Vad händer i LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av vulfgar »

Nu har ju Farmfield ett förslag ang sin avgång. Om man inte gillar det förslaget så går det bra att komma med ett motförslag, det finns inget som hindrar och sen är det upp till mötet vilket alternativ man föredrar och om det alternativ man själv föredrar blir nedröstat så är det bara att acceptera.

Visst går det att dra igång en ny nomineringsprocess, valperiod osv, men det har i flera fall förkommit kritik mot att det tar för mycket energi från viktigare arbete. Att utse en tf TL på ett möte känns som en väldigt smidig lösning som ändå ger möjlighet för alla LoComedlemmar som är intresserade att komma med synpunkter och/eller ge bättre förslag. En möjlighet är ju ocskå att mötet inte godkänner förfarande öht och då blir en ny nominerings- och valperiod aktuell.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:Nu har ju Farmfield ett förslag ang sin avgång. Om man inte gillar det förslaget så går det bra att komma med ett motförslag, det finns inget som hindrar och sen är det upp till mötet vilket alternativ man föredrar och om det alternativ man själv föredrar blir nedröstat så är det bara att acceptera.

Visst går det att dra igång en ny nomineringsprocess, valperiod osv, men det har i flera fall förkommit kritik mot att det tar för mycket energi från viktigare arbete. Att utse en tf TL på ett möte känns som en väldigt smidig lösning som ändå ger möjlighet för alla LoComedlemmar som är intresserade att komma med synpunkter och/eller ge bättre förslag. En möjlighet är ju ocskå att mötet inte godkänner förfarande öht och då blir en ny nominerings- och valperiod aktuell.
Jo nu viker jag inte en tum från mitt förslag om att valperioden MÅSTE vara 1 år inkl att TL/TC ska ha fullt mandat att välja de som de vill samarbeta med.

Så det MÅSTE bli steg 1 att avgöra !!
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Konservburk »

fd.svensson skrev:Jag är med i Launcpads mail-lista, av den fick jag reda på vad NI inte visste inför mötet. Hur kommer det sig?
fd.svensson skrev:Jag ser det som ganska enkelt att alla avgår, har man rent mjöl i påsen är det inga problem, eller hur?
Som sagt, jag är ny inom det här och ändå visste jag vad Canonical ville ha ut. Varför gjorde inte ni det?
fd.svensson skrev:Det vanliga när en styrelse har gjort fel är att den avgår och nyval inleds.
Svårare än så är det inte. Det sägs ju att det är 16000 medlemmar här, du tror inte att det är väldigt många av dem som är kompetenta nog att sköta detta. Kanske är det så att för att komma någonstans inom -se så måste man ha de rätta kontakterna, inte vara intresserad eller kompetent. Vad vet jag.
Jag är inte med på den mail-listan och jag var inte närvarande på mötet. Om det gör mig olämplig som forumadmin så lämnar jag gärna över till någon annan.
pun skrev:Jag vet inte vad Canonical har att göra med ett Ubuntu LoCo..... ??? ???

Däremot så har då Ubuntu-gemenskapen satt upp gemensamma målsättningar som alla LoCos då ska eftersträva...efter det blir man godkänd !!

Sen finns det då "antikrafter" som då bekämpar det här..... :P
pun skrev:Mötet var enligt min mening en katastrof och kunde inte bli annat eftersom det finns småpåvar i administrationen som inte rör ett finger för Ubuntus framtid.

Så nu måste det rensas rent och skapa en plattform för bättre tider.
pun skrev:Givetvist hos Ubuntu-se..... det går inte att ha ett antal "småpåvar" som endera skiter i Ubuntus framtid eller kör sitt eget race oavsett valda TL samt TC.

LoCo Council har jag det högsta förtroende för !!
Inte heller jag vet riktigt vad, vem eller vilka du syftar på? Jag kom hur som helst hit för att hjälpa till med supporten, inte för att engagera mig i bråk och tjafs. Jag gör därför som johanre. Min plats står till förfogande.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Och där håller jag med Plun. ( Jag sade detta redan när jag ställde upp för valet men blev angripen som "diktator", som vanligt. Dom unga här fattar tyvärr inte sambandet )
Det bästa vore nu att sätta in två personer som organisera allting och bygger upp på nytt. Dom ska förbereda nyval till TL/TC och i samband med detta ändra så att den kommane TL/TC har möjlighet att tillsätta eget "personal", folk han/hon kan samarbeta med. Och detta borde vara ett krav.

LJ
Användarvisningsbild
amelia
Inlägg: 139
Blev medlem: 06 mar 2008, 17:21
OS: Fedora
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av amelia »

Jag har inga problem med att avgå som Serveradmin och kan göra det med omedelbar verkan om det ska vara så, just say the word.

Uppenbarligen finner vissa det som ett problem att man inte enbart svär sig till Ubuntu-religionen, vilket jag inte gör. Det vore i det närmaste tjänstefel om jag gjorde det så om det är ett problem offrar jag hellre min plats som Serveradmin än mitt riktiga arbete.

Jag kör inte Ubuntu privat, men jag jobbar med det och framför allt så tycker jag att det är ett mycket bra alternativ för den stora massan. Jag stöder gärna Ubuntus community då jag tycker det är enda stället i Linuxvärlden där man kan göra någon som helst skillnad för såväl nya som gamla användare. Jag ställer mig dessutom bakom Ubuntu LoCo Council och tycker till skillnad från många andra att deras idéer och krav är fullt förståliga och rimliga.

Dock är det så att en gång avgången, alltid avgången så förväntar er isåfall inte att jag skulle komma tillbaka nästa gång det blir tidsbrist i Serveradmin-gruppen.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Hund »

Då kan vi passa på att avsätta även mig, Louie, Dagon^, dmz och farmfield. Några fel oäktingar har jag inte koll på.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

amelia skrev:Jag har inga problem med att avgå som Serveradmin och kan göra det med omedelbar verkan om det ska vara så, just say the word.

Uppenbarligen finner vissa det som ett problem att man inte enbart svär sig till Ubuntu-religionen, vilket jag inte gör. Det vore i det närmaste tjänstefel om jag gjorde det så om det är ett problem offrar jag hellre min plats som Serveradmin än mitt riktiga arbete.

Jag kör inte Ubuntu privat, men jag jobbar med det och framför allt så tycker jag att det är ett mycket bra alternativ för den stora massan. Jag stöder gärna Ubuntus community då jag tycker det är enda stället i Linuxvärlden där man kan göra någon som helst skillnad för såväl nya som gamla användare. Jag ställer mig dessutom bakom Ubuntu LoCo Council och tycker till skillnad från många andra att deras idéer och krav är fullt förståliga och rimliga.

Dock är det så att en gång avgången, alltid avgången så förväntar er isåfall inte att jag skulle komma tillbaka nästa gång det blir tidsbrist i Serveradmin-gruppen.
Jo nu är det INTE frågan om att någon ska avgå utan poängen är att en vald TL/TC ska kunna välja vilka de samarbetar med, det ska INTE kunna sitta någon icke vald som blockerar saker som en demokratiskt vald ledare vill genomföra.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av andol »

Det här med att TL/TC på något vi skulle vara blockerad utav övriga adminiposter, etc; är det ens ett reellt problem vi diskuterar?

Under min tid som TC så upplevde jag i alla fall inte något direkt sug efter att göra mig av med folk. Det var snarare så att jag upplevde det motsatta problemet, att det faktiskt inte var helt lätt att hitta vettigt folk att hjälpa till med arbetsuppgifterna.

Den enda "blockering" jag stötte på från serveradmin, forumadmin, etc var att dessa tyvärr inte alltid hade obegränsat med tid till sitt förfogande. Tyvärr är det ofta så med kompetenta människor.

Själv är jag i alla fall oerhört tacksam för den insatts Amelia, Johanre, Konservburk, med flera gör för LoCot. Jag hoppas innerligt att den här sortens gnällande inte skrämmer iväg dem.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

Alla här vet ju att det finns personer som några har svårt att samarbeta med. Det är mer än naturligt att en kommande teamleader väljer personal.
Det spelar ingen roll om man kör med Arch eller något annat när man fått ett uppdrag här.
Till ex. en admins uppgift är att administrera inte att predika något. Han måste se till att maskinen rullar. Samma gäller serveradmins. Kan man sin sak spelar det ingen roll om man kör med Windows annars.
Det gäller att kunna samarbeta. Kemin måste stämma.
Och det vore även dags att intruera även moderatorerna vad uppgiften innebär. Jag har ingenting emot att alla med uppdrag hjälper till i supporten, men att delta i diskussioner kan gå ganska fel när man även är moderator i samma tråd.
Det måste klargöras vad alla uppdrag här innebär och hur man beter sig.
Ingen kräver att personer avgår direkt, men jag yttrade mitt misstroende hur webbplatsen hanteras. Och dom ansvarige har jag inte längre förtroende för.
Alla rutiner måste ses över från grunden och regelverket för allting måste bantas ner så att alla förstår vad som gäller.

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av HakanS »

Vem som tar över TL-rollen efter Farmfield avgörs på onsdagens möte.
Jag kommer att presentera ett förslag till organisation och arbetssätt senast imorgon.
Detta förslag kommer INTE att handla om att avsätta personer.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:Vem som tar över TL-rollen efter Farmfield avgörs på onsdagens möte.
Jag kommer att presentera ett förslag till organisation och arbetssätt senast imorgon.
Detta förslag kommer INTE att handla om att avsätta personer.
Jag ifrågasätta hela mötet.
Och du glömde den viktigaste detaljen: Vem kan eller vill samarbeta med dig ? Dom gångna tiderna har visat att detta inte är helt lätt.
Dessutom: Vad händer ifall du inte blir godkänd ? Tänkte du på det ? Det gjorde jag och därför mitt förslag ovan.

LJ
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av SlamsornasKung »

Hund skrev:Då kan vi passa på att avsätta även mig, Louie, Dagon^, dmz och farmfield. Några fel oäktingar har jag inte koll på.
Du kan lägga till även mig, jag har nämligen fräckheten att använda en ANNAN GNU/Linuxdistribution än Ubuntu på en av mina datorer.

Vad är det här för tramsdiskussion!?!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av vulfgar »

andol skrev:...

Själv är jag i alla fall oerhört tacksam för den insatts Amelia, Johanre, Konservburk, med flera gör för LoCot. Jag hoppas innerligt att den här sortens gnällande inte skrämmer iväg dem.
Instämmer till fullo! :)

Fö så ber jag alla att tänka på det är människor bakom alla nick. Kritik är helt ok, men det är inte ok att kalla fok idioter osv.

Uppmaning till alla som kommer med kritik är alltså att tänka på hur ni formulerar er. Var tydliga, förklara hellre en extra gång hur ni tänker, använd sakliga argument. Hånfullhet och kränkande tillmälen räknas inte som saklig kritik.

edit: Har låst upp igen. Jag har bara tagit bort ett fåtal inlägg hittills eftersom jag dels inte vill att tråden ska bli obegriplig och dels inte vill moderera bort åsikter.
Eftersom jag nu har gett en uppmaning om att alla som deltar i diskussionen ska tänka på att formulera sej sakligt så kommer bedömningarna i fortsättningen att bli hårdare. Kritik (även mot personer) är ok men ska vara sakligt formulerad.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Då kan vi passa på att avsätta även mig, Louie, Dagon^, dmz och farmfield. Några fel oäktingar har jag inte koll på.
WOW, hold on, vad har jag gjort, hehe... ;D

Är det att sonen kör Win7? Jo, jag välkomnar vem som helst att debattera med en 11-åring varför han är den enda av sina polare som inte skall få köra Habbo m.fl. Shockwave Flash-spel på sin dator... ;)

Själv kör jag ju Ubuntu på min (faktiskt enda) dator. Om vi exkluderar le ajFån då... ;)

Sen har jag iof kört LinuxMint en 'versionsvända' tidigare, men det var ju typ 2 år sen sist... ::)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Hund skrev:Då kan vi passa på att avsätta även mig, Louie, Dagon^, dmz och farmfield. Några fel oäktingar har jag inte koll på.
WOW, hold on, vad har jag gjort, hehe... ;D

Är det att sonen kör Win7? Jo, jag välkomnar vem som helst att debattera med en 11-åring varför han är den enda av sina polare som inte skall få köra Habbo m.fl. Shockwave Flash-spel på sin dator... ;)

Själv kör jag ju Ubuntu på min (faktiskt enda) dator. Om vi exkluderar le ajFån då... ;)

Sen har jag iof kört LinuxMint en 'versionsvända' tidigare, men det var ju typ 2 år sen sist... ::)
Jo men nu handlar det här om ett *Ubuntu*-LoCo inte nåt löst sammansatt ihopkok med de som inte har något annat alternativ.

Det går ALDRIG att få ordning på det här LoCot om inte det enkla faktumet får råda..... skulle ha gjorts redan direkt efter DSK...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

Mja, fast så enkelt är det inte heller... Vi har vissa väldigt kompetenta medlemmar som gång på gång vägrar ta uppdrag. Det är inte så man direkt kan välja och vraka... :-[

Till slut blir det såhär... Skall jag sätta idioten XX som admin bara för att han kör Ubuntu istället för superbra YY som kör Suse... ::)


Edit: Hur mycket bryr jag mig om huruvida Peetra kör Ubuntu t.ex..? Hur beyond najs är det inte att vi har översättaren av phpBB som forumadmin... ;D

Jag skall vara ärlig och säga att jag faktiskt inte har en susning om vad just Peetra kör för OS, hehe... :-X ;D
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Mja, fast så enkelt är det inte heller... Vi har vissa väldigt kompetenta medlemmar som gång på gång vägrar ta uppdrag. Det är inte så man direkt kan välja och vraka... :-[

Till slut blir det såhär... Skall jag sätta idioten XX som admin bara för att han kör Ubuntu istället för superbra YY som kör Suse... ::)
Japp... hellre en "idiot" som kör med öppna kort isf för en kunnig falskmyntare som kör sin egen agenda.....och inte ger fem öre för Ubuntu..!!
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Kurdistan »

Nu minns jag varför jag slutade skriva i de svenska ubuntuforumen (då menar jag både i ubuntu-se.org/ubuntu.se). Man blir verkligen ledsen i ögat när ni håller på som ni gör. Ubuntu med alla dess derivat är underbar. Tjafs, penis-mätartävling och annat trams kan ni hålla i PM-sektionen. Jag har aldrig haft så roligt framför en dator som med Buntu (Mitt fall Lubuntu). Det tackar jag alla de själar i båda svenska ubuntuforumen som hjälp mig på travet. De har fokuserat på det väsentliga.

Läsvärt:
http://www.jonobacon.org/2010/11/17/ref ... n-respect/
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"