 2007, 15:29
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Exry »

Utanför ämnet: Delade tråden, inlägg jag ansåg vara OT förvisades dit -> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=42962
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Harlekin33 »

som att blogga, skicka pressmeddelanden, snacka med vänner och bekanta osv.
Det gör jag redan varje dag men för att kunna trycka upp flygblad, knappar, skivor, ballonger, affischer, etc. etc. etc. så KRÄVS det pengar...thatś it!

Tycka vad man vill om det men för att nå ut till medelsvensson så MÅSTE man stå på torget med lappar i hand etc. etc.

Shit happens!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:
som att blogga, skicka pressmeddelanden, snacka med vänner och bekanta osv.
Det gör jag redan varje dag men för att kunna trycka upp flygblad, knappar, skivor, ballonger, affischer, etc. etc. etc. så KRÄVS det pengar...thatś it!

Tycka vad man vill om det men för att nå ut till medelsvensson så MÅSTE man stå på torget med lappar i hand etc. etc.

Shit happens!
Jo, jag är inte omedveten om att pengar skulle underlätta en hel del av det vi vill och borde göra och jag är ingen motståndare till att vi samlar in pengar om det kan göras på ett sätt som inte ger ytterligare en konfliktkälla. Alltså ordning och reda, god redovisningssed, revisorer och hela klabbet. Men vi bör uttömma möjligheterna med "gratismarknadsföring" och exempelvis bli mycket bättre på att blogga, pinga och länka bloggarna till varandra. Flygblad tror jag vi kan beställa från FUSE, i alla fall kunde man göra det innan. Innan vi kastar ut vårt barn FUSE med badvattnet ska vi se vad de går för. Fuse skapades just för att ta hand om det där med pengar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: medlemsavgifter

Inlägg av Harlekin33 »

Men tänk lite längre för guds skull!!

Tror du det är gratis med färg till kopiatorer som skriver ut flygblad oavsett om det är FSF/FUSE eller nåt annat?

Nån måste bekosta färgen och pappret.

Tänk igen nu tack!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt ditt inlägg!
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"