Tillsätt "sök-administratör" ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Tillsätt "sök-administratör" ?

Inlägg av ycc »

Man kan ju söka i "svenska Ubuntusidor" i en ruta längst upp på vår indexsida.

Lars skrev i en annan tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 77#p373855
Lars skrev:... Fast egentligen är jag lite tveksam till att lägga till det. Så länge det är en sida är det ju inga problem, men jag vill inte sitta och hantera massor av specialfall manuellt. ...
Jag kan tänka mig att ni har mycket att stå i på serversidan.

Hur vore det om någon som har tid och lust tog hand om detta sökindex? Man kunde försöka ta reda på vilka svenska Ubuntusidor som finns och lägga in dem. (Bloggarna som redan är listade under blogg-fliken längst upp är ju några.)

Sedan bör man väl underhålla en sida där sökindexets sidor finns listade. En sådan sida kan ju vara av intresse i sig - att kunna se vilka svenska Ubuntu-sidor som finns.

Det kanske skulle finnas en klistrad tråd där man kunde ge förslag på sidor som kunde ingå i indexet.

På sikt kan man nog kanske göra en del. T.ex. se om det går att byta ut Google mot fri mjukvara.

Personligen har jag inte tillräckligt med tid just nu, men någon annan kanske vill? Det kan nog vara lite intressant att hålla på med sökmotorer och leta svenska Ubuntu-sidor?

Jag undrar om det inte vore värdefullt att kunna söka bland alla svenska Ubuntu-sidor?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Tillsätt "sök-administratör" ?

Inlägg av vulfgar »

Bra idé!

Det borde vara någon som är intresserad och har bra koll på olika sidor/bloggar mm. Visst finns det en hel del bloggar samlade under rubriken "bloggar", men det vore bra att få med alla tänkbara svenska ubuntusidor när man söker på något problem och när det gäller bloggarna så är väl en del mer till för tips medan andra har ett mer kåserande innehåll. Det är väl dom sidor som innehåller tips som borde vara aktuella här.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Tillsätt "sök-administratör" ?

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev:... när det gäller bloggarna så är väl en del mer till för tips medan andra har ett mer kåserande innehåll. Det är väl dom sidor som innehåller tips som borde vara aktuella här.
Det är ju sådana frågor som en sökadmin skulle kunna titta på. Jag hade tänkt att man kunde blanda tekniska och "övriga" sidor och att sedan sökfrågan skulle kunna ta fram rätt sidor. (Funkar inte vårt forumsök så nu?) Men om det blir rörigt så kanske man skall skapa två index, om antalet "icke-tekniska" sidor motiverar det?

Det finns ju intressanta frågor att titta på! :)

Som jag ser det är det första steget inte alltför krångligt. Att ta reda på de tekniska sidorna och lägga in dessa i sökindex samt lägga upp en sida där det bara listas vilka sidor som är med i index. (Men den som tar sig an jobbet kanske anser att steg ett är något helt annorlunda.)

Är verkligen ingen intersserad att prova? Kunskaper och arbetsvilja tycker jag forum är rikt på.

Den som inte har bra koll på alla sidor (vilket t.ex. jag inte har) kommer i alla fall att få bättre koll om den öppnar några trådar här och i ubuntu.se och frågar efter sidor.

Vad tror TL och admins?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"