Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 31 okt 2020, 02:47

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Google Earth 
Författare Meddelande

Svara med citat
Inlägg Google Earth
Har just installerat Google Earth från Medibuntuförrådet och är inte nöjd med installationen.
Den verkar inte stabil; olika rullgardinsmenyer blinkar fram och tillbaka. Underliggande bilder, t ex Starttips får jag bara fram något ögonblick, sen täcks de av jordgloben. Navigeringsmenyn fungerar bara ibland.

Jag har just installerat Ubuntu 9.04 och har en dator med integrerat grafikkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331890 med 4 GB RAM

Processorn är
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331452

så jag tror inte att det är datorn som inte orkar med.

Kan någon hjälpa mig att få ordning på detta??
Tack

09 jun 2009, 16:01
HC-IRCare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Google Earth
Jag har inte provat att installera google earth från medibuntus repo även om jag annars kör med deras repo.

Det jag kan tänka mig är att antingen så kör du 64-bit versionen av ubuntu och medibuntus paket funkar knasigt med 32bit-kompatiblitetsdelarna där (google earth är egentligen bara 32bit program men ska funka ändå med lite handpåläggning som paketet borde sköta åt en). I annat fall så är det nog något knas med ditt grafikkort och hur det är konfigurerat. Om det beror på drivrutinerna för ati-kortet eller inte låter jag vara osagt men vad jag förstår så har en del ati-ägare haft lite olika problem med just ati-kretsar törs inte säga om det är något specifikt med google earth där heller.

Själv installerade jag i alla fall just google earth med hjälp av bin-filen från deras egen sajt. I övrigt tycker jag man helst kanske ska hålla sig till att installera från repos så länge det går.

IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se

09 jun 2009, 16:09
Profil WWW

Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Svara med citat
Jag har samma problem. För mig funkar omvägen att stänga av 3D grafik i systemet. Gå in under: System - Inställningar - Utseende... Fliken Visuella effekter ... Kryssa i inga. När jag är klar med Google Earth går jag tillbaka och kryssar i Normal igen.
Det verkar som om Google Earth har svårt att acceptera att andra program kör i 3D samtidigt.

09 jun 2009, 16:18

Svara med citat
Det fungerar med att stänga av 3D grfiken som du föreslog. Märkligt att det skall behövas.
Behöver jag ett extra grafikkort??

09 jun 2009, 20:35

Svara med citat
Ingen aning. Jag har bara ett kort i burken.

09 jun 2009, 22:53
Städsegrön
Användarvisningsbild

Utgåva: 20.10 Groovy Gorilla
Svara med citat
Eftersom även jag hade problem med att det bara blixtrade och bar sig åt på sidan, så testade jag att kryssa i "Inga" som visuellt alternativ.
Det funkade.
Sen gick jag tillbaka och kryssade i "Normal" och blixtrandet började igen.
Vad påverkas om jag fortsätter att ha "Inga" ikryssat?

03 nov 2009, 11:40

Svara med citat
Du stänger av dina skrivbordseffekter i Compiz. Du kan starta dem igen efter du har tittat klart i Google Earth. För mig fungerade Google Earth bara havtaskigt i Ubuntu 9.04 på en bärbar, även om jag stängde av skrivbordseffekterna. De var säkert Intel grafiken som var problemet. I 9.10 fungerar det genast mycket bättre.

03 nov 2009, 11:47
ung forumnörd
Användarvisningsbild

Svara med citat
Tror det är intels grafikdrivrutiner som funkar dåligt när man kör compiz samtidigt med google-earth. Jag hade samma problem i början när jag körde jaunty, men det fixades när jag körde en nyare kärna. Har inte haft dessa problem i karmic.

03 nov 2009, 17:11
Städsegrön
Användarvisningsbild

Svara med citat
GAAAAH! Måste jag installera det egendomliga djuret Ko-alan?

03 nov 2009, 22:26

Svara med citat
Ja, det måste du GG! Det är beordrat!

Allvarligt talat, jag är för en gångs skull mycket nöjd. Jag har inte haft ett enda problem (ta i trä). Några marginella buggar har jag sett, men de kommer säkert att snabbt rensas ut. Grafiken fungerar äntligen som den ska (med Intel krets), uppstarten går snabbare och designen är bättre (inte bra).

03 nov 2009, 22:40
Användarvisningsbild

Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Svara med citat
Pavel skrev:
Ja, det måste du GG! Det är beordrat!

Allvarligt talat, jag är för en gångs skull mycket nöjd. Jag har inte haft ett enda problem (ta i trä). Några marginella buggar har jag sett, men de kommer säkert att snabbt rensas ut. Grafiken fungerar äntligen som den ska (med Intel krets), uppstarten går snabbare och designen är bättre (inte bra).
Ja, det måste du GG! Det är beordrat! Så skönt, att någon annan säger det och inte enbart jag som försöker. . . . ;D Försöker Tukken säga slikt, sågas denne jäms med fotknölarna, rullas i tjära och sedan i hönsfjädrar. (Du såg väl GG:s tråd om uppdateringen från 8.04:an till 8.10? Som Tukken gjorde en natt, för några veckor sedan. Milde Anton, sådant tjafs abedissan tog till och skapade en tråd om??? 8) ). Jag sov på balkongen flera nätter, efter detta. . .

Nåja, familjens överhuvud (G G (tror hon)) har fått se Google Earth rulla fint på munkens dator med 9.10. Mindre bra, på sin egen version. Nu återstår enbart en tids anpassning och eftergift, litet av en eftertanke, men inom en inte allt för avlägsen framtid, två, tre år, eller så, kommer abedissan (Gölingen, vill säga) att inse, att allt utvecklar sig med tiden. Mestadels, även om inte alltid, till det bättre. Huvudsaken är, att ingen, annan än hon själv, får komma fram till ståndpunkten. Den fågeln får inte ledas, inte ens antydas till att ledas, men väl framme, kan G G anamma de mest häpnadsväckande saker. Förutsatt att hon fortfarande tror, att det var hon själv som vandrade fram till svaret.

Munken viskar enbart till dig, Pavel, i detta inlägg. Vågar tusan annat. ;) Men, sanning att säga, är det konstigt att munken har åldrats i förtid och idag, blott och bart, enbart är en skugga av sitt forna jag? Du förstår, gissar jag. ;D ;D 8)

Tukken

04 nov 2009, 01:25
Användarvisningsbild

Utgåva: 21.04 Hirsute Hippo
Svara med citat
Skapa startare till... (eller [alt]+[F1])

metacity --replace&

...för att stänga av compiz och (eller [alt]+[F1])...

compiz --replace&

...för att återaktivera compiz igen! ;D

04 nov 2009, 11:41
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ]