Valet som är ett icke-val.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Grön Göling »

Nu när Farmfield avsagt sig vidare deltagande i valet på de premisser som råder, så förutsätter jag att hela förfarandet görs om från början på det sätt han förespråkar.
Om detta inte görs, så ter sig alltihop som en ren fars och skänker knappast strålglans åt det obetänkta sätt som alltihop startades på eller hanteringen av det hela därefter.
Admins! Skärpning nu. Det är aldrig för sent att bättra sig, även om det på sätt och vis börjar likna Löjliga Familjerna härinne.
Det jag oroar mig för är att om valet genomförs med 2(?) kandidater för två poster(jag vet inte om Ulsak också hoppar av nu dock), så är det ett icke-val och som sådant ogiltigt.
Gissa vilket krig som kommer att utbryta då!
Och ännu snyggare blir det ju om det blir 1 kandidat kvar till de två posterna......

(Å andra sidan - då kanske vi kan få tidningsrubrikerna som nämnts tidigare ::) )
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Hund »

Vi ser över TL-historian, till det bättre hoppas jag, för att slippa med ändlösa debatter.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Grön Göling »

Tack. Nu verkar det ha rört sig i rätt riktning.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Urban Anjar »

Grön Göling skrev:Nu när Farmfield avsagt sig vidare deltagande i valet på de premisser som råder, så förutsätter jag att hela förfarandet görs om från början på det sätt han förespråkar.
Om detta inte görs, så ter sig alltihop som en ren fars och skänker knappast strålglans åt det obetänkta sätt som alltihop startades på eller hanteringen av det hela därefter.
Admins! Skärpning nu. Det är aldrig för sent att bättra sig, även om det på sätt och vis börjar likna Löjliga Familjerna härinne.
Det jag oroar mig för är att om valet genomförs med 2(?) kandidater för två poster(jag vet inte om Ulsak också hoppar av nu dock), så är det ett icke-val och som sådant ogiltigt.
Gissa vilket krig som kommer att utbryta då!
Och ännu snyggare blir det ju om det blir 1 kandidat kvar till de två posterna......

(Å andra sidan - då kanske vi kan få tidningsrubrikerna som nämnts tidigare ::) )
Det är ju inte på något sätt nödvändigt att det finns flera kandidater. Det viktiga är att det är MÖJLIGT att nominera olika kandidater. I många föreningar, de flesta skulle jag tro, har man en valberedning som förbereder valen och lägger fram EN kandidat till varje ledig post. Man FÅR föreslå fler kandidater, men det är rätt ovanligt och även om så sker brukar årsmötet gå på valberedningens förslag i de flesta fall.

Nåväl, jag var på ett möte häromsistens där valberedningen inte kunnat enas och där det fanns två kandidater till vissa poster, men det hör till undantagen.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Grön Göling »

I de flesta föreningar är väl medlemmarna kanske mer förenliga med varandra än här?
Vi är dessutom rätt många och spretar åt så många olika håll, men jag förstår vad du pratar om UA.
Tyvärr skulle väl resultatet av ett val med en kandidat härinne orsaka att ett okänt antal medlemmar bara drog sina färde. Särskilt om kandidaten var någon de absolut inte skulle kunna tänka sig.

Hur kan förresten ett val med en kandidat ens kallas ett val??
Valet mellan att gilla det eller ogilla det?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Urban Anjar »

Grön Göling skrev:I de flesta föreningar är väl medlemmarna kanske mer förenliga med varandra än här?

Jag trodde nog det också tills för nån vecka sedan >:(
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av ZX Spectrum »

Vi lär inte få två kandidater i slutändan eftersom dom har för stora krav på sig redan innan valet. Få som frivilligt accepterar detta utan betalning.
Grön Göling skrev: Tyvärr skulle väl resultatet av ett val med en kandidat härinne orsaka att ett okänt antal medlemmar bara drog sina färde. Särskilt om kandidaten var någon de absolut inte skulle kunna tänka sig.
Just därför önskar jag att det är kandidater med olika åsikt så man HAR ett val. Är det två kandidater med nästan samma valmanifest så känns det meningslöst, speciellt eftersom vi inte vet vad medlemmarna vill ha för ledarskap.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Grön Göling »

Urban Anjar skrev: Jag trodde nog det också tills för nån vecka sedan >:(
Hoppla? ;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Rune.K »

Var vänliga och försök håll en något så när vettig diskussion.
Annars skickar jag den tråden till tavlan Debatt, utan att tveka.
mvh Rune.K fortfarande lokal moderator.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Valet som är ett icke-val.

Inlägg av Broder Tuck »

Rune.K skrev:. . . . utan att tveka.
mvh Rune.K fortfarande lokal moderator.
? Tvekar du inte ens mellan debatt- och cafétavlan?
Nåväl, DU vet ju bäst. . . . .
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"