Presentation TL - HakanS

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

Jag heter Håkan Sörensson och kandiderar till posten som Team Leader för LoCot Ubuntu Sverige

Jag gick med i LoCot för drygt 4 år sedan. Har i 2½ år varit portal-admin, samt har till och från varit moderator i forumet. Hösten 2009 var jag tillsammans med CryingFreeman gruppledare för "projekt webbplatsen".
Jag jobbade under våren tillsammans med Katt med att få till ett nytt grafiskt tema för Drupal-sidorna (http://ubuntu-se.org/drupal/).
Är även med i en grupp som håller på med att ta fram ett nytt Drupal-tema som alla Ubuntu-LoCon får använda.

Jag är med på LoCots sändlista och är emellanåt inne på irc-kanalen #ubuntu-se.

Har signerat CoC. Jag tycker att det är ett krav att TL och TC efterlever CoC http://ubuntu-se.org/drupal/CoC och LCoC http://ubuntu-se.org/drupal/LCoC

Vi har många lagledare här inom LoCot. De finns inom översättargruppen, releaseträffsgruppen, forumadministratörerna m.m
Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.

Jag anser att LoCot är en meritokrati. D.v.s de som gör något är de som bestämmer om detta.
Framhållandet av detta "styrelsesätt" tror jag gör att vi får fler aktiva inom LoCot.

Frågor är välkomna.

Håkan
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av Ulsak »

En jättebra presentation!

Hur långsiktigt anser du att det är möjligt att planera för LoCot?
Anser du att Locots styrelse går att förena med svensk föreningspraxis?
I så fall, anser du att man kan komplettera de formella valen till TC/TL med val av en styrelse?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

Ulsak skrev:Hur långsiktigt anser du att det är möjligt att planera för LoCot?
Olika delar av LoCot har olika lång planeringshorisont.
Översättarna har ju planeringen att översättningen ska vara klar några veckor innan nästa släpp. Releasefestgruppen startar sin planering 4 månader innan släppet. Övriga grupper kan mycket väl planera att vara färdiga till nästa LTS-utgåva om 2 år.
Ulsak skrev:Anser du att Locots styrelse går att förena med svensk föreningspraxis?
Inte i dagsläget. Ska man ha en demokratiskt vald styrelse måste man först definiera vilka som är röstberättigade.
Ulsak skrev:I så fall, anser du att man kan komplettera de formella valen till TC/TL med val av en styrelse?
Jag ser ingen anledning till att ha en styrelse.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av pun »

När bör någon i administrationen avgå ??

När bör en Portaladmin avgå för att vara konkret ?

Ska dessa väljas ?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

pun skrev:När bör någon i administrationen avgå ??
När bör en Portaladmin avgå för att vara konkret ?
När personen inte har tid att fullfölja sitt uppdrag.
pun skrev:Ska dessa väljas ?
Inte genom något allmänt val.
Jobbet bör gå till de som är intresserade av att hjälpa till och som klarar av det.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av farmfield »

Ser du dig själv som en person som är lätt att samarbeta med? Jobbet som TL innebär ju i mycket att samarbeta med övriga administrationen.

Vad vill du göra för att förbättra LoCot?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av pun »

HakanS skrev:
pun skrev:När bör någon i administrationen avgå ??
När bör en Portaladmin avgå för att vara konkret ?
När personen inte har tid att fullfölja sitt uppdrag.
pun skrev:Ska dessa väljas ?
Inte genom något allmänt val.
Jobbet bör gå till de som är intresserade av att hjälpa till och som klarar av det.
Inte har tid samt inte intresserade.... ???

Om en person totalt saknar förmågan att samarbeta med andra så bör man väl snarast avgå ? Ska det sitta någon på en post som inte har någons förtroende och gör ett uselt arbeta ?

Varför inte välja dessa i ett val eftersom nu Ubuntu Sverige ska vara så grönköpingskt demokratiska ? :P
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Ser du dig själv som en person som är lätt att samarbeta med? Jobbet som TL innebär ju i mycket att samarbeta med övriga administrationen.
Det är inte min sak att avgöra om jag är lätt att samarbeta med, dock har jag inga större problem med att samarbeta (med betoning på arbeta) med andra.
Som jag skrev tidigare så ser jag LoCo-lagledarrollen som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.
farmfield skrev:Vad vill du göra för att förbättra LoCot?
Jag vill förmå fler att ta en aktiv roll inom LoCot genom att framföra att man inte behöver någons godkännande eller tillstånd för att göra något aktivt. Exempelvis ZX Spectrums bloggsammanställning.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Vad vill du göra för att förbättra LoCot?
Jag vill förmå fler att ta en aktiv roll inom LoCot genom att framföra att man inte behöver någons godkännande eller tillstånd för att göra något aktivt. Exempelvis ZX Spectrums bloggsammanställning.
Menar du att det behövts någon form av tillstånd tidigare?

Hur avser du lösa de tekniska 'problem' vi har idag? Skulle du t.ex. gå tillbaka till Drupal som CMS och, om så, vem avser du skall sköta 'portalen'..?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Menar du att det behövts någon form av tillstånd tidigare?
Nej men jag vet att många tror det.
farmfield skrev:Hur avser du lösa de tekniska 'problem' vi har idag? Skulle du t.ex. gå tillbaka till Drupal som CMS och, om så, vem avser du skall sköta 'portalen'..?
Jag anser inte att detta är en fråga för TL att besluta i.
Det får portalansvariga bestämma.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Hur avser du lösa de tekniska 'problem' vi har idag? Skulle du t.ex. gå tillbaka till Drupal som CMS och, om så, vem avser du skall sköta 'portalen'..?
Jag anser inte att detta är en fråga för TL att besluta i.
Och i en situation där en ansvarig inte sköter sitt ämbete eller annat hinder uppstår, t.ex. oöverstigliga åsiktsskillnader, hur tycker du man som TL skall lösa det då?

Och om en sådan situation uppstod, skulle du som TL vara villig att avsätta en medlem ur administrationen?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Och i en situation där en ansvarig inte sköter sitt ämbete eller annat hinder uppstår, t.ex. oöverstigliga åsiktsskillnader, hur tycker du man som TL skall lösa det då?
Kan man inte lösa detta inom gruppen så anser jag att det är TLs jobb att gå in och medla.
TLs roll är att påminna om Ubuntus uppförandekod,
farmfield skrev:Och om en sådan situation uppstod, skulle du som TL vara villig att avsätta en medlem ur administrationen?
Detta beslut tycker jag måste tas inom gruppen
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Och i en situation där en ansvarig inte sköter sitt ämbete eller annat hinder uppstår, t.ex. oöverstigliga åsiktsskillnader, hur tycker du man som TL skall lösa det då?
Kan man inte lösa detta inom gruppen så anser jag att det är TLs jobb att gå in och medla.
TLs roll är att påminna om Ubuntus uppförandekod,
Och om problemen ligger mellan TL och en ansvarig? Vem har sista ordet?
HakanS skrev:
farmfield skrev:Och om en sådan situation uppstod, skulle du som TL vara villig att avsätta en medlem ur administrationen?
Detta beslut tycker jag måste tas inom gruppen
Där är vi överens, även om jag anser det finns undantag, men bra. :)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av m!rage »

HakanS skrev:...
farmfield skrev:Hur avser du lösa de tekniska 'problem' vi har idag? Skulle du t.ex. gå tillbaka till Drupal som CMS och, om så, vem avser du skall sköta 'portalen'..?
Jag anser inte att detta är en fråga för TL att besluta i.
Det får portalansvariga bestämma.
Är det inte du som är Portaladmin? Eller tänker du avgå som det om du blir vald?
HakanS skrev:...
pun skrev:Ska dessa väljas ?
Inte genom något allmänt val.
Jobbet bör gå till de som är intresserade av att hjälpa till och som klarar av det.
Vem bestämmer detta?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Och om problemen ligger mellan TL och en ansvarig? Vem har sista ordet?
Det går inte att säga generellt.
Det beror helt och hållet på vad problemet är.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

m!rage skrev:Är det inte du som är Portaladmin? Eller tänker du avgå som det om du blir vald?
Ja, jag är portaladmin och jag har inga direkta planer på att avgå.
m!rage skrev:Vem bestämmer detta?
Gruppledaren eller medlemmarna bestämmer vilka som har kvalifikationerna.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av farmfield »

Vissa saker här känns lite OT. Vi väljer endast till posterna för TL & TC, detta är klargjort i valet runt LoCot's styrelsesätt.

Tillsättande av positioner (som t.ex. en Portaladmin) inom locot sker genom tillgång på kompetens, vilja att medverka och sedan tas beslut genom diskussion och i vissa fall enklare votering internt inom administrationen.


@HakanS

Så du planerar att sitta som såväl TL som Portaladmin? Du ser inte denna dubbelposition som olämplig?

Vad avser du göra som Portaladmin. Vad har du för planer gällande portalen?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av Pink Panther »

Ibland byter du färg och blir "Global moderatorer" är det något du strävar efter att göra? Är det för att bredda dina kunskaper?

Tycker du själv att dina insatser som "Global moderatorer" är bra? Är du ett föredöme för övriga "Globala moderatorer"? Eller är det bara när texten i inläggen inte passar dig personligen som du skiftar färg?

Tycker du att det är rätt att administrationen så lättvindigt kan byta funktion?

Det tycker inte jag. Det är så fel, så det är inte sant ( Grönköping ).

Är du en ironisk-humoristisk spegel av http://ubuntu-se.org/ ?

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Så du planerar att sitta som såväl TL som Portaladmin? Du ser inte denna dubbelposition som olämplig?
Nej, jag ser inget problem med att TL jobbar aktivt med saker inom LoCot.
farmfield skrev:Vad avser du göra som Portaladmin. Vad har du för planer gällande portalen?
Då detta ligger utanför ämnet tycker jag att vi tar den diskussionen i Portalkategorin.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Presentation TL - HakanS

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Ibland byter du färg och blir "Global moderatorer" är det något du strävar efter att göra? Är det för att bredda dina kunskaper?
Ursäkta, men jag förstår inte frågeställningen
Pink Panther skrev:Tycker du själv att dina insatser som "Global moderatorer" är bra?
Ja, annars hade jag inte erbjudit mig att vara moderator
Pink Panther skrev:Är du ett föredöme för övriga "Globala moderatorer"?
Den frågan får du ställa till dem.
Pink Panther skrev:Eller är det bara när texten i inläggen inte passar dig personligen som du skiftar färg?

Tycker du att det är rätt att administrationen så lättvindigt kan byta funktion?

Är du en ironisk-humoristisk spegel av http://ubuntu-se.org/ ?
Ursäkta mig igen PP, men jag förstår inte heller dessa frågor.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"