Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av farmfield »

Gör ett kort inhopp i tråden för att påpeka att ni halkat väldigt off topic nu.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Rune.K »

@ Urban Anjar
Ett lätt exempel.
Om jag som nätverkstekniker blir ombedd att fixa ett blandat lokalt nätverk bestående av Windowsdatorer och Ubuntudatorer.
Menar du på fullt allvar att jag ska tvärvägra då, pga av att jag är medlem på ubuntu-se.org och därmed är jag endast tillåten att hantera Ubuntudatorer.
Vilken värld lever du i Urban Anjar?

Naturligtvis måste man få ställa frågor på det här forumet om alla OS och Linuxdistributioner.
T.ex om någon vill ha ett eget blandat lokalt nätverk i hemmet.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av farmfield »

Nu har även den här tråden hamnat rejält off topic. Avknoppa diskussionen runt support i egen tråd under debattavlan kanske?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:Gör ett kort inhopp i tråden för att påpeka att ni halkat väldigt off topic nu.
Jodå visst är vi OT, men redan det första inlägget var inte precis kristallklart.
Kopplar man upp sej mot Internet så bör man vara medveten om att det finns några fallgropar.

Det är väl ungefär som det är i det vanliga livet utan datorerer.
T.ex fick jag ett inlägg publicerat i en papperstidning för många år sedan som jag ångrade i efterhand.
Visst kan jag leta upp alla tidningar som innehåller mitt inlägg och riva ut det..................................... :)
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av barzam »

Urban Anjar skrev: Man måste fatta var man har hamnat och om man har hamnat fel får man flytta på sig. Här gäller Ubuntu som mjukvara och Ubuntus filosofi. Gillar man inte det finns det andra ställen.

Har du hamnat i en kristen kyrka och är muslim eller buddhist, så får du lugnt och stilla beskåda arkitekturen men du måste acceptera att själva mässan handlar om Jesus. Man får helt enkelt breda ut sin bönematta någon annanstans.

Att det ska vara så förbankat svårt att ta seden dit man kommer bara för att man är på Internet.
Personligen tycker jag Ubuntu är en mycket bra nybörjardistribution och det är därför smart att stödja supporten just där nybörjarna oftare finns än i andra distar. Jag vill att Linux ska bli större och mer använt, inte att Ubuntu just ska bli populärare. Det är absolut inget självändamål för mig. Av det skälet hänger jag här och på ubuntu.se inte för att jag tycker Ubuntu är bättre än något annat eller att Ubuntus filosofi är bättre. Jag tycker inte det är något vidare att mötas av detta argument här.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:@ Urban Anjar
Ett lätt exempel.
Om jag som nätverkstekniker blir ombedd att fixa ett blandat lokalt nätverk bestående av Windowsdatorer och Ubuntudatorer.
Menar du på fullt allvar att jag ska tvärvägra då, pga av att jag är medlem på ubuntu-se.org och därmed är jag endast tillåten att hantera Ubuntudatorer.
Vilken värld lever du i Urban Anjar?
.
Absolut inte, men om du inte alls kör Ubuntu, talar om att det är något som Djävulen gett oss och skryter om något annat som du tycker är mycket bättre för alla och alltid så har du inte här att göra.

Man kanske ska vända på steken och säga någonting i den här stilen...

- Det här stället är till för oss som använder Ubuntu regelbundet eller strävar efter att göra det. Det är OK att använda andra OS vid sidan av, men här är det Ubuntu som står i fokus och som vi arbetar för.
- Du får inte här eller utanför LoCot motarbeta Ubuntu eller det arbete vi bedriver för att göra det mer spritt och populärt
- Du måste respektera och följa Ubuntus Code of Conduct och du rekommenderas underteckna den (URL)
- Likaså måste du respektera Ubuntus löften, filosofi och det arbete som bedrivs för att fixa Bugg #1 (URL1,2,3)


För funktionärer bör kraven vara lite högre typ s/respektera/aktivt verka för/g eller nåt i den vägen.

Nu har jag inte formulerat det som lagtext precis, men ni förstår nog andemeningen. Jag har också utelämnar några länkar som den intresserade säkert hittar själv men som bör inkluderas i det slutliga dokumentet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av farmfield »

Återigen så undrar jag varför det ens diskuteras runt detta här. Detta är ett officiellt LoCo för Ubuntu. LoCo't syfte är att marknadsföra, ge support för- och på andra sätt hjälpa Ubuntu som distribution.

Gemenskapsbiten i LoCo't öppnar för andra tavlor än ren support för Ubuntu. Huruvida dessa tavlor till viss del handlar om andra OS som våra medlemmar använder så måste väl det ses som helt ok så länge det inte motarbetar LoCot's syfte.

Sen skrivs det mycket om att trycka upp CoC och bugg-1 i ansiktet på nya användare. Jag har aldrig uppfattats att det gjort så här. Aktiverar man sig inom gemenskapen, lär sig mer om Ubuntu o.s.v. så hör man dock snart talas om Ubuntu som filosofi, CoC och bugg-1 - vilket naturligtvis inte är fel eftersom bugg-1 är skälet till varför Mark S. startade Ubuntu-projektet från första början. Han döpte det till Ubuntu efter en filosofi som passar bra ihop med konceptet runt öppen källkod och skapade CoC för att strukturera filosofin som ett enkelt regelverk inom Ubuntu-projektet och vidare ut i våra LoCo's.

Jag förstår inte problematiken runt det här. Jag tycker det är väldigt enkelt och logiskt.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av Pink Panther »

Jag tycker så här. Att många av ( x dist, Arch?, Mint? ) användarna har säkert använt Ubuntu. De är ofta duktiga, de hjälper till mycket med "hjälpen" för nybörjarna av Ubuntu. Var glada ta i mot intresset med öppna armar. Ingen stor sak eller problem för någon.

Vilka krav?

Av: Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:Återigen så undrar jag varför det ens diskuteras runt detta här. Detta är ett officiellt LoCo för Ubuntu. LoCo't syfte är att marknadsföra, ge support för- och på andra sätt hjälpa Ubuntu som distribution.
Om alla hade fattat det och i alla fall lät bli att motarbeta det hade det knappast blivit någon diskussion.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu har jag gått in i denna tråden flera gånger av intresse och innehållet speglar inte trådens titel till min besvikelse.
Något jag har missat?

"Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc"
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...
Absolut inte, men om du inte alls kör Ubuntu, talar om att det är något som Djävulen gett oss och skryter om något annat som du tycker är mycket bättre för alla och alltid så har du inte här att göra.
...
Var inte ovarsam med sanningen, om det är mej du pekar ut!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av pun »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev:...
Absolut inte, men om du inte alls kör Ubuntu, talar om att det är något som Djävulen gett oss och skryter om något annat som du tycker är mycket bättre för alla och alltid så har du inte här att göra.
...
Var inte ovarsam med sanningen, om det är mej du pekar ut!
Behov att provocera igen ??? "Lokale Moderatorn".... ???
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...

- Det här stället är till för oss som använder Ubuntu regelbundet eller strävar efter att göra det. Det är OK att använda andra OS vid sidan av, men här är det Ubuntu som står i fokus och som vi arbetar för.
- Du får inte här eller utanför LoCot motarbeta Ubuntu eller det arbete vi bedriver för att göra det mer spritt och populärt
- Du måste respektera och följa Ubuntus Code of Conduct och du rekommenderas underteckna den (URL)
- Likaså måste du respektera Ubuntus löften, filosofi och det arbete som bedrivs för att fixa Bugg #1 (URL1,2,3)
...
Vad är det för fel på våra egna forumsregler som gäller alla medlemmar oavsett befattning jämfört med CoC?
Det är självklart att det här ett Ubuntuforum, det är nog ingen som tror något annat, :)
Eller är vi shiiter och sunniter?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Vad är det för fel på våra egna forumsregler som gäller alla medlemmar oavsett befattning jämfört med CoC?
Forumreglerna gäller i forumet och som du säkert vet är LoCot mer än forumet. Uppförandereglerna (CoC) är övergripande och gäller hela LoCot.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av Ulsak »

Kod: Markera allt

Eller är vi shiiter och sunniter?
vad har detta med något att göra?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av ZX Spectrum »

Eftersom jag har lovat att inte moderera något trots min status som moderator så kommer jag inte att göra detta, men rekommenderar att tråden låses eftersom det inte verkar komma något gott ur den.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av Rune.K »

Eftersom ZX Spectrum är en högt respekterad moderator, följer jag hans uppmaning.
Låser tråden tillfälligt, ca 24 timmar
/mod
Edit:
Upplåst 19:03 21 februari
Det var korta 24 timmar :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:(...)
Det är självklart att det här ett Ubuntuforum, det är nog ingen som tror något annat, :)
(...)
Varför hackar du då ständigt på alla som framhåller fördelar med Ubuntu eller som hävdar Ubuntus grundläggande värderingar? Fattar nu till och med du att det här är ett ubuntuforum, så slipper vi kanske sådana dumheter i fortsättningen.

Om du nu har fattat vad vi är kan du ju å andra sidan omöjligen motsätta dig att åtminstone administrationen ska gilla Ubuntu, använda det i rimlig omfattning, aktivt verka för dess spridning och att de ska dela och aktivt verka för Ubuntus grundläggande värderingar.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av farmfield »

@Rune & Urban

Ni är basically överens men tjafsar ändå vilket gör att diskussionen är svåra att förstå. ;)

Edit: Varför låstes denna tråd upp?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skall man uppfylla vissa krav för att bli medlem i forum/loc

Inlägg av Rune.K »

Jag låste upp den enligt våra forumsregler.
Nu låser jag tråden permanent!
Vill någon klaga på det så PM:a forumadmins och globala moderatorer.
/mod
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"