Offentligt ärende - misstroendevotum

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Peetra »

Lao Tzu skrev:En sak jag inte förstår är varför så många tolkar LoCo Councils "krav" om mer IRC-aktivitet som att vi även måste ha omröstningarna där?

Jag tänker mig att man kan ha IRC-möten för att besluta om saker som har med det "tekniska" att göra. Beslut om nya ledare och sådant som direkt berör alla torde fortfarande kunna ske i forumet (där flest håller till). Dessutom kan man ha IRC-möten av rena uppföljningsorsaker också.
Bra ifrågasättning! IRC-mötena behöver inte vara bestämmande, vill jag starkt påstå, så att ha en dagordning för dem som följs och sedan kan diskuteras skulle antgligen kännas bättre.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av HakanS »

Peetra skrev:Bra ifrågasättning! IRC-mötena behöver inte vara bestämmande, vill jag starkt påstå, så att ha en dagordning för dem som följs och sedan kan diskuteras skulle antgligen kännas bättre.
Det finns en dagordning för onsdagens möte. Även för kommande möten kommer det att finnas en dagordninng.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av vulfgar »

Ett IRC-möte måste givetvis inte vara beslutande, men kan givetvis vara det. Det är nog bra om man i förväg anger om det ska vara ett diskussionsmöte eller ett beslutande möte. Kanske olika dagordningsmallar?

Det finns väl inte heller något som hindrar att man fattar vissa beslut på IRC-möten och vissa via omröstningar i tex forumet. Det som är viktigt att är att det i förväg sägs vad som gäller så att alla som vill har chans att vara med och påverka.

Hur beslut ska tas anser jag att vi får överlåta till våra valda ledare, TL och TC att avgöra, åtminstone så länge som vi inte har beslutat på annat sätt i vår organisationsform. Nuvarande organisation tillåter att vilken (demokratisk) beslutsform som helst, det enda som krävs är val varje halvår, men det finns inte angivet var valet ska hållas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Peetra »

vulfgar skrev:Det finns väl inte heller något som hindrar att man fattar vissa beslut på IRC-möten och vissa via omröstningar i tex forumet. Det som är viktigt att är att det i förväg sägs vad som gäller så att alla som vill har chans att vara med och påverka.
+1
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av Lao Tzu »

vulfgar skrev:Det finns väl inte heller något som hindrar att man fattar vissa beslut på IRC-möten och vissa via omröstningar i tex forumet. Det som är viktigt att är att det i förväg sägs vad som gäller så att alla som vill har chans att vara med och påverka.
Precis. Jag tycker det kan bero på "vikten" av beslutet (eller snarare vilka det berör). Till exempel tycker jag det är helt galet att ha TL-val via IRC (medan exempelvis val av portal Drupal eller Wordpress hade fungerat minst lika bra via IRC).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Offentligt ärende - misstroendevotum

Inlägg av P.Forsberg »

Angående topic så väntar jag fortfarande på svar.

LJ
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"