NOG!!!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: NOG!!!

Inlägg av ZX Spectrum »

Pavel skrev:Jag föreslår dessutom att de olika kandidaterna inte får ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten, inte för att kandidaterna ska försöka mörda varandra.
Gemensamma frågor kan avhandlas i ett litet antal trådar där kandidaterna får debattera med varandra under moderering.
Dessutom borde hela processen skyndas på. Ett par dagar räcker för att presentera kandidaterna. Man kan inte ha en valprocess som är lika lång som halva mandattiden.
Mycket bra förslag.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: NOG!!!

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
Pavel skrev:Jag föreslår dessutom att de olika kandidaterna inte får ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten, inte för att kandidaterna ska försöka mörda varandra.
Gemensamma frågor kan avhandlas i ett litet antal trådar där kandidaterna får debattera med varandra under moderering.
Dessutom borde hela processen skyndas på. Ett par dagar räcker för att presentera kandidaterna. Man kan inte ha en valprocess som är lika lång som halva mandattiden.
Mycket bra förslag.
Instämmer! :)
Ett som vi kan genomföra omgående dessutom. Jag ska PMa samtliga nominerade om detta och dessutom lägga ut den infon i samtliga presentationer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: NOG!!!

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:
ZX Spectrum skrev:
Pavel skrev:Jag föreslår dessutom att de olika kandidaterna inte får ställa frågor eller posta i varandras presentationstrådar. Dessa är till för att presentera respektive kandidat och för väljarna att ställa frågor och föra en dialog med kandidaten, inte för att kandidaterna ska försöka mörda varandra.
Gemensamma frågor kan avhandlas i ett litet antal trådar där kandidaterna får debattera med varandra under moderering.
Dessutom borde hela processen skyndas på. Ett par dagar räcker för att presentera kandidaterna. Man kan inte ha en valprocess som är lika lång som halva mandattiden.
Mycket bra förslag.
Instämmer! :)
Ett som vi kan genomföra omgående dessutom. Jag ska PMa samtliga nominerade om detta och dessutom lägga ut den infon i samtliga presentationer.
Bra förslag!
Och ett stort plus till vulfgar som redan genomfört förslaget! Plus en :-*
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: NOG!!!

Inlägg av vulfgar »

Sådär, nu är det fixat.
Rune.K skrev: Och ett stort plus till vulfgar som redan genomfört förslaget! Plus en :-*
Tack! :)
Fast framför allt stort tack till Pavel som kom med idén. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: NOG!!!

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:...
Fast framför allt stort tack till Pavel som kom med idén. :D
Ett mycket stort tack till Pavel, hoppas du Pavel förstår att jag är mer noga med tjejerna. ;)
Jag tycker att Pavel får säsongsanställning när det är valtider här.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: NOG!!!

Inlägg av farmfield »

Tanken är god men utgår ifrån att kandidaterna talar sanning i presentationerna. Om en kandidat kommer med ett helt osant påstående om mig som ledare eller om locots utveckling under min tid som TL, då har jag inte längre rätten att försvara mig. ::)

Visst kan man då anmäla en sån grej till moderatorerna, men då har vi det där med om det är deras ansvar att utreda sanningshalten i dylika påståenden..?

Imo finns det ingen patentlösning på sånt här. Det bästa tror jag är att moderatorerna gör sitt jobb som om vi allihop inblandade var vilka medlemmar som helst bara...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: NOG!!!

Inlägg av vulfgar »

Visst kan det bli problem med om någon far med osanning i sin presentationstråd. Jag tror ändå att det är bättre såhär denna omgången. Pga av detta kommer givetvis inte heller negativ kritik av andra nominerade att tillåtas i presentationstrådarna, allt sånt kommer att tas bort. Inga jämförelser till någon annan nominerads nackdel kommer där att tillåtas. All diskussion mellan dom nominerade ska hållas i den avsedda tråden, ingen annanstans.

Det är självklart att man vill försvara sej när man känner sej påhoppad, men vi har ju sett att konflikterna bara eskalerar när vi kör den vägen.

Nu får vi se om detta kommer att hjälpa eller om det kommer att fortsätta som tidigare. Det enda som hjälper i så fall är att vi modererar bort det som är otrevligt och delar ut fler varningar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: NOG!!!

Inlägg av farmfield »

vulfgar skrev:Nu får vi se om detta kommer att hjälpa eller om det kommer att fortsätta som tidigare. Det enda som hjälper i så fall är att vi modererar bort det som är otrevligt och delar ut fler varningar.
Sant. Jag litar dessutom på ditt omdöme så jag har säkert helt fel. Vi får se vad som händer. :)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: NOG!!!

Inlägg av Rune.K »

Jag gillar de nya riktlinjerna för kandidaterna!
Från en medlems synpunkt så är det bara tråkigt att se hur kandidaterna har pucklat på varandra.
Då är det betydligt intressantare att som medlem få fråga ut kandidaterna och även se andra medlemmars frågor och kandidaternas svar, förstås.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: NOG!!!

Inlägg av farmfield »

Kommer inte ihåg vem som föreslog det - om det var ZX kanske? - men att presentationstrådarna var just det och att kandidaterna endast debatterade i förhandsgranskade trådar, typ... Ja det var nån sån lösning...

Den idén var inte heller dålig, men som med den här nu blir det svårt med kandidater som presenterar rena osanningar - ja, om sånt är svårt att hantera som det varit nu så blir det ju inte enklare då, att avslöja dom som lögner... :-[
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NOG!!!

Inlägg av Pavel »

farmfield skrev:Tanken är god men utgår ifrån att kandidaterna talar sanning i presentationerna. Om en kandidat kommer med ett helt osant påstående om mig som ledare eller om locots utveckling under min tid som TL, då har jag inte längre rätten att försvara mig. ::)
Du har ju haft flera veckor på dig och andra att bemöta angrepp direkt. Det har ju lett fram till den situation vi befinner oss i.
Jag är inte din valstrateg, Jag tycker dock du ska fråga dig om sättet du valt att agera på har varit framgångsrikt?

Om ja - Då har budskapet gått fram och det är dags att byta strategi.
Om nej - Då har budskapet inte gått fram och det är dags att byta strategi.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: NOG!!!

Inlägg av farmfield »

Pavel skrev:
farmfield skrev:Tanken är god men utgår ifrån att kandidaterna talar sanning i presentationerna. Om en kandidat kommer med ett helt osant påstående om mig som ledare eller om locots utveckling under min tid som TL, då har jag inte längre rätten att försvara mig. ::)
Du har ju haft flera veckor på dig och andra att bemöta angrepp direkt. Det har ju lett fram till den situation vi befinner oss i.

Jag är inte din valstrateg, Jag tycker dock du ska fråga dig om sättet du valt att agera på har varit framgångsrikt?

Om ja - Då har budskapet gått fram och det är dags att byta strategi.
Om nej - Då har budskapet inte gått fram och det är dags att byta strategi.
Du har absolut en poäng men det handlar inte om strategi när man försvarar sig själv och LoCot/administrationen mot rena osanningar. Jag är inte av den persontypen att jag tar sånt utan att försvara mig själv (eller LoCot). Huruvida det slår tillbaka mot mig som kandidat får då hamna i andra hand.

Jag tänker inte förtrycka vad jag är, hur jag är. Om inte det duger, t.ex. för att bli omvald som TL, ja då är det så. Jag förlorar gärna på mina egna villkor om alternativet är att vinna genom att spela teater och lägga fokus på att vara strategisk...
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 16 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: NOG!!!

Inlägg av Ulsak »

Pavel skrev:
farmfield skrev:Tanken är god men utgår ifrån att kandidaterna talar sanning i presentationerna. Om en kandidat kommer med ett helt osant påstående om mig som ledare eller om locots utveckling under min tid som TL, då har jag inte längre rätten att försvara mig. ::)
Du har ju haft flera veckor på dig och andra att bemöta angrepp direkt. Det har ju lett fram till den situation vi befinner oss i.
Jag är inte din valstrateg, Jag tycker dock du ska fråga dig om sättet du valt att agera på har varit framgångsrikt?

Om ja - Då har budskapet gått fram och det är dags att byta strategi.
Om nej - Då har budskapet inte gått fram och det är dags att byta strategi.
först:
ja, det är egentligen inget att hymla om att jag är partisk i frågan. men jag lovar på heder och samvete att jag inte har något personligt mot varken micke eller lj.

till saken: Farmfield ( och viss mån Pontus) har blivit angripna under en längre period ( av ett flertal personer - inte bara micke o lj), så gott utan uppehåll, dock varierande intensitet. ett flertal inlägg har saknat helt bäring med verkligheten, andra har varit mer insinuationer. Man måste ändå få rätta till felaktigheter?
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: NOG!!!

Inlägg av Pavel »

Jag har förvisso åsikten att man som TL/TC ska försvara Locot och Ubuntu. Det summerar ens uppdrag.
Det finns olika sätt att göra det på. Osanna eller klumpiga angrepp faller oftast av egen kraft. Allt sådant behöver inte bemötas. Ska man bemöta, bör man göra det lugnt och sansat. Då visar man vad som är fel och osant bäst. Vi som läser är inte dumma, utan förstår en hel del.
Personligen anser jag att reglerna om moderering/varning/uteslutning borde skärpas. Det finns en och annan rättshaverist som hittar hit och sätter igång bråk för att roa sig. Sådant borde moderatorer ta hand om och inte TL/TC. En del av de debatter som förts på sistone (även innan valet) har varit absurda.
Att bemöta påhopp med samma mynt leder till att man underminerar sig själv och sin position.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: NOG!!!

Inlägg av vulfgar »

Osanna eller klumpiga angrepp faller oftast av egen kraft. Allt sådant behöver inte bemötas. Ska man bemöta, bör man göra det lugnt och sansat. Då visar man vad som är fel och osant bäst. Vi som läser är inte dumma, utan förstår en hel del.
Mycket bra sagt! :)

När det gäller påhopp i övrigt så har forumet länge varit sorgligt underbemannat på moderatorsidan. Nu ligger vi dock bättre till när det gäller antalet moderatorer och dom som finns är dessutom närvarande i stor utsträckning. Jag hoppas att dom som är här upplevt en förbättring.

När det gäller vilka som kommer hit så spelar det ju ingen roll vem man är, vad man har för övriga problem i samhället osv. Det som är viktigt är att man ska uppträda på ett sätt som inte är störande.

Nu är det också så att det finns personer som andra retar sej på bara för att dessa personer öht existerar. Sådant kan ju inte vi moderatorer gå på, där måste vi försöka vara objektiva. Så länge man sköter sej så är man välkommen. Där ingår också att vissa personer uppträder olämpligt och verkar stökiga, men sedan rättar sej efter att fått en tillsägelse, gör man det så kan det ofta räcka.

Ett problem är att alla kommunikation sker i skrift och alla är inte lika skickliga när det gäller att uttrycka sej. Det finns personer som formulerar sej väldigt kort och det uppfattas av vissa som otrevligt. Andra formulerar långa uppsatser (som denna) och kan då uppfattas som flummiga. Det finns skillnader i dialekt och hur uttryck används i språket i olika landsdelar. Osv osv. Det man själv mår bäst av är att försöka tolka inlägget så välvilligt det går, att tänka på att den man kommunicerar med kanske inte är någon fena på att formulera sej i skrift.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"