Vad får heta "Ubuntu"?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Nu skall vi inte leda in detta på en sajt vs. sajt-diskussion. :P
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av Kirill »

Så vitt jag förstått det hela då man reggar sin domän under toppdomänen .SE så är det FÖRST TILL KVARN som gäller, den äger namnet!

Jag kommer dock ihåg för flera år sedan då express.nu fick byta namn till exet.nu eftersom Express grinade till! Och för bara ett tag sedan så fick fyra olika sidor snällt lämna över sina domäner till el-giganten...

Frågan är ju hur det kommer bli med alla andra sidor nu som har Ubuntu i sin toppdomän?

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Vad gäller Elgiganten så hade dom specifikt anlitat en byrå för att ta tag i dom som reggat adresserna och sen krävt Elgiganten på kash för att inte publicera dumheter på dom - typ... Så det där var en rätt annorlunda situation mot det vi pratar om här.

Men det här går ju inte per automatik, varumärkesägaren (eller dess företrädare) får ju begära att en specifik adress skall tillfalla dom och det tas ju i tvistmålslösninsgrejen där på IIS... I detta fall är jag inte ens säker på att dom - om anmälan kommit in - hade dömt till Canonicals fördel.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

Hursomhelst, för att undvika krångel, kommer jag att köra min sida som sub-domän hos ubuntu.se då detta domän fanns redan reggat när Canonical hade för sig att registrera ett varumärke. Ingen chans för dom alltså.
Hoppas jag kunde besvara alla frågor angående ubuntu.se samtidigt i tråden här.
Men tråkigt är Canonicals agerande trots allt om inte idiotiskt.
Min kommande nya webbplats kommer inte att innehåller namnet Ubuntu i domänen, trots att jag redan reggade två nya.

Canonical måste lära sig en hel del framöver.

LJ
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av ycc »

Jag tycker självklart att du skall få kalla din sida ubuntutips. (Och det får du nog också, men visst är det underligt att Canonical inte gillar det, det tycker jag i alla fall.) Men har det verkligen någon betydelse om ubuntu.se registrerade sin domän innan Canonical registrerade sitt varumärke. (Eller har jag missuppfattat?)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

ycc skrev:Jag tycker självklart att du skall få kalla din sida ubuntutips. (Och det får du nog också, men visst är det underligt att Canonical inte gillar det, det tycker jag i alla fall.) Men har det verkligen någon betydelse om ubuntu.se registrerade sin domän innan Canonical registrerade sitt varumärke. (Eller har jag missuppfattat?)
Jo angående ubuntu.se har det betydelse för att Canonical i sin Trademark policy inte tillåter domännamn som innehåller namnet Ubuntu.
Huruvida det strider mot internationella lagar låter jag vara osagt, för att det gynnar ingen.
Vad jag vet är att ett varumärkesskydd inte gäller retroaktivt. Vore ju konstigt annars.

LJ
Senast redigerad av 1 P.Forsberg, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av vulfgar »

Det kanske beror på hur man frågar?

När vi använde forumet fria-ubuntu så fick vi tillstånd att använda både den domänen och ubuntus logga mm. Det gick snabbt att få tillstånd och det var inget tjafs. Fast det var ju ett par år sen, det är givetvis möjligt att Canonical ändrat sin syn på detta sen dess.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:Det kanske beror på hur man frågar?

När vi använde forumet fria-ubuntu så fick vi tillstånd att använda både den domänen och ubuntus logga mm. Det gick snabbt att få tillstånd och det var inget tjafs. Fast det var ju ett par år sen, det är givetvis möjligt att Canonical ändrat sin syn på detta sen dess.
Jo Lotta, då var deras varumärkesskydd "DRAFT" dvs det behövdes ingen tillstånd.

LJ
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av ycc »

Jag tror inte Canonical kommer att bråka om seriösa Ubuntusidor har Ubuntu i namnet. Jag tror inte du får problem hur du än gör.

Min fråga är dock:
Det är väl bara Canonical som har varumärket? ubuntu.se har domänamnet. I princip tror jag Canonical skulle kunna "bråka", men jag tror aldrig de gör de.

Det här var det enda jag hittade snabbt.
Should a company that registers a specific trademark have the ability to destroy numerous businesses that legitimately registered domain names? Should a company that registers a trademark have the responsibility of ensuring that a domain name registration
agency doesn't issue domain names that may be a trademark infringement? Or should an Internet business have the responsibility of making sure a potential name doesn't Infringe upon a registered trademark? Where does the responsibility lie?

Ultimately, the responsibility lies with the domain name registrant, as the trademark laws that apply in the hard copy world also apply on the Internet.

Any company that registers a trademark has the right to protect their trademark and has the right to notify you that your domain name is infringing upon their trademark. Why? If your domain name has the potential of confusing the public into thinking the trademark holder is somehow affiliated with your web site, they may bring infringement claims against you. The courts would have to make the decision based upon the trademark laws and if your domain name, in fact, has the potential of confusing the public.
http://www.web-source.net/trademark.htm
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

ycc skrev:Jag tror inte Canonical kommer att bråka om seriösa Ubuntusidor har Ubuntu i namnet. Jag tror inte du får problem hur du än gör.
Min fråga är dock:
Det är väl bara Canonical som har varumärket? ubuntu.se har domänamnet. I princip tror jag Canonical skulle kunna "bråka", men jag tror aldrig de gör de.
Men ubuntu.se fanns innan varumärket registrerades.
Och att dom "bråka" har jag märkt nu.

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Att ett varumärke registrerades efter det användes har dessvärre ingenting med detta att göra. Mardrömsvarianten av detta hittar ni här:

http://www.nissan.com/Lawsuit/The_Story.php

Så att en sajt med 'ubuntu' i domännamnet registrerades som domän innan Canonical registrerade Ubuntu som varumärke gör ingen skillnad, där vinner man knappast mot Canonical om dom lämnar in ett tvistemål hos IIS...

Sen håller jag med YCC i att Canonical troligtvis undviker att gå på seriösa Ubuntu-webplatser då detta skulle slå negativt tillbaka på Ubuntu och Canonical - tänk er själva om dom skulle stänga ner 'OMG!Ubuntu!', fatta folk hade blivit griniga... ::)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av Christian Johansson »

Det låter som Canonical motarbetar sina egna syften. Om de vill öka populäriteten hos Ubuntu verkar det dumt att förbjuda domännamn som t.ex. ubuntutips.se. Tror de verkligen att Ubuntu blir populärare av domännamn som tipsomettoperativsystemsomjagintefårnämnanamnetpå.se?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:...
Sen håller jag med YCC i att Canonical troligtvis undviker att gå på seriösa Ubuntu-webplatser då detta skulle slå negativt tillbaka på Ubuntu och Canonical - tänk er själva om dom skulle stänga ner 'OMG!Ubuntu!', fatta folk hade blivit griniga... ::)
Håller med om det.

Fast dom är nog lite petigare idag
http://ubuntusatanic.org/news/cananical ... -se-store/
Där fixade det sej dock sen Jono gripit in, nu har dom tillstånd att använda varumärket. Även en svensk seriös ubuntusajt borde alltså kunna få tillstånd, så jag tycker du ska ta diskussionen med dom, LJ.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

vulfgar skrev:
farmfield skrev:...
Sen håller jag med YCC i att Canonical troligtvis undviker att gå på seriösa Ubuntu-webplatser då detta skulle slå negativt tillbaka på Ubuntu och Canonical - tänk er själva om dom skulle stänga ner 'OMG!Ubuntu!', fatta folk hade blivit griniga... ::)
Håller med om det.

Fast dom är nog lite petigare idag
http://ubuntusatanic.org/news/cananical ... -se-store/
Där fixade det sej dock sen Jono gripit in, nu har dom tillstånd att använda varumärket. Även en svensk seriös ubuntusajt borde alltså kunna få tillstånd, så jag tycker du ska ta diskussionen med dom, LJ.
Det kommer jag inte att göra för att jag tycker det är löjligt. Jag lämnade in ansökan om varumärkesskydd på ubuntutips samt ubuntumedia.
Vi ska se hur dom kommer att hantera detta.

LJ
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av christer »

ubuntutips.org och ubuntutips.com finns ju redan.
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av barzam »

En gång för alla: är Ubuntu ett registrerat (europeiskt) varumärke som tillhör Canonical? Gärna med källa.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

barzam skrev:En gång för alla: är Ubuntu ett registrerat (europeiskt) varumärke som tillhör Canonical? Gärna med källa.
Misstror du länken som jag redan postat......... ???

http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
The trademarks

Canonical owns a number of trademarks and these include UBUNTU, KUBUNTU, EDUBUNTU, and XUBUNTU. The trademarks are registered in both word and logo form. Any mark ending with the letters UBUNTU or BUNTU is sufficiently similar to one or more of the trademarks that permission will be needed in order to use it. This policy encompasses all marks, in word and logo form, collectively referred to as “Trademarks”.
Har du vidare funderingar så finner du "Contact us" på ett flertal ställen i länken !
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av barzam »

Jag misstror inte din länk, men den svarar inte på min fråga.

Varumärkesskydd är i princip nationellt, men det existerar numera ett europeiskt varumärkesskydd. Vilket varumärkesskydd har alltså Ubuntu?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

barzam skrev:Jag misstror inte din länk, men den svarar inte på min fråga.

Varumärkesskydd är i princip nationellt, men det existerar numera ett europeiskt varumärkesskydd. Vilket varumärkesskydd har alltså Ubuntu?
Det tror jag vi kan "gaffla" om länge i forumet >:D och vad jag vet så är varumärkesskydd över hela världen och regleras väl i WTO avtalet samt underliggande EU samt nationella avtal.

Sen förstår jag inte hur man kan fråga om det här ??? ??? .... givetvist så får man ett NEJ...... enkelt och solklart. Eller är man ute efter att "provocera" Canonical ???

Däremot så processar då med största sannolikhet INTE Canonical om det här !!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Jag lämnade in ansökan om varumärkesskydd på ubuntutips samt ubuntumedia.
Vi ska se hur dom kommer att hantera detta.
Om man läser på PRV under 'Hinder för ditt varumärke' blir det rätt klart...
PRV skrev:Att varumärket innehåller eller består av något som är ägnat att uppfattas som titeln på någon annans upphovsrättsligt skyddade verk eller kränker någon annans upphovsrätt till litterärt eller konstnärligt verk eller annans rätt till en fotografisk bild eller mönster.
Då 'Ubuntu' redan är varumärkesskyddat kommer din ansökan att avslås. Så sett till den icke återbetalningsbara ansökningsavgiften á 1.500:-/ansökan hoppas jag att du inte redan skickat in dessa...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"