Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av ubot »

Vad innebär det rent konkret att LoCo:t inte godkändes?
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av Peetra »

Jag delade ditt inlägg från vad gör du/kan göra för ubuntu-se, då detta är ett eget viktigt ämne, som säkert många funderar på.

Inga gratis cd.n, affisher od. är iallafall en sak.

Den här gemenskapen är ju speciell som LoCo, vi har lyckan att bo på Nafallos server och inte på Canonicals, som jag förstått att de flesta andra LoCon gör, så den platsen behöver vi inte oroa oss för.

I praktiken betyder det en massa jobb, för att kunna bli godkända pånytt, det är det mest konkreta. Omstrukturering och flytt av fokus.

Skjälvklart betyder det flera andra saker också, men detta är nu vad jag kommer att tänka på. Jag funderar själv på hur det går med domänen vi använder. Den ägs ju av Canonical.

Pontuuuuuus?!!! Någon?!!! Har vi koll på hur det går med domänen? ???

hälsn. Peetra.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av pun »

ubot skrev:Vad innebär det rent konkret att LoCo:t inte godkändes?
Ingenting mer än att några måste ta sig en funderare över hur saker och ting funkar.

Jag ser tyvärr "dypölstendenser"..... :P "antikrafter" som inte kan eller vill inordna sig i ett ett accepterad internationellt Ubuntu-nätverk... dessa anikrafter är ett gissel för Ubuntu Sverige...
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av ubot »

Hur är det med varumärket Ubuntu? Måste forumet byta namn nu. :)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av Kirill »

ubot skrev:Hur är det med varumärket Ubuntu? Måste forumet byta namn nu. :)
Mjaa, inte direkt :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av Lao Tzu »

ubot skrev:Vad innebär det rent konkret att LoCo:t inte godkändes?
Om jag har förstått saken rätt (vilket ingen ska ta för givet) innebär det att vi har tappat vår status som officiellt LoCo och därmed inte kan sägas representera Ubuntu (Canonical?) i Sverige. Jag vet inte hur det är med eventuellt reklammaterial eller så.
Numera skulle jag vilja kalla oss för LoCo-aspiranter så vi har inte helt tappat kontakten med resten av ubuntuvärlden. Vi får ha kvar namn och utrymme samtidigt som LoCo Council ska hjälpa oss att uppfylla kraven som ställs för oss att återigen bli godkända.

Det något enklare svaret är: Rent konkret blir det just nu inte direkt någon skillnad alls för medlemmarna. Däremot får administrationen en del att jobba med.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av vulfgar »

En påtaglig skillnad är att fler beslut kommer att fattas via IRC-möten istället för genom omröstningar i forumet. LoCo council anser att vi har för stort fokus på just forumet (om jag nu fattat rätt). Fler möten på IRC och större aktivitet på Launchpad var något som efterfrågades.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av pun »

vulfgar skrev:En påtaglig skillnad är att fler beslut kommer att fattas via IRC-möten istället för genom omröstningar i forumet. LoCo council anser att vi har för stort fokus på just forumet (om jag nu fattat rätt). Fler möten på IRC och större aktivitet på Launchpad var något som efterfrågades.
Yup.....

Just Launchpad är ju sedan en förutsättning för Ubuntus framtid... allt viktigt finns ju där !!
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av Peetra »

vulfgar skrev: LoCo council anser att vi har för stort fokus på just forumet
Jag fick inte den uppfattningen att vi borde minska på forumets användning, utan ha det kvar, som sådant och öka även på andra håll. Nu tror jag personligen att folket som gav rådena inte har så stor insikt i om hur vårt forum fungerar och allt det behändiga, som vi kan sköta via forumet, så det vore kanske en ide att peta ihop en förklaring (== dokumentation) om vad allt vi användt forumet till förutom support. :) De har kanske ingen aning om våra omröstningsmetoder t.ex......
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av pun »

Peetra skrev:
vulfgar skrev: LoCo council anser att vi har för stort fokus på just forumet
Jag fick inte den uppfattningen att vi borde minska på forumets användning, utan ha det kvar, som sådant och öka även på andra håll. Nu tror jag personligen att folket som gav rådena inte har så stor insikt i om hur vårt forum fungerar och allt det behändiga, som vi kan sköta via forumet, så det vore kanske en ide att peta ihop en förklaring (== dokumentation) om vad allt vi användt forumet till förutom support. :) De har kanske ingen aning om våra omröstningsmetoder t.ex......
Jo nu var det ju vissa som uppmanades att "knipa igen"..... jag noterade även ingen ursäkt. Ociviliserade barbarer kanske... ??? ???
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Vad innebär det att LoCo:t inte godkändes?

Inlägg av Kirill »

ubot skrev:Hur är det med varumärket Ubuntu? Måste forumet byta namn nu. :)
Drog iväg ett mail till LoCo Council och fick detta till svar ;)
The allocation of the domain name is not conditioned to an approved status of the team. You can use the domain as long as you continue to be an Ubuntu LoCo Team, and there's Ubuntu LoCo related material on the site.
Precis som jag förutspådde så behöver vi ju inte direkt oroa oss O0
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"