Vad händer i LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Vad händer i LoCot?

Inlägg av CryingFreeman »

Tänkte att det kunde vara intressant att veta vad som är på gång i LoCot just nu.

Jag har noll koll. :)

Har TL/TC/annan ansvarig lust att skriva några rader om detta?
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Nu är det verkligen dags att förklara för oss medlemmar vad som pågår.
Den här tråden besvarades inte ens och det tycker jag är bedrövligt.

Alltså: Vad är det som pågår efter fiaskot med re-approval ?

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av HakanS »

Som informerats här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 38&t=51651 kommer vi att ha ett möte där vi stakar ut den närmaste framtiden.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:Som informerats här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 38&t=51651 kommer vi att ha ett möte där vi stakar ut den närmaste framtiden.
Det säger inte mycket om läget just nu. Lite mer info vore bra.

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

Little John skrev:Det säger inte mycket om läget just nu. Lite mer info vore bra.

LJ
Instämmer.
Är det ett forum för och av medlemmar, bör också dessa, vara kontinuerligt informerade i det som rör det allmängiltiga för forumet. Så att medlemmarna har översikt, koll och kontroll.
Det är lovvärt med dessa IRC-möten. Ett steg, väl värt att ta. Det får dock inte överskugga information här inne i forumet, där ett större antal medlemmar befinner sig, än inne på någon IRC-kanal.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av HakanS »

Det kommer att finnas protokoll från IRC-mötena.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Gott att se.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:Det kommer att finnas protokoll från IRC-mötena.
Självklart, men det var inget svar på frågan vad som pågår just nu.
Lite info inför mötet.
Är det så svårt att förstå ?

LJ
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Och det här:
Ubuntu-se mötesdagordning

* Hej och presentation
* Val av mötesordförande
* Val av protokollförare

* Godkännande av tillförordnad Team Leader. (HakanS)
o

Kommentarer
* Locots organisation. Definition av locot och dess medlemmar. (HakanS)
o

Kommentarer
* Strukturering av locots informationskanaler. (HakanS)
o

Hur, och till vad, ska vi använda IRC-kanalen, sändlistan, forumet och denna loco-wiki. (HakanS)
* Projektstyrning. Vad ska vi använda för verktyg för att styra våra olika projekt? (HakanS)
o

Kommentarer
* Näste möte - när?
* Övrigt
Vem satte in dig där och varför ? Vem bestämde detta utan att meddela Locot? Hur har ni det med den s.k. öppenheten egentligen ?


Väntar på en förklaring hur detta gick till !

LJ
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Kirill »

Farmfield valde att tillsätta HakanS som sin efterträdare nu fram tills nästa val. Dock är ju detta något vi ska rösta om på mötet!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Peetra »

En av orsakerna till att det blir ett IRC-möte är att vi fick stark kritik från Canonical ang. att vi inte har någon synlig aktivitet utanför forumet.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Pontus Öhman skrev:Farmfield valde att tillsätta HakanS som sin efterträdare nu fram tills nästa val. Dock är ju detta något vi ska rösta om på mötet!
Och varför offentliggjordes detta inte ?
Har vi medlemmar inte rätt till en sådant viktigt fråga ?

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

Pontus Öhman skrev:Farmfield valde att . . .
Borde inte det som låg bakom något sådant, ha varit skäl nog till, att redan i detta, initiala skede, ha informerats medlemmarna? ? ?

Om det nu är medlemmarna som är forumet och inte något annat?

Att en vald TL hamnar i en sådan situation, är väl tillräckligt intressant för ett medlemsstyrt forum, att sådant skall omedelbart informeras till dem som är forumet? Dvs., medlemmarna.

Frågan är väl, om inte något sådant här, är grundläggande viktigt för medlemmarna i ett medlemsstyrt forum och inte, skall läggas i händerna på några "företrädare" för forumet, med möjlighet till att styra forumet och som själva väljer tid, sätt och plats för delgivandet av informationen till "de" övriga?

Att nuvarande "ledning" väljer denna väg, det är väl iofs OK för min egen del, men jag kan inte hålla mig helt neutral, när jag ser missaktningen gentemot oss andra medlemmar. I att få bli delaktiga i det uppkomna problemet och i att få möjlighet till att ge sina egna synpunkter på, hur problemet skall lösas.

Det känns som om "forumledningen" bestämmer sig för, vad som kan vara bäst för de övriga medlemmarna.

Sådant gillar jag inte.

Jag blev hedersmedlem i detta forum. Förmodligen pga mina insatser under den stora konflikten här inne, under årsskiftet 2006/2007. Det jag kämpade emot då, verkar kunna bli något som några andra kämpar för nu.

De som idag och i denna fråga, är de mest aktiva, kan inte räkna med att få mitt förtroende för sitt agerande. Inte med detta "smygupplägg", först avslöjat efter andras direkta förfrågningar.

Det börjar allt för mycket, att likna det, som vi hade då, 2006 under DSK.

Jag avvaktar därmed och inväntar att någon, som lyfter fram de enskilda medlemmarna och deras förslag till lösning, efter det, att de (medlemmarna) har noggrant blivit informerade och först därefter, har kommit med sina samlade förslag till lösning av problemet.

Jag har sett sådant hos CF och jag både hoppas och tror, att det finns fler av en sådan kaliber i vår medlemskader idag.

Det är bara så synd, att de, ännu inte får sin chans här hos oss.

Här agerar istället, de redan framröstade vid alla tillfällen och tar handlingskraften från de nya, som därmed tvingas undan.

Utanför ämnet: Jo, somliga brukar moderera bort mig, så självklart kopierar jag detta för mig själv. Efter bortmoderingen även denna gång, kan jag själv, i vart fall, se, att jag har försökt att lämna mina synpunkter även denna gång

Tukken
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 21 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Jag begärde misstroendevotum nu.
Det räcker.

LJ
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

pun skrev:
Little John skrev:Jag begärde misstroendevotum nu.
Det räcker.

LJ
Problemet är inte det valda ledarskapet utan det ligger mer på att det finns admins samt mods som inte föredrar Ubuntu.... dessa måste förmodligen väck innan det kan bli att ALLA drar åt samma håll.

Att tex ha några Archare osv vid det administrativa rodret är ju patetiskt... :P
@pun
Du missar poängen, ger möjlighet till andra angreppspunkter, diversifierade från huvudfrågan, när du går fram på detta sätt. Lite trist, tycker jag nog att det är, att du möjliggör detta.

;D Såg nu, innan jag postade detta, att du har redan "fått napp" och förmodligen också, med stor tacksamhet, för att du, med din kommentar avledde trådens utveckling ifrån huvudfrågan.

Detta,
om medlemmarnas "placering" i detta forum.
Är de en grupp kossor som skall ledas runt av alla förståsigpåare,
eller är de en grupp individer,
som skall hjälpas fram till att själva kunna bli "motorer" i denna gemenskap?

Det är huvudfrågan, hur forumets administration agerar mot dess övriga medlemmar.

Hur somliga gör, vad gäller gentemot dig själv, det har du redan hunnit se. Jag hann inte in, däremellan.

Jag hoppas dock, att medlemmar över lag, inte dras över samma (=liknande, kammar).

Det som är det mest väsentliga här, det är, hur den forumledning som tar emot ny information, eller kritik, förhåller sig gentemot sina uppdragsgivare, dvs sitt forums medlemmar, när saker och ting uppstår.

Informerar man, tar man diskussioner,
eller,
agerar man självsvåldigt?

Ett svar, bland flera möjliga, det har du själv fått.

Vi är drygt 16.000 övriga medlemmar.
Hur kommer vi andra, envar, att behandlas?

Det mesta om det, framgår redan i denna tråd och av inläggen i tråden.

Jag vill framhålla delar av mitt tidigare inlägg, i detta om, att i varje stund och i varje fråga, bör den som anser sig representera detta forum, sätta medlemmen i första hand. Denne bör försöka "se" den medlem forumföreträdaren tilltalar, eller, som i denna tråds upprinnelse, inte ens ser, tilltalar eller håller informerad.

Under mina år inom försvaret, skulle vi ha kallat sådan underlåtelse, som i sista meningen framförs som att vare sig se, tilltala eller hålla informerad, för ett solklart tjänstefel.

Då och där, hade sådana individer fått andra uppgifter, långt från beroende medmänniskor. De hade erbjudits en egen "sandlåda", lite i skymundan och där de inte skulle ställa till skada för fler än, i värsta fall, för sig själva.

Att här råder motsatsen, är förmodligen en frukt av allt föregående och detta med, bedömningen om och uppfattningen av, vilka som är detta forum.

I sista hand.

Att det är vi, här och nu och inte
Ubuntu.com/Canonical Ltd
tycks vara nog så klart.

Eftersom vi f.n. inte ens längre är, ett officiellt forum för dem.

I sådant fall,
vem tar nu ansvaret för detta forum?

Är det de som har agerat i denna sak, enligt tråden?
Eller är det dess medlemmar?

Som förmodligen snart får kosta på sig någon form av insamling,
för att bekosta en webbplats någonstans.

Ja, ja . . . .

tukken,
med sorg i hjärtat

Utanför ämnet: Kopierat, klistrat in, i egen fil och för eget bruk. ;D
Jag gissar, att nu är det inte bara två "ansvariga" som är ute efter mitt skinn, utan rent av fler, där det "kliar i bortmodereringsfingret". Jag bjuder på det. Orkar ändå inte bry mig särdeles mycket mer. . .
Konstaterar enbart, vart ni har lett oss. . . .
Senast redigerad av 6 Broder Tuck, redigerad totalt 20 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Peetra »

Jösses vad råddig den här tråden har blivit. :( Nån av våra duktiga modeatorer får något att göra kanske. ???

Ang. ovanstående fråga, så tolkade jag det som en önskan från Canonical att vi sku delta mer i det, jo.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:
Pontus Öhman skrev:Farmfield valde att tillsätta HakanS som sin efterträdare nu fram tills nästa val. Dock är ju detta något vi ska rösta om på mötet!
Och varför offentliggjordes detta inte ?
Har vi medlemmar inte rätt till en sådant viktigt fråga ?
Jag deklarerade internt att jag skulle avgå samma kväll som mötet var. Det var sen jag som fördröjt att vi gått ut med detta eftersom jag ville presentera det på ett sätt som på minsta sätt skapade problem för LoCot.

Sen är det min åsikt att HakanS är den med bäst förutsättningar att driva på det LoCoCouncil efterfrågat och alltså varför jag önskade att han skulle bli t.f. TL fram till ett nyval. Dock var varken jag eller HakanS villiga att ta beslutet inom administrationen utan bestämde att detta skulle göras i ett omröstning på IRC-mötet.

Så jag fattar inte riktigt vad det är vi har undanhållit eller vilka beslut vi skulle ha tagit annat än att vi diskuterat internt hur vi skall gå ut med den här informationen på bästa sätt innan vi faktiskt gått ut med den... ::)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev: Så jag fattar inte riktigt vad det är vi har undanhållit eller vilka beslut vi skulle ha tagit annat än att vi diskuterat internt hur vi skall gå ut med den här informationen på bästa sätt innan vi faktiskt gått ut med den... ::)
I det skeendet och med den belysningen av handläggningen, ställer du inte dig själv en fråga om, varför övriga medlemmar skall behöva uppleva något sådant här?
Som det, som nu skissas i denna tråd?

citerar mig själv från ett tidigare inlägg, men som förmodligen "drunknar" i dem alla
. . Frågan är väl, om inte något sådant här, är grundläggande viktigt för medlemmarna i ett medlemsstyrt forum och inte, skall läggas i händerna på några "företrädare" för forumet, med möjlighet till att styra forumet och som själva väljer tid, sätt och plats för delgivandet av informationen till "de" övriga? . . .
Hänsyn tagen? Mot vad och mot vem?

Vad är bäst? Att försöka tillmötesgå de medlemmar som varit med om, att rösta fram sig, eller, med hänsyn till reaktionerna, vara tyst och istället låta "rykten" sprida sig, så att medlemmarna i varje fall, känner sig utelämnade?

Därför att de inte får relevant information i korrekt tid.

Själv har jag ikväll blivit ifrågasatt av en forumadmin härinne, för att hon tror att jag i denna stund, sitter och tutar av mitt julbrännvin.

Tycker du, att detta agerande i frågan om din ev. avgång, sättet på vilket somliga forumadmins bemöter sina medlemmar etc., mår bra av, att man hanterar frågor som om de ställts i ett dagis, istället för, i ett forum för vuxna?

Oaktat vad somliga forumadmins sedan har för uppfattningar om enskilda medlemmar? Som i mitt fall, att ett eventuellt spritberoende, skulle vara något att skämta om? Att jag sitter och tutar, om nu lilla damen och forumadminset kan förstå sådant.

Skäms, för sådant översitteri.

Tack för kakan, kaffet hann jag inte smaka på . . . .

Kvarstår Crying freemans fråga: "Vad händer i forumet?"

Sett till det som har tagits upp i denna,
svårt
vingklippta tråd.
Från tre sidor till en.

Utanför ämnet: Jo då, jag ser moderatorn. . . Gissar att denna sida får ytterligare en slimmad konstruktion. Det mesta, helgar ändamålet . . . Förra gången som jag försökte kämpa för en rättvisa härinne, blev jag därtill bannad. Inte en gång, några gånger. Vid det tillfället ändrade Jono Bacon (Ubuntus ansvarige för locos) på det, så att jag blev kvar och mina bannare fick gå. Det är inte alldeles säkert, att resultatet blir detsamma denna gång. Men, jag står för det jag anser vara rätt. Så länge som jag är kvar här, utan banning, kommer jag att fortsätta med att kämpa för det som jag tror är rätt, för agerandet i ett forum för och i Ubuntus anda.
Så,
är det med det.
Höjer glaset mot damen . . . utan att säga, vad som är däri.


tukken

Kontinuerliga edits har det blivit. Bäst att kolla igenom. För den, som orkar med det.
Senast redigerad av 6 Broder Tuck, redigerad totalt 21 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Peetra »

Jag ber om ursäkt för mitt pm, Broder Tuck, där jag frågade vad du egentligen skrev om, eftersom det var sån högflygande text att jag inte förstod. Jag skulle ha kunnat uttrycka mig bättre i pm:et, men jag är ingen politiker.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av fd.svensson »

Jag tar bort det mesta jag skrivit på den här sajten
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"