Nominering av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
amelia
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 mar 2008, 17:21
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av amelia »

Tack för nomineringen Lao Tzu, men jag måste avböja.

Dels tycker jag inte att ett LoCo ska ha en TC som inte använder Ubuntu och dessutom är tiden knappt för min del just nu. Jobbar heltid med råge, pluggar på halvtid och har redan ett förtroendeuppdrag i en styrelse för en IBM AS/400 och iSeries användargrupp.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Lao Tzu »

amelia: Jag anade det och kan nog hålla med dig om att det är fördelaktigt om TC använder Ubuntu själv.

Kan också passa på att förtydliga att jag menar två olika personer: amelia som har tackat nej och eyerouge som fortfarande inte har svarat.

Alltså:
Jag nominerar fortfarande eyerouge till TC
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Urban Anjar »

amelia skrev:Tack för nomineringen Lao Tzu, men jag måste avböja.

Dels tycker jag inte att ett LoCo ska ha en TC som inte använder Ubuntu och dessutom är tiden knappt för min del just nu. Jobbar heltid med råge, pluggar på halvtid och har redan ett förtroendeuppdrag i en styrelse för en IBM AS/400 och iSeries användargrupp.
Klokt ställningstagande i nuläget. Onekligen behöver vi företrädare som kör Ubuntu och står för det till 100%. Det är med andra ord dags att börja, och då kan jag mycket väl tänka mig att nominera dig nästa gång. ;)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Malou
Inlägg: 155
Blev medlem: 03 jul 2007, 22:21
OS: Annat GNU/Linux
Ort: Vinterland

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Malou »

Efter att ha läst ett och annat här inne den senaste tiden samt att jag förstår att det pågår en hel del bakom kulisserna så vill jag inte längre vara med på nomineringslistan.
Så vänligen ta bort mig från listan med omedelbar verkan. Tack

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
***************************************************
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Lao Tzu »

Malou: Tråkigt. Förhoppningsvis kommer gammalt groll att försvinna här så småningom och då är du naturligtvis välkommen att återigen ansöka om rollen som TC. (Kanske har du då också fått bättre kläm på disten :P .) Jag tror du hade kunnat sköta uppdraget på ett sansat och bra sätt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

Bump
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag ändrar mig. Vill ställa upp som nominerad till TL.
Är en stor faktor som gör att jag ändrar mig är att det bara är en nominerad till posten i nuläget och det kan knappast kallas val?
En annan faktor är att min idé kommer att skilja sig markant från farmfields.
Är det för sent att ändra sig?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev: Är det för sent att ändra sig?
Nej, det är inte försent.

Nomineringarna pågår fram tom den 23 februari.

Om jag någonstans surrat om att det är sista dagen idag så är det jag som rört till det med datum och veckodagar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:
ZX Spectrum skrev: Är det för sent att ändra sig?
Nej, det är inte försent.

Nomineringarna pågår fram tom den 23 februari.

Om jag någonstans surrat om att det är sista dagen idag så är det jag som rört till det med datum och veckodagar.
Endera surrar du eller är det korrekt...... ;D Vad är rätt.. ???
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av vulfgar »

pun skrev:
vulfgar skrev:
ZX Spectrum skrev: Är det för sent att ändra sig?
Nej, det är inte försent.

Nomineringarna pågår fram tom den 23 februari.

Om jag någonstans surrat om att det är sista dagen idag så är det jag som rört till det med datum och veckodagar.
Endera surrar du eller är det korrekt...... ;D Vad är rätt.. ???
Ehh?
Som jag skrev så pågår nomineringarna fram tom den 23 feb.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Ulsak »

ZX Spectrum skrev:Jag ändrar mig. Vill ställa upp som nominerad till TL.
Är en stor faktor som gör att jag ändrar mig är att det bara är en nominerad till posten i nuläget och det kan knappast kallas val?
En annan faktor är att min idé kommer att skilja sig markant från farmfields.
Är det för sent att ändra sig?
Kanonbra ZX..och lycka till!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av ZX Spectrum »

Ulsak skrev:
ZX Spectrum skrev:Jag ändrar mig. Vill ställa upp som nominerad till TL.
Är en stor faktor som gör att jag ändrar mig är att det bara är en nominerad till posten i nuläget och det kan knappast kallas val?
En annan faktor är att min idé kommer att skilja sig markant från farmfields.
Är det för sent att ändra sig?
Kanonbra ZX..och lycka till!
Tack. Nu har vi i alla fall ett val.
Jag uppmanar dessutom att fler medlemmar nominerar sig själva om dom känner att dom har något att bidra med för LoCots bästa.
Ett val där man har många att välja mellan är alltid att föredra.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

Jag håller med Ulsak fast ytterligare utvecklat. Det bästa är inte bara olika kandidater utan också kandidater med olika idéer (som nu) eftersom det ju ger absolut mest valmöjlighet. ;D
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Ulsak »

farmfield skrev:Jag håller med Ulsak fast ytterligare utvecklat. Det bästa är inte bara olika kandidater utan också kandidater med olika idéer (som nu) eftersom det ju ger absolut mest valmöjlighet. ;D
sorry, så skulle jag uttryck mig ock.. men jag vidhåller ändå att jag enbart kandiderar med Farmfield som TL
eyerouge
Inlägg: 787
Blev medlem: 18 jun 2007, 03:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av eyerouge »

Avböjer nomineringen.

(För övrigt har jag fått en känsla av att det väldigt ofta är val till diverse positioner. Har inte kollat upp intervallen i detalj men spontant känns som att det alltid är val till något. Om det är en gång om året eller oftare hade jag själv nog lobbat för att tillsätta folk i tvåårsperioder iställer. Att sitta bara ett år är inte särskilt lång tid och förändringar kräver en massa arbete och resultat syns sällan inom loppet av några månader bara. Från ett demokratiskt perspektiv kan man säkerställa att ingen mindre lämpad person hamnar vid "makten" genom att helt enkelt införa en regel som säger att man kan ha misstroendeomröstning och avsätta folk i förtid om en "majoritet" skulle vilja det, om det nu inte redan finns något sådant på plats. Syftet med 2-årsmandat är främst att ge folk mer tid vid rodret och att slippa det intryck av ständig politik och byråkrati som man kan få på forumet p.g.a. de (inbillade?) eviga valen... Har som sagt inte satt mig in i detaljerna så man kanske ska ta allt detta med en näve salt...)
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

@Eyerouge

Den diskussionen har varit vid flera tillfällen tidigare. Vi var rätt överens om att just 2 år var för lång tid så valet har stått mellan 6- och 12 månader. Iom den omröstning vi hade om LoCo'ts organisation för ett halvår sedan så valdes 6 månader.

Även diskussionen om misstroendeval har varit uppe utan att något vettigt kommit fram. Så just nu får vi förlita oss på CoC där det står 'step down gracefully' vilket man bör göra om man känner att man inte har gemenskapens förtroende.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:@Eyerouge

Den diskussionen har varit vid flera tillfällen tidigare. Vi var rätt överens om att just 2 år var för lång tid så valet har stått mellan 6- och 12 månader. Iom den omröstning vi hade om LoCo'ts organisation för ett halvår sedan så valdes 6 månader.

Även diskussionen om misstroendeval har varit uppe utan att något vettigt kommit fram. Så just nu får vi förlita oss på CoC där det står 'step down gracefully' vilket man bör göra om man känner att man inte har gemenskapens förtroende.
"Vi var rätt överens om att just 2 år var för lång tid . . ." Där delar jag inte din uppfattning om tiden för de två valen av TL och TC. Som jag minns det, så var DJKMMO, förmodligen också ycc plus några fler, inne på att vi INTE skulle ha val så ofta, som det nu har kommit att bli. Jag minns diskussioner om, att TL och TC, var för sig, skulle väljas på två år. Men med ett år emellan.

(Jag gissar att den diskussionen uppkom i samband med Bossiemans frånträde och att man, för att slippa täta val (massor av val, organiserade från forumledningen och somliga medlemmar som ville ha egna intresseval, var legio (se L J:s senaste omröstning om huruvida man skall få avsäga sig sitt medlemsskap som ett exempel på detta, såväl som upnorths misstroendeomröstning om sittande TL och RuneK:s omröstning om GNU/Linux ;D :o )).

Den senare formen av omröstningar, enskilda medlemmars, ansågs också behöva ha sin egen plats för det och omröstningar med dignitet för forumet, sin plats.

Det var bl.a. det, som missades nu, kring detta med val av nya ledare för forumet. Den gamla omröstningen (från förra året) finns fortfarande kvar på avsedd tavla, men inte vårens, i samma ärende. Det har varit en av orsakerna, förutom den synbarliga avsaknaden av förhandsdiskussioner och förberedelser inom ledningen, innan omröstningen tar sin början, som jag på senaste tid har vänt mig mot. Så borde det inte behöva gå till. Nu verkar det vara den som skriker högst och längst, som vinner gehör . . .

Jag vill minnas, att man i slutet av alla dessa diskussioner, enades om, att TL skulle röstas fram på två år. En TC på lika lång tid, men med ett eftersläp på ett år.
Just av det skälet, att vi skulle försöka få ner antal omröstningar till ett minimum, istf tvärtom. (Materielet finns förmodligen bland f.d. bollplanksdiskussioner, som vi hade)).


Så blev det också i vulfgars fall. Som jag vill minnas det.
UA skulle avgå, men vulfgar sitta kvar.
Valet rörde en TL. Ingen TC.
Idag är detta helt borta.

Sedan, när hon akut fick ta över efter all turbulens förra sommaren, kom hon med ett förslag, som jag inte minns att det rådde någon form av överenskommelse kring. Det förvånade mig när det dök upp. Men jag kontaktade henne inte, därför att jag trodde att det var en interimistisk lösning, just i det enskilda fallet. Nu, däremot, finner jag, att det mer eller mindre verkar vara överenskommet. Trots att jag inte kan påminna mig något i den vägen. So what? Gör som ni vill.

Jag anser dock, att det är ett bortseende från, det som en gång skulle vara regel. Men som nu, av ett fåtal, har ersatts av något annat. Det som vi ursprungligen diskuterade oss samman om, att vi skulle undvika.

Jag ger eyerouge helt rätt i hennes inlägg. Som jag ser det, så är det i överensstämmelse också, med vad som en gång var beslutat.
eyerouge skrev:Avböjer nomineringen.

(För övrigt har jag fått en känsla av att det väldigt ofta är val till diverse positioner. Har inte kollat upp intervallen i detalj men spontant känns som att det alltid är val till något. Om det är en gång om året eller oftare hade jag själv nog lobbat för att tillsätta folk i tvåårsperioder iställer. Att sitta bara ett år är inte särskilt lång tid och förändringar kräver en massa arbete och resultat syns sällan inom loppet av några månader bara. Från ett demokratiskt perspektiv kan man säkerställa att ingen mindre lämpad person hamnar vid "makten" genom att helt enkelt införa en regel som säger att man kan ha misstroendeomröstning och avsätta folk i förtid om en "majoritet" skulle vilja det, om det nu inte redan finns något sådant på plats. Syftet med 2-årsmandat är främst att ge folk mer tid vid rodret och att slippa det intryck av ständig politik och byråkrati som man kan få på forumet p.g.a. de (inbillade?) eviga valen... Har som sagt inte satt mig in i detaljerna så man kanske ska ta allt detta med en näve salt...)
Spelar inte mig längre någon roll. Ni kör ert race och det räcker gott för mig. Men rätt, det var det inte, med utgångspunkt från vad vi en gång resonerade oss fram till. Vad nu det, var värt.

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

@Tucken

Omröstningen (med länkar till dom bakomliggande motionerna och då vilken tid en ledning bör sitta) hittar du här:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 88&start=0

...med skiljeomröstning här...

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=231&t=41140

I dom bakomliggande motionerna hade inget förslag längre mandattid för en ledning än 12 månader.

Sedan vill jag inte i övrigt älta sånt här om jag slipper men jag ville försvara mitt tidigare uttalande. ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Ingen skugga vilar på dig.

Vi talar i tid, om två, vitt skilda händelser. ;)

Jag mindes ett tidigare skeende. ( Följer visst med åldern, säger de som vet ). ;D
Av det jag skrev i förra inlägget, vill jag visa ett exempel på det som jag egentligen skrev om hur det har blivit:

Tukken
Bilagor
Tavla för omröstningar.png
Tavla för omröstningar.png (30.96 KiB) Visad 4590 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av farmfield »

Broder Tuck skrev:;D
Ingen skugga vilar på dig.

Vi talar i tid, om två, vitt skilda händelser. ;)

Jag mindes ett tidigare skeende. ( Följer visst med åldern, säger de som vet ). ;D
Av det jag skrev i förra inlägget, vill jag visa ett exempel på det som jag egentligen skrev om hur det har blivit:

Tukken
Då är jag med dig. ;D

I övrigt tycker jag personligen att det är bra med en kort mandatperiod eftersom man då får sätta fart om man vill uträtta något. Och sköter man sig kan man t.o.m. bli omvald ju... ;D
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"