Vad händer i LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet: Tråden är delad på grund av att det hamnade en diskussion om annat mitt i alltihop. Den andra diskussionen står att finna i följande tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=51674 (Behörighet dit får ni genom att gå in i Kontrollpanelen och begära medlemskap i gruppen Debatt.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av mghg »

@ Little John, Broder Tuck och alla andra som uttryckt sitt missnöje i den här tråden: Kan ni inte helt enkelt acceptera förklaringen från Farmfield?

Som jag ser det är det ganska enkelt: När LoCo Council ger avslag på vår reapproval-ansökan så tar Farmfield konsekvensen och väljer att avgå. Men för att inte skapa problem så väljer han att vänta med det offentliga tillkännagivandet. HakanS som var den andre kandidaten vid den senaste TL-valet blir nu förslag till tillfördordnad TL och beslut om detta skall fattas av alla som vill och kan vara med på IRC-mötet den 24 november. Men tyvärr hinner inte Farmfield ge något offentligt tillkännagivande innan agendan för IRC-mötet läggs ut.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

mghg skrev:@ Little John, Broder Tuck och alla andra som uttryckt sitt missnöje i den här tråden: Kan ni inte helt enkelt acceptera förklaringen från Farmfield?

Som jag ser det är det ganska enkelt: När LoCo Council ger avslag på vår reapproval-ansökan så tar Farmfield konsekvensen och väljer att avgå. Men för att inte skapa problem så väljer han att vänta med det offentliga tillkännagivandet. HakanS som var den andre kandidaten vid den senaste TL-valet blir nu förslag till tillfördordnad TL och beslut om detta skall fattas av alla som vill och kan vara med på IRC-mötet den 24 november. Men tyvärr hinner inte Farmfield ge något offentligt tillkännagivande innan agendan för IRC-mötet läggs ut.
Nej jag tänker INTE acceptera HakanS som tillförordnad TL.... !!

En gång för alla så måste det här klaras ut ifrån grunden och det gör ont !!!'

Jag vägrade en gång i tiden att acceptera "diktatur" från någon som stenhårt avsattes av Jono och tyvärr gick man inte till botten med problemen efter det.

Nu är det dags !!! Tyvärr !
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av fd.svensson »

Jag tar bort det mesta jag skrivit på den här sajten
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av ZX Spectrum »

Oavsett om det är rätt eller fel.
Om nu alla ska avgå, vilka ska ersätta dessa?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

fd.svensson skrev: Som sagt, jag är ny inom det här och ändå visste jag vad Canonical ville ha ut. Varför gjorde inte ni det?
Jag vet inte vad Canonical har att göra med ett Ubuntu LoCo..... ??? ???

Däremot så har då Ubuntu-gemenskapen satt upp gemensamma målsättningar som alla LoCos då ska eftersträva...efter det blir man godkänd !!

Sen finns det då "antikrafter" som då bekämpar det här..... :P
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

Jag har inte begärt att man skall acceptera nåt som nån, jag har sagt vad jag anser - att HakanS är rätt person i rollen som t.f. TL (eller TL) sett till vad LoCoCouncil kräver för reapproval.

Annars, om vi bortser från vad som hände på mötet, anser jag fortfarande att vi skulle bytt till WP i portalen, skrotat wikin helt, gått över till Ubuntu-Manual istället för Ubuntu's egen dokumentation o.s.v.... Men det där är helt andra frågeställningar och baserade på utgångspunkten att göra LoCot attraktivt för nya besökare och supportsökare. Mitt intresse varken var eller är att blidka fanboys'en på Ubuntu (UK) som vill att LoCo'n skall vara lekplats för Ubuntu's lokala '1337'... ::)

Ta faktum att det inte finns nåt krav för ett LoCo att ge support, men det är krav på att ha IRC-kanal. Typ sån idioti. Det är därför jag avgår. ::)

Läs protokollet... När nån av nissarna frågade om LoCo-directory och bli chockad av svaret att jag inte vet vad det är och anklagar mig för att inte 'ha koll', då var det tur han inte satt framför mig för då hade jag snabbt demonstrerat vad en god vän till mig kallar för 'en lavett'.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

ZX Spectrum skrev:Oavsett om det är rätt eller fel.
Om nu alla ska avgå, vilka ska ersätta dessa?
Som jag ser det så måste valperioden ändras till 1 år.

Sedan måste TL samt TC få mandat att själv välja de som de vill ha i "administrationen".

Omöjligt i längden annars ! IMHO !
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

farmfield skrev: Läs protokollet... När nån av nissarna frågade om LoCo-directory och bli chockad av svaret att jag inte vet vad det är och anklagar mig för att inte 'ha koll', då var det tur han inte satt framför mig för då hade jag snabbt demonstrerat vad en god vän till mig kallar för 'en lavett'.
Jo men varför anklaga dig själv.... ???

Mötet var enligt min mening en katastrof och kunde inte bli annat eftersom det finns småpåvar i administrationen som inte rör ett finger för Ubuntus framtid.

Så nu måste det rensas rent och skapa en plattform för bättre tider.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av fd.svensson »

Jag tar bort det mesta jag skrivit på den här sajten
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av johanre »

pun skrev:Mötet var enligt min mening en katastrof och kunde inte bli annat eftersom det finns småpåvar i administrationen som inte rör ett finger för Ubuntus framtid.

Så nu måste det rensas rent och skapa en plattform för bättre tider.
Menar du hos ubuntu-se.org eller Loco Council?
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av fd.svensson »

Jag tar bort det mesta jag skrivit på den här sajten
Senast redigerad av 1 fd.svensson, redigerad totalt 30 gånger.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

fd.svensson skrev:Jag ser det som ganska enkelt att alla avgår, har man rent mjöl i påsen är det inga problem, eller hur?
Vem har inte det? Eller vad menar du?

Jag avgår för att jag inte fått gjort det här jag ville och droppen som fick bägaren att rinna över var mötet och insikten att Ubuntu är idioter i sin syn på LoCon.
Som sagt, jag är ny inom det här och ändå visste jag vad Canonical ville ha ut. Varför gjorde inte ni det?
Eh, det där är bara larv. Inte ens HakanS (som har bäst koll på det här) trodde vi skulle få några större problem - trots att han varnat för vissa grejer så tror jag 5 av 6 röster emot reapproval var lika stor chock för honom som för oss andra.

Men skit samma, nu är det som det är. Ubuntu (UK) vill ha det på ett visst sätt och jag är inte intresserad av det spåret, as simple as. Sen ville jag sköta min avgång snyggt, ni som inte fattar det gör inte det och inget jag säger där spelar nån roll så... ::)

@Plun

Det gör jag inte, anklagar mig själv... Jag har koll på Ubuntu, som dist, vad som händer, utvecklingen, men inte vaf*n andra LoCon sysslar med - asså, det är ju jobbigt nog att hålla koll på ett LoCo ju, inte håller jag koll på andra då... ;)

Nä, min åsikt är att så länge Mark inte tänker om ang. hur Ubuntu marknadsförs lokalt så slänger han pengarna i sjön... När nån vill testa Ubuntu och möts av detta så lägger dom ner Ubuntu... Dom som inte fattar det och tycker att franska teamet är duktiga för dom har en massa användare på Launchpad, jaja, men så ligger Linux på 1% marketshare också... ::)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av ZX Spectrum »

fd.svensson skrev:
ZX Spectrum skrev:Oavsett om det är rätt eller fel.
Om nu alla ska avgå, vilka ska ersätta dessa?

Det vanliga när en styrelse har gjort fel är att den avgår och nyval inleds.
Svårare än så är det inte. Det sägs ju att det är 16000 medlemmar här, du tror inte att det är väldigt många av dem som är kompetenta nog att sköta detta. Kanske är det så att för att komma någonstans inom -se så måste man ha de rätta kontakterna, inte vara intresserad eller kompetent. Vad vet jag.
Vid tidigare val har det varit jättesvårt att hitta kandidater. En nominerad till ett val är inte ett val som det var med TC-valet.
Tyvärr är intresset inte så stort när det verkligen gäller.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av farmfield »

fd.svensson skrev:Du gillar att slåss?
Säga vad man vill om metodiken, men som inlärningsmetod var Pavlow nåt på spåret. Folk hade varit mycket trevligare mot varandra om det var ok med en örfil. ;)

Att säga till nån som suttit 1½ år i förtroenderådet och 8-9 mån som TL i ett Ubuntu-LoCo att denne inte har 'koll', det är en förolämpning.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

farmfield skrev: @Plun

Det gör jag inte, anklagar mig själv... Jag har koll på Ubuntu, som dist, vad som händer, utvecklingen, men inte vaf*n andra LoCon sysslar med - asså, det är ju jobbigt nog att hålla koll på ett LoCo ju, inte håller jag koll på andra då... ;)

Nä, min åsikt är att så länge Mark inte tänker om ang. hur Ubuntu marknadsförs lokalt så slänger han pengarna i sjön... När nån vill testa Ubuntu och möts av detta så lägger dom ner Ubuntu... Dom som inte fattar det och tycker att franska teamet är duktiga för dom har en massa användare på Launchpad, jaja, men så ligger Linux på 1% marketshare också... ::)
Jovisst, det där med 1% måste man påminna om när några "tokstollar" kör sitt "gallimatias" om ditt o datt.... :'(

Sen i sak om ALLA drog åt samma håll, TL+TL SAMT administrationen är jag övertygad om att det inte var något problem att klara de målsättningar som Ubuntu-gemenskapen satt upp för ett LoCo, 100% säker !!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av Broder Tuck »

fd.svensson skrev:Intressant, när jag började läsa var det 3 sidor nu är det 1!
Jag håller med . . . . . det finns inget mer förödande för en sida än misstänksamhet, ty det är grogrund för mycket ont. Lasse
Misstänksamhet, oavsett varifrån, mot vilken som helst och motsatt förhållande också, det finns inget mer förödande för någonting, överhuvudtaget.
Vill vi ubuntu väl, vill vi detta forums väl, måste vi arbeta hårt för, att fjärma oss från sådant, som innebär misstänksamhet gentemot åsikter och personer.

Vad händer i Locot?

Nu, stegar vi bort från misstänksamhet,
från att somliga valda företrädare
själva sedan, "utser" sina efterkommande

Att "de som besitter den egentliga makten",
får tillbaks den. Vid valurnan. Om den nu skall ha den digniteten.
Man kan osökt ställa sig frågan . . . . med nuvarande situation i åtanke.

Är ens en röst i detta forum värd någonting, eftersom de som ligger inom valbarheten, "inom sig" kan fördela och förmedla röstetal och ansvar. . . . ?

ILLA hanterat!

Bland nuvarande medlemmar hade kanske någon, än mer insatt, än mer kunnig, än den nu utsedde, ha varit ett än bättre förslag än det som nu internt utsågs.

Ingen medlem fick någon officiell förfrågan. Sannolikt inte heller, någon som fick en inofficiell sådan.

Men frågan om ersättare, skulle ha "lyfts upp" från administrationen, till dem, som är detta forums ägare.
Medlemmarna och (först) då, även medlemmarna i forumadministrationen.

De senare, får dock aldrig invaggas i en uppfattning om, att de själva "står över" dem, som är hela forumets medlemmar. Vilket synbarligen har skett i just detta fall. . . .

Där går gränsen.

Sabba inte värdet i omröstningar, genom att gå ikring dem.
Snälla ni . . .
sådant ser vi dag för dag, i livet här utanför. Varför skall vi agera likadant?

(
mghg skrev:@ Little John, Broder Tuck och alla andra som uttryckt sitt missnöje i den här tråden: Kan ni inte helt enkelt acceptera förklaringen från Farmfield?
Det föregående, satt i sitt sammanhang med omröstningar här inne, kan kanske vara e t t svar på din begäran. Hur mycket inflation av förtroende, eller ditt kapital, grundat på dylika företeelser, är du beredd att ta, innan du själv skulle kunna anse att ditt förtroendekapital visavi någon annan, är förbrukat?

Det finns bara en ledning.
Medlemmarna.


Ser vi inte det, spelar det ingen roll, hur väl vi försöker kämpa för att återigen bli ett UbuntuLoCo. Thats it!)

Det innebär,
att medlemmarna,
men inte forumadmins eller likställda, självsvådligt,
bollar makten sig sinsemellan,
utan att de som är medlemmar och lägger sin röst i reguljära val,
i val på forumet
får tillbaks sitt värde och

blir dem,
som förmedlar makten
till dem,
som förmodas kunna bära den
till allas bästa och förmån

Har förutsättningarna för den valde medlemmens uppdrag förändrats,
finns bara en väg att gå,
för den som har respekt för sina uppdragsgivare och dem som gav denne sin röst, en gång

och det är,
att utlysa om- eller nyval.

Allt annat,
är kokketerier och maktfullkomlighet,
liknande Berlusconi, eller vad den nu heter, som styr Italien.


Svårare än så, bör det inte vara för någon,
som ser till forumets och dess medlemmars väl och ve
och uppmanar till valdeltagande när de sätts in.

Med ageranden liknande det vi nu har fått oss förelagt,
skulle det inte förmåna mig, om deltagandet sjunker än mer,
än i tidigvarande val.

Varför, varför skall det vara så svårt,
att få till ett respektfullt agerande från dem och
gentemot de som bär utslaget av en omröstning,
vars förtroende man bär i form av röstetal i en omröstning här på forumet,

till att återföra en fråga som står över deras egen förmåga,
till dem som valde dem
att utse någon ny,
till att företräda dem,
till ett omval?

Nyval?

Var/är frågan så "försumbar?"
I det styrande skiktet här på forumet?

Var de röstandes uppfattning inte värd det?
Eller var frågan viktigare i sig,
än vad de röstande medlemmarna skulle kunna bemäktiga sig till att hantera?

Trodde vem?
Senast redigerad av 4 Broder Tuck, redigerad totalt 21 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

johanre skrev:
pun skrev:Mötet var enligt min mening en katastrof och kunde inte bli annat eftersom det finns småpåvar i administrationen som inte rör ett finger för Ubuntus framtid.

Så nu måste det rensas rent och skapa en plattform för bättre tider.
Menar du hos ubuntu-se.org eller Loco Council?
Givetvist hos Ubuntu-se..... det går inte att ha ett antal "småpåvar" som endera skiter i Ubuntus framtid eller kör sitt eget race oavsett valda TL samt TC.

LoCo Council har jag det högsta förtroende för !!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av johanre »

pun skrev:Givetvist hos Ubuntu-se..... det går inte att ha ett antal "småpåvar" som endera skiter i Ubuntus framtid eller kör sitt eget race oavsett valda TL samt TC.

LoCo Council har jag det högsta förtroende för !!

OK, fast i vanlig ordning har jag ingen aning om vem / vad du syftar på men jag ställer min plats i Serveradmin teamet till förfogande. Tills dess att de närmaste dagarnas kaos lägger sig finns jag här. Vad som händer efter omröstningen får vi se då.

BTW; personligen har jag alltid upplevt de individuella kompetenserna hos representanterna i Loco Council som väldigt hög och de har min fulla repekt. Däremot anser jag att de har lite otidsenliga verktyg och strategier....
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad händer i LoCot?

Inlägg av pun »

johanre skrev:
pun skrev:Givetvist hos Ubuntu-se..... det går inte att ha ett antal "småpåvar" som endera skiter i Ubuntus framtid eller kör sitt eget race oavsett valda TL samt TC.

LoCo Council har jag det högsta förtroende för !!

OK, fast i vanlig ordning har jag ingen aning om vem / vad du syftar på men jag ställer min plats i Serveradmin teamet till förfogande. Tills dess att de närmaste dagarnas kaos lägger sig finns jag här. Vad som händer efter omröstningen får vi se då.

BTW; personligen har jag alltid upplevt de individuella kompetenserna hos representanterna i Loco Council som väldigt hög och de har min fulla repekt. Däremot anser jag att de har lite otidsenliga verktyg och strategier....
Jo men nu har jag alltid sett dig som en sann Ubuntu-vän så det ska ju inte vara något problem för en vald TL/TC (om de också är ubuntu-vänner)

Vitsen är ju att TL/TC måste kunna välja vilka de samarbetar med, annars så blir det ju samma soppa som nu inkl att inget händer....pga andra intressen.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"