Ändra valperiod

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ändra valperiod

Inlägg av vulfgar »

jag har funderat lite på detta. En möjlighet är att - istället för en omröstning om ändring av valperioden - ange vid omröstningen till ny TL och TC att det tillfälligt gäller 8 månader för att förskjuta valperioden och att den som har avvikande mening får protestera i valtråden. Blir det då många protester så får vi avvakta med ändringen av valperioden och göra en separat omröstning senare.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Lao Tzu »

Det låter mycket klokt. Och enkelt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:jag har funderat lite på detta. En möjlighet är att - istället för en omröstning om ändring av valperioden - ange vid omröstningen till ny TL och TC att det tillfälligt gäller 8 månader för att förskjuta valperioden och att den som har avvikande mening får protestera i valtråden. Blir det då många protester så får vi avvakta med ändringen av valperioden och göra en separat omröstning senare.
Just do it!

Kan inte tänka mig att vi medlemmar har nåt emot detta. Möjligen någon av de nominerade som får "slita" 8 månader istället :)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ändra valperiod

Inlägg av m!rage »

Det verkar vara en bra kompromiss. Finns alltid bromsklossar man måste försöka få med sig så gott det går, så att ingen låter illa när det redan är bestämt
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:jag har funderat lite på detta. En möjlighet är att - istället för en omröstning om ändring av valperioden - ange vid omröstningen till ny TL och TC att det tillfälligt gäller 8 månader för att förskjuta valperioden och att den som har avvikande mening får protestera i valtråden. Blir det då många protester så får vi avvakta med ändringen av valperioden och göra en separat omröstning senare.
Kör på bara!
Det låter helt rätt att undvika semestertiden för nominering av TL/TC.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ändra valperiod

Inlägg av pun »

Jo då skulle det vara utmärkt om utfrågningen av kandidaterna las på is ett tag.

Är väl förnärvarande mest en vämjelig demokratisk fars :P

Sedan läggs en "debattvecka" in i kalendern då denna "utfrågning" kan fortgå.
Toledomahn
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jul 2010, 08:58
OS: Ubuntu

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Toledomahn »

Det ultimata vore väl om mandatparioden ligger tidsmässigt till när det är så det är så lite semestrar och skollov som möjligt så att så mycket som möjligt kan uträttas med så få avbrott som möjligt.?
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ändra valperiod

Inlägg av vulfgar »

Toledomahn skrev:Det ultimata vore väl om mandatparioden ligger tidsmässigt till när det är så det är så lite semestrar och skollov som möjligt så att så mycket som möjligt kan uträttas med så få avbrott som möjligt.?
Om du följt tråden så skulle du se att det är just därför vi ska försöka flytta på mandatperioderna. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ändra valperiod

Inlägg av vulfgar »

Jag skrev till följande i nomineringstråden
OBS! På grund av att en av valperioderna kommer under sommaren, mitt under semesterperioden, finns ett förslag att förskjuta valperioderna så att dessa i fortsättningen hamnar under perioden 1 november - 30 april resp 1 maj - 31 oktober.

För att åstadkomma detta så kommer dom som väljs som TL och TC i denna valomgången att väljas för 8 månader istället för 6. Om du har synpunkter på detta så finns diskussion om detta i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49382 Om det blir ett flertal röster mot denna ändring kommer vi att köra en separat omröstning om valperiod samtidigt med omröstningarna för nomineringarna. Om det inte blir några protester innan omröstningarna påbörjats så anser vi att det finns ett brett stöd bland medlemmarna för denna förändring och att en omröstning om detta blir onödig. Nästkommande valperiod kommer att gälla 6 månader igen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Kirill »

Jag sitter mer än gärna 8 månader, det har jag inget emot!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ändra valperiod

Inlägg av farmfield »

För mig gör det ingen skillnad, det viktiga är väl att vi får lämpligare valtider sett till semestertider och annat.

Jag är annars för en mandatperiod på 6 månader och anser inte den skall höjas till ett år. Har man bara 6 månader får man se till att få något gjort och så fort som tiden går 'på internet' tycker jag längre än 6 månader känns som en evighet.
Toledomahn
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jul 2010, 08:58
OS: Ubuntu

Re: Ändra valperiod

Inlägg av Toledomahn »

Det var JAG som drog upp det och Pun tyckte OCKSÅ det var en bra ide!!!

Så nu är vi 2 om att tycka att en 1 års period är att föredra!!!

Any problems with that!?
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ändra valperiod

Inlägg av farmfield »

Toledomahn skrev:Det var JAG som drog upp det och Pun tyckte OCKSÅ det var en bra ide!!!

Så nu är vi 2 om att tycka att en 1 års period är att föredra!!!

Any problems with that!?
Jag är väl medveten om Puns ogillande av dom här valprocesserna men som vi har det upplagt idag så har vi tidsbestämda mandatperioder för TL och TC. Min personliga åsikt är att det är bra för LoCot ur en demokratisk synpunkt med kortare mandatperioder samt att jag gillar att den kortare mandatperioden sätter press på TL och TC att få någonting gjort.
Sedan att valprocessen i sig själv är politik med allt det smutsiga det kan innebära är väldigt tråkigt, men man får försöka hålla diskussionerna på saklig nivå och framhäva varför man vill göra saker och detta med bra argument.
Oavsett vilket så har vi idag ett 'system' som är en kompromiss med 6 månaders mandatperiod. Det är så nära valet som vi är idag olämpligt att försöka ändra på det innan detta valet iallafall, men vill någon dra igång en kampanj för en förändring/förlängning av mandatperioden efter detta valet så gärna för mig. Jag hade nog inte ställt upp som TL med en längre mandatperiod dock, jag tycker som sagt 6 månader är tillräckligt länge att planera framåt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ändra valperiod

Inlägg av vulfgar »

jag har rensat bort en del inlägg som var otrevliga och/eller utanför ämnet och svar på sådana.

Om några kvarvarande inlägg verkar egendomliga så beror det sannolikt på att dom förlorat något av sitt sammanhang pga av dom bortmodererade inläggen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"