Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av P.Forsberg »

Jag inväntade mig faktiskt någon sorts ställningstagande av ledningen angående följande poster:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=42969

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 66#p348666

I ett forum, där alla är välkommen ( ? ), oavsett ålder eller härkomst är det alltså möjligt att posta angrep på grund av just härkomst samt åldern.
Inläggen står kvar, så att alla kan läsa vilken "skitstövel" jag är. Alla nybörjare ta detta som en uppmaning att ge sig på mig direkt, som legitimt offer. Det senast tillskottet finns i debatt-tavlan.
Bra jobbat.

Skäms ni inte ?

LJ
Användarvisningsbild
Sundberg
Inlägg: 444
Blev medlem: 18 okt 2006, 13:23
OS: Ubuntu
Ort: Uppsala

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Sundberg »

Personligen tycker jag att det är bra att de finns kvar. Speciellt Harlekin33s inlägg.
Det visar bara på dennes egen dumhet.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av nicefinger »

Jag tar för givet att Harlekin blev avstängd?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av KiviE »

nicefinger skrev:Jag tar för givet att Harlekin blev avstängd?
Japp det blev han http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=198&t=42971
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av xtr3m3 »

Fattar inte varför vissa ska bete sig som rena skitstövlar.
Tycker att man borde kunna bete sig på nätet också. Bara för att man är "anonym" betyder inte det att man ska bete sig hur som helst.
Har varit med om liknande personer på andra sidor på nätet. Ibland undrar man om dom beter sig lika i verkliga livet också.

Är man arg på nån så kan man ta det i pm MEN bete sig hyffsat.
Man ska då deffenetivt inte bete sig som harlekin33 gjorde.

Hade det varit jag som drivit detta forum så vet jag inte om 3 månaders avstängning för det han vräkte ur sig hade räckt.
Snudd på total banning tycker jag.

Så nu gott folk. Bemöt folk som du vill bli bemött själv.
Bild
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Grön Göling »

Men LJ - det vet vi ju redan vilken skitstövel du är! ::)
Gamla nyheter är inga nyheter heter det ju.

Skämt åsido, vi som varit med ett tag, vi som sett vad du går för och vad du uträttat/uträttar, vi bryr oss inte.
Övriga som ev.läser utspyendet av invektiv på forumet tror jag har svårt att ta det på allvar. Spyendet alltså - inte forumet.

Det är kanske litet hårt att kräva av forumledningen att de ska ta ett personligt ansvar för medlemmarnas idiotier.
Det är ju faktiskt upp till medlemmarna själva och vissa utkristalliserar sig ju på ett negativt sätt.
Vi är ju sådana vi människor. Det finns olika sorter av oss.

Jag är min sort - och jag gillar dig. ;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Grön Göling »

XTR3M3 skrev: Så nu gott folk. Bemöt folk som du vill bli bemött själv.
OJ!
Gissa vilka möjligheter som uppstår där! ;D
Och vilka krig det kan bli! :-\
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av xtr3m3 »

Det har du ju rätt i ;D

Det jag menade är att man ska bemöta andra med respekt och vänlighet och inte bete sig som ena r*vhål :)
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Pink Panther »

Ni bör notera att det var LJ som började i mitt fall, om han behandlar mig med den respekt jag är van vid att få. Så belönas han rikligt tillbaka. Han har också tidvis sökt kontakt via e-post angående olika frågor. Vårt löfte var fred. Jag kan med gott samvete skriva att jag har försökt. Men gubben har humör så plötsligt blir man attackerad på alla fronter. Vad är att göra? Det är precis som han glömmer allt vad vid kommit överens om. I stället för att kontakta via PM, (han kan skriva i PM att de inlägget gillade inte jag). Jag tycker så i stället. Ett sådant förfarande får alltid ett vänligt bemött svar av mig. Nej! Den vägen väljer inte LJ. Han attackerar som värsta skadedjursbekämpar. Det blir så fel.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av P.Forsberg »

Pink Panther skrev:Ni bör notera att det var LJ som började i mitt fall, om han behandlar mig med den respekt jag är van vid att få. Så belönas han rikligt tillbaka. Han har också tidvis sökt kontakt via e-post angående olika frågor. Vårt löfte var fred. Jag kan med gott samvete skriva att jag har försökt. Men gubben har humör så plötsligt blir man attackerad på alla fronter. Vad är att göra? Det är precis som han glömmer allt vad vid kommit överens om. I stället för att kontakta via PM, (han kan skriva i PM att de inlägget gillade inte jag). Jag tycker så i stället. Ett sådant förfarande får alltid ett vänligt bemött svar av mig. Nej! Den vägen väljer inte LJ. Han attackerar som värsta skadedjursbekämpar. Det blir så fel.

Pink Panther
"Vi" hade inte kommit överens om någonting. En gång i tiden kom jag överens med en kille med namnet Max Klurig.
Du kanske blanda ihop något.
Du får angripa mig med alla möjliga sakliga argument, men inte som du gjorde. Att påpeka Alzheimer är inte bara låg nivå,
det är det värsta. Att inte du skäms.......

Dessutom väntar jag på svar från ledningen. Inte från just dig. Du gjorde redan bort dig.

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Hund »

Jag förstår att du är upprörd och jag kan bara beklaga det inträffade. Men som man nämnt ovan kan inte vi ta på oss ansvaret över vad andra säger och tycker. Det vi däremot kan göra är att rätta oss efter reglerna som givit personen i fråga en tredje varning och därmed en avstänging på 3 månader.

Min personliga åsikt om saken är att reglerna är allt för mesiga.
Pink Panther skrev:Ni bör notera att det var LJ som började i mitt fall, om han behandlar mig med den respekt jag är van vid att få. Så belönas han rikligt tillbaka. Han har också tidvis sökt kontakt via e-post angående olika frågor. Vårt löfte var fred. Jag kan med gott samvete skriva att jag har försökt. Men gubben har humör så plötsligt blir man attackerad på alla fronter. Vad är att göra? Det är precis som han glömmer allt vad vid kommit överens om. I stället för att kontakta via PM, (han kan skriva i PM att de inlägget gillade inte jag). Jag tycker så i stället. Ett sådant förfarande får alltid ett vänligt bemött svar av mig. Nej! Den vägen väljer inte LJ. Han attackerar som värsta skadedjursbekämpar. Det blir så fel.

Pink Panther
Var det LJ som började? Du får ursäkta mig men var inte på dagis man tjivade om vem som började? Om en person beter sig omoget åt (Inte sagt att någon gör det) borde du väl vara vuxen nog att bara kunna ignorera detta?

Sedan bör du undvika att kasta skit på andra, att dom har gjort ditten och datten. Det får inte dig att framstå i bra dagar och skapar bara en stämning för oss, men även för dig själv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev: "Vi" hade inte kommit överens om någonting. En gång i tiden kom jag överens med en kille med namnet Max Klurig.
Du kanske blanda ihop något.
LJ
Bild
Såå snyggt!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Skunken
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 jun 2008, 12:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Skunken »

Jag tycker att de som styr forat måste ta ställning till vilken påföljd brottsliga handlingar bör få på detta fora. För ett brott är det som begåtts enligt svensk lag.

Det har inget alls att göra med vad man tycker om personen som blev påhoppad. Om ni inte visar upp en fast hand så kommer det att hända igen.

Att som PP mena på att " du är också dum" är ovidkommande i detta fall.

Kan bara beklaga LJ att du får sådan skit i ansiktet. ..... TURBO
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av whac »

Jag håller med hund om att reglerna är för mesiga. Gör man bort sig på detta viset så tycker jag att denne borde bannas för gott utan någon andra chans. Personen som beter sig så illa får helt enkelt skylla sig själv.

Skulle reglerna vara sådanna så skulle forumet bli till en viss grad självsannerande och trollet eller angriparen skulle förhoppningsvis tänka om innan han skrev.

Att få komma tillbaks till ett forum efter så grova påhopp är ju bara befängt!

Skulle vara intressant att veta vad TL och TC tycker om detta? :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Broder Tuck »

Skunken skrev:Jag tycker att de som styr forat måste ta ställning till vilken påföljd brottsliga handlingar bör få på detta fora. För ett brott är det som begåtts enligt svensk lag.

Det har inget alls att göra med vad man tycker om personen som blev påhoppad. Om ni inte visar upp en fast hand så kommer det att hända igen.

Att som PP mena på att " du är också dum" är ovidkommande i detta fall.

Kan bara beklaga LJ att du får sådan skit i ansiktet. ..... TURBO
Jag håller med. Citerar: Jag tycker att de som styr forat måste ta ställning till vilken påföljd brottsliga handlingar bör få på detta fora. För ett brott är det som begåtts enligt svensk lag. Fullt så här pass grova påhopp på andra medlemmar, det var inte något man kunde föreställa sig när reglerna skrevs. Jag var själv engagerad i de första vändorna av skrivningen av regelsystemet. För egen del, trodde jag nog inte att det skulle kunna bli så här.

Det har förekommit några gånger tidigare. Genomfört av annan medlem. Även dessa gånger har det varit L J som har varit måltavlan.

För just sådana grövre angrepp på enskild medlem, som i nu aktuellt fall, bör det finnas exceptionella regler, för att hantera osedvanligt grova förolämpningar.

Det är tragiskt och synd, att det skall behöva förekomma. Men forumet får inte stå handfallet. I detta fall, agerade Hund föredömligt och snabbt. Tack för det!
Viktigt är, att den admin/mod som är inne en sådan här gång, gör som Hund gjorde. Låste. Förmodligen även stängde av den som var så grov. Påföljden i sig, den kan bestämmas senare. Av fler engagerade i forumet. Men extra påföljd i allvarliga överträdelser, bör och kanske måste, kunna läggas.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av P.Forsberg »

Vad säger ledningen ?

LJ
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Konservburk »

Little John skrev:Vad säger ledningen ?
Ledningen är för tillfället ute på fjälltur.

Precis som Hund sagt så har vi reglerna att rätta oss efter. Kanske är läge för de som t.ex. vill se permanenta avstängningar att försöka klämma in något om det nu när vi ändå ska rösta om reglarna igen.
Malou
Inlägg: 155
Blev medlem: 03 jul 2007, 22:21
OS: Annat GNU/Linux
Ort: Vinterland

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Malou »

Konservburk skrev:
Little John skrev:Vad säger ledningen ?
Ledningen är för tillfället ute på fjälltur.

Precis som Hund sagt så har vi reglerna att rätta oss efter. Kanske är läge för de som t.ex. vill se permanenta avstängningar att försöka klämma in något om det nu när vi ändå ska rösta om reglarna igen.
Det var det dummaste jag har hört "Ledningen är för tillfället ute på fjälltur.". Du är ju här exempelvis och är dessutom admin. Varför gör inte du någonting?
Och Hund är ju också uppenbarligen här och kan också göra något.

Plocka bort det där inlägget och lägg det på ett undanskymt ställe dolt sådant (som bevismaterial).
Och det är eran (forumets) skyldigheter att polisanmäla sådant här samt att vederbörande skall ha permanent banning med omedelbar verkan (inget snack om saken). Vid sådana här överträdelser så gäller inte forumets/forumens egna regler.

Gör något och det NU

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
***************************************************
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Inlägg: 1824
Blev medlem: 10 aug 2007, 00:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av Kattskrället »

@ Malou +1

Om ledningen är på fjälltur så borde väl rimligtvis en ställföreträdande vara utsedd,eller?

Sedan så har vi ju precis som Malou påpekar, admins som ansvarar för forumet. Eller är det inga här som är ansvariga för just forumet?
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Någon som ber om ursäkt ? Nej ?

Inlägg av KiviE »

Nu håller jag med om att inlägget borde bort (det första alltså, är inte medlem i debatt så uttalar mig inte om det). Förslagsvis dit sådant normalt modereras.

Sen att någon från ledningen ska be om ursäkt är bara dumheter. Är knappast deras fel att en medlem får för sig att bete sig sådär. Där handlade Hund snabbt och delade ut en varning vilket är som det ska enligt reglerna. (Att alla inte håller med reglerna är en annan femma.)

Att forumet har en skyldighet att anmäla till polisen kan jag inte tänka mig däremot kan de kanske ha en skyldighet att plocka bort inlägget om LJ vill det, iaf om polisen anser att det ska bort. Vidare tycker jag att det är LJ som borde anmäla till polisen då det är han som blivit utsatt.

Sen att en forumets regler inte gäller är bara nonsens. Så länge inte polis/domare säger något så gäller forumets regler angående om det ska vara permanent banning eller inte.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"