Hur kan en "portaladmin" stänga av någon.... [LÖST]

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur kan en "portaladmin" stänga av någon.... [LÖST]

Inlägg av pun »

Får jag be om skärpning avseende olika roller.... !

En "portaladmin", ( nuvarande, vilken jag har noll förtroende för) ska inte kunna stänga av någon från ett forum !
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 5 gånger.
Anledning: Satte tråden som löst
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av HakanS »

Jag är inte bara portaladmin. jag är moderator också.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av pun »

HakanS skrev:Jag är inte bara portaladmin. jag är moderator också.
Dubbla roller ska INTE få förekomma !!

Du ska fortfarande inte kunna stänga av någon utan det är ett "admin" beslut !

Gör om- Gör rätt !!!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Ulsak »

FYI - HakanS har verkställt ett gemensamt adminbeslut.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:FYI - HakanS har verkställt ett gemensamt adminbeslut.
Njau en "portaladmin" verkställer inte något utanför sitt ansvarsområde !

Sen är det då frågan om det är ett enhälligt, x st, moderatorbeslut samt ev även ett adminbeslut..... ??? ???

Frågeställningen har då att göra med föreslaget "Resolution Center" där man har sina roller klara.

I sak har jag inget att erinra om avstängningen utan det handlar enbart om hur beslutsordningen sker.. det ska inte förekomma någor "flum" !!!
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Ulsak »

Sen är det då frågan om det är ett enhälligt, x st, moderatorbeslut samt ev även ett adminbeslut..... ??? ???
ja
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av pun »

Ulsak skrev:
Sen är det då frågan om det är ett enhälligt, x st, moderatorbeslut samt ev även ett adminbeslut..... ??? ???
ja
Har du fortfarande en officiell post hos Ubuntu-se som kan svara på detta... ??? ???
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Hylas »

Ja, hur kan du veta det?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av HakanS »

Ulsak står fortfarande kvar som TC under en övergångstid.
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Konservburk »

Ulsak har officiell post i egenskap av avgående Team Contact. Det är alltså frågan om en övergångsperiod för att tillträdande Team Contact ska kunna finna sig tillrätta på bästa möjliga sätt.

När det gäller trådens egentliga ämne så är anledningen till att just HakanS genomförde avstängningen att han hade skickat PM till macyver som denne skulle läsa och eventuellt svara på innan avstängingen verkställdes.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:FYI - HakanS har verkställt ett gemensamt adminbeslut.
Jag rättar Ulsak här med att det var ett enhälligt moderatorbeslut och HakanS var endast den som verkställde.

Sedan, att inneha mer än en roll inom administrationen är inget problem imo - alla administratörer (bortsett från våra serveradmins) är ju t.ex. Globala Moderatorer också.

Till sist har vi omorganisationen som ju är nu iom att jag blev återvald och med den har vi egentligen bara en sorts administratörer även om det rent titelmässigt inte är ändrat än.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Ulsak skrev:FYI - HakanS har verkställt ett gemensamt adminbeslut.
Jag rättar Ulsak här med att det var ett enhälligt moderatorbeslut och HakanS var endast den som verkställde.

Sedan, att inneha mer än en roll inom administrationen är inget problem imo - alla administratörer (bortsett från våra serveradmins) är ju t.ex. Globala Moderatorer också.

Till sist har vi omorganisationen som ju är nu iom att jag blev återvald och med den har vi egentligen bara en sorts administratörer även om det rent titelmässigt inte är ändrat än.
Får jag be om ett absolut slut på "flummet" och att det ska vara raka rör....

Jag kan INTE se hur beslutsordningen ser ut.......

Jag kan inte se hur någon med dubbla roller (osynliga) kan vara den som verkställer.

Gör om-Gör rätt-Gör det synligt !!!

(angående ulsak så ska han banne mig inte ha någon insyn i detta !)
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Ulsak »

(angående ulsak så ska han banne mig inte ha någon insyn i detta !)
vad taskig du är! alla andra ska ha insyn utom jag ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Jag kan INTE se hur beslutsordningen ser ut.......
Moderatorerna tar denna typ av beslut.
Jag kan inte se hur någon med dubbla roller (osynliga) kan vara den som verkställer.
Inte osynlig alls - HakanS står med gruppen - http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/memberl ... group&g=34 - och detta har ingenting med hans titel att göra.
Gör om-Gör rätt-Gör det synligt !!!
Vad är inte synligt?
(angående ulsak så ska han banne mig inte ha någon insyn i detta !)
Ulsak har stått kvar som TC under en övergångsperiod men kommer direkt lyftas ut från administrationen för att det inte skall orsaka tjafs.

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på varför detta gav upphov till sån ilska. RuneK blev avstängd men återkom inom en dag under nytt nick - vilket stängdes av enl. regelverket så fort vi genomgående fastställt att det faktiskt var samma person.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Jag kan inte se hur någon med dubbla roller (osynliga) kan vara den som verkställer.
Osynligt? Om man klickar på Globala moderatorer resp Portaladmin längst ner på sidan så ser man bl.a att HakanS finns med i båda grupperna, så där allt i sin ordning. Vidare stöder jag FF mfl att en person kan ha flera roller/hattar, ser inget fel med det, tvärtom.

Edit:
Farmield hann före :P
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av vulfgar »

Vi som är moderatorer (innefattar även dom admins som modererar) jobbar enligt den organisation som passar oss. Exakt vem som gör vad är beroende på vilka personer som är inblandade. . Vi har ingen som är chef över modereringen (skulle i så fall vara TL), vi fattar gemensamma beslut.

När det gäller att utfärda varningar så har vi alltid en avstämning och krav på samstämmighet, det är inte en person som bestämmer på eget bevåg

När det gäller dubbelkonton så är iofs regeln den att dessa ska stängas av, det är en helt entydig regel på samma sätt som för rena spam-konton, något som egentligen inte skulle kräva någon form av diskussion . För säkerhets skull diskuterar vi ändå dessa dubbelkonton. Där ser vi också till att få info från så många håll som möjligt, bla även serveradmins, för att vara helt säkra innan vi vidtar någon åtgärd.

För mer info så finns riktlinjerna för moderering här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49375 Jag ser att info om hur vi resonerar före varning saknas. Ska komplettera med det (men givetvis ska tillägget om detta också godkännas av övriga moderatorer) Ska även ta med info om hur man bäst överklagar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Hylas »

Jag är mest förvånad över den access till info Ulsak har angående samstämmighet i beslut från moderatorer och admins. En fråga: Sköts beslutsdiskussioner i moderering via pm med Ulsak?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av pun »

Bowmore skrev:
pun skrev:Jag kan inte se hur någon med dubbla roller (osynliga) kan vara den som verkställer.
Osynligt? Om man klickar på Globala moderatorer resp Portaladmin längst ner på sidan så ser man bl.a att HakanS finns med i båda grupperna, så där allt i sin ordning. Vidare stöder jag FF mfl att en person kan ha flera roller/hattar, ser inget fel med det, tvärtom.

Edit:
Farmield hann före :P
Nej det ska vara fullt tydligt i siggen vad en person har för befogenheter.

"Dubbla roller" ska INTE få förekomma.

Sen råder det olika bud om det är ett moderatorbeslut med x inblandade eller även admins inblandade.... ??? ???

Hursomhelst så måste det här vara helt klart för alla hur beslutet fattas och slutligen så återkommer jag då till ett "Resolution Center" där sådant här kan avhandlas med en "admin" som har sista ordet.

Annars hamnar man i "flummet"..... :P

(U-F stänger sedan bara dubbelkonton utan vidare åtgärd.....)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av vulfgar »

Hylas skrev:Jag är mest förvånad över den access till info Ulsak har angående samstämmighet i beslut från moderatorer och admins. En fråga: Sköts beslutsdiskussioner i moderering via pm med Ulsak?
Samstämmighet sker i moderatorkategorin som även forumadmins, TL och TC har tillgång till.

PM används för påminnelser, inte för diskussion mellan moderatorer. Detta för att även senare tillkomna moderatorer i efterhand ska kunna följa resonemang och kunna bedöma om det var rätt eller fel. Det blir också enklare att kontrollera att man har likartad bedömning när det gäller olika trådar/personer osv. Det är också ett bra sätt att lära av gamla fall, vad som blev bra och vad som blev mindre lyckat. Att diskutera via PM blir betydligt mer svåröverskådligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Hur kan en "portaladmin" stänga av någon....

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:"Dubbla roller" ska INTE få förekomma.
För mig är det inte personen ifråga som bestämmer det utan kompetensen. Har man kompetens inom fler områden så ser jag ingen anledning att inte utnyttja det om personen ifråga kan och har tid, dvs som i IRL.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"