En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Rune.K »

Det här skriver jag som moderator.
Var vänliga och låt bli att snöa in på huruvida webbplatsen http://ubuntulinux.se/ lever eller inte.
Jag ser det enbart som en obstruktion av den här tråden.

Är någon väldigt intresserad av det så skapa en egen ny tråd om http://ubuntulinux.se/ .

@ Urban Anjar
Har du synpunkter på smådetaljer, tycker i alla fall jag att det är bättre att skicka PM om de små smådetaljerna än att använda utrymmet i den här tråden.

mvh moderator Rune.K
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:Det här skriver jag som moderator.
Var vänliga och låt bli att snöa in på huruvida webbplatsen http://ubuntulinux.se/ lever eller inte.
Jag ser det enbart som en obstruktion av den här tråden.

Är någon väldigt intresserad av det så skapa en egen ny tråd om http://ubuntulinux.se/ .

@ Urban Anjar
Har du synpunkter på smådetaljer, tycker i alla fall jag att det är bättre att skicka PM om de små smådetaljerna än att använda utrymmet i den här tråden.

mvh moderator Rune.K
LJ bad om synpunkter och det har han fått. Har aldrig hört talas om att det skulle råda brist på utrymme i våra trådar. I så fall kanske du kan bespara oss dina dryga kommentarer, så spar vi in flera byte.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Rune.K »

@Urban Anjar
En väldigt "dryg" kommentar från mej.
Utrymme handlar inte alltid om antalet byte...
mvh moderator Rune.K
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:@Urban Anjar
En väldigt "dryg" kommentar från mej.
Utrymme handlar inte alltid om antalet byte...
mvh moderator Rune.K
Som sagt, LJ har fått det han efterfrågat, sen får han göra vad han vill med det. Är det moddarnas jobb att föra trådar OT nuförtiden?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

Föreningen har fått en egen nyhets-tavla nu och jag fick svar på mina frågor.
Tack till er alla !

Case closed. ;D

LJ
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av whac »

Var inte själva grejen att ubuntu-se.org-föreningsforumdel skulle länkas till från föreningen precis som ubuntu.ses föreningsforumdel?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

whac skrev:Var inte själva grejen att ubuntu-se.org-föreningsforumdel skulle länkas till från föreningen precis som ubuntu.ses föreningsforumdel?
Absolut. Jag hade bara ingen länk igår då tavlan inte varit upplagd. ;)
Jag kommer att fixa det under dagen.

LJ
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av whac »

Little John skrev:
whac skrev:Var inte själva grejen att ubuntu-se.org-föreningsforumdel skulle länkas till från föreningen precis som ubuntu.ses föreningsforumdel?
Absolut. Jag hade bara ingen länk igår då tavlan inte varit upplagd. ;)
Jag kommer att fixa det under dagen.

LJ
Jag måste säga att du länkar lite konstigt. Du skriver:
Det finns två webbplatser för Ubuntu-support i Sverige. Den officiella webbplatsen är Loco:t http://ubuntu-se.org

Den andra gemenskapen finns under http://ubuntu.se, där föreningen har sitt forum. Ubuntu.se bedriver olika projekt samt ger ut en egen Ubuntu-remix.
Vore det inte bättre att du lägger länkan i menyn högst upp istället, skapar en rullgardinsmeny typ. Så när man för musen över "forum" i menyn så fälls det ut en meny där Det står "Föreningsforum på ubuntu.se" och "Föreningsforum på ubuntu-se.org"

Jag förstår inte riktigt anledningen till att du skriver "Den andra gemenskapen finns under http://ubuntu.se, där föreningen har sitt forum." Då båda sidorna har ett officiellt föreningsforum nu, eller hur? :P
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av KiviE »

whac skrev: Vore det inte bättre att du lägger länkan i menyn högst upp istället, skapar en rullgardinsmeny typ. Så när man för musen över "forum" i menyn så fälls det ut en meny där Det står "Föreningsforum på ubuntu.se" och "Föreningsforum på ubuntu-se.org"

Jag förstår inte riktigt anledningen till att du skriver "Den andra gemenskapen finns under http://ubuntu.se, där föreningen har sitt forum." Då båda sidorna har ett officiellt föreningsforum nu, eller hur? :P
Tror du har missuppfattat.

Föreningens forum är på ubuntu.se och här har de bara en tavla för att komma ut med information. Så har jag iaf fattat det.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

Jo, det missuppfattades tydligen.
Föreningen har ingen forum här utan bara en nyhets-avdelning.
Hur det kommer att bli i framtiden vågar jag inte uttala mig om. Om föreningen hade ett forum även här, anser jag att det är för mycket jobb för oss att underhålla och svara i två forum samtidigt.

LJ
Användarvisningsbild
whac
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 dec 2006, 03:31
OS: Arch Linux
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av whac »

Förlåt mig, men jag kan inte se detta som ett riktigt sammarbete. Nu ska jag prata om något tabubelagt. Med tanke på historien bakom de som styr föreningen och ubuntu.se så krävs det lite mer för att förtjäna min respektoch förmodligen andras respekt. Missförstå mig rätt. ubuntu.se och föreningen är välbyggt. Men med tanke på hur nuvarande styret styrde ubuntu-se.org genom att bla åsiktsbanna så krävs det lite mer i sammarbetsfrågan för förtjäna min respekt och förmodligen andras med. För jag antar att det är därför föreningen har gått så dåligt. historien skapar misstroende.

ubuntu.se skapades genom detta och därför ligger det i sin natur att det förekommer illska och bråk mellan båda forumen, att det finns två läger.

För att skapa ett pålitligt sammarbete så måste det sammarbetas LIKA mellan forumen och föreningen.

För LittleJohn, du kan inte påstå och säga att det inte finns personliga skäl till varför föreningsforumet ligger på ubuntu.se och att du anser att locot inte ska ha något föreningsforum.

Denna ovilja till verkligt sammarbete får folk att se det hela som oseriöst. Hur det nu än må vara så får detta folk att se det som att de styrdande bakom föreningen och ubuntu.se har en egen agenda och skiter fullständigt i sammarbete.

Det finns två alternativ fullständigt sammarbete eller inget sammarbete alls. För som det är nu så kan jag inte se föreningen eller ubuntu.se som något seriöst.

PS. Detta inlägg är inte tänkt som ett personangrepp eller bråkinlägg.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Rune.K »

Som vanlig medlem tycker det är hög tid att lägga allt gammalt groll åt sidan och försöka se framåt istället.
Jag vet vad som hände för 2 år sedan...
mvh den vanlige medlemmen Rune.K
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av vulfgar »

Det ligger väl en del i whacs resonemang, en hel del misstänksamhet bottnar säkert i historien.
MEN... som en av dom som var bannad på den tiden vill jag ändå helt och fullt instämma med Rune. Låt oss lägga det gamla åt sidan och se framåt istället!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus
Inlägg: 2291
Blev medlem: 07 sep 2006, 18:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Svalsta

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Rasmus »

Man skulle ju kunna ha "Frågor & svar angående Föreningen Ubuntu Sverige" här också, sen kanske inte alla orkar kolla båda forumen så det kanske blir mindre aktivitet. Man kan inte tvinga folk att kolla och svara i båda forumen.

Dock hoppas jag att medlems forumet (det du får tillgångtill när du är medlem för 10kr/mån) stannar på endast ett ställe, annars skulle det bli mycket rörigt.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av Ulsak »

Det finns två alternativ fullständigt sammarbete eller inget sammarbete alls
Föreningens intention är att samarbete med alla krafter som vill verka för marknadsföring av Ubuntu
För som det är nu så kan jag inte se föreningen eller ubuntu.se som något seriöst.
Det är ett bekymmer som bara du själv kan ta itu med, jag vore tacksam om du inte delade med dig..
PS. Detta inlägg är inte tänkt som ett personangrepp eller bråkinlägg.
Vilken typ av inlägg hade du tänkt att vi skulle kategorisera detta som?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: En fråga till Locot angående Föreningen Ubuntu Sverige

Inlägg av P.Forsberg »

whac skrev:Förlåt mig, men jag kan inte se detta som ett riktigt sammarbete. Nu ska jag prata om något tabubelagt. Med tanke på historien bakom de som styr föreningen och ubuntu.se så krävs det lite mer för att förtjäna min respektoch förmodligen andras respekt. Missförstå mig rätt. ubuntu.se och föreningen är välbyggt. Men med tanke på hur nuvarande styret styrde ubuntu-se.org genom att bla åsiktsbanna så krävs det lite mer i sammarbetsfrågan för förtjäna min respekt och förmodligen andras med. För jag antar att det är därför föreningen har gått så dåligt. historien skapar misstroende.
ubuntu.se skapades genom detta och därför ligger det i sin natur att det förekommer illska och bråk mellan båda forumen, att det finns två läger.
För att skapa ett pålitligt sammarbete så måste det sammarbetas LIKA mellan forumen och föreningen.

För LittleJohn, du kan inte påstå och säga att det inte finns personliga skäl till varför föreningsforumet ligger på ubuntu.se och att du anser att locot inte ska ha något föreningsforum.

Denna ovilja till verkligt sammarbete får folk att se det hela som oseriöst. Hur det nu än må vara så får detta folk att se det som att de styrdande bakom föreningen och ubuntu.se har en egen agenda och skiter fullständigt i sammarbete.

Det finns två alternativ fullständigt sammarbete eller inget sammarbete alls. För som det är nu så kan jag inte se föreningen eller ubuntu.se som något seriöst.
PS. Detta inlägg är inte tänkt som ett personangrepp eller bråkinlägg.
Låt mig förklara det där. Efter styrelsen blev, minst sagt, mindre vänligt behandlat här, bestämde vi oss att ha forumet hos ubuntu.se för att ha arbetsro. Detta lyckades vi med. Det borde även nämnas att ubuntu.se jobbar med olika projekt som direkt berör föreningens arbete, nämligen marknadsföring.
För LittleJohn, du kan inte påstå och säga att det inte finns personliga skäl till varför föreningsforumet ligger på ubuntu.se och att du anser att locot inte ska ha något föreningsforum.
Det fanns personliga skäl såklart. Du kan ju gissa varför. I nuläge ser jag det där med nyhetstavlan som ett närmande till varandra efter allt som hände. Om det kommer att bli en "Frågor och svar" -del kan vi prata om, om så önskas från Locot:s sida. Ett medlemsforum här är utesluten, anser jag personligen, då jag anser detta som meningslös. Föreningen har redan ett medlemsforum.
Det finns två alternativ fullständigt sammarbete eller inget sammarbete alls. För som det är nu så kan jag inte se föreningen eller ubuntu.se som något seriöst.
Du personligen behöver inte se ubuntu.se eller föreningen som seriöst. Det är din rätt att ha en egen uppfattning. Men jag ser bägge parter som mycket seriös och står till tjänst där med nästan all min fritid. Och framgången hos ubuntu.se har gett mig ( oss ) rätt. Det går inte att förneka. Och nu ska jag också bidra med all min kraft att föreningen kommer igång igen.
Du anser alltså att föreningens försök till ett närmande är oseriöst ? Och du betraktar detta inte som ett första steg till ett samarbete?

LJ
PS. Detta inlägg är inte tänkt som ett personangrepp eller bråkinlägg.
Självklart inte. Jag förstod det men det var bra att du påpekade detta.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"