ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
uppsalanet
Fadder
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 sep 2008, 22:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Uppsala

ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av uppsalanet »

Skulle vilja lämna några personliga vinklingar och uppfattningar som jag under mina år erhållit. Detta gäller främst tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 29&start=0.

Min erfarenhet av linux sträcker sig bara några år tillbaka i tiden däremot har jag stor erfarenhet av UNIX som jag dagligen i 10 års tid jobbat med att administrera samt utveckla.

Vet faktiskt inte varför det förs en diskussion om vem som är bäst "-se.org" eller ".se". Jag anser att båda fyller sitt syfte och med olika målgrupper (och snälla älta inte detta med mig, det är min åsikt!).

Anledningen till att jag jag valde -se.org är mycket enkel, när det begav sig att jag och min dator tröttnade på w2k, som det var på den tiden, så fanns det bara ett fungerande forum och det var -se.org. Den supporten som jag då erhöll har varit utomordentligt korrekt och inspirerande. Många av dessa personer som då gav en entusiastisk support är kvar och brinner för det, tack Farmfield :) .

Läser även i ovan tråd att fadder systemet blir kritiserat, finner inget fog för det. Eftersom jag själv är fadder och har slussat personer till en roligare miljö.

Och återigen, att jämföra linux med microsoft är inte ens en relevant diskussion, volvo eller saab, snälla välj det som passar ditt behov; hårdvara och framför allt din budget.

I alla fall så har detta utvecklat mig; mina kollegor; svärfar; grannar etc. till det positiva. Mitt nästa steg är att inom en snar framtid stänga 100 windows servrar och få ihop det med linux istället. Kontakten jag har med canonical är super, kanske önskar jag mig att det fanns mer kompetens på serverbiten att köpa i Sverige, snart kanske... Tills dess så får man lösa knutarna på annat sätt.

Till sist, att rota fram en gammal burk ur förrådet, skaffa en 3g dongel och koppla på en brother skrivare kommer att skapa problem vilket system man än väljer. Tro mig jag har provat! Att där försöka utse en syndabock är ganska meningslöst.

Ha en trevlig och skön höst, för nu är sommaren slut.
Hälsningar
Fredrik
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av pun »

uppsalanet skrev: Till sist, att rota fram en gammal burk ur förrådet, skaffa en 3g dongel och koppla på en brother skrivare kommer att skapa problem vilket system man än väljer. Tro mig jag har provat! Att där försöka utse en syndabock är ganska meningslöst.
Jag har också provat.... ;) Det funkar oftast inte så bra...

Angående diskussionen MS kontra Ubuntu så är den i grund och botten ointressant, jag besöker inte ett Ubuntu-forum för att jag vill lära mig saker om Windows... :P Jag vill lära mig saker om Ubuntu och Linux allmänt. ;)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av CryingFreeman »

Tack för ditt inlägg, Fredrik! :)
pun skrev: Angående diskussionen MS kontra Ubuntu så är den i grund och botten ointressant, jag besöker inte ett Ubuntu-forum för att jag vill lära mig saker om Windows... :P Jag vill lära mig saker om Ubuntu och Linux allmänt. ;)
Haha, tänk att det fanns något vi kunde enas om ändå till slut, pun! ;D
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av ZX Spectrum »

Mycket bra skrivet av trådskaparen. Delar denna uppfattning till fullo.
Tycker man inte om ett forum så är det bara att leta efter ett annat. Båda tycker jag fyller en funktion och jag brukar kika på båda ställena.

Sen kan jag hålla med plun att det är konstigt att prata Windows i ett ubuntuforum.

Nu har vi ett jobbigt val att ta oss igenom och det är bara att hoppas att det blir någorlunda smärtfritt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av Hylas »

Vidare angående MS contra Ubuntu. Varför försvarar man MS med näbbar och klor i ett linux-forum? Det är synnerligen märkligt. Dessutom, vad kan man förvänta sig kommer att hända då man gör det?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av farmfield »

Kul att du refererade till mig i supportsammanhang. När man engagerar sig i det mer administrativa här, då halkar ens närvaro i supporten lätt ner tyvärr... Jag vill inte påstå att jag är överdrivet aktiv i supporten nu heller men jag försöker hålla koll på aktiva trådar och olästa inlägg och försöker lite då och då lägga fram en lösning på nåt problem om jag tro mig veta svaret. Lustigt nog är jag inte en så avancerad Linuxanvändare trots mitt engagemang här. Jag föredrar att lösa problem och göra allsköns saker i GUI snarare än i terminalen o.s.v.

Vad gäller det här med Ubuntu vs. Windows så har jag skrivit om det här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=49858

Vad gäller Ubuntu.se så finns det två problem. Min personliga relation till de två som driver den sajten är allt annat än god. Det andra problemet är att sajterna har helt olika organisatoriska modeller. Deras modell är helt klart en effektivare organisation, det är det inget snack om. Men vår modell är ett krav för att utföra vårt uppdrag enl. vad som gäller för ett officiellt LoCo.

Utöver det har jag alltid sagt att alla tjänar på två Ubuntu-gemenskaper. LoCot må vara lite 'flummigare' (i brist på bättre ord) mot Ubuntu.se's vassare organisation. Men människor är olika. Jag vet många här som är helt ointresserade av att verka (eller ingå) på Ubuntu.se och många där är ointresserade av att springa här. Sen har vi dom som skiter i vilket och springer där dom känner för det. :)

Så varför vi måste bli (eller skötas) som dom (eller tvärtom) det är imo helt oförståeligt.

Sen är ryktesspridningen om LoCot's 'förfall' bara löjligt och min personliga åsikt är att båda dessa forum har sin användargrupp och meningen med att ha två olika webbsajter som drivs av samma folk och på samma sätt, det känns fullkomligt meningslöst...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av min01max »

Mycket bra inlägg av ts. Som ny i Linux/Ubuntu-världen (eller halvgammal, hade en sejour med SUSE runt 2003-04, och ännu längre tillbaka med, hör och häpna, Corels Linux-distribution...) blir jag lätt förfärad över tonläget i det pågående valet. Det är inte sagt med udden riktad mot någon särskild person, och jag har inte på fötterna att bedöma sakfrågorna, jag bara reagerar över den negativa energi som verkar omgärda dem.

Mitt intryck är att Ubuntu-Sverige borde ha ett underlag stort nog för att driva två plattformar med lite olika profil och inriktning. Men det är på tok för litet för att lägga energi på himlastormande konflikter...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av vulfgar »

min01max skrev: Mitt intryck är att Ubuntu-Sverige borde ha ett underlag stort nog för att driva två plattformar med lite olika profil och inriktning. Men det är på tok för litet för att lägga energi på himlastormande konflikter...
Mycket väl formulerat! :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av farmfield »

min01max skrev:Mitt intryck är att Ubuntu-Sverige borde ha ett underlag stort nog för att driva två plattformar med lite olika profil och inriktning. Men det är på tok för litet för att lägga energi på himlastormande konflikter...
Håller absolut med! :)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av Kirill »

Ungefär som att välja mellan pest eller kolera! Välj det som passar en bäst ;)

Kan ju säga som så, när det begav sig för mig så reggade jag mig på bägge forumen men fastnade här och se vart jag är idag! Jag stormtrivs här och jag får stöttning i det jag bedriver...
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av P.Forsberg »

Man kan välja fritt. Vill man ha ändlösa diskussioner utan resultat väljer man ubuntu-se.org. Vill man ha aktivitet, nyheter och förändringar samt ha kul väljer man ubuntu.se.
Ganska enkelt, tycker jag.

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Man kan välja fritt. Vill man ha ändlösa diskussioner utan resultat väljer man ubuntu-se.org. Vill man ha aktivitet, nyheter och förändringar samt ha kul väljer man ubuntu.se.
Ganska enkelt, tycker jag.

LJ
Det är din personliga åsikt och den delas inte av huvuddelen av medlemmarna här - för då hade dom ju varit aktiva på Ubuntu.se... ::)

Jag ser som sagt inget vett i att en av ledarna från Ubuntu.se går in i LoCot med syfte att sköta det på samma sätt som det - vad tjänar folk i allmänhet på att ha två likadana gemenskaper liksom..?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av vulfgar »

Inget snack om att det ena är bättre än det andra i den här tråden nu bara, pöjkar. Respektera trådskaparens anda!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av Hund »

Har man inget givande att komma med är man tyst. Jag har själv varit i den situationen där jag sagt ber än jag borde. Det enda jag fick ur det var mer irritation och frustration.

En troll fungerar på samma sätt som en eld, så länge elden har syre kommer det forstsätta brinna. Samma sak med trollen, så länge man matar dom kommer dom hålla på. Och det är utan att överdriva gått över gränsen där flera med ansvar säger mer än dom borde och det får oss att framstå i dåliga dagar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: ubuntu-se.org och / eller ubuntu.se

Inlägg av vulfgar »

Jag har plockat bort ett antal inlägg som återigen bröt mot trådskaparens anda. Dom finns i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 84&start=0

Ytterligare dispytinlägg i denna tråd kommer att medföra varning.
/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"