Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

Egentligen inte direkt aktuellt längre
japp, jag vet och skrev lite om det i detta inlägg också:
http://breakthychains.blogspot.com/2010 ... buntu.html
Bättre att göra om allting med nya regler.
tja, vad kan man förnya mer?
vi utlyser ett val, ser till att alla vet om det, vi nominerar kandidater, dessa kandidater får chansen att tala om hur de vill leda Ubuntu Sverige, alla som vill röstar, den som får flest röster vinner.. jag ser inte riktigt problemet, LJ
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Pink Panther »

Naturligtvis är inte det här förfarandet bra. Men valförrättaren Vulfgar har inte haft en en lätt uppgift, vilket tålamod. Det borde belönas. Du har rätt i mycket LJ angående valförfarande. Om jag fått besluta lär jag kört vidare med en provisorisk lösning under de här månaderna till nästa val. Jag hade utsett någon i administrationen att leda mötesplatsen under den här tiden. Att starta en nytt val nu är nästan löjligt. Jag hade givit administrationen fria händer att anlita externa förmågor för att åstadkomma en vidare utvecklingen av mötesplatsen.

I det här sammanhanget är det viktigt att ni arbetar med varandra och inte mot varandra.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:
Egentligen inte direkt aktuellt längre
japp, jag vet och skrev lite om det i detta inlägg också:
http://breakthychains.blogspot.com/2010 ... buntu.html
Bättre att göra om allting med nya regler.
tja, vad kan man förnya mer?
vi utlyser ett val, ser till att alla vet om det, vi nominerar kandidater, dessa kandidater får chansen att tala om hur de vill leda Ubuntu Sverige, alla som vill röstar, den som får flest röster vinner.. jag ser inte riktigt problemet, LJ
Problemet är antal kandidater anser jag. Det ser inte bra ut det hela just nu. Inget emot kandidaterna som ställer upp men man har inte särskild mycket till val. Tänk om det blir ett NEJ på alla fronter. Jag själv vet ingen lösning på problemet annat än en ny valomgång. Efter den nuvarande finns kanske nya kandidater.

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

jag tycker att det är helt fantastiska kandidater, de få som ställer upp och inte bara snickesnackar i det oändliga.
synd med alla avhopp bara...
att det inte är fler kandidater? det är upp till dig och mig - de som ställer upp - det är demokratins spelregler.
demokrati är kanske inte perfekt alla gånger men det piskar skiten ur det som kommer på andra plats..
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av P.Forsberg »

Jag tycker inte det är OK att ha ett val mellan Pontus som TC och ett NEJ.
Tycker du verkligen det är OK ?
När en kandidat ställer upp med motkandidater är det ingen problem att förlora anser jag. Men om Locot röstar NEJ för mig som den enda kandidat är det värre faktiskt. Nästan som mobbing om du förstår vad jag menar. Hur tror du en kandidat känner sig när han nekas som kandidat med NEJ-rösterna...?

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:att det inte är fler kandidater? det är upp till dig och mig - de som ställer upp - det är demokratins spelregler.
demokrati är kanske inte perfekt alla gånger men det piskar skiten ur det som kommer på andra plats..
Precis.
Little John skrev:När en kandidat ställer upp med motkandidater är det ingen problem att förlora anser jag. Men om Locot röstar NEJ för mig som den enda kandidat är det värre faktiskt. Nästan som mobbing om du förstår vad jag menar. Hur tror du en kandidat känner sig när han nekas som kandidat med NEJ-rösterna...?
Jag sattes ju i samma situation i förra valet och jag håller absolut med om att det inte är ok. Dock så tog Vulfgar beslutet att fortsätta efter att ha lagt fram förutsättningarna för de resterande valdeltagarna och Pontus har inte protesterat.

Val inom LoCot är inte enkelt, det har vi konstaterat. Många - även vissa aktiva - verkar inte bry sig om vem som titelmässigt 'driver' locot så länge det fungerar - och därmed röstar dom inte. Sedan så har vi dom gamla konflikterna som blossar upp.

Frågan om att ta om valet från början är inte mitt val utan valförrättarens. Min personliga åsikt är dock att valet blev vad det blev och det viktigaste är att vi får det avklarat så vi kan fortsätta jobba vidare med vad som behövs tas tag i.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Pink Panther »

"I det här sammanhanget är det viktigt att ni arbetar med varandra och inte mot varandra".

Kan du inte utföra ovanstående LJ är det bättre att du håller dig på Ubuntu.se och ger ledningen här lite arbetsro. Du valde själv att avstå din plats i valet.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av P.Forsberg »

Pink Panther skrev:"I det här sammanhanget är det viktigt att ni arbetar med varandra och inte mot varandra".

Kan du inte utföra ovanstående LJ är det bättre att du håller dig på Ubuntu.se och ger ledningen här lite arbetsro. Du valde själv att avstå din plats i valet.

//PP
Nej, det tycker jag inte. Arbetsro för vad ? Jag vill påpeka att jag är vanligt medlem här och du återigen drog in min webbplats i det.

LJ
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av mcNisse »

Little John skrev:Jag vill påpeka att jag är vanligt medlem här och du återigen drog in min webbplats i det.
Utanför ämnet: Det där måste vara en felaktig formulering.

Min fetning.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av P.Forsberg »

mcNisse skrev:
Little John skrev:Jag vill påpeka att jag är vanligt medlem här och du återigen drog in min webbplats i det.
Utanför ämnet: Det där måste vara en felaktig formulering.

Min fetning.
Vi är två som driver stället. Inget annat.

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

Little John skrev:Jag tycker inte det är OK att ha ett val mellan Pontus som TC och ett NEJ.
Tycker du verkligen det är OK ?
När en kandidat ställer upp med motkandidater är det ingen problem att förlora anser jag. Men om Locot röstar NEJ för mig som den enda kandidat är det värre faktiskt. Nästan som mobbing om du förstår vad jag menar. Hur tror du en kandidat känner sig när han nekas som kandidat med NEJ-rösterna...?

LJ
Ingen aning, men jag antar att han borde känna sig bättre alla slöhögar som inte ens försöker.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Kirill »

Ulsak skrev: Ingen aning, men jag antar att han borde känna sig bättre alla slöhögar som inte ens försöker.
Hehe jepp det gör jag ;D
Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av P.Forsberg »

Pontus Öhman skrev:
Ulsak skrev: Ingen aning, men jag antar att han borde känna sig bättre alla slöhögar som inte ens försöker.
Hehe jepp det gör jag ;D
Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Hoppas att det går bra för dig Pontus.

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av vulfgar »

Det är givetvis bättre ur alla synpunkter att ha fler än en kandidat till varje post. Det är dock ganska vanligt i tex föreningar att det inte är så, man har ofta bara valberedningens förslag och då är det ja eller nej som gäller.

Problemet hade varit om vi inte haft någon som ställt upp, då hade PPs förslag med en tillfällig lösning varit ett klart alternativ.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Kirill »

vulfgar skrev:Det är givetvis bättre ur alla synpunkter att ha fler än en kandidat till varje post. Det är dock ganska vanligt i tex föreningar att det inte är så, man har ofta bara valberedningens förslag och då är det ja eller nej som gäller.
Folk är även lata idag av sig, och många vägrar jobba ideellt vilket är en skam på sätt och vis!

Då det begav sig så var det endast jag som var ensam TC som ställde upp, och nu mot slutet så är jag fortfarande ensam efter LJ's avhopp...

Det finns eldsjälar till allt i samhället, och dessa måste vi vara måna om! ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Inlägg: 3599
Blev medlem: 21 apr 2007, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Grön Göling »

Pontus Öhman skrev: Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Min fetning - jag ställer mig en smula frågande till uttrycket långt gångna i sammanhanget. Planerna kan väl bara komma till stånd om du blir vald? Annars går de väl in i väggen?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

Grön Göling skrev:
Pontus Öhman skrev: Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Min fetning - jag ställer mig en smula frågande till uttrycket långt gångna i sammanhanget. Planerna kan väl bara komma till stånd om du blir vald? Annars går de väl in i väggen?
som alla vet så behöver man inte flashig titel för att uträtta något. om inte Pontus blir vald så finns det säkert mycket annat att pyssla med som har en anknytning till open source och ubuntu. Jag avgår ju nu men jag slutar inte engagera mig för det.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Kirill »

Grön Göling skrev:
Pontus Öhman skrev: Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Min fetning - jag ställer mig en smula frågande till uttrycket långt gångna i sammanhanget. Planerna kan väl bara komma till stånd om du blir vald? Annars går de väl in i väggen?
Även om jag inte blir vald så deppar jag inte för det!
Jag driver sen i våras olika projekt som är helt inriktade mot F/OSS och Ubuntu samt att jag även kommer förbli admin här så ;)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Pink Panther »

Pontus Öhman skrev:
Grön Göling skrev:
Pontus Öhman skrev: Plus att jag har långtgångna planer för forumet!
Min fetning - jag ställer mig en smula frågande till uttrycket långt gångna i sammanhanget. Planerna kan väl bara komma till stånd om du blir vald? Annars går de väl in i väggen?
Även om jag inte blir vald så deppar jag inte för det!
Jag driver sen i våras olika projekt som är helt inriktade mot F/OSS och Ubuntu samt att jag även kommer förbli admin här så ;)
Jag vet inte hur det är möjligt att du inte skall bli vald som TC.

"Även om jag inte blir vald så deppar jag inte för det!"

Som jag ser på det räcker det men en röst, även om du har hundra NEJ. Det finns bara en kandidat. I det här läget är det upp till dig själv om du accepterar uppdraget ändå.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Diskussioner kring Team Leader/Team Contactvalet

Inlägg av Ulsak »

Som jag ser på det räcker det men en röst, även om du har hundra NEJ. Det finns bara en kandidat. I det här läget är det upp till dig själv om du accepterar uppdraget ändå.
Valförrättaren ( Vulfgar) har valt att avvika från svensk föreningspraxis med acklamationsförfarande så det blir så här istället.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 66#p405523

bara som upplysning.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"