Problem att scanna med hp psc500

Hjälp med installation och användning av program
GVR4
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 jul 2009, 18:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av GVR4 »

Har sen jag bytte till ubuntu inte kunnat använda scannern i min HP PSC500 paralellport scanner/skrivare. Har provat installera hplip på alla olika sätt som finns, men får det inte att fungera. Skrivaren fungerar bra. Men scannern går bara att använda om jag kör sudo Xsane. Hur ska jag få det att fungerar utan att göra så?
GVR4
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 jul 2009, 18:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av GVR4 »

Löste det här problemet i Ubuntu 9.10. Men nu när jag installerat Ubuntu 10.04 så fungerar det inte igen. Tyvärr kan jag inte minnas hur jag gjorde för att fixa det förut. Det var någonting med att parallellporten saknade rättigheter tror jag. Är inte säker, men jag tror jag ändrade något i någon textfil någonstans. Nån som har nån aning vad det kan ha varit för fil? Eller vad annars det kan ha varit som jag ändrat.
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av norhager »

GVR4 skrev:Löste det här problemet i Ubuntu 9.10. Men nu när jag installerat Ubuntu 10.04 så fungerar det inte igen. Tyvärr kan jag inte minnas hur jag gjorde för att fixa det förut. Det var någonting med att parallellporten saknade rättigheter tror jag. Är inte säker, men jag tror jag ändrade något i någon textfil någonstans. Nån som har nån aning vad det kan ha varit för fil? Eller vad annars det kan ha varit som jag ändrat.
Tråkigt med sådana problem jag har fått en HP Scanjet 3400C och den har usb och den fungerar direkt, jag ser att det finn adapters med usb och parallelportsanslutning det är för skrivare men det kanske fungerar med scanners.
Ulthwen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010, 18:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av Ulthwen »

För mig, om jag listar parallellporten

kommando:

Kod: Markera allt

ls -al /dev/lp*
output:

Kod: Markera allt

crw-rw---- 1 root lp 6, 0 2010-09-30 10:41 /dev/lp0
dvs, porten ägs av root, med lp som grupp. Om jag sedan kollar i groups så får jag

kommando:

Kod: Markera allt

cat /etc/group | grep lp
output:

Kod: Markera allt

lp:x:7:
dvs, jag som normalanvändare är inte med i den gruppen. Lösningen i detta fall är att lägga till mig som användare i lp-gruppen. Byt ut user mot ditt användarnamn.

kommando:

Kod: Markera allt

sudo usermod -a -G lp user
output:

Kod: Markera allt

[sudo] password for user: 
kolla resultatet om det fungerade
kommando:

Kod: Markera allt

cat /etc/group | grep lp
output:

Kod: Markera allt

lp:x:7:user
Nu ska du som gruppmedlem i lp ha rätten att använda parallellporten.
Senast redigerad av 1 Ulthwen, redigerad totalt 1 gånger.
GVR4
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 jul 2009, 18:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av GVR4 »

Är inte så bra på att använda terminalen tyvärr. Och dina kommandon fungerar inte. Men jag är rätt säker på att det är rätt lösning annars.

Edit: Var visst jag som var lite snabb. Det funkar bra nu :-) Bäst att skriva ner hur man gör till nästa gång ;D

Tackar för hjälpen!
Ulthwen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010, 18:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem att scanna med hp psc500

Inlägg av Ulthwen »

Nu har jag gjort om formateringen. Förhoppningsvis är den lättare att följa.
Skriv svar

Återgå till "Program"