Återställa systemet [LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
gnorph
Inlägg: 117
Blev medlem: 02 nov 2008, 16:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Återställa systemet [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Hej
Jag har precis installerat 10.04 och det fungerar bra. Nu har jag dock lyckats krasha lite grejer, programcentralen kommer inte upp och det saknas en del ikoner och lite smått och gott. Kan jag återställa systemet på något smidigt sätt?
/gnorph
Senast redigerad av 1 gnorph, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Återställa systemet

Inlägg av Ulsak »

högerklicka på Program, välj redigera menyer och bocka i Programcentralen i objektkolumnen till höger, den skall finnas längst ner.

Vilka ikoner saknar du?
gnorph
Inlägg: 117
Blev medlem: 02 nov 2008, 16:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återställa systemet

Inlägg av gnorph »

Jag klickar på redigera menyer men samma sak händer där, den laddar ett tag sedan händer inget. Inte heller om jag väljer system/inställningar/huvudmeny. Jag tror att det hela började när jag valde att göra en körning av datorstädaren det fungerade bra innan dess. De ikoner som saknas är bl.a. thunderbird, pidgin-ikonen i högerhörnet (den kommer upp i awn), firefox, "om mig själv", gwibber, songbird m.fl. Jag vet att datorstädaren nämnde songbird som exempelvis inte startar upp alls längre
magnus@joshua:~$ songbird
songbird: command not found
men jag hade ju inte trott att den skulle radera paket som behövdes?!
Ikonerna kan jag ju leta upp igen och ange men pidgin verkar inte vilja ha någon ikon längre (i aktivitetsfältet till höger) även om jag ominstallerar det i synaptics (som fungerar bra).
Vad göra?

EDIT: Såg nu att songbird inte kommer supportas längre utan ett nytt projekt (Nightingale) kommer startas upp så det torde vara förklaringen till detta.. Övriga frågor kvarstår dock.
gnorph
Inlägg: 117
Blev medlem: 02 nov 2008, 16:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Återställa systemet

Inlägg av gnorph »

Jag har löst det. Det var ett rättighetsproblem. Jag hade ändrat så jag inte var ägare till bl.a. usr/share m.fl. Ändrade detta och nu fungerar allt fläckfritt igen.
Skriv svar

Återgå till "Program"