Vad får heta "Ubuntu"?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av ycc »

Apropå Peters signatur:
Jag tog bort min signatur för att Canonical inte gillar att man använda namnet " Ubuntu" någonstans. Jag ansökte nu om varumärkeskydd för två Ubuntu-domäner för att ha det roligt.
Canonical motsätter sig alltså att något kallas "Ubuntu". Jag undrar vad som får kallas Ubuntu? Ett forum heter Ubuntu.se. Jag kallar en webbsida för "Ubuntu - Grunder". Blir det till att byta namn på dessa då? Undrar vad man skall byta till? ;)

Otroligt märkligt att din sida inte får heta Ubuntutips.

Tur att webbshopen inte är så aktiv nu. Det stod väl Ubuntu på mycket av de sakerna också ;)

Intressant negativ marknadsföring.

Utanför ämnet: ((Så här i efterhand kanske man kan undra: Det kanske var otaktiskt att fråga Canonical, LJ ;) ;) ;) ;) ;) ))
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

Det är väl ytterst enkelt att Canonical har ett varumärkesskydd över namnet Ubuntu....

http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
Use in a domain name or URL.
Ser inget som helst problem med det.... ;)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av P.Forsberg »

pun skrev:Det är väl ytterst enkelt att Canonical har ett varumärkesskydd över namnet Ubuntu....

http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
Use in a domain name or URL.
Ser inget som helst problem med det.... ;)
Men jag ser stora problem med det. Att inte du gör det förstår jag mycket väl.

LJ
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

Little John skrev:
pun skrev:Det är väl ytterst enkelt att Canonical har ett varumärkesskydd över namnet Ubuntu....

http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
Use in a domain name or URL.
Ser inget som helst problem med det.... ;)
Men jag ser stora problem med det. Att inte du gör det förstår jag mycket väl.

LJ
Nej... jag ser inga som helst problem med detta, ett varumärkesskydd som alla andra.

Sen trodde jag att det var allmänt känt att namnet Ubuntu är "skyddat" !!
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av m!rage »

Naturligtvis ska Canonical äga ett så stort varumärke som Ubuntu. Om man tittar under "Permitted use" under den ovan länkade sidan så ser man tydligt att man som person har ganska stor frihet att använda varumärket Ubuntu. Undrar hur många andra utvecklare av operativsystem som ger sina användare liknande friheter?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Jag fick inte registrera Ubox som företagsnamn då nåt bageri i Holland (typ) hade det som reggat varumärke... Så nu är det inom EU som gäller snarare än som förr, inom Sverige...

Att som privatperson inte få driva en blogg på 'ubuntutips.se' ser jag som rätt fånigt från Canonicals sida...

Edit:

Fattar inte varför du inte fick 'exclusion' faktiskt... Läste deras policy nu.
While there may be exceptions, it is very unlikely that we will approve Trademark use in the following cases:

* Use of a Trademark in a domain name which has a commercial intent. The commercial intent can range from promotion of a company or product, to collecting revenue generated by advertising.
Du kanske skulle ha varit tydligare med ditt engagemang inom Ubuntu i Sverige under åren... Det kanske du dock var, jag vet ju inte vad du skrev... Men verkar iof löjligt just i detta fall...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Du kanske skulle ha varit tydligare med ditt engagemang inom Ubuntu i Sverige under åren... Det kanske du dock var, jag vet ju inte vad du skrev... Men verkar iof löjligt just i detta fall...
Jag vet inte varför det är löjligt.... ??? Namnet Ubuntu ska vara helt rent med enbart officiella kopplingar.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev: Du kanske skulle ha varit tydligare med ditt engagemang inom Ubuntu i Sverige under åren... Det kanske du dock var, jag vet ju inte vad du skrev... Men verkar iof löjligt just i detta fall...
Jag vet inte varför det är löjligt.... ??? Namnet Ubuntu ska vara helt rent med enbart officiella kopplingar.
Så då skall OMG!Ubuntu! byta namn också? Svenska Volvo PV-föreningen?

Håller inte med där, inte i det extrema. Sen finns det exempel där man borde tydliggöra att man har/inte har officiell koppling till Ubuntu, t.ex. vad vi missat i vår portal, klargöra att vi är den officiella representationen för Ubuntu i Sverige...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Så då skall OMG!Ubuntu! byta namn också? Svenska Volvo PV-föreningen?

Håller inte med där, inte i det extrema. Sen finns det exempel där man borde tydliggöra att man har/inte har officiell koppling till Ubuntu, t.ex. vad vi missat i vår portal, klargöra att vi är den officiella representationen för Ubuntu i Sverige...
Japp.... annars är det ju inget varumärkesskydd...

En konsekvens får man via Google när det dyker upp en massa junk om man söker på ett varumärke (i detta fall ubuntu).
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:Så då skall OMG!Ubuntu! byta namn också? Svenska Volvo PV-föreningen?
Japp.... annars är det ju inget varumärkesskydd...
Håller inte med... Varumärken är imo till för att skydda kommersiell användning, inte för en sån här grej...

Man skall dock klargöra vad man är imo, att man inte har koppling till Ubuntu officiellt, det där vanliga, -"Ubuntu is a trademark of bla bla not affiliated bla bla" o.s.v...
En konsekvens får man via Google när det dyker upp en massa junk om man söker på ett varumärke (i detta fall ubuntu).
Fast idén med Google är ju att med sökalgoritmer rensa bort dyngan och lägga vettigheterna i topp. ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av ZX Spectrum »

Canonical motsätter sig alltså ubuntutips.se där namnet ubuntu ingår i huvuddomänen. Däremot får man registrera johansson.se/ubuntu.
Nu antar jag att ubuntu-se.org har tillåtelse att använda ubuntu i adressen eftersom man är det officiella svenska forumet men hur går det med ubuntu.se som är privatägt?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Canonical motsätter sig alltså ubuntutips.se där ubuntu är huvuddomänen. Däremot får man registrera johansson.se/ubuntu.
Nu antar jag att ubuntu-se.org har tillåtelse att använda ubuntu i adressen eftersom man är det officiella svenska forumet men hur går det med ubuntu.se som är privatägt?
Jo givetvist är det så för annars är det ju inget varumärkesskydd.

ubuntu-se.org är sedan officiellt hos Ubuntu
Swedish

Web/Forum/Wiki: http://www.ubuntu-se.org

IRC #ubuntu-se on irc.freenode.net

Mailinglist: http://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-se
http://www.ubuntu.com/support/community/locallanguage
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av Hund »

ZX Spectrum skrev:Canonical motsätter sig alltså ubuntutips.se där namnet ubuntu ingår i huvuddomänen. Däremot får man registrera johansson.se/ubuntu.
Nu antar jag att ubuntu-se.org har tillåtelse att använda ubuntu i adressen eftersom man är det officiella svenska forumet men hur går det med ubuntu.se som är privatägt?
Samma öde som Ubuntutips.se förmodar jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Canonical motsätter sig alltså ubuntutips.se där namnet ubuntu ingår i huvuddomänen. Däremot får man registrera johansson.se/ubuntu.
Fast då reggar du ju johansson.se... ;)

Men regga is-crap.com så kan du ju köra subdomänen ubuntu.is-crap.com... ::)

Feltänk... Dom skulle sagt att det var nej på distar/remixer + kommersiellt användande i domännamn och nöjt sig med det...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Feltänk... Dom skulle sagt att det var nej på distar/remixer + kommersiellt användande i domännamn och nöjt sig med det...
Varför är det feltänk att slippa inofficellt ubuntu-tugg.... ??? Det är ju visten med ett varumärkesskydd och via Google så blir det "skarpt".

Vissa försöker ju desperat att komma högst upp... >:D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:Feltänk... Dom skulle sagt att det var nej på distar/remixer + kommersiellt användande i domännamn och nöjt sig med det...
Varför är det feltänk att slippa inofficellt ubuntu-tugg.... ??? Det är ju visten med ett varumärkesskydd och via Google så blir det "skarpt".

Vissa försöker ju desperat att komma högst upp... >:D
Det sistnämnda är en annan femma...

Men att det är ett feltänk imo handlar om att sajter som OMG!Ubuntu! gör mer för Ubuntu än vad Ubuntu's egen sajt gör ens... Att man förbjuder kommersiell användning och tar sig rätten att ta domännamn från folk som inte sköter sig, missförmedlar eller annat, det är jag med på... Att klippa en privat blogg tycker jag är overkill, 'Apple-style' - folk knackar på dörren och snubblar in & beslagtar datorn typ... ;)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av ycc »

Jag tror Canonical kan komma att se sig nödsakade att ompröva sitt beslut om de vill "förbjuda" alla domännamn där Ubuntu förekommer. Deras beslut verkar inte riktigt logiskt.

Canonical kan ju också bara redogöra för vad de anser. jag tror inte de kommer att processa mot siddan "ubuntutips" jag undrar dessutom om de skulle ha en chans att vinna.

Men det kanske inte är så kul att ha ett sidnamn som Canonical inte gillar.

jag kan inte bestämmelserna, här är dock lite hur .se gör:
OMSTÄNDIGHETER FÖR TVISTLÖSNING
För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver denne visa att tre
omständigheter, eller så kallade rekvisit, är uppfyllda.
· Sökanden kan visa att domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med
- ett varukännetecken,
- ett näringskännetecken,
- ett släktnamn,
- ett konstnärsnamn (om namnet inte syftar på någon sedan länge avliden)
- en titel på annans skyddade litterära eller konstnärliga verk
- ett namn som skyddas genom förordning om vissa officiella beteckningar (1976:100)
- en geografisk beteckning eller ursprungsbeteckning som skyddas genom Rådets förordning
(EG) 510/2006 vilka har rättsgrund i Sverige, och till vilket den som begärt tvistlösningen kan
visa rätt.
· Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till Domännamnet
· Domännamnet har registrerats eller använts i ond tro.
En Innehavare får anses ha en rätt eller berättigat intresse till domännamnet särskilt om det visas
att
- användning – eller förberedandet av användning – av domännamnet skett i samband med
marknadsföring av varor eller tjänster innan tvistlösningen inleddes,
- domännamnet är allmänt känt för Innehavaren även om denne inte förvärvat någon ensamrätt
till den benämning som utgör namnet eller
- domännamnet inte används i kommersiellt syfte för att vilseleda konsumenter eller för att
skada ett känneteckens eller en rättighets anseende.
Ett domännamn får anses ha registrerats eller använts i ond tro särskilt om det visas att
- registreringen eller användningen tillkommit i syfte att sälja eller överlåta domännamnet till den
som begärt tvistlösningen eller till en konkurrent till den som begärt tvistlösningen,
- domännamnet registrerats i syfte att förhindra den som begärt tvistlösningen att kunna
använda sitt kännetecken eller sin rättighet i ett domännamn eller
- domännamnet registrerats i syfte att störa affärsverksamheten för en konkurrent.
http://www.iis.se/docs/villkor_och_regl ... annamn.pdf
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av farmfield »

Fast jag har undvikigt ställningstagandet i 'vettigheten' i att maila Canonical och fråga om lov i att använda 'ubuntu' i domännamnet - vilket jag anar LJ gjorde här... Lite som att på bilbesiktningen påpeka fel man hittat själv... ;)

Men visst är det väldigt sympatiskt att göra så, fast jag känner själv att det är typiskt sånt man får ett automagiskt nej på... Jag hade nog inte gjort det i ett fall som detta...

Och hade dom kontaktat mig hade det ju berott på vad det gällde men om det gällde som detta, en privat blogg av någon så involverad i Ubuntu som LJ, så hade jag nog varit lite barsk tillbaka och inte gett med mig i första taget faktiskt... Men det är jag det...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av pun »

ycc skrev:Jag tror Canonical kan komma att se sig nödsakade att ompröva sitt beslut om de vill "förbjuda" alla domännamn där Ubuntu förekommer. Deras beslut verkar inte riktigt logiskt.

Canonical kan ju också bara redogöra för vad de anser. jag tror inte de kommer att processa mot siddan "ubuntutips" jag undrar dessutom om de skulle ha en chans att vinna.

Men det kanske inte är så kul att ha ett sidnamn som Canonical inte gillar.

jag kan inte bestämmelserna, här är dock lite hur .se gör:
Nej jag tror inte heller de "processar" men frågar man så får man ju det svar man förtjänar... ;)

I sak då ska namnet "Ubuntu" vara rent....
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad får heta "Ubuntu"?

Inlägg av christer »

Gör man sökningar på Ubuntu, så vill man naturligtvis hitta verkliga Ubuntusidor. Allt annat med Ubuntu är ju då på sätt och vis missbruk.

Ubuntu.se verkar helt tokigt. Det är ju en proprietär Linuxdistribution, som inte borde få heta Ubuntu utan hellre något i stil med SeRemix. Ubuntu heter ju heller inte Debian.

Härifrån kan man med ett klick öppna ubuntu.se, men därifrån kommer man inte så lätt till ubuntu-se. Detta ensidiga samarbete borde stoppas. Avhopparna borde komma tillbaka och göra allt för att förbättra i detta officiella läger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"