Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Drömscenariot för mig vore CryingFreeman som partner i alla konstellationer. Då vet jag att saker och ting blir gjorda.
En intressant fråga i sammanhanget är om du ställer samma administratörsmässiga krav som TC som du gjort som TL, alltså 'alla nycklarna till slottet'..?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

farmfield skrev:
Little John skrev:Drömscenariot för mig vore CryingFreeman som partner i alla konstellationer. Då vet jag att saker och ting blir gjorda.
En intressant fråga i sammanhanget är om du ställer samma administratörsmässiga krav som TC som du gjort som TL, alltså 'alla nycklarna till slottet'..?
Nej.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Jag skrev redan att jag vill ändra/förändra mycket och eftersom alla gör det pratar även jag nu ubuntu.se i jämförelse med ubuntu-se.org. Det gäller marknadsföring där det inte finns experter här tydligen. Hur annars kan man förklara bilden här nere?
graf.png
graf.png (4.88 KiB) Visad 5183 gånger
Och där ser ni resultatet av mitt arbete angående marknadsföring av en webbplats. Spridning av namnet och att länka är saker som saknas totalt här, för alla självutnämnde experter inte vet hur man gör.
Som teamkontakt skulle jag sätta mig några veckor för att bl.a. höja ubuntu-se.orgs rankning på viktiga ställen. Jag vill även samordna alla bloggare som behövs för att sprida Ubuntu bättre.
Jag hoppas att jag är känd för att jag verkställer allting direkt. Inte prata utan resultat som så många andra gör/gjorde här.
Jag anser att Farmfield är olämpligt som ledare då han saknar kompetens för att kunna genomföra viktiga aktioner.
Och vid marknadsföring av Ubuntu utesluter jag OpenSource ideologien som huvudargument.

Det är min inställning till det hela.

LJ
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Peetra »

Jag kom just på att jag läste nånstans att du, Little John, tänker dig ha full koll på alla delar av ubuntu-LoCo och undrar om du kan lova att hålla tassarna borta från forumets ACP. Vi är flera admins som är mycket kompetenta med phpBB just nu, så jag tycker att du ska lita på oss med den tekniska delen av phpBB.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Peetra skrev:Jag kom just på att jag läste nånstans att du, Little John, tänker dig ha full koll på alla delar av ubuntu-LoCo och undrar om du kan lova att hålla tassarna borta från forumets ACP. Vi är flera admins som är mycket kompetenta med phpBB just nu, så jag tycker att du ska lita på oss med den tekniska delen av phpBB.
Jag kommer inte att blanda mig in i administratörernas arbete. Fast jag behöver tillgång till ACP:n för att kunna genomföra projekt. Där har jag vissa planer.
Men som sagt, ingen inblandning där.

LJ
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Pink Panther »

Varför blev du intresserad av det här forumet och Ubuntu?

Vad ser du som utmaningen med ditt engagemang i forumet?

Berätta om dig själv utbildning/intressen med mera ?

Vad vet du om Canonical Ltd och Ubuntu?

Kan du berätta om produkter/tjänster?

Hur reagerar du när du upptäcker att du gjort ett misstag?

Söker du råd av andra för att lösa det inträffade?

Om det är allvarligt, är du beredd att ta ditt ansvar även om det kan ha konsekvenser för engagemanget i forumet och rörelsen?

Är du beredd att sätta Canonical Ltd först för att förhindra att ett problem förvärras?

Är du beredd att följa Canonical Ltd målsättning, andemening och direktiv?

Vad får dig att anse att du är särskilt väl lämpad för uppgiften?

Hur har du skaffat dig erfarenheter för att klara uppgiften?

Vilka tidningar/facktidningar läser du?

Vad finner du intressant i tidningarna?

Vilka branschsajter besöker du?
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Pink Panther skrev:Varför blev du intresserad av det här forumet och Ubuntu?
Jag blev det inte alldeles nyss utan redan år 2006 och hade alla poster här som fanns då.

Vad ser du som utmaningen med ditt engagemang i forumet?
Utmaningen är att dra igång webbplatsen igen så att den blir så som den varit.

Berätta om dig själv utbildning/intressen med mera ?
Gubbe, snart 63 år, tysk, Audi/video som yrke ( högskolelärare i Tyskland ) Nu pensionär.

Vad vet du om Canonical Ltd och Ubuntu?
Mycket

Kan du berätta om produkter/tjänster?
Vilka?

Hur reagerar du när du upptäcker att du gjort ett misstag?
Rätta till felet.

Söker du råd av andra för att lösa det inträffade?
Om det behövs.

Om det är allvarligt, är du beredd att ta ditt ansvar även om det kan ha konsekvenser för engagemanget i forumet och rörelsen?
Ja

Är du beredd att sätta Canonical Ltd först för att förhindra att ett problem förvärras?
Nej, fast jag förstår inte hur du menar.

Är du beredd att följa Canonical Ltd målsättning, andemening och direktiv?
Direktriv finns knappast. Bara rekommendationer och önskemål.

Vad får dig att anse att du är särskilt väl lämpad för uppgiften?
Ingen annan i Sverige gjorde/gör en likadant insats för Ubuntu som jag.

Hur har du skaffat dig erfarenheter för att klara uppgiften?
Ja, som projektledare i olika högskolor samt i tysk TV och som administrator i olika forum i Sverige

Vilka tidningar/facktidningar läser du?
Inga.

Vad finner du intressant i tidningarna?
Ingenting.

Vilka branschsajter besöker du?
Trädgårdsajter samt Ubuntusajter över hela världen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av vulfgar »

Har rensat bort det som var otrevligast och det som var mest utanför ämnet.

Tänk på att hålla en sansad ton i diskussionerna. Man är inte immun mot varken varningar eller time-out för att man är nominerad som TL/TC
OBS! Gäller ALLA inblandade.

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Ett ställningstagande för att förklara:
Varenda företag har en chef som ibland måste vara just chef.
Ni vill inte ha en sådant men betraktar Jono Bacon samt Mark Shuttelworth som halv-gudar och följer deras rekommendationer utan att tvivla en sekund.
Att Locot inte behöver toppstyre är alltså nonsens då den redan har ett toppstyre i form av ovannämnda Canonical-chefer.
Att bara följa deras rekommendationer utan att utveckla egna visioner är nästan som i en religiöst sekt.
Att kunna stå på egna ben trots att man är Loco har Tyskarna och många andra Locos bevisat. Att tänka själv, utveckla nya ideer och visioner är otänkbart i nuläge här. OpenSource-predikanter och Canonical fanboys hämnar utvecklingen.

Och det vill jag ändra på. Och jag ställer åtminstone upp för det. Att jag per automatik betraktas som trollare som även skriver FUD är ett argument från personer som saknar just argument.
Det hedrar mig åtminstone att jag betraktas av dom vanliga tre personer som fara för Locot, men jag föreslår att vi låter väljarna bestämma hur man vill ha det i framtiden.
Om man vill behålla allt som det är utan att Locot går framåt är det ju bara att välja Farmfield och Pontus Öhrman.
Så enkelt är det.

Peter Forsberg
Adminstratör
http://ubuntu.se
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:En liten passus när det gäller detta med servern. Ubuntu-se.org ligger på en av nafallos servrar. Vem som har tillgång till den bestäms inte bara av LoCot, även Nafallo har synpunkter på detta.
För att få full access till servern krävs alltså ett godkännande av nafallo eller att hela webbplatsen flyttas.
Jag är väl medveten om det och kommer även att jobbar för flyttning av webbplatsen.

LJ
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kirill »

Little John skrev: Jag är väl medveten om det och kommer även att jobbar för flyttning av webbplatsen.

LJ
Varför jobba för en flyttning av webbplatsen då den ligger på ett perfekt ställe och vi har inga som helst problem med det hela?!

::)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Pontus Öhman skrev:
Little John skrev: Jag är väl medveten om det och kommer även att jobbar för flyttning av webbplatsen.

LJ
Varför jobba för en flyttning av webbplatsen då den ligger på ett perfekt ställe och vi har inga som helst problem med det hela?!

::)
Vem är vi ? Du och Farmfield ? Jag som teamleader kommer att ha problem med det pga mitt sätt att arbeta. Ifall jag blir vald ska gemenskapen bestämma hur dom vill ha det.

LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Jag ber alla som vill vara med och välja att läsa noggrant i hela tråden vad jag skriver här. För att jag är ärligt och skriver vad som väntas ifall jag blir vald.
Jag vill att Locot: vaknar från sitt törnrosasömn och att det finns mer aktivitet. Den nuvarande teamleader Farmfield försökte men fick inte med sig personal i olika arbetsgrupper. Om detta skulle hända mig skulle jag göra allt jobb själv för att genom detta kanske dra med folk. Jag lyckades med detta tidigare här I Loco:t där jag byggde ett enastående portal i samarbete med medlemmen Plun och så småningom följde massvis med medlemmar som ställde upp för alla möjliga uppdrag här.
Det har ni väl inte glömt att jag kan detta ? ;)

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Så vad du önskar är en återgång till hur LoCot drevs för två och ett halvt år sedan? Mitt minne av den tiden är att LoCot var allt annat än lugnt och Förtroenderådet hade fullt upp med att reda ut bråken.

Du tror inte att du blandar ihop törnrosasömn med att vi har det betydligt lugnare i LoCot idag? Och då pratar jag om stämningsläget. Den enda som hävdar att det är 'törnrosasömn' är du - statistiken visar ju annorlunda.

Sen har du i omgångar anklagat mig för att vrida på sanningen utan att ha någonting i ryggen. Om man så enkelt kan se i statistiken att det du påstår om vår 'törnrosasömn' inte stämmer, varför upprepar du samma oriktiga påstående gång på gång?

En annan sak du tagit upp i omgångar är att vi för tillfället kör vår förstasida i xhtml och inte i en CMS. Är inte saken att även ni använder statiska sidor, t.ex. http://ubuntu.se/remix/ ?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Nej jag menade tiden innan någon kom på iden att införa förtroenderådet som var orsaken till mycket bråk. ( men det var ett bra idé som bara gick fel )
Angående statistiken är det bara att kolla min bild ovan. Jag anser även att påståendet att statistiken ser bra ut hos se-org är fel. Jag räknar till ex. inte inloggade bots som aktivitet.
Och länken du hänvisade till är inte i drift då den kom från utvecklingstiden och vi bollade ider där...
Och jag påstår fortfarande att se-org befinner sig i törnrosasömn för att det inte händer ett dugg här angående nya och egna ideer.
Det vill jag ändra på.

LJ
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Pink Panther »

Little John skrev:Ett ställningstagande för att förklara:
Varenda företag har en chef som ibland måste vara just chef.
Ni vill inte ha en sådant men betraktar Jono Bacon samt Mark Shuttelworth som halv-gudar och följer deras rekommendationer utan att tvivla en sekund.
Att Locot inte behöver toppstyre är alltså nonsens då den redan har ett toppstyre i form av ovannämnda Canonical-chefer.
Att bara följa deras rekommendationer utan att utveckla egna visioner är nästan som i en religiöst sekt.
Att kunna stå på egna ben trots att man är Loco har Tyskarna och många andra Locos bevisat. Att tänka själv, utveckla nya ideer och visioner är otänkbart i nuläge här. OpenSource-predikanter och Canonical fanboys hämnar utvecklingen.

Och det vill jag ändra på. Och jag ställer åtminstone upp för det. Att jag per automatik betraktas som trollare som även skriver FUD är ett argument från personer som saknar just argument.
Det hedrar mig åtminstone att jag betraktas av dom vanliga tre personer som fara för Locot, men jag föreslår att vi låter väljarna bestämma hur man vill ha det i framtiden.
Om man vill behålla allt som det är utan att Locot går framåt är det ju bara att välja Farmfield och Pontus Öhrman.
Så enkelt är det.

Peter Forsberg
Adminstratör
http://ubuntu.se
Vad är det som är så bra med den arbetsmetoden du vill skapa?

Varför kan du inte göra samma sak under Canonical:s ledning?

Beskriv ramverket för din ledarstrategi?

Jag vill påstå att några argument är felaktiga. Du kan göra allt vad skriver under och i samarbete med Canonical.

Den enda skillnaden är inte arbetsmetoder eller utveckling. Det är den humana inställningen gentemot medlemmar. Du kan inte slänga ut eller förkasta åsikter som deltagare/medlemmar kan ha om det inte passar din ledarstrategi.

Det har således inget med utveckling av gemenskapen eller de tekniska aspekterna angående sajten/mötesplatsen.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Angående statistiken är det bara att kolla min bild ovan.
Resultatet av er SEO är väl knappast relevant sett till aktivitet. Att ni återigen ligger i toppen på Google.se vid sök på 'ubuntu' är starkt jobbat, men det är aktiviteten jag avser.
Jag anser även att påståendet att statistiken ser bra ut hos se-org är fel.
Jag tittar på antal inloggade användare. Vi har alltid fler här. Just nu är det 6st på Ubuntu.se och 15st här. Så mycket för törnrosasömn... ::)
Jag räknar till ex. inte inloggade bots som aktivitet.
Och det gör naturligtvis inte jag heller. Sedan har ni femdubbelt så mycket bot'ar som röjer runt och det är naturligtvis pga. er SEO. Det är något som vi också måste ta tag i helt klart. Som officiellt LoCo borde vi rimligen ligga högst upp.
Och jag påstår fortfarande att se-org befinner sig i törnrosasömn för att det inte händer ett dugg här angående nya och egna ideer.
Ja du får påstå vad du vill, även om det inte är sant. ;D

Och vilka mina idéer som TL är kan du läsa om i min presentation. Dom är baserade på mina erfarenheter under min tid som TL och jag har ett brett stöd för dom i administrationen såväl som kompetensen internt att genomföra dem. :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

men det är aktiviteten jag avser
Och hade du märkt att "vi" har en statistik på sidan som baserar på aktiva medlemmar dom senaste dagarna ?
Kan du uppvisa något liknande ?

LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Moderatorn tog bort svaret till PP och det tycker jag inte om. Det är min tråd och jag kan väl svara på frågor eller hur ?

Ändring här:

Vad är det som är så bra med den arbetsmetoden du vill skapa?
Effektiviteten

Varför kan du inte göra samma sak under Canonical:s ledning?
Det leder till förlamning

Beskriv ramverket för din ledarstrategi?
Att föregå med gott exempel genom kunnade och verkställande av nya ideer.

Jag vill påstå att några argument är felaktiga. Du kan göra allt vad skriver under och i samarbete med Canonical.
Nej, det kan jag inte.

Den enda skillnaden är inte arbetsmetoder eller utveckling. Det är den humana inställningen gentemot medlemmar. Du kan inte slänga ut eller förkasta åskter som deltagare/medlemmar kan ha om det inte passar din ledarstrategi.
Fel. Jag kommer bara att försöka kasta ut folk som smutskastar Ubuntu i Sverige i bloggar eller andra platser.

Det har således inget med utveckling av gemenskapen eller de tekniska aspekterna angående sajten/mötesplatsen.

Det har det mycket väl.

LJ
Senast redigerad av 1 P.Forsberg, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:
men det är aktiviteten jag avser
Och hade du märkt att "vi" har en statistik på sidan som baserar på aktiva medlemmar dom senaste dagarna ?
Kan du uppvisa något liknande ?
Administratörerna har tittat på det här med statistiken men phpBB har ju inte den funktionen inbyggd som vBullentin har så det skulle i så fall bli en mod i php.

Så nej, inte i dagsläget. Men eftersom man går på inloggade användare oavsett och vi haft fler varenda gång jag jämfört (vilket kanske är nån gång i veckan) så finns det inget skäl att tro att det inte skulle uppvisa exakt samma förhållande.

Oavsett vilket så är ju det här med statistiken bara relevant sett till påståendet om inaktivitet. Det viktiga är väl att vi har aktivitet - i båda sajterna - och att folk som behöver det får bra support i en trevlig miljö. Sen att vissa (som du) inte tycker det är trevligt här och andra (som jag) inte tycker det är trevligt på Ubuntu.se är ju bara det ett tecken på att sajterna borde fortsätta köra sida vid sida och så är det inte mer med det. :)
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"