Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:
Rune.K skrev:Det är förhoppningsvis upp till var en om man vill använda mer än ett OS. ;)
Eller ingår det i ditt "valfläsk" att man enbart bör använda Ubuntu?
Jag har ju förklarat hur jag ser på det otaliga gånger, nu senast i http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... =6&t=49858

Men det viktigaste är, om vi tittar i supporten, så får man absolut samma hjälp om man frågar saker om multiboot med Ubuntu och Windows som om man frågar om GIMP i Ubuntu. Man har rätt till respekt om man vill avinstallera Ubuntu för att gå tillbaka till Windows. Det är det inget snack om och allt annat bekämpas redan nu kraftfullt.

Så, för att svara på din fråga. Jag anser att det ligger i vårt uppdrag att ge support på frågor som involverar Ubuntu ihop med Windows - absolut. Men det ligger också i vårt uppdrag att få folk att gå ifrån Windows till Ubuntu. Men det skall vi göra med fakta och med hänsyn till 'kundens' behov - inte med andra medel.
Du får ursäkta mej att jag inte läser alla dina inlägg. ;)

Själv använder jag Kubuntu för att det är en mycket bra Linuxdistribution.
Vad jag har svårt att förstå, det är att Ubuntu alltid ska jämföras med Windows.
Ungefär som att Ubuntu inte har något eget existensberättigande.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Själv använder jag Kubuntu för att det är en mycket bra Linuxdistribution.
Kubuntu är Ubuntu med KDE som skrivbordsmiljö. Så när vi skriver Ubuntu så avser vi alla varianter, Kubuntu, Lubuntu o.s.v... Det är viktigt att klargöra det.
Vad jag har svårt att förstå, det är att Ubuntu alltid ska jämföras med Windows.
Ungefär som att Ubuntu inte har något eget existensberättigande.
Att jämföra en produkt med konkurrerande produkter är naturligtvis oundvikligt i all marknadsföring - men jag vill ha slut med det tjafset oavsett infallsvinkel - vilket jag tycker vi bevisar dagligen i supporten när Ubuntu/Windows-strul ges samma support som vad som helst annat Ubuntu-relaterat.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Tjefset och otrevligheterna har som vanligt i valperioder tagit ordentlig fart, dessvärre inte speciellt oväntat. ::)

Men jag vill istället gå tillbaka till grundgrejen, frågan om vart vi är på väg. Var ser vi mållinjen i dagsläget?

Jag har sedan förra valperioden lagt mitt fokus på webbplatsens utseende och innehåll. Varför jag gjort detta är eftersom dom andra bitarna, support o.s.v, i dagsläget faktiskt fungerar väldigt bra (trots ryktesspridning om motsatsen). Vi har ett flertal nya administratörer och moderatorer vilka har gjort ett kanonbra jobb.

Inför förra valet handlade det om temat. När man besöker Ubuntu-se.org skall man mötas av en snygg layout med enkel tillgång till de bitar av webbplatsen man själv vill ha tillgång till - nedladdning, support o.s.v... Dock var detta inte så enkelt att lösa mycket pga. av hur arbetsflödet och det administrativa varit upplagt inom organisationen, men detta är idag genomfört.

Och jag vill fortsätta i samma linje. Näste steg är en övergång från vår statiska kod på förstasidan till WordPress. Anledningen till varför Wordpress är en lämplig plattform är för att vi inom organisationen har flera administratörer med stor erfarenhet av det.

Sen har vi det här med mobilt tema. Detta var ju ett mål inför denna mandatperiod men har visat sig vara betydligt mer klurigt än vi trodde. Men iPhone och Android m.fl. mobila plattformar växer sig större dag för dag och att erbjuda ett mobilanpassat tema anser jag idag är ett måste för en modern sajt. Wordpress har i sig självt ett bra stöd för detta och vi tittar redan nu på lösningar för phpBB som är den mjukvara vi driver forumet i.

Synergi är också något vi måste lösa. Att göra såväl navigation som informationsflöde mellan webbplatsens olika delar flyta ihop på ett bra sätt. Tanken är att aktivera andra delar av gemenskapen än forumet som idag är vår centrala del. Här handlar det om att knyta ihop nyheter med flöden från facebook och Twitter med dom senaste postade inläggen i forumet på förstasidan t.ex...

Så där har ni vart vi strävar i dagsläget och kommer fortsätta sträva med mig vid rodret. :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Pink Panther »

Varför blev du intresserad av det här forumet och Ubuntu?

Vad ser du som utmaningen med ditt engagemang i forumet?

Berätta om dig själv utbildning/intressen med mera ?

Vad vet du om Canonical Ltd och Ubuntu?

Kan du berätta om produkter/tjänster?

Hur reagerar du när du upptäcker att du gjort ett misstag?

Söker du råd av andra för att lösa det inträffade?

Om det är allvarligt, är du beredd att ta ditt ansvar även om det kan ha konsekvenser för engagemanget i forumet och rörelsen?

Är du beredd att sätta Canonical Ltd först för att förhindra att ett problem förvärras?

Är du beredd att följa Canonical Ltd målsättning, andemening och direktiv?

Vad får dig att anse att du är särskilt väl lämpad för uppgiften?

Hur har du skaffat dig erfarenheter för att klara uppgiften?

Vilka tidningar/facktidningar läser du?

Vad finner du intressant i tidningarna?

Vilka branschsajter besöker du?
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Varför blev du intresserad av det här forumet och Ubuntu?
Ubuntu började jag med som ett alternativ till OS X. Mitt engagemang här började med att jag sökte support, började ge support och sedan djupare engagemang som mitt år i Förtroenderådet och den här mandatperioden.
Vad ser du som utmaningen med ditt engagemang i forumet?
Den organisatoriska strukturen och att vi faktiskt ligger under Canonical/Ubuntu med vad det innebär, CoC o.s.v... Det är inte alltid så enkelt att få snabba resultat här i LoCot.
Berätta om dig själv utbildning/intressen med mera ?
Jadu... Har kamp- och extremsportat större delen av livet och började ta foton på vad jag höll på med redan i 15-års åldern och något år efter det började jag sälja dessa bilder till bildbyråer.

Ett par år efter det skaffade jag mig min första Mac och gick under ett fåtal års tid ifrån fotografi till grafik. Jag jobbade under 90-talet som grafiker/illustratör och också en hel del med 3D.

Mellan 2000 och 2003 gick jag ifrån att vara egenföretagare och arbetade som chef/ansvarig för privatförsäljningen på Inet AB, efter det gjorde jag ett försök att få igång egen verksamhet att sälja datorer i Gnubox.

Förutom grundskola/gymnasium har jag bara certifierat mig i diversa saker under åren. Bland dessa återfinns bl.a. AutoCAD och svetsning av svart/vitt tunnplåt/rör på TIG. ;D (så kan jag designa nåt i datorn och bygga det själv sen) ;)
Vad vet du om Canonical Ltd och Ubuntu?
Canonical grundades av Mark Shuttlesworth för att finansiera en GNU/Linux-distibution som Mark döpte till 'Ubuntu' efter ett afrikanskt ordspråk (eller filosofi om man så vill) som passade bra ihop med idén om öppen källkod.
Kan du berätta om produkter/tjänster?
Om du avser Canonicals tjänster så erbjuder dom kommersiell support och utrullning av Ubuntu i större miljöer.
Hur reagerar du när du upptäcker att du gjort ett misstag?
Jag försöker i första hand lösa problemet naturligtvis. :)
Söker du råd av andra för att lösa det inträffade?
Absolut.
Om det är allvarligt, är du beredd att ta ditt ansvar även om det kan ha konsekvenser för engagemanget i forumet och rörelsen?
Absolut. Jag avgick t.ex. ur förtroenderådet för att jag gjorde ett misstag.
Är du beredd att sätta Canonical Ltd först för att förhindra att ett problem förvärras?
Absolut.
Är du beredd att följa Canonical Ltd målsättning, andemening och direktiv?
Absolut.
Vad får dig att anse att du är särskilt väl lämpad för uppgiften?
Det vet jag inte om jag är ens, hehe... Men jag tror övriga administrationen tyckt jag gjort rätt bra ifrån mig och jag är villig att gå vidare med utgångspunkt ifrån vad jag läst mig under min första mandatperiod.
Hur har du skaffat dig erfarenheter för att klara uppgiften?
Sett till positionen som TL så är det min tid i Förtroenderådet och min tid som TL nu.

Sen har jag naturligtvis lärt mig ett och annat som egenföretagare och som anställd under åren som man kan ha nytta av också...
Vilka tidningar/facktidningar läser du?
Det gör jag inte. Jag läser mestadels på nätet. IDG's 100 sista på RSS är ju en klassiker, och så följer jag såklart Hund's blogg, OMG! Ubuntu! och så - men ingenting jätteavancerat.
Vad finner du intressant i tidningarna?
Felaktigheterna - för kvällspress och IDG t.ex. har väldigt mycket rena åsikter blandat med rena felaktigheter i sina artiklar - det finner jag absolut mest intressant.

Sett till Ubuntu så är det mest utvecklingen som intresserar mig - vad som komma skall. Nya program. Nya features o.s.v...
Vilka branschsajter besöker du?
Inget mer avancerat än IDG, OMGU, Inet, CapTech och lite sånt - blandat info om GNU/Linux och hårdvara.

Och tack för ett roligt frågeformulär - det var precis vad som behövdes just nu! ;D (Och jag är inte ironisk!)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Rune.K »

En egenskap som jag värdesätter hos en eventuell TeamLeader är förmågan att kunna samarbeta med andra.

Det har kommit fram att du har problem med att samarbeta med vår portaladmin.

Är det enbart portaladmin du har problem med, eller finns det fler inom Ubuntu-rörelsen i Sverige som du inte kan samarbeta med?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:En egenskap som jag värdesätter hos en eventuell TeamLeader är förmågan att kunna samarbeta med andra.

Det har kommit fram att du har problem med att samarbeta med vår portaladmin.
Haft problem, inte har. Vad vi har är olika åsikt om portalen. Jag tänker inte skylla någonting på honom eftersom han arbetar utefter det system vi haft - att de som jobbar med en bit av av gemenskapen skall ha frihet att ta besluten inom sitt område. När det gäller temat så gick jag till val på att skapa ett nytt utseende och implementera detta - detta inkluderade även Drupal där HakanS var yttersta ansvarig. Han stod på sig in i det yttersta gällande vad han ansåg var sin rätt, jag höll inte med och tog då ett beslut över hans huvud.

Om jag blir vald till TL vill jag omorganisera så den typen av händelser inte skall behöva inträffa igen och med det få organisationen mer effektiv.
Är det enbart portaladmin du har problem med, eller finns det fler inom Ubuntu-rörelsen i Sverige som du inte kan samarbeta med?
Jag och HakanS må se saker på väldigt olika sätt och har båda tagit i väl mycket i vår kamp runt temat. Med det sagt så har jag inga planer på att avsätta någon inom administrationen, endast införa generella administratörer iom ett byte till Wordpress som CMS. Jag ser gärna att HakanS arbetar vidare med oss i detta.

Gällande samarbete i övrigt så är svaret att jag inte vill sitta tillsammans med LJ då jag inte tror på att arbeta på det sätt som han vill inom LoCot. Jag vet precis vad Peter avser med sin kritik mot administrationen och håller med om att vårt system här är mindre effektivt än t.ex. på Ubuntu.se men samtidigt är jag 100% säker på att LoCot inte kan drivas med toppstyrning som han föreslår - inte utan att gå ifrån vad LoCot skall stå för.

Allt handlar inte om effektivitet, det handlar om att fullfölja ett uppdrag efter Ubuntus riktlinjer - alltså vårt officiella uppdrag.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Peetra »

Allt är så himla seriöst, så jag vågar knappt fråga nåt såhär lättsamt, men är intresserad av svarena, så det är ju å passa på då. :P

Är det din egen bild på din visningsbild?
Vad har du för skonummer?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Peetra skrev:Allt är så himla seriöst, så jag vågar knappt fråga nåt såhär lättsamt, men är intresserad av svarena, så det är ju å passa på då. :P

Är det din egen bild på din visningsbild?
Jupp, det är jag. :)

På den här ser man mer av mig. :)
Vad har du för skonummer?
Stl. 11 (46?), typ... Beror på tillverkare iof. ;)
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Hylas »

Det här forumet börjar "freak me out"... ???
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Det här forumet börjar "freak me out"... ???
Peetra behöver en båt att ro till sverige i. ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av vulfgar »

Modererade bort ett inlägg som var utanför ämnet, men som kan ge en konstruktiv diskussion. Det nya ämnet finns här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 39&start=0

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:...
Är det enbart portaladmin du har problem med, eller finns det fler inom Ubuntu-rörelsen i Sverige som du inte kan samarbeta med?
Jag och HakanS må se saker på väldigt olika sätt och har båda tagit i väl mycket i vår kamp runt temat. Med det sagt så har jag inga planer på att avsätta någon inom administrationen, endast införa generella administratörer iom ett byte till Wordpress som CMS. Jag ser gärna att HakanS arbetar vidare med oss i detta.

Gällande samarbete i övrigt så är svaret att jag inte vill sitta tillsammans med LJ då jag inte tror på att arbeta på det sätt som han vill inom LoCot. Jag vet precis vad Peter avser med sin kritik mot administrationen och håller med om att vårt system här är mindre effektivt än t.ex. på Ubuntu.se men samtidigt är jag 100% säker på att LoCot inte kan drivas med toppstyrning som han föreslår - inte utan att gå ifrån vad LoCot skall stå för.

Allt handlar inte om effektivitet, det handlar om att fullfölja ett uppdrag efter Ubuntus riktlinjer - alltså vårt officiella uppdrag.
Ubunturörelsen i Sverige består ju som du säkert vet inte enbart av LoCot.
Vad LoCot består av överlåter jag till någon annan att beskriva...

T.ex Cryingfreeman som också kandiderar till posten som TeamLeader, verkar inte ha några problem med att samarbeta med t.ex Ubuntu.se.
Det senaste, är att det skapats lokala sändlistor för många städer i Sverige.
Och vad jag vet så sammanräknat är det redan fler som anmält sej på de listorna än antalet medlemmar som brukar rösta i valet av TL här. :)

Till frågan:
Har du planer på att samarbeta med övriga "organisationer" inom Ubunturörelsen?


Nu kommer du kanske att svara något i stil med, att det är den här webbplatsen
som är LoCot och som har ensamrätt på Ubuntu och bugg#1................ ;)

Som jag tänker, så vill jag gärna ha en TeamLeader som kan samarbeta med andra gemenskaper som också är intresserade av Ubuntu och även Linux naturligtvis.
Istället för att som det nu är slåss med pojkarna i grannbyn.

Vad jag förstått så är du nästan enbart intresserad av designen på den här webbplatsen, det behöver du ju inte vara TeamLeader för att jobba med.
Likaså så behöver du inte vara TL för att jobba med wordpress.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:Ubunturörelsen i Sverige består ju som du säkert vet inte enbart av LoCot.
Vad LoCot består av överlåter jag till någon annan att beskriva...

T.ex Cryingfreeman som också kandiderar till posten som TeamLeader, verkar inte ha några problem med att samarbeta med t.ex Ubuntu.se.
Det senaste, är att det skapats lokala sändlistor för många städer i Sverige.
Och vad jag vet så sammanräknat är det redan fler som anmält sej på de listorna än antalet medlemmar som brukar rösta i valet av TL här. :)

Till frågan:
Har du planer på att samarbeta med övriga "organisationer" inom Ubunturörelsen?
Det finns två problem för ett närmare samarbete mellan Ubuntu.se och LoCot. Ett är att med mig som TL så ligger det en personlig konflikt mellan mig och ägaren till den sajten vilket gör det omöjligt, iaf mellan oss. Det andra problemet är ju historien bakom splittringen till två sajter - det finns imo för mycket bagage från båda håll för att det skulle fungera även utan mig som TL (eller ens aktiv i LoCot).

Av den anledningen blir jag alltid lika konfunderad när personer från den avknoppningen vill komma hit och 'rädda oss' ifrån påstådd nära undergång. Jag ser det som en alldeles utmärkt lösning med två sajter - som jag sa i en annan tråd: Vissa (som LJ) trivs bättre på Ubuntu.se medan andra (som jag) trivs bättre i LoCot. Vad Ubuntu-rörelsen skulle tjäna på att ha två likadana sajter förstår jag inte alls.
Nu kommer du kanske att svara något i stil med, att det är den här webbplatsen som är LoCot och som har ensamrätt på Ubuntu och bugg#1................ ;)
Att den här webbplatsen är LoCot medför snarare begränsningar än möjligheter ibland - och detta är ju det vi får mest kritik för ifrån t.ex. Little John. Men ett officiellt LoCo skall arbeta efter vissa riktlinjer som Ubuntu lagt, riktlinjer som Little John tydligt sagt att han inte tror på. Nähä, men det är ju inte hans beslut att ta eftersom vi ju har dessa riktilinjer att följa. Jag hänger inte med i hans resonemang runt den biten.
Som jag tänker, så vill jag gärna ha en TeamLeader som kan samarbeta med andra gemenskaper som också är intresserade av Ubuntu och även Linux naturligtvis.
Istället för att som det nu är slåss med pojkarna i grannbyn.
Jag startade inte splittringen av LoCot, det skedde innan jag blev medlem. Det finns en splittring som går helt förbi mitt, No1Viking och Little Johns personliga käbbel, en splittring som jag tror är definitiv - oavsett vem som blir TL.
Vad jag förstått så är du nästan enbart intresserad av designen på den här webbplatsen, det behöver du ju inte vara TeamLeader för att jobba med.
Likaså så behöver du inte vara TL för att jobba med wordpress.
Ja och nej. Forumet fungerar idag väldigt bra och där kan vi fortsätta i samma linje som idag. Jag toppstyr ju ej heller administratörer och moderatorer gällande phpBB eller hur moderationen sköts. Vad jag har gjort och vill fortsätta göra är just att försöka få de i administrationen jobba mot samma mål. Det är den primära delen av jobbet som TL.

Sedan är webbplatsens utseende, layout och innehåll, någonting som behöver utvecklas. Vi satt låsta till en lösning som imo fungerade ineffektivt och där har jag en lösning jag tror på utifrån hur administrationen fungerar idag och vilken kompetens som finns där - alltså en övergång till Wordpress i vår portal och det jag kallar generella administratörer.

Men... Skulle det vara så att jag förlorar i valet mot CryingFreeman och Pontus Öhman så har jag erbjudit CF att ihop med Pontus m.fl. genomföra övergången till Wordpress - vilken ju CF också vill göra. CF har dessutom en liknande idé gällande administratörerna för forum/portal vilket jag tycker är helt ok. Så då kommer jag lägga en del energi på det ändå. Vi har redan Wordpress uppe på min testserver och det är bara att köra igång direkt efter valet. :)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av m!rage »

Varför inte göra det nu? Forumet borde inte avstanna bara för att det är valtider.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Varför inte göra det nu? Forumet borde inte avstanna bara för att det är valtider.
Jag tror det är bäst att vi avvaktar valresultatet. Jag håller absolut med att det hade varit bra att börja så snart som möjligt, men då testservern ligger på min privata server så vill jag inte dra igång något avancerat där som sedan skall flyttas o.s.v... Jag hoppas ni har förståelse för detta.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av vulfgar »

Pga av stökigheter i forumet kring valet som bla resulterat i att 2 nominerade åsamkat sej var sin varning har jag som valförrättare och moderator beslutat att vi jobbar enligt detta förslaget:

De olika kandidaterna till posterna som TL och TC får inte ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten.
Diskussion mellan kandidaterna är tillåten i denna tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49884
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Pink Panther »

Nämn några konkreta förändringar som du kan lova väljarna att genomföra om du blir vald?

Kan du nämna någon egenskap för väljarna som gör dig till en bättre ledare än dina konkurrenter?
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Nämn några konkreta förändringar som du kan lova väljarna att genomföra om du blir vald?
Det jag sagt tidigare. :)

En snabb implementation av Wordpress som 'motor' i portalen. Och innan någon ifrågasätter 'snabb' så vill jag klargöra att vi har 5st inom administrationen som kan Wordpress mycket väl. ;D

Samtidigt med denna implementation kommer jag genomföra en mindre omorganisation av portal och forumadministratörerna till en enskild grupp.

Vi är också klara för att implementera en lösning för ett mobilt tema till phpBB. Att detta inte redan är implementerat beror på att den färdigställts så sent innan mandatperioden är över att jag (vi) tagit beslutet att invänta valresultatet. Om jag och Pontus blir valda kommer detta dras igång rätt direkt. :)

Sen finns det mer förändringar jag vill lova men som ligger under TC's (i detta fall Pontus Öhman) ansvarsområde, mycket av det relaterat till portalen och att aktivera den, men löftet är inte mitt att ge.
Kan du nämna någon egenskap för väljarna som gör dig till en bättre ledare än din konkurrenter?
Jag kan inte specificera något så exakt eftersom jag med det säger att dessa inte har den egenskapen. Nedanstående är synpunkter jag har. De kan delas av andra helt eller i delar, dock är det min kompletta syn på det här som jag tror gör mig till en bra ledare. (och ja, jag har sagt det förut)

Jag är 100% säker att man inte kan driva LoCot med 'toppstyre', inte utan att i så fall byta ut en stor del av administrationen vi har idag. Jag kommer inte att toppstyra utan fortsätta som jag gjort, jobba ihop med administrationen i en projektledarroll.

Jag anser att en bra ledare vågar lita på att de han arbetar tillsammans med gör sitt jobb. Att som ledare själv detaljstyra, moderera och administrera med totala forumprivilegier tror jag är en omöjlig arbetsmetodik här och en som skulle generera interna konflikter.

Att utöver det dessutom ha tillgång till servrarna, ja, den totala makten bör ingen ha i den här typen av organisation. Det är skillnad om man driver en privat server på egen bekostnad och utan ansvar mot andra - som vårt officiella ansvar mot Ubuntu.

Sett till dom två sista styckena ovan kommer jag, som nu, inte inneha andra privilegier än tillgång till administrationstavlorna. Jag litar på att medlemmarna i administrationen gör det dom faktiskt är bra på och arbetar ihop med mig mot samma mål - att göra gemenskapen bättre.

Detta synsätt och denna arbetsmetodik tror jag gör mig till en bra ledare. :)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 20 gånger.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Rune.K »

Rune.K skrev:Klarar du av att hantera kritik på ett vettigt/normalt mänskligt sätt, nu när vi bara kommunicerar online?

Jag tänker på att bakom varje medlems nick finns det en människa.
Och vad jag vet så står Ubuntu för medmänsklighet!
/Rune
Ovanstående fråga har du missat att svara på, HakanS svarade för länge sedan. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"