Vilka program använder du mest?

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Hund »

Uppdaterar mina lista igen. :)
  • Nano - Textredigare
  • Pantheon Terminal - Terminal
  • Zsh - Skal
  • Screen - Fönsterhanterare för terminalen
  • GIMP - Bildredigering
  • rTorrent - Torrentklient
  • Firefox - Webbläsare
  • Liferea Feedly (Onlinetjänst) - RSS-läsare
  • LinuxDC++
  • Pidgin - IM-klient
  • Weechat - IRC-klient
  • Totem - Mediaspelare
  • Rhythmbox Spotify - Musikspelare
  • XBMC Media Center - Mediacenter
  • Eye Of GNOME - Bildvisare
  • Caja Files - Filhanterare
  • Mumble - VoIP-klient
  • Murmur - Mumble-server
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

revoltism skrev:Firefox - Då den är både snabbare och lättare för resurserna. Tycker den är snyggare också.
Snabbare, lättare och snyggare… än vad då?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Hund »

Johnny Rosenberg skrev:
revoltism skrev:Firefox - Då den är både snabbare och lättare för resurserna. Tycker den är snyggare också.
Snabbare, lättare och snyggare… än vad då?
Jag antar att han syftar på Chrome/Chromium. Vilket är sant, dock är ju deras Ess att det är en snabbare webbläsare. Dock är det egentligen +-0 när det kommer till webbläsare och minnesanvändning, alla är lika hungriga. Till och med uzbl käkar mängder med minne! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
revoltism
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 jan 2008, 15:30
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av revoltism »

Hund skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
revoltism skrev:Firefox - Då den är både snabbare och lättare för resurserna. Tycker den är snyggare också.
Snabbare, lättare och snyggare… än vad då?
Jag antar att han syftar på Chrome/Chromium. Vilket är sant, dock är ju deras Ess att det är en snabbare webbläsare. Dock är det egentligen +-0 när det kommer till webbläsare och minnesanvändning, alla är lika hungriga. Till och med uzbl käkar mängder med minne! :)
Helt riktigt. Chrome/Chromium var möjligen en frisk fläkt när den kom för ett antal år sedan.. I dag är den dock omsprungen. Upp till ca: 15-20 flikar är skillnaden marginell efter degenererar Chrome för mycket. Även om det inte är helt enkelt att räkna delat minne o.s.v. så ger 'free -h' ändå en bra fingervisning. Testade en gång och där Chromium tog 2,7gb låg Firefox på endast 800mb med samma antal flikar. Chromium crashar också sidor mycket oftare. Chrome är det enda program som tvingat mig till omstart p.g.a. att datorn börja swappa. Jag har 4gb RAM.

Och visst använder Uzbl en del minne också.. har inte gjort någon direkt jämförelse där. I Uzbl:s fall så har det dock mer med funktionerna den erbjuder än minnesåtgång som gör att jag använder den.

Sen rekommenderar jag dig kolla upp Tmux Hund.. Jag bytte för ett tag sedan från Screen till den och ångrar det inte för en sekund. Screen har inte så mycket utveckling längre heller.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Hund »

revoltism skrev:
Hund skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
revoltism skrev:Firefox - Då den är både snabbare och lättare för resurserna. Tycker den är snyggare också.
Snabbare, lättare och snyggare… än vad då?
Jag antar att han syftar på Chrome/Chromium. Vilket är sant, dock är ju deras Ess att det är en snabbare webbläsare. Dock är det egentligen +-0 när det kommer till webbläsare och minnesanvändning, alla är lika hungriga. Till och med uzbl käkar mängder med minne! :)
Helt riktigt. Chrome/Chromium var möjligen en frisk fläkt när den kom för ett antal år sedan.. I dag är den dock omsprungen. Upp till ca: 15-20 flikar är skillnaden marginell efter degenererar Chrome för mycket. Även om det inte är helt enkelt att räkna delat minne o.s.v. så ger 'free -h' ändå en bra fingervisning. Testade en gång och där Chromium tog 2,7gb låg Firefox på endast 800mb med samma antal flikar. Chromium crashar också sidor mycket oftare. Chrome är det enda program som tvingat mig till omstart p.g.a. att datorn börja swappa. Jag har 4gb RAM.

Och visst använder Uzbl en del minne också.. har inte gjort någon direkt jämförelse där. I Uzbl:s fall så har det dock mer med funktionerna den erbjuder än minnesåtgång som gör att jag använder den.

Sen rekommenderar jag dig kolla upp Tmux Hund.. Jag bytte för ett tag sedan från Screen till den och ångrar det inte för en sekund. Screen har inte så mycket utveckling längre heller.
Mina behov är väldigt enkla, så screen duger bra åt mig. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Hund skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
revoltism skrev:Firefox - Då den är både snabbare och lättare för resurserna. Tycker den är snyggare också.
Snabbare, lättare och snyggare… än vad då?
Jag antar att han syftar på Chrome/Chromium. Vilket är sant, dock är ju deras Ess att det är en snabbare webbläsare. Dock är det egentligen +-0 när det kommer till webbläsare och minnesanvändning, alla är lika hungriga. Till och med uzbl käkar mängder med minne! :)
Okej. Själv har jag använt Opera sedan version 5 eller så, men har även haft Firefox och Google Chrome (eller Chromium) installerat parallellt. Har aldrig upplevt någon av dem som speciellt snabba, i alla fall inte avgjort snabbare än Opera.
Brukar numera använda Firefox endast om jag stängt Opera och bara vill kolla någon enstaka sida, eftersom jag normalt har 20-40 flikar öppna i Opera och kanske en eller två i Firefox. Då går det självklart fortare att öppna Firefox, men inte så mycket fortare som man kan tro…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Peyam
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 feb 2013, 21:09
OS: Xubuntu

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Peyam »

Firefox
Xchat
Eclipse
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Antec »

Chrome
eclips
Breach, använder jag för att utvinna krypterad information från https-kommunikation, till exempel mejladresser.
Spotify
Libre Office
Gimp
gFTP
TrueCrypt
och massa fler!
Breach använder jag enbart inom min egen familj! :glad:
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Tjadden »

Jag använder väl ungefär vad genomsnittet använder som blir automatiskt installerade
vid en installation av Ubuntu, mitt favoritprogram är annars Kolourpaint.

Och de program som spökar för mig är för närvarande Webbläsaren Google Chrome.
med samma fel som fler tycks ha i sina datorer"
Användarvisningsbild
Peyam
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 feb 2013, 21:09
OS: Xubuntu

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Peyam »

Jag använder nu för tiden dessa:
firefox
Skype
Irssi
Texmaker
Qt

nu ser att jag gillar att chatta.
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Hund »

Mycket har hänt sedan min senaste lista. Dom program som jag använder regelbundet idag är:

* Firefox
* PuTTY
* Weechat
* Deluge
* Spotify
* XBMC
* VLC
* Mumble

Jag bytte ut rTorrent mot Deluge eftersom jag då kan styra den via datorn och telefon väldigt enkelt med grafiska program.

Och eftersom jag har två datorer och en telefon blev det jobbigt att synka musiken. Så jag har nu valt att gå över till Spotify och det är så sjukt bekvämt!

~ Sent from my LG G2 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Peyam
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 feb 2013, 21:09
OS: Xubuntu

Re: Vilka program använder du mest?

Inlägg av Peyam »

PDF visaren Evidence eller vad den heter
Firefox
Docky
Conky
thunar
Terminalen
Skype
xchat
Libreoffice
texmaker
Matlab
Eclipse ( har slutat med qt för tillfället)
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Skriv svar

Återgå till "Program"