Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Presentation: Peter Forsberg

Inlägg av Rune.K »

Little John skrev:
m!rage skrev: Jag får inte ihop det här. Om man inte har något bra svar på ett inlägg ska man väl inte skriva något heller? Fast då kan det ju hända att det finns en och annan obesvarad tråd. Hur löser du detta?
Jag svarar ändå och kommer med tips eller liknande. Användaren måste känna sig välkommen och omhändertagen. Det är det viktigaste överhuvudtaget.
Det är min policy som jag kör med hos ubuntu.se.
Håller med Little John till 100% angående "obesvarade inlägg".
När jag var aktiv i supportavdelningen så försökte jag hålla samma policy.

Bra att du ställer upp i valet som TL/TC!
Det behövs en eldsjäl som du här, för att få ordning på allt tjafs och de "tjänstemän" som tror att de sitter på livstid och bromsar utvecklingen av det här LoCot och webbplatsen.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Tackar, Rune !
......bromsar utvecklingen av det här LoCot och webbplatsen.
Håller absolut med.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation: Peter Forsberg

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:Men grabbar, det här är min presntationtstråd.
Och Pontus, om du inte tycker om bloggen är det OK för min del. Inte någon anledning att ta in DSK i debatten, där jag f.ö. inte varit med. Alltså varför snackar du om det ? I brist på vettiga argument ?
Ber om ursäkt för att jag tar upp detta, men rätt ska vara rätt. Håller iofs med om att vi ska skippa tjatet om DSK, men visst var du med på den tiden - du var moderator här då, både före och efter mötet med Jono. ;)

För att förekomma ev spekulationer så vill jag säga att jag inte alls tror att du försökte komma med en felaktig uppgift med avsikt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:
Little John skrev:Men grabbar, det här är min presntationtstråd.
Och Pontus, om du inte tycker om bloggen är det OK för min del. Inte någon anledning att ta in DSK i debatten, där jag f.ö. inte varit med. Alltså varför snackar du om det ? I brist på vettiga argument ?
Ber om ursäkt för att jag tar upp detta, men rätt ska vara rätt. Håller iofs med om att vi ska skippa tjatet om DSK, men visst var du med på den tiden - du var moderator här då, både före och efter mötet med Jono. ;)

För att förekomma ev spekulationer så vill jag säga att jag inte alls tror att du försökte komma med en felaktig uppgift med avsikt.
För att det inte kommer upp något missförstånd till min nakdel: jag var moderator här men inte på något sätt delaktigt i debatten som ledde till DSK.

LJ
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kirill »

Little John skrev:Tackar, Rune !
......bromsar utvecklingen av det här LoCot och webbplatsen.
Håller absolut med.

LJ
Eftersom du håller med Rune så skulle jag vilja att du berättar vilka som hämmar utvecklingen av LoCot samt webbplatsen?!

På vilket sätt de hämmar skulle vara roligt att veta också...

Du säger ju själv, som TL så har man absolut ingen makt och får bara en status som heter just TL. Men du satte upp en kravlista om du vinner valet till TL som en TL absolut inte ska ha samt bör ha... Så jag är lite nyfiken på hur du ska kunna genomföra dina idéer.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Malou
Inlägg: 155
Blev medlem: 03 jul 2007, 22:21
OS: Annat GNU/Linux
Ort: Vinterland

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Malou »

Off Topic:

Vill på detta sätt önska dig lycka till Little John!
Du är bara bäst ;)

//Malou
Acer Aspire One D250 Windows XP X-86 / Acer eMachines E525 Windows 7 X-64.
***************************************************
Copyright © 2009 Dator&IT-Säkerhet:
Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Jag lade till följande i min presentation eftersom jag fick förfrågningar om detta:
Teamkontakt

Jag ställer även upp för val som teamkontakt. Mina mål är :

1. att förbättra intern-kommunikationen
2. att marknadsföra Ubuntu som system, inte som filosofi
3. Marknadsföring på alla för mig tillgängliga platser, och det är många
4. att sätta Loco:i i centrum som paraplyorganisation för hela Ubuntu i Sverige.

Jag vill påpeka för mina eventuella väljare att ett samarbete med Farmfield som teamleader är utesluten.
Racka puckar. Jag är åtminstone ärligt.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Peetra »

Jag tycker ni ska sluta gräva fram dåliga saker hos andra och istället framhäva det som är bra eller vara tyst. ::)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av m!rage »

@ Little John:
Vänligen rapportera dessa PM, om du känner att de innehåller personangrepp eller annat innehåll som bryter mot forumets regler. Det gör du genom att klicka på det lilla utropstecknet (!) i det aktuella meddelandet. Har du frågor så tveka inte att ta kontakt med mig eller en annan moderator. Tack!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Peetra skrev:Jag tycker ni ska sluta gräva fram dåliga saker hos andra och istället framhäva det som är bra eller vara tyst. ::)
Håller faktiskt med nu för att det är min tråd.
Låt mig säga såhär:
Jag ställer upp som kandidat för teamleader för att jag vill förändra något. Inte bara tjafsa hela tiden.
Om ingen väljer mig och mina visioner utgår jag ifrån att ubuntu-se.org vill ha det så som det är idag och jag kommer att acceptera det.
Men i så fall kommer det inte att finnas något stöd för Loco:t i framtiden från min sida. Det förstår ni säkert. Som i politiken, Väljs ett parti som inte har mitt stöd, struntar jag i det.
Ganska enkelt, eller ?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

m!rage skrev:@ Little John:
Vänligen rapportera dessa PM, om du känner att de innehåller personangrepp eller annat innehåll som bryter mot forumets regler. Det gör du genom att klicka på det lilla utropstecknet (!) i det aktuella meddelandet. Har du frågor så tveka inte att ta kontakt med mig eller en annan moderator. Tack!
Ganska meningslöst. Jag gjorde det men det bearbetas fortfarande. Dessutom var jag dum nog och gick till mot-angrep. Jag beklagar inte det. Absolut inte. Men jag ångrade mig för att jag kunde sänka mig själv till ett sådant lågt nivå.
Bara därför.

Over and out.
LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Jag ställer upp som kandidat för teamleader för att jag vill förändra något. Inte bara tjafsa hela tiden.
Jag tycker tjafset kom som ett brev på posten inför valet. Annars har vi haft det väldigt tjafs-löst det senaste året (då inkl. CF & Andols mandatperiod).

Jag köper helt enkelt inte dom här argumenten, påståendet om att vi som arbetar här inte skulle vara entusiaster (eller är det fanatiker?), att vi bara tjafsar hela tiden, att du vill in här för att göra gott men för det så behöver du nycklarna till skattkammaren (totala previlegier utan ifrågasättande) o.s.v...

Så även om jag har ställt frågorna retoriskt i andra trådar passar jag på att ställa dom här:
  • Varför engagerar du dig i LoCots framtid när du sitter i ledningen för Ubuntu.se som du påstår är så mycket bättre? Varför fortsätter du inte ditt engagemang där och annorstädes, varför är det så viktigt för dig att 'styra' här? Räcker det inte med att styra på Ubuntu.se?
  • Och vad är nyttan för medlemmarna att få samma styre i LoCot som på Ubuntu.se? Är det snarare inte så att folk i allmänhet rimligen tjänar på två entusiastdrivna webbplatser som fungerar på olika sätt?
  • Sen, om det nu är så att sättet ni driver Ubuntu.se på är så mycket bättre, varför har ni då färre aktiva där än vi har här? För det går ju som sagt enkelt att kolla upp när som helst genom att se hur många som är aktiva/inloggade.
Jag får helt enkelt inte ihop det. Det enda jag ser är en exakt upprepning av förra valet då ledarskapet för Ubuntu.se kommer hit och ifrågasätter allt, hävdar att LoCot är på väg att gå under (trots att man enkelt kan motbevisa det med statistiken), berättar hur dåligt allt sköts och hur duktiga dom själva är o.s.v. o.s.v...
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av min01max »

Hej LJ, jag har läst din presentation, och det finns en sak jag undrar över när jag försöker förstå inläggen här, på ubuntu.se, och din blogg, och det är vad du behöver loco:t till?

Jag har läst din programförklaring, och om jag förstår det hela rätt (rätta mig gärna om det inte stämmer) så vill du göra med loco:t vad du i praktiken redan gör på ubuntu.se, din blogg, och andra ställen.

Men på vilket sätt passar loco:t in i det pusslet? Vad är det du kan uppnå här som du inte redan gör på de andra ställena?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

min01max skrev:Hej LJ, jag har läst din presentation, och det finns en sak jag undrar över när jag försöker förstå inläggen här, på ubuntu.se, och din blogg, och det är vad du behöver loco:t till?

Jag har läst din programförklaring, och om jag förstår det hela rätt (rätta mig gärna om det inte stämmer) så vill du göra med loco:t vad du i praktiken redan gör på ubuntu.se, din blogg, och andra ställen.

Men på vilket sätt passar loco:t in i det pusslet? Vad är det du kan uppnå här som du inte redan gör på de andra ställena?
Det här är "den officiella webbplatsen för Ubuntu i Sverige" och jag vill ändra på den så att den är mer mänskligt och mer realitets- inriktat .

LJ
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av Kirill »

Little John skrev: Det här är "den officiella webbplatsen för Ubuntu i Sverige" och jag vill ändra på den så att den är mer mänskligt och mer realitets- inriktat .

LJ
Självklart att detta är den officiella platsen då vi är ett LoCo, men du skriver att du vill göra den mer mänsklig och mer realitetsinriktad?

Jag tycker det är ordentligt mänsklig och realitetsinriktad som den är! Därför ställer jag nu en fråga: Vad tycker du om alla FUDDAR som springer runt här på forumet och sprider massa skitsnack, som inte drar sig för att gå till personangrepp, eller sprider bilder på folk utan deras tillåtelse?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

min01max skrev:Hej LJ, jag har läst din presentation, och det finns en sak jag undrar över när jag försöker förstå inläggen här, på ubuntu.se, och din blogg, och det är vad du behöver loco:t till?
Jag har läst din programförklaring, och om jag förstår det hela rätt (rätta mig gärna om det inte stämmer) så vill du göra med loco:t vad du i praktiken redan gör på ubuntu.se, din blogg, och andra ställen.
Men på vilket sätt passar loco:t in i det pusslet? Vad är det du kan uppnå här som du inte redan gör på de andra ställena?
Loco:t är den officiella platsen för Ubuntu I Sverige och jag vill att den ska betraktas som paraply-organisation för hela Ubuntu i landet. Inte vill jag att ubuntu.se tas som konkurrent som några anser här. Vi jobbar för samma mål.

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Inte vill jag att ubuntu.se tas som konkurrent som några anser här. Vi jobbar för samma mål.
Så då arbetar Ubuntu.se och LoCot mot samma mål. Och du sitter i ledningsgruppen för Ubuntu.se. Och du vill driva LoCot som ni driver Ubuntu.se.

Jag frågar återigen. Vad är nyttan med att driva två webbplatser på samma sätt?

Och vilken webbplats skulle vara villig att offra, ja, vad? Skall LoCot och Ubuntu.se ha samma nyheter skrivna av samma folk? Såvitt jag vet är det du som skriver allt där. Vilket forum skall du satsa på?

Jag ställer mig helt oförstående till allt det här. Jag förstår inte heller hur din idé för att styra LoCot är i linje med vad som krävs uppifrån av en ledare för ett officiellt LoCo - Ubuntu klargör ju i sin wiki att ledarskap inte avser toppstyre...
There are two meanings of the term leader. One is tell others what to do, the other is others follow you because you set a good example. The first concept does not work well in any volunteer organization, and Ubuntu Local Teams are no exception.
...och här skriver du att du vill ha 100% tillgång till system och servrar och avser leda, administrera och moderera, allt efter egen vilja.

Jag tycker det låter diktatorskap, inget annat...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

farmfield skrev:
Little John skrev:Inte vill jag att ubuntu.se tas som konkurrent som några anser här. Vi jobbar för samma mål.
Så då arbetar Ubuntu.se och LoCot mot samma mål. Och du sitter i ledningsgruppen för Ubuntu.se. Och du vill driva LoCot som ni driver Ubuntu.se.

Jag frågar återigen. Vad är nyttan med att driva två webbplatser på samma sätt?

Och vilken webbplats skulle vara villig att offra, ja, vad? Skall LoCot och Ubuntu.se ha samma nyheter skrivna av samma folk? Såvitt jag vet är det du som skriver allt där. Vilket forum skall du satsa på?

Jag ställer mig helt oförstående till allt det här. Jag förstår inte heller hur din idé för att styra LoCot är i linje med vad som krävs uppifrån av en ledare för ett officiellt LoCo - Ubuntu klargör ju i sin wiki att ledarskap inte avser toppstyre...
There are two meanings of the term leader. One is tell others what to do, the other is others follow you because you set a good example. The first concept does not work well in any volunteer organization, and Ubuntu Local Teams are no exception.
...och här skriver du att du vill ha 100% tillgång till system och servrar och avser leda, administrera och moderera, allt efter egen vilja.

Jag tycker det låter diktatorskap, inget annat...
Du vet mycket väl att det inte är jag som driver webbplatsen ubuntu.se utan No1Viking. Och jag vill inte "styra" Locot utan anpassa den till realiteten så att den inte ser ut som ett amatörbygge.
Med andra ord jag vill att den ska bli representativt. En sak som du total misslyckades med genom att sätta dig över personer som kan detta ( portaladmin ) Dåligt stil Farmfield.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av vulfgar »

En liten passus när det gäller detta med servern. Ubuntu-se.org ligger på en av nafallos servrar. Vem som har tillgång till den bestäms inte bara av LoCot, även Nafallo har synpunkter på detta.
För att få full access till servern krävs alltså ett godkännande av nafallo eller att hela webbplatsen flyttas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Presentation: Peter Forsberg ( Little John )

Inlägg av P.Forsberg »

Frågan angående samarbete kom upp. Jag utesluter samarbete med:

Farmfield
Pontus Öhman


Drömscenariot för mig vore CryingFreeman som partner i alla konstellationer. Då vet jag att saker och ting blir gjorda.

LJ
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"