pun skrev:
Sen råder det olika bud om det är ett moderatorbeslut med x inblandade eller även admins inblandade....
Hursomhelst så måste det här vara helt klart för alla hur beslutet fattas ...)
Där saknas, som sagt info, idag, men eftersom du påpekat detta så kommer infon att kompletteras på den punkten.
När det gäller moderering görs det idag ingen skillnad på admins och moderatorer. Skillnaden är att moderatorer enbart modererat medan admins jobbar med att adminsitrera forumet och dom som har tid och möjlighet modererar utöver detta (det är ju också dubbla roller ).
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
Jag kan ha missuppfattat det här men...
Menar du, pun, att ALLA medlemmar ska ha insyn i modererings/admin-kårens diskussioner? Om ja så tycker jag att det är helt befängt att hänga ut den/de som diskuteras, på det viset.
Ang. dubbla roller så ser jag inget problem i detta om man som man säger här på u-se.org, tar gemensamma beslut och sedan delegerar till en person att verkställa.
Att lägga ut diskussioner om varningar/avstägningar/whatever är ju verkligen att bjuda in för trollning. Bättre då att det sköts mellan den det berör och administrationen.
Free your mind and your ass will follow.
Nej jag har inget liv för tillfället! Det är därför
jag sitter och spammar forum på nätterna
HakanS skrev:Rutinerna finns redan och behöver inte ses över i dagsläget. Däremot behöver vi komplettera "riktlinjer för moderering" på denna punkt.
Jag kan inte se dessa "rutiner" beskrivna någonstans hur ett beslut tas...
Det är just den infon som vi beskrivit i den här tråden och som kommer att uppdateras i moderatorinstruktionen. Det är på gång!
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
vulfgar skrev:Vi har ingen som är chef över modereringen (skulle i så fall vara TL), vi fattar gemensamma beslut.
Eh, jag har tydligt klargjort att jag inte lägger mig i deras beslut i mer än 'tyckande' - moderatorerna (i 'samklang') har sista ordet.
Jag har iof tidigare förordat att vi skall ha 'gruppchefer' - eller vad man skall kalla det - men detta har ju inte varit så poppis bland moderatorer/admins så det har visat sig olämpligt att genomföra - man kan inte sätta nån som chef/ansvarig per tvång.
vulfgar skrev:
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
Och TL och TC har insyn i diskussionerna men blandar sig inte i dessa. Är det korrekt beskrivet?
vulfgar skrev:
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
Och TL och TC har insyn i diskussionerna men blandar sig inte i dessa. Är det korrekt beskrivet?
Vi kan ha åsikter men moderatorerna kör efter konsensus och där räknas inte TL/TC som 'röster' s.a.s...
vulfgar skrev:
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
Och TL och TC har insyn i diskussionerna men blandar sig inte i dessa. Är det korrekt beskrivet?
Vi kan ha åsikter men moderatorerna kör efter konsensus och där räknas inte TL/TC som 'röster' s.a.s...
Men detta gäller förstås inte ifall TC eller TC är föremål för diskussion. Eller hur? Om så, hur löser moderatorerna det rent praktiskt? har de en tavla som TL och TC inte har tillgång till?
HakanS skrev:Rutinerna finns redan och behöver inte ses över i dagsläget. Däremot behöver vi komplettera "riktlinjer för moderering" på denna punkt.
Jag kan inte se dessa "rutiner" beskrivna någonstans hur ett beslut tas...
Det är just den infon som vi beskrivit i den här tråden och som kommer att uppdateras i moderatorinstruktionen. Det är på gång!
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
Tack Vulfgar !
Jag är bara ute efter raka riktlinjer och att alla sedan vet hur det fungerar.
vulfgar skrev:
Jag tar det en gång till så det framgår tills dess infon finns på plats på avsedd plats:
Ingen varning utfärdas av en enskild moderator, utan alltid i koncensus inom moderatorkåren. Moderatorer kan även vara admins.
Och TL och TC har insyn i diskussionerna men blandar sig inte i dessa. Är det korrekt beskrivet?
Vi kan ha åsikter men moderatorerna kör efter konsensus och där räknas inte TL/TC som 'röster' s.a.s...
Men detta gäller förstås inte ifall TC eller TC är föremål för diskussion. Eller hur? Om så, hur löser moderatorerna det rent praktiskt? har de en tavla som TL och TC inte har tillgång till?
jag har föreslagit att det vid anmälningar mot administrativ personal skall skapas temporära tavlor där detta behandlas utan anmälds insyn, dock har vi inte kommit längre än till diskussion om det - men jag anser att det bör skötas så.
Jag är ju väldigt känslig gällande det ämnet efter Förtroenderådsgrejen där en anmäld förtroenderådsmedlem var helt involverad i tråden om sin egen anmälan...
farmfield skrev:
jag har föreslagit att det vid anmälningar mot administrativ personal skall skapas temporära tavlor där detta behandlas utan anmälds insyn, dock har vi inte kommit längre än till diskussion om det - men jag anser att det bör skötas så.
Jag är ju väldigt känslig gällande det ämnet efter Förtroenderådsgrejen där en anmäld förtroenderådsmedlem var helt involverad i tråden om sin egen anmälan...
Ok. Det verkar vettigt. Det är också bra att veta hur lång en överlämningstid är mellan gammal och ny TL/TC.
Historien med Förtroenderådet var mycket tråkig. Liksom historien med Bollplanket (aka "Bastuklubben") och dess "hedersmedlemmar". Klarhet och tydlighet är viktigt.
För övrigt anser jag att ledning med mods och admins gör ett utmärkt jobb
Hylas skrev:Det är också bra att veta hur lång en överlämningstid är mellan gammal och ny TL/TC.
Det är egentligen upp till tillträdande TC att avgöra när denne känner sig mogen att axla hela ansvaret. Tidigare gånger har övergången varat någon vecka.
Hylas skrev:Det är också bra att veta hur lång en överlämningstid är mellan gammal och ny TL/TC.
Det är egentligen upp till tillträdande TC att avgöra när denne känner sig mogen att axla hela ansvaret. Tidigare gånger har övergången varat någon vecka.
Njau.... valet är över och det ska inte finnas någon "övergångstid"....IMHO
pun skrev:Njau.... valet är över och det ska inte finnas någon "övergångstid"....IMHO
Det behövs en vettig överlämning så att de nya kan komma igång ordentligt. Eller tycker du det är bättre att tjuvstarta med den biten redan innan valet är avklarat?
pun skrev:Klara raka puckar ! inget "flum".... !!!
Jag antar att du menar det faktum att övergångsperioden inte är strikt definerad? Det har endast med flexibilitet att göra. Någon ny TC kanske behöver upp till två veckors inkörning, medan någon annan inte behöver någon inkörning alls.
pun skrev:Njau.... valet är över och det ska inte finnas någon "övergångstid"....IMHO
Det behövs en vettig överlämning så att de nya kan komma igång ordentligt. Eller tycker du det är bättre att tjuvstarta med den biten redan innan valet är avklarat?
pun skrev:Klara raka puckar ! inget "flum".... !!!
Jag antar att du menar det faktum att övergångsperioden inte är strikt definerad? Det har endast med flexibilitet att göra. Någon ny TC kanske behöver upp till två veckors inkörning, medan någon annan inte behöver någon inkörning alls.
Njau... PM passar nog ypperligt mellan dessa.
Sen kan man väl anta om man har en övergångsperiod så bör då den avgående passa sig för att göra officiella uttalanden.
"Ulsak" gjorde ju ett riktigt magplask tidigare i tråden....
Det handlar om att ha en chans att hinna bli varm i kläderna. Ett alternativ till att båda sitter samtidigt är att inte byta posterna förrän någon vecka efter valet och att gamla TC då sitter kvar ensam medan nya TC skolas in.
"Ulsak" gjorde ju ett riktigt magplask tidigare i tråden....
ja, det blir nog inte sista gången, oavsett ... men det har ju ej med sakfrågan att göra IMHO eftersom jag anser att du har fel, pun.
det här med övergångsperiod kan man ju fundera lite på. jag anser nog själv inte att det är egentligen nödvändigt att deltaga i lednings - och adminsgrupperna. Det jag vill säga till ny TC och det den nya TC:n undrar över kanske vi kan klara via PM.
samtidigt tycker jag att det är en onödig tråd som stjäl energi. det är vissa som är lite väl lättkränkta IMHO.