Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av Pink Panther »

Ubuntu-se.org är hostat på en privat server och får köra vilket system det själv önskar.
Med ditt svar förändras allt dramatiskt. Ubuntu-se.org kan inte längre anses som ett LoCot. Mötesplatsen körs på en privat server. En person kan styra mötesplatsen, inga val behöver arangeras, inga LoCot regler behöver följas.

Är det här beslutet förankrat ibland medlemmarna?

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Wordpress inte tillåtet

Inlägg av Hund »

Pink Panther skrev:Med ditt svar förändras allt dramatiskt. Ubuntu-se.org kan inte längre anses som ett LoCot. Mötesplatsen körs på en privat server. En person kan styra mötesplatsen, inga val behöver arangeras, inga LoCot regler behöver följas.

Är det här beslutet förankrat ibland medlemmarna?

//PP
w00t? :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Wordpress inte tillåtet

Inlägg av mcNisse »

Pink Panther skrev:Med ditt svar förändras allt dramatiskt. Ubuntu-se.org kan inte längre anses som ett LoCot. Mötesplatsen körs på en privat server. En person kan styra mötesplatsen, inga val behöver arangeras, inga LoCot regler behöver följas.

Är det här beslutet förankrat ibland medlemmarna?

//PP
Nej det ändrar inget! Det är helt möjligt att ett loco kör på egna servrar. Du bör läsa och tänka igenom innan du kastar ur dig saker...

Förlåt HakanS
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Wordpress inte tillåtet

Inlägg av Pink Panther »

mcNisse skrev:
Pink Panther skrev:Med ditt svar förändras allt dramatiskt. Ubuntu-se.org kan inte längre anses som ett LoCot. Mötesplatsen körs på en privat server. En person kan styra mötesplatsen, inga val behöver arangeras, inga LoCot regler behöver följas.

Är det här beslutet förankrat ibland medlemmarna?

//PP
Nej det ändrar inget! Det är helt möjligt att ett loco kör på egna servrar. Du bör läsa och tänka igenom innan du kastar ur dig saker...

Förlåt HakanS

Jag ger dig delvis rätt i ditt konstaterande "mcNisse". Men frågan kvarstår är det en server Nafallo kör i privat regi eller är det på uppdrag åt Canonical för att bistå LoCot, mötesplatserna.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av Pink Panther »

Den här inläggen har flyttats ifrån sitt sammanhang. Frågan är inte som rubriken låter "Får ett LoCot sajt ligga på en privat server?" På det är svaret Ja! Men frågan är hur man förhåller sig, LoCot/Canonical regi eller privat regi.

"Men frågan kvarstår är det en server Nafallo kör i privat regi eller är det på uppdrag åt Canonical för att bistå LoCot, mötesplatserna".

Ovanstående fråga är viktig att få svar på i dialogen rörande Wordpress.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av Ulsak »

Ja
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av johanre »

Det är Nafallos privata server.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av farmfield »

Sett till WP gör det ingen skillnad. Jag har inte läst någonstans att vi uttryckligen måste köra Drupal.

Vad gäller huruvida Nafallo ställer upp med webutrymmet i privat regi eller inte gör ingen skillnad på ovanstående.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Så här, vill jag minnas att det var:

För ett par, tre år sedan, låg Ubuntu.coms server någonstans i Californien. Ubuntu själva hade problem med den leverantören, vid det tillfället. Många gånger låg tillgängligheten till olika nationers ubuntuforum stundtals nere.

Ubuntucom gick vid den tiden ut med en förfrågan till sina nationella locos, för att undersöka om några av dem, skulle kunna ha möjligheter till att hosta sin sida någon annanstans, för att "lätta på trycket" mot befintlig server.

Vi i sverige började att diskutera detta. I det sammanhanget erbjöd sig Nafallo att ställa upp med sin egen server i London. Han, Nafallo, är (var, åtminstone) en utvecklare för Ubuntu. Om han sitter på Ubuntu.com eller Canonical, det måste jag låta vara osagt.

Ubuntu-se.org tillmötesgick därmed Ubuntu.coms förfrågan och vi kunde hjälpa till med att för stunden, lätta på trycket för deras dåvarande serverplacering. Minns jag inte helt fel, har ubuntu.com själva också, något senare, själva flyttat sitt engagemang för servern, till annan leverantör. Det senare, kan kanske Nafallo vidimera eller avfärda. Där vet han bäst.

Vad gäller historieskrivningen i övrigt, kan säkert fler, Hund, kanske, eller någon annan som också var härstädes vid den tiden, 2007 och strax däromkring, vidimera.

Inget av det som gäller för Ubuntu-se.org är, enligt min uppfattning, i strid med några som helst intentioner, utfärdade av Ubuntu centralt. Där tror jag att även Nafallo kan vara en garanti för att saker och ting, INTE helt spårar fel och in på andra riktningar.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av farmfield »

Vad som är viktigt är som Broder Tuck säger att efterfölja Ubuntu's intentioner med ett LoCo. ;D

Alla LoCon fungerar olika och det är naturligtvis något man måste anpassa sig efter. Mitt syfte med mina idéer är endast att göra LoCot bättre med utgångspunkt ifrån mina erfarenheter utifrån hur LoCot och administrationen av det fungerat tidigare och hur det fungerar idag, ingenting annat. :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Får ett LoCos sajt ligga på en privat server?

Inlägg av johanre »

Ha ha, Broder Tuck, för en gångs skull är din historiebeskrivning lite fel. :) Jag kan dra hela den soppan vid tillfälle - helst över en öl eller två ;-)

Men det viktiga är - precis som du säger - att Locot följer Ubuntus intentioner. Vilket vi gör.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"