Krismedvetenhet och att gå vidare

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av P.Forsberg »

Loco:t befinner sig i en kris. För dom som inte är uppdaterat finns länken här:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 6&start=60

Tråkigt att det blev så. Men först måste alla vi vara medvetna om att det är en kris. Det krävs för att kunna gå vidare.
Det hjälper ingen att söka efter skyldiga, för att dom finns inte. Inte TL eller TC åtminstone som försökte utföra uppdraget på det bästa sättet.
Felet ligger, enligt IRC-loggen i marknadsföringen av Ubuntu i Sverige. ( ni kan läsa loggen av gårdagens möte här:

http://irclogs.ubuntu.com/2010/11/16/%2 ... eeting.txt

Nu undrar jag hur vi kan gå vidare. Någon som har förslag ? Någon som kan samla entusiaster för att göra något ? Finns entusiaster kvar överhuvutaget ?

Behöver Sverige ett LOCO som måste uppfylla orimliga och verklighetsfrämmande krav för att bli godkänd ? Och om JA, vem ska / vill verkställa kraven ?

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Men först måste alla vi vara medvetna om att det är en kris.
Om du med kris menar att vi inte är ett godkänt LoCO, så är det inte mer kris än vad det var i förrgår, eftersom vi inte var godkända då heller.
Efter gårdagens möte vet vi vad loco-rådet har för krav för att godkänna oss.
Vad vi måste göra nu är att sätta oss ner och diskutera hur vi ska vända skutan så vi seglar åt rätt håll.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:
Little John skrev:Men först måste alla vi vara medvetna om att det är en kris.
Om du med kris menar att vi inte är ett godkänt LoCO, så är det inte mer kris än vad det var i förrgår, eftersom vi inte var godkända då heller.
Efter gårdagens möte vet vi vad loco-rådet har för krav för att godkänna oss.
Vad vi måste göra nu är att sätta oss ner och diskutera hur vi ska vända skutan så vi seglar åt rätt håll.
Förslag kanske ?

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av HakanS »

LJ: Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Du anser att LoCot befinner sig i en kris eftersom vi inte blev godkända vid gårdagens loco-rådsmöte. (faktum är att vi blev fråntagna godkännandet för omkring ett halvår sedan).
Samtidigt tycker du att det inte behövs något LoCo. I alla fall inget godkänt sådant.
Detta resonemang är motsägelsefullt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:LJ: Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Du anser att LoCot befinner sig i en kris eftersom vi inte blev godkända vid gårdagens loco-rådsmöte. (faktum är att vi blev fråntagna godkännandet för omkring ett halvår sedan).
Samtidigt tycker du att det inte behövs något LoCo. I alla fall inget godkänt sådant.
Detta resonemang är motsägelsefullt.
Lätt att förklara. Jag personligen tycker att vi inte behöver någon Loco. Men det är jag relativt ensam om. Alltså gäller det att ta hand om saken. Utan att vara godkänd kan man väl inte driva platsen här vidare, eller hur tänker du där ?

LJ
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Osprey »

Little John skrev:
HakanS skrev:LJ: Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Du anser att LoCot befinner sig i en kris eftersom vi inte blev godkända vid gårdagens loco-rådsmöte. (faktum är att vi blev fråntagna godkännandet för omkring ett halvår sedan).
Samtidigt tycker du att det inte behövs något LoCo. I alla fall inget godkänt sådant.
Detta resonemang är motsägelsefullt.
Lätt att förklara. Jag personligen tycker att vi inte behöver någon Loco. Men det är jag relativt ensam om. Alltså gäller det att ta hand om saken. Utan att vara godkänd kan man väl inte driva platsen här vidare, eller hur tänker du där ?

LJ
Där måste jag fråga dig också... som jag ser det så är det givetvis en fördel om än inte nödvändigt att vara ett godkänt LoCo... men hur som helst så kan givetvis Canonical ge viss hjälp om man uppfyller vad de anser rimligt... Eller hur tänker du...??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av P.Forsberg »

Osprey skrev:
Little John skrev:
HakanS skrev:LJ: Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Du anser att LoCot befinner sig i en kris eftersom vi inte blev godkända vid gårdagens loco-rådsmöte. (faktum är att vi blev fråntagna godkännandet för omkring ett halvår sedan).
Samtidigt tycker du att det inte behövs något LoCo. I alla fall inget godkänt sådant.
Detta resonemang är motsägelsefullt.
Lätt att förklara. Jag personligen tycker att vi inte behöver någon Loco. Men det är jag relativt ensam om. Alltså gäller det att ta hand om saken. Utan att vara godkänd kan man väl inte driva platsen här vidare, eller hur tänker du där ?

LJ
Där måste jag fråga dig också... som jag ser det så är det givetvis en fördel om än inte nödvändigt att vara ett godkänt LoCo... men hur som helst så kan givetvis Canonical ge viss hjälp om man uppfyller vad de anser rimligt... Eller hur tänker du...??
Jag tänker helt enkelt så att ingen orkar ge sig in i detta längre. Jag är realist och inte blind. Att tjafsa och tjata leder ingenstans. Alltför många kommer här med bara synpunkter men ingen av dom ställer upp för något. Så blev de bara. Alltså, om Locot inte godkändes, vad anser du vi borde/måste göra ? På längt sikt kommer inte storebror att stå för webbplatsen om vi inte hitta någon lösning, eller hur ?

LJ
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Utan att vara godkänd kan man väl inte driva platsen här vidare, eller hur tänker du där ?
Jo, det är inget problem med att fortsätta driva denna webbplats och vårt forum.
Vi är fortfarande ett LoCo.
LoCo-rådet har erbjudit sig att hjälpa till så vi blir godkända i framtiden.
Loco-rådet rekommenderar att man väntar minst 3 månader innan man gör en ny prövning, men min högst personliga åsikt är att det för vår del blir om ca 1 år.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av P.Forsberg »

HakanS skrev:
Little John skrev:Utan att vara godkänd kan man väl inte driva platsen här vidare, eller hur tänker du där ?
Jo, det är inget problem med att fortsätta driva denna webbplats och vårt forum.
Vi är fortfarande ett LoCo.
LoCo-rådet har erbjudit sig att hjälpa till så vi blir godkända i framtiden.
Loco-rådet rekommenderar att man väntar minst 3 månader innan man gör en ny prövning, men min högst personliga åsikt är att det för vår del blir om ca 1 år.
Men hur kan detta vara ett Ubuntu-Loco när den inte är godkänd ?

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av farmfield »

Jag håller inte med LJ i att det är kris men jag håller med i att driva LoCot enl. de förutsättningar dom kräver är feltänk, larv, idioti och jag kan fortsätta hela dagen...

Hade det varit lite mer sprutt på entusiasterna här hade jag föreslagit att vi skulle sagt till dom att fara & flyga och sen kört vidare fast helt åt andra hållet, skippat idiot-kraven och fokusera på vad Ubuntu tjänar på - att folk kommer till den snyggaste sidan i schwedala och att supporten fungerade klockrent. Flush the rest.

Ang huruvida vi är ett LoCo eller inte så är vi väl knappast mer LoCo i dagsläget än Ubuntu.se är.. ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Osprey »

Little John skrev:Jag tänker helt enkelt så att ingen orkar ge sig in i detta längre. Jag är realist och inte blind. Att tjafsa och tjata leder ingenstans. Alltför många kommer här med bara synpunkter men ingen av dom ställer upp för något. Så blev de bara. Alltså, om Locot inte godkändes, vad anser du vi borde/måste göra ? På längt sikt kommer inte storebror att stå för webbplatsen om vi inte hitta någon lösning, eller hur ?
Blaj och inget som leder framåt... jag vet historiskt att du mött motgångar här även om jag själv inte varit del i det...

Men nu handlar det väl om att skapa en framtid för Ubuntu och Linux...??

Du har konstruktiva idéer, det både vet jag och har sett... men kämpa med det så och gör något av det... eventuella idioter/saktmodiga kommer att ramla ut när vi bara sett till att få upp farten.... vågar du? kan du vara ödmjuk nog? ska vi satsa..??

(och nu är jag ingen alls som driver det här forumet)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av HakanS »

Little John skrev:Men hur kan detta vara ett Ubuntu-Loco när den inte är godkänd ?
https://wiki.ubuntu.com/LoCoFAQ#What%20 ... Co%20teams?
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:
farmfield skrev:@Osprey

Jag tjafsar inte, tvärtom, det är endast ett konstaterande. Ubuntu-se.org är i dagsläget inte mer LoCo än vad Ubuntu.se är. Förutom smådetaljer gör dom vad vi gör fast med en annan inställning till vissa saker - varav många av dessa dessutom mer i min linje än den generella FOSS-linjen är...

Så det är absolut inget ont menat mot dom.
Nej Johan, men varför blandar vi in det överhuvudtaget..?
För att säga vad man vill, men i mycket har Micke & LJ en vettigare inställning till förhållandesättet till Ubuntu. Det är en produkt. En bra produkt. Då skall man behandla det som en produkt och lägga fokus på vem som vill ha den eller kan ha nytta av den och anpassa sig till det.

Och visst, jag säger inte att vi skall skrota IRC-kanalen eller lägga ner att vara bas för översättningsgruppen, men hallå, lägg fokus på rätt ställe...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:
Osprey skrev:
farmfield skrev:@Osprey

Jag tjafsar inte, tvärtom, det är endast ett konstaterande. Ubuntu-se.org är i dagsläget inte mer LoCo än vad Ubuntu.se är. Förutom smådetaljer gör dom vad vi gör fast med en annan inställning till vissa saker - varav många av dessa dessutom mer i min linje än den generella FOSS-linjen är...

Så det är absolut inget ont menat mot dom.
Nej Johan, men varför blandar vi in det överhuvudtaget..?
För att säga vad man vill, men i mycket har Micke & LJ en vettigare inställning till förhållandesättet till Ubuntu. Det är en produkt. En bra produkt. Då skall man behandla det som en produkt och lägga fokus på vem som vill ha den eller kan ha nytta av den och anpassa sig till det.

Och visst, jag säger inte att vi skall skrota IRC-kanalen eller lägga ner att vara bas för översättningsgruppen, men hallå, lägg fokus på rätt ställe...
Håller med till 100%, vi har världens bästa produkt så låt oss glömma personliga stridigheter och kämpa tillsammans...!! :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Det är en produkt. En bra produkt. Då skall man behandla det som en produkt och lägga fokus på vem som vill ha den eller kan ha nytta av den och anpassa sig till det.

Och visst, jag säger inte att vi skall skrota IRC-kanalen eller lägga ner att vara bas för översättningsgruppen, men hallå, lägg fokus på rätt ställe...
Men hur bra tror du produkten blir om ingen sysslar med översättning eller buggrapportering.
Vi måste syssla med att både förbättra produkten, marknadsföra den samt ge support.
Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa aktiviteter som gör att vi måsta prioritera.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:Håller med till 100%, vi har världens bästa produkt så låt oss glömma personliga stridigheter och kämpa tillsammans...!! :)
Absolut, vi kan köra home-parties, dela ut lösskägg och såklart dokumentera allt på Launchpad. En annan idé är att re-branda IRC som 'Chat - originalet'... ::)

Nä, det här tycker jag är vansinne, jag kan inte annat än att säga vad jag tycker...
HakanS skrev:
farmfield skrev:Det är en produkt. En bra produkt. Då skall man behandla det som en produkt och lägga fokus på vem som vill ha den eller kan ha nytta av den och anpassa sig till det.

Och visst, jag säger inte att vi skall skrota IRC-kanalen eller lägga ner att vara bas för översättningsgruppen, men hallå, lägg fokus på rätt ställe...
Men hur bra tror du produkten blir om ingen sysslar med översättning eller buggrapportering.
Inte bra alls, men göm det för kunden. Inte för att det är hemligt utan för att kunden skiter i det. Han vill inte se det. Det skrämmer kunden.

Och jag kan säljbiten och säljbiten handlar om att hålla kunden och kundens behov i fokus - alltid alltid alltid. Fan tro det står still på marknadsandelarna trots otroliga tekniska framsteg när det helt saknas insikt i hur man 'säljer' en produkt...

Och Canonical är ju tänkt att bli vinstdrivande... Well, såna som dom på mötet igår, det är dom man håller 'inlåsta' i supportavdelningarna på företag som Inet - och av goda skäl...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Osprey »

HakanS skrev:Men hur bra tror du produkten blir om ingen sysslar med översättning eller buggrapportering.
Vi måste syssla med att både förbättra produkten, marknadsföra den samt ge support.
Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa aktiviteter som gör att vi måsta prioritera.
Jag kan liksom inte se motsttäningen, eller hur det ena förhindrar det andra, finns det något sådant...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Osprey »

farmfield skrev:Och Canonical är ju tänkt att bli vinstdrivande... Well, såna som dom på mötet igår, det är dom man håller 'inlåsta' i supportavdelningarna på företag som Inet - och av goda skäl...
Nu är jag inte riktigt med på det hela, och både Canonical och Inet är ganska små i sammanhanget, menar du säljmöten rakt upp och ner som de är eller..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av farmfield »

Osprey skrev:
farmfield skrev:Och Canonical är ju tänkt att bli vinstdrivande... Well, såna som dom på mötet igår, det är dom man håller 'inlåsta' i supportavdelningarna på företag som Inet - och av goda skäl...
Nu är jag inte riktigt med på det hela, och både Canonical och Inet är ganska små i sammanhanget, menar du säljmöten rakt upp och ner som de är eller..?
LoCot är Ubuntu's ansikte utåt i Sverige. När nån i Sverige testar Ubuntu så är chansen stor att denna tar en titt här - antingen av behov som support eller av intresse. Det man möts av visuellt sätter tonen. En wow-känsla här ger produkten högre status. Sen har vi då ett nyhetsflöde och informationslänkar i portalen, lättnavigerat, enkelt. Vi har en fullständig manual på svenska online, vidare till forumet, lugnt och skönt, inget gnäll i trådarna, frågar man om whatever får man ett snabbt svar o.s.v o.s.v...

Allt utöver det är för entusiasterna och finns tillgängligt, men syns inte förrän man börjar gräva.

That's it! As simple as. Titta på http://www.swedroid.se för ett exempel på hur det skall se ut.

Sen tar vi ett exempel här på hur feltänket är. Titta i headern. Det står 'Chatt'. För nån som kommer från Windows - vilket 99% gör - är inte IRC 'Chatt'. Skit samma att IRC är 'originalet', för en Windows-användare är chatt MSN, så enkelt är det.

Och nej, det är helt fel att 'lära' folk vad saker faktiskt betyder. Har dom entusiastgenen och fastnar här så listar dom ut det snabbt nog själva. Annars skiter dom fullkomligt i det och att 'lära' folk saker är förolämpande.

@Pontus & LJ

LOL... ;D

Det skiljer 35 år mellan er två men det märks inte av alls, hehe... ;) ;D
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Krismedvetenhet och att gå vidare

Inlägg av Hund »

Jag önskar bara att forumet var ett helt vanligt forum. Man hjälper dom som vill ha hjälp och man bannar dom som beter sig illa, inte daltar med dom i processer mer avancerad än vårat svenska rättssystem. Beter man sig lite illa låser man tråden bara och sen är det inget mer med det.

Jag börjar faktiskt tro att svensken är för dum i huvudet för sitt egna bästa. Vi borde kanske avskaffa forum i sverige för vårat egna bästa.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"