Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Vi har tydligen olika uppfattningar om allting när det gäller Ubuntu.
....vet inte vilket fack du försöker placera mig, men jag gillar det absolut inte. Använd inte tragiska filuren Xcore;s retorik.
Xcore är ingen tragiskt figur utan har varit en under många år väluppskattat medlem i såväl Locot samt i teamet här. Han vet precis vad han pratar om.
Och vi har samma åsikt.
Om du har anmärkningar på ubuntu.se ber jag dig att ta det i deras forum eller ännu bättre med No1Viking direkt. Det här är min presentationtråd. Inte någon debatt-tråd.
Om du inte har några direkta frågor så....

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Broder Tuck »

Little John skrev: . . . snacket om det där med bugg No1. . . .
F.ö. så gör No1Viking inga ansträngningar alls för att framhäva "vi" och "dom" tänkandet. . . . LJ
Hej kompis. Jag gillar dig ändå. ;D

Men, vad är det du skriver? Är bugg No1 lika med vikingen, eller var det vikingen och bugg no1 som var . . . ? Tusan vet, hur du fick till det.

Snart ringer väl Micke här. Jag har inte tid. Måste fixa med middagen, innan den grönnäbbade abedissan flaxar in här i min arma klostercell. . . .

För egen del, anser jag inte alls att Micke är en buggare. Långt därifrån.

I det avseendet har jag sett bättre exempel på dansgolvet här i fjollträsks egen Mälarsal. Men jag gillar honom ändå och också. Detta, förty.

Nu Peter, nu kan jag inte önska dig annat, än en god kväll. Jag måste ila in i köket, tända brasan, fixa med kastruller och annat fanstyg. Det är enda chansen till att få den egna brasan i fyr. . . när hon kommer härstädes. Allt flaxande till trots. ;D

För dagen verkar chanserna dock goda. Av väderrapporteringen ser hon ut att ha medvind ikväll. Det är bra. Tyvärr, inte allt för ofta, för den lilla gölingen. Hon kämpar mestadels i motvind och kommer hem, uttröttad, kraftlös, hålögd och med ett . . . glatt humör.

Tukken
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Hej broder ! Jo för mig är han bugg No1 ;D ;D ;D

LJ
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kurdistan »

Little John skrev:Vi har tydligen olika uppfattningar om allting när det gäller Ubuntu.
....vet inte vilket fack du försöker placera mig, men jag gillar det absolut inte. Använd inte tragiska filuren Xcore;s retorik.
Xcore är ingen tragiskt figur utan har varit en under många år väluppskattat medlem i såväl Locot samt i teamet här. Han vet precis vad han pratar om.
Och vi har samma åsikt.
Om du har anmärkningar på ubuntu.se ber jag dig att ta det i deras forum eller ännu bättre med No1Viking direkt. Det här är min presentationtråd. Inte någon debatt-tråd.
Om du inte har några direkta frågor så....

LJ
LJ, ingen aning vad han (Xcore) har gjort tidigare, men hans blogginlägg var smaklös och hans vistelse som Xcore här på LoCo;t likaså. Synnerhet hans utspel innan han blev avstängd. Det bevisade bara att hans intentioner är av ondo. Tråkigt att ni delar samma åsikt.
Mina anmärkning om ubuntu.se;s väljer jag framföra här eftersom det är här utspelen har skett. Jag respekterar din begäran och önskar dig lycka till.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Innan man dömer ut folk borde man kolla historien. Dessutom är någon som blev avstängd här inte automatiskt skyldig. Kolla bortmodererade inlägg bara.

LJ
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kurdistan »

Little John skrev:Innan man dömer ut folk borde man kolla historien. Dessutom är någon som blev avstängd här inte automatiskt skyldig. Kolla bortmodererade inlägg bara.

LJ
Jag dömer honom utifrån hans egna skrifter. Han påstodd innan han blev avstängd att hans skrifter var ämnade att visa vilken sorts forum LoCo;t är. Roliga ubuntu.se medan fundamentalistiska ubuntu-se.org korkade lakejer som inte förstår storheten med Windows. Alla måste liksom inte underkasta sig Windows >:D . Och du hyllar honom genom att direktlänka till hans blogg. Eldsjälar som pun & Co tillrättavisa honom, om mängd olika saker från Puppy Linux till freeware. Jag anser varningen av honom var på sin plats. Nåja du är känslomässigt bunden honom och därför kommer allt jag skriver vara rappakalja för dig. Det är sista från mig i tråden, såvidare inte gubben i lådan dyker upp från döden ;D .

Ha det bra vännen!

Mvh Kurdistan
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av pun »

Kurdistan skrev:Och du hyllar honom genom att direktlänka till hans blogg. Eldsjälar som pun & Co tillrättavisa honom, om mängd olika saker från Puppy Linux till freeware.
Eftersom jag nu blev omnämnd så lämnar jag följande kommentar.

Jag personligen finner numera Windows som totalt ointressant och jag använder inte någon tid på mina burkar med att köra dito.

Däremot så får jag finna mig i ett evigt lagande av trasiga dito för grannskapet och de mig nära. Vidare är jag tvungen att använda Windows när jag jobbar och det kan jag inte göra något åt.

För ett Ubuntuforum är det också för mig helt främmande att några vilsna själar ska få surra omkring bland trådarna och propagera för Windows.

Rent "trolleri" enligt min mening och skapar bara onödiga motsättningar.

Sen finns det då de som behöver hjälp med Windows och då finns det en undertavla för "Övriga OS" där man kan fråga om assistans.

Jag ser "Nallens" åsikter som något märkliga i den här frågan.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Pavel »

Eftersom jag blev nämnd i tråden vill jag lägga ett svar. Jag gör det ogärna eftersom det är LJ:s presentationstråd.
Kurdistan skrev:Den enda från ubuntu.se administrationen som jag anser varit ärlig med sin kritik mot samtliga involverade har varit Pavel.
Ett tillrättaläggande: Jag tillhör inte administrationen på Ubuntu.se. Jag är simpel moderator. Jag har begränsat inflytande på hur sidan drivs eller vilka strategiska beslut som fattas. Jag har inget inflytande på andras beslut.
För vara ärlig känns det som ubuntu.se;s blivit Windows mys-forum medan man på LoCo;t har tydligare tagit avstånd. Lite lustigt då framför allt eldsjäl som Pavel och ubuntu.se fick mig se storheten med öppen samt frimjukvara. Sedan får man läsa från ubuntu.se skapare att deras första prioritet är att marknadsföra operativsystemet Ubuntu och sekundärt open-source.
Tack för berömmet, Kurdistan! Jag har haft dåligt samvete sedan jag inte trodde på din Hpet clocksource unstable... ;)

Jag har också svårt att se hur man kan marknadsföra Ubuntu utan att lyfta fram öppen mjukvara och de värderingar som finns bakom.

För övrigt instämmer jag med Pun. Windows är passerat. Tyvärr måste jag också ge support (Senast en bekant som ringde halv två på natten efter ett meddelande i UAC...).

Jag tycker att Ubuntu måste tålas att jämföras med Windows även på Ubuntuforum. Vill folk bara sätta igång gräl eller inte har förstått vad Ubuntu och fri programvara handlar om, bör de söka sig till Windowsforum istället.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kurdistan »

Pavel skrev:Eftersom jag blev nämnd i tråden vill jag lägga ett svar. Jag gör det ogärna eftersom det är LJ:s presentationstråd.
Kurdistan skrev:Den enda från ubuntu.se administrationen som jag anser varit ärlig med sin kritik mot samtliga involverade har varit Pavel.
Ett tillrättaläggande: Jag tillhör inte administrationen på Ubuntu.se. Jag är simpel moderator. Jag har begränsat inflytande på hur sidan drivs eller vilka strategiska beslut som fattas. Jag har inget inflytande på andras beslut.
För vara ärlig känns det som ubuntu.se;s blivit Windows mys-forum medan man på LoCo;t har tydligare tagit avstånd. Lite lustigt då framför allt eldsjäl som Pavel och ubuntu.se fick mig se storheten med öppen samt frimjukvara. Sedan får man läsa från ubuntu.se skapare att deras första prioritet är att marknadsföra operativsystemet Ubuntu och sekundärt open-source.
Tack för berömmet, Kurdistan! Jag har haft dåligt samvete sedan jag inte trodde på din Hpet clocksource unstable... ;)

Jag har också svårt att se hur man kan marknadsföra Ubuntu utan att lyfta fram öppen mjukvara och de värderingar som finns bakom.

För övrigt instämmer jag med Pun. Windows är passerat. Tyvärr måste jag också ge support (Senast en bekant som ringde halv två på natten efter ett meddelande i UAC...).

Jag tycker att Ubuntu måste tålas att jämföras med Windows även på Ubuntuforum. Vill folk bara sätta igång gräl eller inte har förstått vad Ubuntu och fri programvara handlar om, bör de söka sig till Windowsforum istället.
Tack för tillrättavisandet angående moderator posten och nu vet jag vilken position du har på ubuntu.se. Du har inte glömt clocksource unstable? ;D Bra minne! 8) Jag håller med dig och Pun.

Ber om ursäkt, LJ, att jag skrev när jag inte hade tänkt. När man får finbesök från Pavel så kände jag mig tvungen att kommentera. Han är guldvärd. ;)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av pun »

Pavel skrev: Jag tycker att Ubuntu måste tålas att jämföras med Windows även på Ubuntuforum. Vill folk bara sätta igång gräl eller inte har förstått vad Ubuntu och fri programvara handlar om, bör de söka sig till Windowsforum istället.
Jovisst kan man jämföra Windows och Ubuntu men utmaningen är ju att det oftast blir mycket primitiva jämförelser utan något djup varför saker och ting är som det är.

En övertygad windowsanvändare som av någon anledning prompt ska fördriva sin tid här blir sedan garanterat ett "troll" och sedan är bråket garanterat igång i x antal trådar.

Som du sedan skrev så finns det då utmärkta Windowsforum för dessa användare.

Sen en liten distinktion så föredar jag då ordet öppen mjukvara vilket temat bör vara för ett Ubuntuforum.

Hursomhelst så bör "Nallen" förklara/förtydliga hur han ser att det här skulle funka när han vaknar framåt gryningen !
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Jag älskar Windows trots alla fel och virus. Jag älskar Ubuntu mer trots alla fel och buggar. Aldrig skulle jag se Windows som fiende eller marknadsföra Ubuntu med att "bekämpa" Windows. Visst är jag emot Microsofts marknads-dominans med det är inte vår uppgift att sätta detta i centrum. Ej heller OpenSource ideer. Jag är medvten om att "fri mjukvara" är en del av Linux och Ubuntu, men att marknadsföra Ubuntu med detta som huvudargument är fel väg att gå.
Vill man bekämpa Windows måste man vara bättre. Och det är Ubuntu längt ifrån. Det finns olika målgrupper. Den vanliga datoranvändaren som bara surfar, läser epost och sortera familjefotos och videos kan jag rekommendera Ubuntu direkt utan att tveka. Sen finns det dom mer avancerade användarna och då blir det genast problem med Ubuntu. Det finns inte något program för video-redigering som uppfyller t.ex. mina krav. Det finns inte något program för bokföring som är bra. För många fina program finns i Launchpads PPA:s och installation av det är inte det lättaste att göra. I Windows kan man bara klicka och det är klart.
Det gäller att inser Ubuntu svagheter och sedan bara marknadsföra det som är bra.
Angående Windows troll:
Kommer man in här som nybörjare skriver dom flesta att dom har tröttnad på Windows och absolut vill överge systemet. Toppen det. 10 minuter senare kommer frågan av samma nybörjare hur man hantera Wine för att kunna köra sina Windows-program. Underligt det anser jag.
En användare som huvudsakligen kör Windows och förklara detta här, dras in i en nonsens-diskussion direkt för att sedan i brist på argument förklaras som troll.
Angående buggNo1 så startade Pink Panther en tråd där ni kan diskutera den so himla viktiga uttalande av Mark Shuttelworth i oändlighet.
Men utan mig.

LJ
No1Viking
Inlägg: 871
Blev medlem: 26 okt 2008, 08:24
OS: Ubuntu

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av No1Viking »

Little John skrev:Jag älskar Windows trots alla fel och virus. Jag älskar Ubuntu mer trots alla fel och buggar. Aldrig skulle jag se Windows som fiende eller marknadsföra Ubuntu med att "bekämpa" Windows. Visst är jag emot Microsofts marknads-dominans med det är inte vår uppgift att sätta detta i centrum. Ej heller OpenSource ideer. Jag är medvten om att "fri mjukvara" är en del av Linux och Ubuntu, men att marknadsföra Ubuntu med detta som huvudargument är fel väg att gå.
Vill man bekämpa Windows måste man vara bättre. Och det är Ubuntu längt ifrån. Det finns olika målgrupper. Den vanliga datoranvändaren som bara surfar, läser epost och sortera familjefotos och videos kan jag rekommendera Ubuntu direkt utan att tveka. Sen finns det dom mer avancerade användarna och då blir det genast problem med Ubuntu. Det finns inte något program för video-redigering som uppfyller t.ex. mina krav. Det finns inte något program för bokföring som är bra. För många fina program finns i Launchpads PPA:s och installation av det är inte det lättaste att göra. I Windows kan man bara klicka och det är klart.
Det gäller att inser Ubuntu svagheter och sedan bara marknadsföra det som är bra.
Angående Windows troll:
Kommer man in här som nybörjare skriver dom flesta att dom har tröttnad på Windows och absolut vill överge systemet. Toppen det. 10 minuter senare kommer frågan av samma nybörjare hur man hantera Wine för att kunna köra sina Windows-program. Underligt det anser jag.
En användare som huvudsakligen kör Windows och förklara detta här, dras in i en nonsens-diskussion direkt för att sedan i brist på argument förklaras som troll.
Angående buggNo1 så startade Pink Panther en tråd där ni kan diskutera den so himla viktiga uttalande av Mark Shuttelworth i oändlighet.
Men utan mig.

LJ
Word!!!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av TweekiE »

Little John skrev:Jag älskar Windows trots alla fel och virus. Jag älskar Ubuntu mer trots alla fel och buggar. Aldrig skulle jag se Windows som fiende eller marknadsföra Ubuntu med att "bekämpa" Windows. Visst är jag emot Microsofts marknads-dominans med det är inte vår uppgift att sätta detta i centrum. Ej heller OpenSource ideer. Jag är medvten om att "fri mjukvara" är en del av Linux och Ubuntu, men att marknadsföra Ubuntu med detta som huvudargument är fel väg att gå.
Vill man bekämpa Windows måste man vara bättre. Och det är Ubuntu längt ifrån. Det finns olika målgrupper. Den vanliga datoranvändaren som bara surfar, läser epost och sortera familjefotos och videos kan jag rekommendera Ubuntu direkt utan att tveka. Sen finns det dom mer avancerade användarna och då blir det genast problem med Ubuntu. Det finns inte något program för video-redigering som uppfyller t.ex. mina krav. Det finns inte något program för bokföring som är bra. För många fina program finns i Launchpads PPA:s och installation av det är inte det lättaste att göra. I Windows kan man bara klicka och det är klart.
Det gäller att inser Ubuntu svagheter och sedan bara marknadsföra det som är bra.
Angående Windows troll:
Kommer man in här som nybörjare skriver dom flesta att dom har tröttnad på Windows och absolut vill överge systemet. Toppen det. 10 minuter senare kommer frågan av samma nybörjare hur man hantera Wine för att kunna köra sina Windows-program. Underligt det anser jag.
En användare som huvudsakligen kör Windows och förklara detta här, dras in i en nonsens-diskussion direkt för att sedan i brist på argument förklaras som troll.
Angående buggNo1 så startade Pink Panther en tråd där ni kan diskutera den so himla viktiga uttalande av Mark Shuttelworth i oändlighet.
Men utan mig.

LJ
Låter bra!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av vulfgar »

Little John meddelar att han drar tillbaka sin kandidatur som TL och TC. Han lämnar följande meddelande:
Jag drar tillbaka min kandidatur med omedelbar verkan.
Anledning:
Dom senaste dagarnas inlägg och yttranden i forum fick mig att inse att jag inte kan fullfölja ett eventuellt uppdrag. För stora åsikts-skillnader och hotfulla email och PM fick mig att ta detta beslut idag. Att offra min fritid och ställa min arbetsvilja till Locot:s förfogande måste jag därför avstå ifrån.
Pga detta låser jag denna presentationstråd.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"