Code of Conduct

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Code of Conduct

Inlägg av P.Forsberg »

Om du inte följer ( dvs godkänner ) CoC ( Code of Conduct ) är du inte medlem i Locot. Detta skriver HakanS.
HakanS skrev:
Little John skrev:Jag ställer mig inte bakom Coc och framförallt vill jag inte bekämpa Bug#1. Bara löjligt det.
Är jag då odugligt för Locot ?
Alla loco-medlemmar förväntas följa uppförandekoden (coc). Gör man inte det så är man inte medlem i gemenskapen.
Jag läste att det är mindre än 5 % av alla medlemmar här som har signerat CoC och resten är därmed olämpliga som medlem.
Det bästa vore väl att permanent-banna dom omedelbart.

LJ
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 24 gånger.
Anledning: ändrade rubriken eftersom den blev (oavsiktligt av trådskaparen) vilseledande efter att frågan utretts
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av barzam »

Tanken som den framträdde efter godkännandemötet var, som jag förstod den, att forumet är en del av Locot, inte hela Locot. För att anses som fullvärdig medlem i Locot krävs vissa ytterligare steg än att registrera sig på forumet.

Är detta kontroversiellt på något sätt? Om du inte vill skriva under CoC eller registrera dig på Launchpad så gör du inte det och fortsätter posta här på forumet som vanligt.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av farmfield »

Det här är inte ett nytänk, det är ett förbisett tänk som vi skulle haft från första början.

I dagsläget räknas alla medlemmar i forumet som 'LoCo-medlemmar'(*) vilket är 'fel' - om inte annat enl. LoCoCouncil. Det är inte svårare än så.

I den omställning som kommer blir det så att LoCo-medlemmar är de som är reggade under launchpad.com/~ubuntu-se och sen uppfyller övriga krav som ställs - inkl. att ha signerat och deklarerar att man står bakom CoC och LCoC.

Hurivida jag, ni, whomever, 'håller med' om det är rätt, fel eller mitt-i-mellan, det är fullkomligt irrelevant. Det är så det skall skötas och kommer att skötas.

Jag tänker på Adam Savage... -"Gravity isn't just a good idea, it's a law!"

(*) Edit: Detta gäller också i det kommande mötet. Vi har inte gjort denna övergång än - men densamma och dess genomförande är ju en del av varför vi skall ha möte.
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av P.Forsberg »

farmfield skrev:Det här är inte ett nytänk, det är ett förbisett tänk som vi skulle haft från första början.

I dagsläget (*) räknas alla medlemmar i forumet som 'LoCo-medlemmar' vilket är fel - om inte anat enl. LoCoCouncil. Det är inte svårare än så.

I den omställning som kommer blir det så att LoCo-medlemmar är de som är reggade under launchpad.com/~ubuntu-se och sen uppfyller övriga krav som ställs - inkl. att ha signerat och deklarerar att man står bakom CoC och LCoC.

Hurivida jag, ni, whomever, 'håller med' om det är rätt, fel eller mitt-i-mellan, det är fullkomligt irrelevant. Det är så det skall skötas och kommer att skötas.

Jag tänker på Adam Savage... -"Gravity isn't just a good idea, it's a law!"

(*) Edit: Detta gäller också i det kommande mötet. Vi har inte gjort denna övergång än - men densamma och dess genomförande är ju en del av varför vi skall ha möte.
Japp !!

LJ
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av farmfield »

Little John skrev:Japp !!

LJ
Hupp. Oväntat svar, men kanon! ;D

Och nåt annat har det inte varit tal om, iaf inte från min sida.

Bara så vi är på det klara med detta. Tills annat är uppgjort är jag fortfarande TL och halvgrinig som jag är kan jag också ta slutgiltiga beslut om det kommer till den punkten! Bild
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av Lao Tzu »

farmfield skrev:Jag tänker på Adam Savage... -"Gravity isn't just a good idea, it's a law!"
Fast det där citatet är inte applicerbart på frågan om CoC. Vi fick ingen kritik för att för få medlemmar hade (har) signerat CoC. Därmed är det heller inget krav från LoCo Council att man måste göra det för att vara en LoCo-medlem. Dit tycker jag inte heller att vi ska dra det.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av HakanS »

Jag skrev att alla loco-medlemmar förväntas följa uppförandekoden (coc).
Ingen har satt som krav att man måste signera den för att vara medlem i locot.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:
farmfield skrev:Jag tänker på Adam Savage... -"Gravity isn't just a good idea, it's a law!"
Fast det där citatet är inte applicerbart på frågan om CoC. Vi fick ingen kritik för att för få medlemmar hade (har) signerat CoC. Därmed är det heller inget krav från LoCo Council att man måste göra det för att vara en LoCo-medlem. Dit tycker jag inte heller att vi ska dra det.
Jag förtydligar med att jag menade i en 'om'-situation i vad jag skrev ovan. Om det är ett krav så är det så och då inte mer med det. Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare. :)

Jag har annars skrivit att jag inte vet om det är ett krav då det är irrelevant för mig som själv signat CoC och dessutom redan är 'medlem' i LoCo't även enl. dom nya/kommande kriterierna.

@HakanS

För vilka är det ett krav? Endast TL/TC eller kan fler inom administrationen anses ligga under LCoC? För dom som gör det får ju ha signat CoC - iaf ser jag det så.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:@HakanS

För vilka är det ett krav? Endast TL/TC eller kan fler inom administrationen anses ligga under LCoC?
Ubuntus krav är att LoCots kontaktperson har signerat CoC.
De skriver också att en LoCoTeam-ledare bär, så småningom, bli ubuntu-medlem. För att bli det så måste man ha signerat CoC, så det är ju lämpligt att även TL har signerat.
LCoC är uppförandekoden för ledare, t.ex för olika projekt, men har inget med signering av CoC att göra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av Lao Tzu »

HakanS skrev:Jag skrev att alla loco-medlemmar förväntas följa uppförandekoden (coc).
Ingen har satt som krav att man måste signera den för att vara medlem i locot.
Tack för förtydligandet. Jag tolkade ditt inlägg så men LJ gjorde en annan tolkning och jag började undra vem som hade rätt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av farmfield »

Hehe, då var det löst & trådämnet dissekerat.

Tänk om den infon hamnat i andra inlägget... ;)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Code of Conduct - Ni är inte medlemmar

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Tänk om den infon hamnat i andra inlägget... ;)
Utanför ämnet: Jag var ute och skottade och körde snöslunga då ;D
Användarvisningsbild
Peetra
Inlägg: 1526
Blev medlem: 20 apr 2009, 17:07
OS: Kubuntu
Ort: Karleby, Finland
Kontakt:

Re: Code of Conduct

Inlägg av Peetra »

Det var bra att ögna igenom den igen, visst har jag läst den och h'ller med den, men att uppföra sig enligt de enkla spelreglerna, som är ganska liknande de i sandlådan, är jättesvårt ibland. Tack för påminnelsen. :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Inlägg: 2573
Blev medlem: 17 jan 2008, 18:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Kvarnsjön
Kontakt:

Re: Code of Conduct

Inlägg av P.Forsberg »

Då ber jag den kommande tillförordnade teamleadern att posta inlägg i klarspråk dvs att det inte finns utrymmen för olika tolkningar.

LJ
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Code of Conduct

Inlägg av gusnan »

Diskuteras det här fortfarande...?

Shuttleworth säger (bla) det här i ämnet:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu-codeo ... comments/9

Otydligt?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Code of Conduct

Inlägg av vulfgar »

> 2) The CoC is inferred from the Mailing List Etiquette guidelines and applies to anyone on the mailing lists as soon as they have made any contribution, even if it was only one answer to a question of a new user.
>

The Code of Conduct is the standard we hold all participants and
proponents and advocates of Ubuntu to. We'd prefer that if you want to
wear an Ubuntu t-shirt, you hold yourself to that standard for discourse
and collaboration. So it certainly applies to all correspondence on
Ubuntu mailing lists, not just to those who have signed it and those who
are Ubuntu members.

Mark
Detta handlar om en sändlista där Mark säger att alla ska agera utefter CoC även om man inte är ubuntu member eller har signat CoC. Kan knappast bli mer tydligt än så. CoC gäller som uppförandekod men alla måste inte aktivt signa den.
Finns knappast något kontroversiellt i CoC, här är en svensk översättning: http://ubuntu-se.org/drupal/CoC
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"